LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ward5x5
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014 12:19

Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door Ward5x5 »

Bij mij op het werk voor de deur zijn een aantal parkeervakken met blauwe zone met een 12u tot 24u bord. Nu leg ik als ik daar parkeer 's morgens al een parkeerschijf in de auto die op 12 uur staat, zodat ik tot 13 uur daar kan parkeren als ik alleen ochtenden op kantoor ben. Nu werd me vandaag door een stadswacht verteld dat dit eigenlijk niet mag omdat ik dan 6 uur in de blauwe zone parkeer. Hij kon me "helaas" geen bekeuring ervoor uitschrijven want het is natuurlijk geen echte agent, maar aangezien de blauwe zone pas om 12 uur ingaat denk ik toch dat dit wel moet kunnen.

Weet iemand of de wet hier iets over zegt?

witte angora
Berichten: 31171
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door witte angora »

Officieel is het zo: je schuift de pijl van je parkeerschijf op het tijdstip van aankomst. Dus als je om 7 uur in de ochtend aan komt, zou je in principe de tijd op 7 uur moeten zetten. De regels vind je hier:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... chijf.html

Nu is het leuke dus dat er om 7 uur nog helemaal geen effectieve blauwe zone is. Zolang je er buiten de aangegeven tijd staat, mag je net zo lang staan als je wilt. Ik kan er ook helemaal niets over terug vinden eerlijk gezegd.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door 53078 »

en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

In principe heeft de stadswacht gelijk. Dat het niet logisch is, is een andere discussie. Als je je auto daar 's ochtends parkeert zonder parkeerschijf en je loopt om 12 uur even naar buiten om de schijf achter de voorruit te leggen is het volgens de regels.

Maar goed, zo stikt het in Nederland (overigens ook in andere landen) van de onlogische regels die ooit een keer zijn verzonnen en waarvan niemand meer weet waarom ze zijn verzonnen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik ben het eens met witte angora. De tijd op de borden geeft aan wanneer je de parkeerschijf moet gebruiken en hoe lang je er dan mag staan. Buiten die tijden is parkeren zonder beperking toegestaan. Dus als er op het bord staat parkeeschijf verplicht 12-24h max 1 en je gaat er 's morgens om 7 uur staan dan mag je tot 13.00 uur blijven.
Er staat nergens in de wet dat het verboden de parkeerschijf vast klaar te leggen. Alleen verzetten als de beperking al is ingegaan is verboden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:In principe heeft de stadswacht gelijk. Dat het niet logisch is, is een andere discussie. Als je je auto daar 's ochtends parkeert zonder parkeerschijf en je loopt om 12 uur even naar buiten om de schijf achter de voorruit te leggen is het volgens de regels.

Maar goed, zo stikt het in Nederland (overigens ook in andere landen) van de onlogische regels die ooit een keer zijn verzonnen en waarvan niemand meer weet waarom ze zijn verzonnen.
Tsja ik denk alleen dat de rechter geen spaan heel laat van dit verhaal. Hij zal kijken naar de intentie van de wetgever en die is de parkeerduur tijdens een bepaalde periode te beperken zonder dat er parkeerbelasting wordt geheven.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door puma73 »

53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door langste adem »

olaf79 schreef:Tsja ik denk alleen dat de rechter geen spaan heel laat van dit verhaal. Hij zal kijken naar de intentie van de wetgever en die is de parkeerduur tijdens een bepaalde periode te beperken zonder dat er parkeerbelasting wordt geheven.
Waarom niet eigenlijk ? De intentie is weliswaar om de parkeerduur te beperken tot een uur, en je mag uiteraard niet je parkeertkaart tussentijds verzetten om er langer te kunnen blijven staan. Maar hier geldt die beperking alleen tussen 12 en 24 uur. Dus vanaf 12 uur mag je er nog maar een uurtje staan.....

