LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De koe en melk

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
hans76

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door hans76 »

De meeste boeren zijn koeien liefhebbers ! het kalverenvoeren wordt ook nog eens vaak aan moeders overgelaten , kalveropfok staat bij veel boeren hoog in de aandacht !
Vind het ook raar geen wederhoor ??? als ik naar keuringsdienst van waren kijk spitten die een onderwerp netjes uit :idea:
Hoor bij RADAR eenzijdige berichtgeving en een film van 1 stal gecommentarieerd door 1 persoon...
verder komen onderwerpen als melk is slecht melkquotum ook voorbij lijkt mij een beetje als gal spugen op de melkveesector....beetje laag voor de TROS

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

hans76

moederslink schreef:Het was ook een eenzijdig belichte uitzending , negatief in beeld.
Jammer , maar neemt niet weg dat het voorkomt.
Er zijn veel regels en wetten gekomen , het wordt er steeds moeilijker door , snap ik allemaal best....
Elkaar de zwarte piet ( haha) toeschuiven heeft geen zin .
Iedere boer/ consument/ regering/ supermarkt etc etc pakt zn eigen verantwoording.

Pfff ik ben ff klaar.....
Tuurlijk er zijn altijd misstanden (maar dat is overal wel te vinden) maar als je als boer met dieren werkt en daar je brood mee probeert te verdienen zijn er veel mensen die een mening hebben (al of niet terecht) . Weet wel dat het boeren steeds moeilijker wordt door regelgeving die alsmaar stakker wordt en meer papier werk op levert , wil niet klagen ofzo maar een beetje respect voor onze hardwerkende collega's is toch ook op z'n plaats.
MelkQutum gaat er in 2015 af zodat er geen limiet is in melkproduktie in NL , echter er komen nu zo veel extra regels dat er waarschijnlijk niet erg veel extra melk komt . Melkquotum is Europees en gaf de boeren vanaf 1983 enigszins bescherming tegen de grillen van de markt , nu worden we daaraan overgelaten .. denk niet dat veel mensen met een 38 uur werkweek zouden willen ruilen bedoel je moet echt dag en nacht willen werken ... dan zie je zo'n reportage ... tja dat ik reageer eigenlijk te laag..
pest die boeren toch uit NL ... elders in de wereld EU is de dierwelzijn toch beter :roll:

89PB

Ongelezen bericht door 89PB »

Wat ik ook zo erg vindt zijn die Megastallen hoe vaak lees je niet dat er bij brand grote aantallen dieren verbranden. Is Nederland niet te klein geworden om nog te boeren ?

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... rmee.dhtml

Draak2603

Ongelezen bericht door Draak2603 »

Aha dit zegt alles... Het programma Radar wordt als propoganda gebruikt ipv eerlijk en oprecht de voors en tegens van beide kanten te belichten.
Wikipedia: "Na haar studie werkte ze korte tijd in een meidenwegloophuis. Daarna volgde een aantal pr-functies, onder meer bij de Anti Vivisectie Stichting. Ze werd hier ook directeur.[1] In 1992 werd Hertsenberg projectleidster en perswoordvoerster bij de Nederlandse Vereniging ter Bescherming van Dieren (De Dierenbescherming).

Nog steeds zet zij zich in voor de natuur, onder andere door haar werk bij de Faunabescherming. Verder is ze overtuigd vegetariër en zevendedagsadventist. In juni 2009 startte ze een website met vegetarische recepten, De Vegetariër.nl.[2]

Hertsenberg is getrouwd met voormalig reclameman, dierenactivist en medeoprichter annex Eerste Kamerlid van de Partij voor de Dieren, Niko Koffeman."

Niks mis om kritisch te zijn op welzijn van mens en dier maar wel in de juiste en eerlijke verhoudingen.

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

Het blijft een probleem dat de consument niet teveel wil betalen en dat de boer wordt uitgeknepen.
Tegenwoordig wil de tussenhandel meer verdienen aan de dingen dan de producenten zelf. En als we die gedachte eindelijk kwijt zijn is de maatschappij weer een paar duizend jaar verder.
Uiteindelijk blijkt dat Karl Marx vreselijk veel gelijk heeft gekregen. Brrrr..en DasKapital is geen boek waar je van gaat lachen ( tenzij je bij die paar miljardairs hoort )

moederslink

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bleum1968

Ongelezen bericht door Bleum1968 »

Ik sluit me aan bij Marianna52.
Een zeer eenzijdig beeld is geschetst door eyes on animals. Wat klopt is dat de bedrijven (o.a. door afschaffing quotering) te groot worden.
De bewering, die de medewerkster van de Wageningse universiteit doet, dat 60 % van de koeien melkziekte krijgt, is grote onzin. Mijn broer heeft ook een boerenbedrijf en op jaarbasis (op 120 melkkoeien) krijgen er hooguit twee last van melkziekte. Als er al een bedrijf is met 60 % melkziekte, is er wat mis met de voeding op dat bedrijf.

