LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
leeuwin1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:49

Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door leeuwin1975 »

ik heb een vraagje over de schadevrije jaren bij een autoverzekering.
Wie bouwt de schadevrije jaren op?
A. Verzekeringsnemer
B. eigenaar
C. regelmatig bestuurder

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Verzekeringnemer. Daar heeft de verzekeringsmaatschappij een overeenkomst mee. Over het algemeen is de eigenaar ook de verzekeringnemer (wettelijk verplicht). En over het algemeen is de verzekeringnemer = eigenaar ook de regelmatige bestuurder. Mocht iemand anders de regelmatige bestuurder zijn, en dat is niet bekend bij de maatschappij, dan bouwt deze sowieso geen schadevrije jaren op.

Mocht het om een auto van de zaak gaan:
Werkgeversverklaring
Heeft u in een auto van de zaak gereden, die geen leaseauto was? Dan is het aantonen van schadevrije jaren een stuk lastiger. De verklaring van uw werkgever dat u schadevrij reed in de bedrijfsauto wordt maar zelden overgenomen. Want als u op goede voet staat met uw baas hoeft het niet zo moeilijk te zijn om zo’n verklaring te krijgen. Daarom vinden verzekeraars deze verklaring minder betrouwbaar. Er zijn er een paar die zo’n verklaring wel geldig achten, maar dan nog nemen deze verzekeraars vaak maar een paar schadevrije jaren over. Meestal moet er zelfs een verklaring van de verzekeraar van uw werkgever aan worden toegevoegd.

bron: http://weblog.independer.nl/productnieu ... -u-ze-aan/

leeuwin1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:49

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door leeuwin1975 »

het gaat om een eigen auto

ik las het volgende op een website:
Schadevrije jaren autoverzekering overdragen
De schadevrije jaren worden dus door de regelmatig bestuurder opgebouwd en geregistreerd. Meestal is het mogelijk om opgebouwde schadevrije jaren over te dragen aan iemand anders. U moet dit altijd vooraf aan de verzekeraar vragen en de verzekeraar zal in ieder geval een schriftelijke getekende verklaring vragen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door kokka »

Waarom dan deze vraag?

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die site zou ik dan maar niet te serieus nemen. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je schadevrije jaren aan iemand anders kan overdragen. Is ook niet echt logisch te noemen.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door haljamar »

witte angora schreef:Die site zou ik dan maar niet te serieus nemen. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je schadevrije jaren aan iemand anders kan overdragen. Is ook niet echt logisch te noemen.
http://www.independer.nl/autoverzekerin ... nemen.aspx

leeuwin1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:49

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door leeuwin1975 »

na ongeluk nieuwe auto gekocht en nu staat deze auto bij unive onder mijn man's naam. Eigenaar en bestuurder ben ik. Hij heeft een eigen auto en eigen opbouw schadevrije jaren.
Van mijn auto staan de schadevrije jaren nu onder zijn naam op de papier. Nu blijkt dit al 7 jaar zo te staan sinds mijn vorige auto bij unive kwam

in 2006 alle eigen huisverzekering genomen bij unive (we ging toen voor het eerst samen wonen), daarna half jaar later kwam mijn auto (vorige auto) erbij en een jaar later mijn man's auto en motor.
Nu staat alle verzekeringen op mijn man's naam. Vorige jaar nog op onze beide namen, maar dat mag volgens de wet niet meer en toen hebben ze alles op mijn man's naam gezet, dus ook mijn auto en mijn schadevrije jaren.
Door mijn nieuwe auto ben ik hier pas achter gekomen omdat alles binnen kwam op naam van mijn man.

witte angora
Berichten: 31169
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door witte angora »

haljamar schreef:
witte angora schreef:Die site zou ik dan maar niet te serieus nemen. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je schadevrije jaren aan iemand anders kan overdragen. Is ook niet echt logisch te noemen.
http://www.independer.nl/autoverzekerin ... nemen.aspx
Ja hé, dan hebben we het dus over het gemeenschappelijk gebruik van dezelfde auto, ingeval van scheiding en dergelijke. Maar je kunt dat toch niet overdragen aan iedere wildvreemde of minder wildvreemde.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door haljamar »

witte angora schreef:
haljamar schreef:
witte angora schreef:Die site zou ik dan maar niet te serieus nemen. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je schadevrije jaren aan iemand anders kan overdragen. Is ook niet echt logisch te noemen.
http://www.independer.nl/autoverzekerin ... nemen.aspx
Ja hé, dan hebben we het dus over het gemeenschappelijk gebruik van dezelfde auto, ingeval van scheiding en dergelijke. Maar je kunt dat toch niet overdragen aan iedere wildvreemde of minder wildvreemde.
Nee nogal logisch anders zou er een nieuwe handel ontstaan.

leeuwin1975
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:49

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door leeuwin1975 »

we hebben 2 auto's.

