LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Netbeheerder Stedin heeft in 2013 een winst van maar liefst EUR 391 miljoen gemaakt. Stedin bezit monopolie op het gebied van gas en elektra aansluitingen en heeft 2.3 miljoen klanten. Dat betekent dat er gemiddeld per aansluiting EUR 170 winst wordt gemaakt, terwijl een kleinverbruiker volgens opgave Stedin, EUR 360 betaalde. Dit is exorbitant hoog! De tarieven zijn voor 2014 weliswaar EUR 20 omlaag gegaan, maar 50% winst op een aansluiting voor gas en elektra is niet normaal. Het vervelende hieraan is dat je niet kunt overstappen naar een andere netbeheerder.
De tarieven worden vastgesteld door de ACM, klagen kan bij Consuwijzer.
Kan Trosradar hier eens aandacht aan besteden?
De tarieven worden vastgesteld door de ACM, klagen kan bij Consuwijzer.
Kan Trosradar hier eens aandacht aan besteden?
Laatst gewijzigd door Pilaster op 07 nov 2014 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Het is onwenselijk dat Stedin tussen de burgers en de gemeentelijke belastingen zit en wel om 3 redenen:
1) Transparantie: Het is nu helemaal niet duidelijk voor de energieconsument dat een gedeelte eigenlijk gemeentebelasting is. Verder is het maar de vraag of alle winst van Stedin terug vloeit naar de aandeelhouders. Wellicht worden er gaten van het productie/handelsbedrijf Eneco mee opgevuld of nog erger worden er investeringen voor Eneco mee gedaan.
2) Efficiency: Het is niet erg efficiënt om via de energierekening gemeentelijke belastingen te heffen. Bovendien is er bij Stedin niet echt een noodzaak om efficiënter te gaan werken met zulke superwinsten.
3) Rechtvaardigheid: Het is maar de vraag of de aandelen op dezelfde manier verdeeld zijn als de grootte van de geïnde transport- en aansluitkosten. Verder is het de vraag of financiëel gezonde gemeentes de belastingen net zo veel zullen verhogen als dat de aansluit- en transportkosten worden verlaagd.
1) Transparantie: Het is nu helemaal niet duidelijk voor de energieconsument dat een gedeelte eigenlijk gemeentebelasting is. Verder is het maar de vraag of alle winst van Stedin terug vloeit naar de aandeelhouders. Wellicht worden er gaten van het productie/handelsbedrijf Eneco mee opgevuld of nog erger worden er investeringen voor Eneco mee gedaan.
2) Efficiency: Het is niet erg efficiënt om via de energierekening gemeentelijke belastingen te heffen. Bovendien is er bij Stedin niet echt een noodzaak om efficiënter te gaan werken met zulke superwinsten.
3) Rechtvaardigheid: Het is maar de vraag of de aandelen op dezelfde manier verdeeld zijn als de grootte van de geïnde transport- en aansluitkosten. Verder is het de vraag of financiëel gezonde gemeentes de belastingen net zo veel zullen verhogen als dat de aansluit- en transportkosten worden verlaagd.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Stedin staat tegenwoordig los van Eneco.
En bedankt u maar d66 voor deze fijne gang van zaken, dankzij deze club zijn de nutsbedrijven de nek om gedraaid.
En bedankt u maar d66 voor deze fijne gang van zaken, dankzij deze club zijn de nutsbedrijven de nek om gedraaid.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Nee, Stedin staat niet los van Eneco. Ze zijn net als Delta nog niet gesplitst. Essent en Nuon zijn wel gesplitst in Essent - Enexis en Nuon - Liander. Er is wel een procedure aan de gang om Delta en Eneco opgesplitst te krijgen, echter dit is nog onder de rechter.
Utrecht is geen aandeelhouder van Eneco groep (inclusief Stedin). De bewoners betalen daar dus mee aan de gemeentebelastingen van andere Zuid Hollandse en Utrechtse gemeenten. Dat lijkt me zeer onrechtvaardig.
Stedin gebruikt veel geld voor allerlei zaken waar de consument helemaal niets aan heeft zoals:
- distributienetten voor CO2, aardwarmte en stoom;
- power to gas;
- google glass voor monteurs;
Dit soort geldsmijterij kan alleen maar omdat ze superwinsten maken die door de consument worden betaald.
Utrecht is geen aandeelhouder van Eneco groep (inclusief Stedin). De bewoners betalen daar dus mee aan de gemeentebelastingen van andere Zuid Hollandse en Utrechtse gemeenten. Dat lijkt me zeer onrechtvaardig.