Maar inderdaad wat onduidelijk allemaal. De rijksoverheid zegt hierover : "U schuift de pijl op de parkeerschijf naar de tijd van aankomst. U mag dit afronden op het eerstvolgende hele of halve uur" Als je dat letterlijk aanhoudt moet je dus het tijdstip aanhouden van 's-morgens als je aankomt. En niet alvast op 12 uur zetten. Wat dat betreft heeft de parkeerwachter gelijk.
Maar het lijkt me sterk dat je in dit geval een boete kunt krijgen als er om 12:30 wordt geconstateerd dat je er al uren staat. De maximale parkeerduur van 1 uur geldt hier immers alleen vanaf 12 uur.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door dirkib »

de discussie is ook hier een keer gevoerd:

http://www.infopolitie.nl/forum/viewtop ... 2&p=416942

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door 53078 »

puma73 schreef:
53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.
Guess again. Een Parkeerwacht moet controleren of er een P-kaart onder de ruit ligt en of iedereen heeft betaald. Theoretische zaken mag hij best bespreken maar liggen buiten zijn werkgebied. Dat gaf TS overigens ook aan:
Hij kon me "helaas" geen bekeuring ervoor uitschrijven want het is natuurlijk geen echte agent
. TS handelde binnen de regels en dat is goed.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door puma73 »

53078 schreef:
puma73 schreef:
53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.
Guess again. Een Parkeerwacht moet controleren of er een P-kaart onder de ruit ligt en of iedereen heeft betaald. Theoretische zaken mag hij best bespreken maar liggen buiten zijn werkgebied. Dat gaf TS overigens ook aan:
Hij kon me "helaas" geen bekeuring ervoor uitschrijven want het is natuurlijk geen echte agent
. TS handelde binnen de regels en dat is goed.
Een agent van politie is en Algemeen Opsporingsambtenaar, die kan in elke situatie een bekeuring uitschrijven.
Ook geen echte agent kan je gewoon bekeuren, in bijna elke gemeente loopt er minstens 1 BOA mee bij het team parkeerwachters dat actief is.
Een BOA mag voor een beperkt aantal zaken een bekeuring uitschrijven. B.V. Parkeren op een invalide parkeerplaats zonder invalideparkeerkaart.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:
53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.
Volgensmij schreef TS stadswacht. Weet niet wat het verschil is. Waarschijnlijk een werkenlozen functie.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
puma73 schreef:
53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.
Volgensmij schreef TS stadswacht. Weet niet wat het verschil is. Waarschijnlijk een werkenlozen functie.
Niet zo denigrerend over stadswachten, ook stadwachten kunnen de functie van BOA hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
puma73 schreef:
53078 schreef:en zolang het onduidelijk is mag het gewoon.
Het is namelijk exact hetzelfde als om 1100 parkeren en om twaalf uur je Pschijf er in leggen. En een parkeerwacht...moet zijn werk doen en zich niet bemoeien met dit soort kwesties.
Volgens mij is de PARKEERWACHT hiervoor aangesteld.
Volgensmij schreef TS stadswacht. Weet niet wat het verschil is. Waarschijnlijk een werkenlozen functie.
Een parkeerwacht is een stadswacht met een paar hard afgeperkte BOA functies, meestal parkeerboetes uitschrijven, en rood licht bekeuren, maar niet veel meer dan dat. Die invulling, of überhaupt aanwezigheid, verschilt per gemeente, en hier was het dus zo te lezen een stadswacht zonder die aparte extra bevoegdheid. Maar goed, die praten natuurlijk ook wel met hun boete-uitdelende collega's of de politie. :wink:

Ward5x5
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2014 12:19

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door Ward5x5 »

Bedankt voor alle informatie, in het vervolg loop ik toch maar even om vijf voor 12 naar buiten om die schijf netjes neer te leggen, om ook maar de letter van de wet te volgen.