Balou130

Ongelezen bericht door Balou130 »

Zo, zo, boeren massaal in actie hier!! Kom op mensen we weten met zijn allen echt wel dat het er in het merendeel van de stallen niet zo best aan toe gaat. Logisch en te begrijpen dat de melkboer in paniek schiet, is begrijpelijk. Al jaren kan men hun gang gaan en ik snap ook dat het financieel allemaal zo makkelijk niet is enz. enz. Maar vroeg of laat moet toch echt de aap uit de mouw komen, dit kan echt zo niet langer. Het is barbaars en dieronvriendelijk en bovendien gewoon niet nodig! Feit: Koe wordt geinsemineert (feitelijk verkracht) toch? Er gaat of een stalen pijp in of een arm om de koe zwanger te laten worden, vervolgens is zij maanden zwanger en ontwikkelt moedergevoelens alles erop en eraan, ze bevalt en 9 van de 10x komt er een boer aan met een kruiwagen en hoppa, da's pech baby weg! Ik heb het zelf al zoooooo vaak gezien. Daarna hoor je de moeder en de koeien eromheen loeien en loeien, te triest voor woorden! Kijk en of de koe nou een uurtje of wat wel of niet buiten loopt (overigens het merendeel ziet geen daglicht), het is gewoon te bizar voor woorden alleen al dit proces, ziek!! Dan nog maar niet te spreken over de stiertjes die enkeltje slachthuis krijgen want daar heeft de boer verder niks aan, walgelijk echt sorry hoor! En je kunt mij niet wijs maken dat iedere boer die hier reageert het plots allemaal anders doet en zo diervriendelijk is, kom op zeg wie neemt wie nou in de maling. Ben zelf van de zomer op een biologische melkveehouderij geweest. Ik heb het sabbelen op mijn hand zelf mogen ervaren, de triestheid in die baby oogjes mogen ervaren, geplakt tegen een andere baby moederziel alleen. In een anders stal hoor je de moeder koeien loeien, die overigens gewoon in hun eigen **** stonden, bah, bah! Verderop stonden kalfjes denk dat ze net konden staan moederziel alleen in een piepklein hokje en dit alles op een BIOLOGISCHE melkveehouderij. Ik ben zeer blij met de uitzending van Radar alleen hoop ik dat het laatste gedeelte mensen niet het idee geeft dat Demeter melkboerderijen nou heel veel voorkomen want deze zijn helaas op 1 hand te tellen. Het merendeel in Nederland is vergelijkbaar met het eerste gedeelte van de uitzending. Hoe erg de boeren hier ook tekeer gaan het is HET juiste beeld! Ik wou dat het ook anders was!

moederslink

#
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

pietjeplus

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Met dieren wordt wat afgekloot hondenfokkers, stropers die olifanten en neushoorns kapotmaken voor de hoorns en slagtanden. Goed dat Radar aandacht besteedt aan de ellende van de dieren.

moederslink

&
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulien74

Ongelezen bericht door Paulien74 »

Op dè site van boerend Nederland Boerderij.nl is regelmatig te vinden hoe het er aan toe gaat in o.a. de nederlandse veehouderij. Melkveehouders doen er ook geregeld op het forum een boekje open. En dat is allesbehalve fraai. Wat vanavond in RADAR voorbij kwam is schering en inslag. Ze geven het daar zelf toe.
De beelden die vanavond te zien waren zijn in Nederland gefilmd. Veehouders die hier proberen het goed te praten, proberen imagoschade te beperken. Dat mensen die zich keren tegen deze onnatuurlijke en diernare industrie weggezet worden als 'reageren vanuit gevoel' is een enorme miskleun, lekker makkelijk, zet het weg als 'emoties' en je hoeft er niet meer over na te denken. Er is niks mis met het hebben van emoties over de feiten van deze walgelijke manier van omgaan met dieren. En reageren de melkveehouders zelf niet vanuit emotie hier? Voor degenen die willen weten hoe het echt eraan toe gaat en waarom zuivel helemaal niet gezond is is er zat info te vinden. En niet alleen van dierenactivisten maar uit de wetenschap. En van de boeren zelf...Voor Boerderij.nl moet men zich aanmelden. Behalve Eyes on Animals is er bv ook Compassion in WorldFarming, 269 en nog vele andere organisaties. Google eens, ook in het engels en je komt vele onderzoeken tegen vanuit de Wetenschap. De bio-industrie is machtig. Je zal het niet in het NOS journaal zien en horen. Voorbeeld:
http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... melkziekte reactie van een boer daar: 'Een ding is duidelijk deze mededeling is weer olie op het vuur van onze dierenvrienden.' Zo bang dat de consument met empathie en verstand wel eens meer dan genoeg krijgt van zuivel. Alternatieven zijn er meer en meer.

tortle

Ongelezen bericht door tortle »

In deze tijd herfst, winter is het beter om dagelijks afwisselend, boeren- en zuurkool en hutspot te eten. Niet met worst maar met een beschuitje veel voedingswaarde.