Stedin gebruikt veel geld voor allerlei zaken waar de consument helemaal niets aan heeft zoals:
- distributienetten voor CO2, aardwarmte en stoom;
- power to gas;
- google glass voor monteurs;
Dit soort geldsmijterij kan alleen maar omdat ze superwinsten maken die door de consument worden betaald.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Ik neem aan dat je hier een link van hebt om dit te staven?Pilaster schreef:Nee, Stedin staat niet los van Eneco. Ze zijn net als Delta nog niet gesplitst. Essent en Nuon zijn wel gesplitst in Essent - Enexis en Nuon - Liander. Er is wel een procedure aan de gang om Delta en Eneco opgesplitst te krijgen, echter dit is nog onder de rechter.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Deze link laat in ieder geval zien dat het een wettelijk onafhankelijk netwerkbedrijf is, net zoals de andere al gesplitst zijn. Enige aandeelhouder van Stedin is Eneco groep, welke weer in eigendom is van ~50 gemeenten.puma73 schreef:Ik neem aan dat je hier een link van hebt om dit te staven?Pilaster schreef:Nee, Stedin staat niet los van Eneco. Ze zijn net als Delta nog niet gesplitst. Essent en Nuon zijn wel gesplitst in Essent - Enexis en Nuon - Liander. Er is wel een procedure aan de gang om Delta en Eneco opgesplitst te krijgen, echter dit is nog onder de rechter.
Stedin is dus alleen verantwoordelijkheid verschuldigd aan Eneco groep als enige aandeelhouder, niet aan de gemeenten die op hun beurt weer eigenaar zijn van Eneco.
En waar die 2013 winst uit bestaat lees ik nergens, als dat een eenmalige bate is, zegt het niet zoveel.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Is het normale bedrijfsresultaat, dus geen incidentele baten. Is een stukje hoger dan vorig jaar. Omzet was ongeveer 1,1 miljard, dus en leuke winstmarge.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Het huidige systeem is het meest transparant. Nu weet je tenminste wat energiedistributie kost.Pilaster schreef:Het is onwenselijk dat Stedin tussen de burgers en de gemeentelijke belastingen zit en wel om 3 redenen:
1) Transparantie: Het is nu helemaal niet duidelijk voor de energieconsument dat een gedeelte eigenlijk gemeentebelasting is. Verder is het maar de vraag of alle winst van Stedin terug vloeit naar de aandeelhouders. Wellicht worden er gaten van het productie/handelsbedrijf Eneco mee opgevuld of nog erger worden er investeringen voor Eneco mee gedaan.
2) Efficiency: Het is niet erg efficiënt om via de energierekening gemeentelijke belastingen te heffen. Bovendien is er bij Stedin niet echt een noodzaak om efficiënter te gaan werken met zulke superwinsten.
3) Rechtvaardigheid: Het is maar de vraag of de aandelen op dezelfde manier verdeeld zijn als de grootte van de geïnde transport- en aansluitkosten. Verder is het de vraag of financiëel gezonde gemeentes de belastingen net zo veel zullen verhogen als dat de aansluit- en transportkosten worden verlaagd.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
De EUR 391 miljoen stond in een artikel in de NRC van 4 oktober j.l. .
Het financieel jaarverslag van Stedin is te vinden op: http://www.stedin.net/over-stedin/jaarv ... ublicaties Hierin wordt gesproken over EUR 376 miljoen resultaat. Nog steeds bizar veel.
Over de splitsing: http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2297
Het huidige systeem is niet transparant: op je energierekening staat weliswaar wat je betaalt voor aansluit- en transportkosten, echter niet hoeveel winst ermee wordt gemaakt en dat dit wordt gebruikt om begrotingen van (sommige) gemeentes aan te vullen. Aangezien het hier gaat om openbare nutsbedrijven, is dit niet transparant.
Op deze plek kun je een klacht indienen bij Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/klacht-indie ... onsuwijzer
Het financieel jaarverslag van Stedin is te vinden op: http://www.stedin.net/over-stedin/jaarv ... ublicaties Hierin wordt gesproken over EUR 376 miljoen resultaat. Nog steeds bizar veel.
Over de splitsing: http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2297
Het huidige systeem is niet transparant: op je energierekening staat weliswaar wat je betaalt voor aansluit- en transportkosten, echter niet hoeveel winst ermee wordt gemaakt en dat dit wordt gebruikt om begrotingen van (sommige) gemeentes aan te vullen. Aangezien het hier gaat om openbare nutsbedrijven, is dit niet transparant.
Op deze plek kun je een klacht indienen bij Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/klacht-indie ... onsuwijzer
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Tegen wie wil je een klacht indienen? Het is de acm die een grote vinger in de pap heeft bij het bepalen van de tarieven. Dan zou je zo'n bedrijf als stedin dus eigenlijk willen bestraffen als ze hun werk efficiënter doen? Lijkt mij ook een beetje de omgekeerde wereld. Dan zullen die bedrijven in het vervolg wel twee keer nadenken om winst te gaan maken. En dus vooral niet te veel besparen. Lijkt mij het omgekeerde van wat je zou moeten willen.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Men kan bij ACM (Consuwijzer) een klacht indienen over de te hoge tarieven van Stedin.