Unive heeft de fout gemaakt.
We hadden onze eigen huis verzekerd bij Unive in 2006. de verzekeringen stonden op onze beide namen, dus boven de polis.
ik had eerst mijn seat bij ANWB verzekerd. Dit was een diesel. Toen ik dichtbij ging werken (juli 2007) vonden heb ik deze verkocht en een benzine auto gekocht, een citroen c3 en deze meteen bij unive verzekerd. Mijn schadevrije jaren van de seat werden op deze C3 gezet. Op de polis stonden beide namen dus we dachten dat alles goed ging.
In 2008 heeft mijn man van auto gewisseld met zijn vader. De citroen C5 kwam op zijn naam te staan en meteen verzekerd bij Unive ook op beide namen op de polis.
Op geen 1 van de polissen van de auto's stond apart vermeldt wie de eigenaar of regelmatige bestuurder is. Dus we dachten weer dat alles goed ging.
1 x per jaar in december krijgen we de nieuwe polissen met de nieuwe bedragen van alle verzekeringen.
Overal stond onze beide namen bij de polissen.
Vorige maand krijg ik een ongeluk met mijn C3 (schuld door tegenpartij). De auto werd dus total loss verklaard en ik moest een nieuwe auto komen en dit werd weer een C3 van 2 jaar oud. Weer bij Unive late verzekeren. Een paar dagen later krijgen we de polis en het stond op mijn man's naam, ook bij de verzekeringsnemer. Bij eigenaar en regelmatig bestuurder stond mijn naam.
Onder de verzekeringsnemer, dus mijn man's naam stond nu ook de schadevrije jaren die ik sinds mijn 20ste heb op gebouwd (ik ben nu 39) en ik heb altijd een auto gehad (nu mijn 5e) en ooit 1x schade gehad.
Een paar dagen later na het weekend meteen unive gebeld. Sinds dit jaar mag er maar 1 naam op de polis staan als verzekeringsnemer. Dus alles hebben ze zonder na te vragen op mijn man's naam gezet dus ook mijn eerste C3 en mijn schadevrije jaren krijg hij ook zomaar erbij.
de enige mogelijkheid om de schadevrije jaren over te zetten op mijn naam, is de auto op mijn naam te verzekeren (nieuwe polisnr.) en mijn man moet een brief tekenen dat hij de schadevrije jaren van de C3 overdraagt aan mij, terwijl ze eigenlijk al van mij zijn, maar niet volgens hun administratie.
Okay geen probleem. Formulier is getekend en we hebben het persoonlijk afgeleverd bij het unive kantoor bij ons in de stad.

De medewerkster daar van unive ging alles nog controleren en wilde meteen alles er in zetten, maar toen kwam ze er achter dat bij de auto van mijn man (de C5) een speciale code stond dat dit de 2e auto is en extra/gratis 9 trede krijgt en dat bij deze auto geen schadevrije jaren stond van voordat deze bij Unive werd verzekerd dus begon eigenlijk op 0 schadevrije jaren, terwijl hij hiervoor ook een auto heb gehad bij een andere verzekeraar.
Als we nu de schadevrije jaren van de C3 overdragen vervallen de extra schadevrije jaren ook. Tevens heeft hij 2x een eenzijdige ongeluk gehad met de C5 dus zal hij in de min komen met schadevrije jaren dus ook een hogere bedrag dat we dan moeten betalen.
We hebben 2 mogelijkheden: 1e alles laten staan zo als het is, 2e op zoek gaan naar de polisnummer en verzekeraar van de vorige auto van mijn man, die voor de C5. Dan kunnen ze nakijken op een site hoeveel schadevrije jaren je toen had.
Dus ze verwachten dat we nog stukken hebben van ruim 6 jaar geleden
We zijn nog aan het zoeken maar tot op heden nog niets gevonden.

ps sorry voor de lange tekst maar nu weten jullie het hele verhaal :-)

swaen
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2014 23:25

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door swaen »

Volgens mij snappen ze er bij Unive niets van ik ook niet trouwens :D

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door 53078 »

apart verhaal.

Hannah53
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2014 18:18

Re: Schadevrije jaren autoverzekering : Bij wie hoort het ?

Ongelezen bericht door Hannah53 »

Mijn auto kwam helaas niet mer door de keuring. zijn naam te zetten.
We konden de auto van mijn ouders overnemen.
Helaas was de waarde van de auto te hoog voor mijn uitkeringsinstantie en moest de auto op mijn zoon zijn naam.
Hij is de hoofdgebruiker, dus geen probleem.
Ik heb de verzekeraar gebeld (ABNAMRO ) en gevraagd of ik schadevrije jaren aan mijn zoon kon overdragen.
Hij is 21 jaar, daardoor heeft hij 3 schadevrije jaren meegekregen en hoefde bij de nieuwe verzekering ook geen extra instapbedrag te betalen.
Dit instapbedrag heeft met de leeftijd en extra risico te maken, heb ik vernomen.
Je kunt dus wel schadevrije jaren overdragen, in dit geval niet veel maar het gaat erom of het mogelijk is of niet

Gesloten