Paulien74

Ongelezen bericht door Paulien74 »

Oh en ik zie weinig vervallen, nog in bedrijf zijnde boerderijen, eigenlijk nooit krotten waar die arme boeren in moeten leven omdat ze zooo arm zijn omdat ze zo weinig geld krijgen voor hun harde werk. Grote, luxe huizen, zwembad erbij. Paarden voor de kinderen, vette auto's in bezit, goed onderhouden tuinen (heeft de boer daar tijd voor...?). Ach, ga eens rondrijden waar al die veehouderijen zich bevinden en zie voor u zelf hoe 'vreselijk' ze het hebben.

pietjeplus

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Er zijn ook boeren die hard werken en goed zijn voor hun dieren. Dat bleek ook uit de reportage. Over het algemeen zijn er dus goede- en slechte boeren. Maar die zijn er in elke bedrijfstak Paulien.

Van oudsher is het familie kapitaal zoon volgt vader op etc. Net zoals de adel die kastelen bezitten dat zijn meestal niet de armsten onder ons.

hans76

Balou130 schreef:Zo, zo, boeren massaal in actie hier!! Kom op mensen we weten met zijn allen echt wel dat het er in het merendeel van de stallen niet zo best aan toe gaat. Logisch en te begrijpen dat de melkboer in paniek schiet, is begrijpelijk. Al jaren kan men hun gang gaan en ik snap ook dat het financieel allemaal zo makkelijk niet is enz. enz. Maar vroeg of laat moet toch echt de aap uit de mouw komen, dit kan echt zo niet langer. Het is barbaars en dieronvriendelijk en bovendien gewoon niet nodig! Feit: Koe wordt geinsemineert (feitelijk verkracht) toch? Er gaat of een stalen pijp in of een arm om de koe zwanger te laten worden, vervolgens is zij maanden zwanger en ontwikkelt moedergevoelens alles erop en eraan, ze bevalt en 9 van de 10x komt er een boer aan met een kruiwagen en hoppa, da's pech baby weg! Ik heb het zelf al zoooooo vaak gezien. Daarna hoor je de moeder en de koeien eromheen loeien en loeien, te triest voor woorden! Kijk en of de koe nou een uurtje of wat wel of niet buiten loopt (overigens het merendeel ziet geen daglicht), het is gewoon te bizar voor woorden alleen al dit proces, ziek!! Dan nog maar niet te spreken over de stiertjes die enkeltje slachthuis krijgen want daar heeft de boer verder niks aan, walgelijk echt sorry hoor! En je kunt mij niet wijs maken dat iedere boer die hier reageert het plots allemaal anders doet en zo diervriendelijk is, kom op zeg wie neemt wie nou in de maling. Ben zelf van de zomer op een biologische melkveehouderij geweest. Ik heb het sabbelen op mijn hand zelf mogen ervaren, de triestheid in die baby oogjes mogen ervaren, geplakt tegen een andere baby moederziel alleen. In een anders stal hoor je de moeder koeien loeien, die overigens gewoon in hun eigen **** stonden, bah, bah! Verderop stonden kalfjes denk dat ze net konden staan moederziel alleen in een piepklein hokje en dit alles op een BIOLOGISCHE melkveehouderij. Ik ben zeer blij met de uitzending van Radar alleen hoop ik dat het laatste gedeelte mensen niet het idee geeft dat Demeter melkboerderijen nou heel veel voorkomen want deze zijn helaas op 1 hand te tellen. Het merendeel in Nederland is vergelijkbaar met het eerste gedeelte van de uitzending. Hoe erg de boeren hier ook tekeer gaan het is HET juiste beeld! Ik wou dat het ook anders was!
Er zijn wel boeren met stieren bij in de koppel maar dat is erg gevaarlijk voor boer en evt. personeel het zou de eerste keer niet zijn dat boer overlijd door toedoen van stier!
KI(kunstmatige inseminatie) verkrachting noemen :lol: moet je dus op de afdeling gynaecologie bij het ziekenhuis niet zeggen....stalen pijp??? inseminatie pipet is 0,5 cm dik

Tinekew

Ongelezen bericht door Tinekew »

Na vele reacties gelezen te hebben, raad ik iedereen aan om eens te kijken op de site www.adopteereenkoe.nl Onder de bedrijven die bij ons aangesloten zijn, zijn er diverse die de kalfjes twee tot drie maanden bij de moeder laten. Om dit te bekostigen wordt het geld dat de boeren jaarlijks per geadopteerde koe ontvangen, gebruikt.

Gesloten