Stedin maakt nu ong. 50% winst. Dat betekent dat de tarieven zonder meer 40% omlaag kunnen.
Als veel mensen klagen bij ACM, dan maken we meer kans dat ACM hier ook naar luistert.
Stedin maakt nu ong. 50% winst. Dat betekent dat de tarieven zonder meer 40% omlaag kunnen.
Als veel mensen klagen bij ACM, dan maken we meer kans dat ACM hier ook naar luistert.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Enexis en Liander (de andere grote netwerkbedrijven) maken ook veel winst per aansluiting:
Enexis: ruim 2,6 miljoen aansluitingen; winst: 239 miljoen => EUR 89 per aansluiting.
Liander: ruim 2,9 miljoen aansluitingen; winst 259 miljoen => EUR 89 per aansluiting.
Belachelijk veel als je bedenkt dat je gemiddeld EUR 360 kwijt bent aan aansluit- en transportkosten.
Stedin verdient het meeste per aansluiting.
Enexis: ruim 2,6 miljoen aansluitingen; winst: 239 miljoen => EUR 89 per aansluiting.
Liander: ruim 2,9 miljoen aansluitingen; winst 259 miljoen => EUR 89 per aansluiting.
Belachelijk veel als je bedenkt dat je gemiddeld EUR 360 kwijt bent aan aansluit- en transportkosten.
Stedin verdient het meeste per aansluiting.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Stedin is een broedplaats voor hobbyisme, zie het volgende bericht:
http://www.stedin.net/over-stedin/pers- ... -rozenburg
Deze proef duurt maar liefst 5 jaar. Dat dit eigenlijk een overbodig project is blijkt uit het volgende bericht:
http://www.energeia.nl/preview/2217-Ste ... briek.html
Dat Stedin dergelijk speelgoed kan financieren, komt omdat ze exorbitante winsten maken. Daarom: dien een klacht in bij de ACM / Consuwijzer. In het slechtste geval gebeurt er niets, in het beste geval gaat de energierekening omlaag.
http://www.stedin.net/over-stedin/pers- ... -rozenburg
Deze proef duurt maar liefst 5 jaar. Dat dit eigenlijk een overbodig project is blijkt uit het volgende bericht:
http://www.energeia.nl/preview/2217-Ste ... briek.html
Dat Stedin dergelijk speelgoed kan financieren, komt omdat ze exorbitante winsten maken. Daarom: dien een klacht in bij de ACM / Consuwijzer. In het slechtste geval gebeurt er niets, in het beste geval gaat de energierekening omlaag.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Stedin maakt gelikte filmpjes voor snoepreisjes naar Japan:
https://www.youtube.com/watch?v=XhOKUxXqkrs
Dit gebeurt op kosten van de energieverbruikers en dient nergens toe. Dien een klacht in.
https://www.youtube.com/watch?v=XhOKUxXqkrs
Dit gebeurt op kosten van de energieverbruikers en dient nergens toe. Dien een klacht in.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Onder het mom van een Eneco innovation day verspillen de dames en heren tijd van Joulz en Stedin tijd en geld aan yuppenspeelgoed: https://www.youtube.com/watch?v=PZQGWMm4yYs
Let op, er staat Eneco innovation day, maar kijk eens goed naar de key cords: Joulz en Stedin bv @1:00
Let op, er staat Eneco innovation day, maar kijk eens goed naar de key cords: Joulz en Stedin bv @1:00
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Doet de ACM wel wat? Jazeker, GTS heeft meer dan 400 miljoen Euro terug moeten betalen, zie: http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=2347
Nu de netbeheerders nog.
Daarom, kom in verzet en dien in een klacht in bij de ACM over de netwerktarieven.
Nu de netbeheerders nog.
Daarom, kom in verzet en dien in een klacht in bij de ACM over de netwerktarieven.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Goed nieuws: de transportkosten gaan omlaag, zie:
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consum ... aag__.html
Echter dit is natuurlijk te weinig, gezien de superwinsten van de netbeheerders.
Gewoon door blijven gaan met klagen.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consum ... aag__.html
Echter dit is natuurlijk te weinig, gezien de superwinsten van de netbeheerders.
Gewoon door blijven gaan met klagen.
Re: Aansluit- en Transportkosten Stedin / Enexis / Liander
Kan hier geen slotje op, begint een aardig monoloog te worden. Heeft niks meer met een discussie te maken.