Het ging inderdaad om een stadswacht en niet een parkeerwacht, de stadswachten hier zijn meer van het toezicht houden en rapporteren, de Gemeente noemt ze tegenwoordig ook eerder "Handhavers". Volgens mij mogen ze wel boetes uitdelen maar alleen als het gaat om Gemeentelijke Verordeningen, of de parkeerschijfregels hieronder vallen weet ik niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door berndv »

Ward5x5 schreef:Volgens mij mogen ze wel boetes uitdelen maar alleen als het gaat om Gemeentelijke Verordeningen, of de parkeerschijfregels hieronder vallen weet ik niet.
Daar valt het parkeerbeleid ook onder aangezien ze de apv mogen handhaven en het parkeerbeleid in de apv is vastgelegd.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ward5x5 schreef:Bedankt voor alle informatie, in het vervolg loop ik toch maar even om vijf voor 12 naar buiten om die schijf netjes neer te leggen
Dat ga je een keer vergeten, en misschien nog wel een paar keer. En dan is het kassa.
Wie bepaalt dat je in je auto geen parkeerschijf mag leggen buiten de blauwe tijdzone? Al leg ik twintig van die schijven erin, het blijft jouw auto, dus jij maakt uit wat je erin legt. Al leg je twintig vibrators erin.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door jerwarm »

Ward5x5 schreef:Bij mij op het werk voor de deur zijn een aantal parkeervakken met blauwe zone met een 12u tot 24u bord. Nu leg ik als ik daar parkeer 's morgens al een parkeerschijf in de auto die op 12 uur staat, zodat ik tot 13 uur daar kan parkeren als ik alleen ochtenden op kantoor ben. Nu werd me vandaag door een stadswacht verteld dat dit eigenlijk niet mag omdat ik dan 6 uur in de blauwe zone parkeer. Hij kon me "helaas" geen bekeuring ervoor uitschrijven want het is natuurlijk geen echte agent, maar aangezien de blauwe zone pas om 12 uur ingaat denk ik toch dat dit wel moet kunnen.

Weet iemand of de wet hier iets over zegt?
1. die bekeuring had je moeten krijgen en dan vervolgens in bezwaar gaan. :lol:
hadden we ff kunnen lachen met z'n allen.

2. dat bord geeft de tijd aan dat de blauwe zone ingaat, al leg je er een hele stadskaart in je auto.
die stadswacht :? loopt gewoon interessant te doen en uit z'n nek te lullen.
er is geen parkeerwacht die je daarvoor een bekeuring zou [KUNNEN] uitdelen.

3. die blauwe zone is buiten de gestelde tijd gewoon een normale parkeerzone waarvoor niet betaald hoeft te worden. Ergo; maakt het dus geen bal uit wat jij in je auto legt buiten die tijd.
echter op het moment van ingaan van de blauwe zone moet de blauwe schijf te zien zijn vanaf buiten door de parkeerwacht met een correct ingestelde tijd. :wink:

hajem1942
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2014 16:37

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door hajem1942 »

Blauwe zone wordt aangegeven met verkeersbord E 10 met onderschrift wanneer (welke tijden en hoelang) er een parkeerschijf gebruikt moet worden.
Buiten deze tijden is die zone dus vrij voor parkeerders en waarom mag je dan geen parkeerschijf in je auto laten liggen??? Staat nergens dat dat verboden is, wel slim is dan een juiste tijd in te vullen dus de tijd van aanvang blauwe zone!!!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Parkeerschijf van te voren klaarleggen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Die stadswacht is waarschijnlijk een BOA die bekeuringen mag uitschrijven, mits hij kan bewijzen dat u een overtreding heeft begaan. U schrijft dat u die bekering niet heeft gekregen. Dat bewijst uw gelijk. Die stadswacht weet heel goed dat hij hier geen bekeuring voor mag of kan uitschrijven maar heeft tegen u alleen maar zijn macht willen uitspelen, die in werkelijkheid een stommiteit blijkt te zijn.

Gesloten