LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Marktconforme tarieven 2015
-
Marktconforme tarieven 2015
Goedendag,
Ik ben op zoek naar een complete lijst met marktconforme tarieven voor de zorgverzekering voor het jaar 2015. Wie heeft een link voor mij? Bij voorbaat dank!
Ik ben op zoek naar een complete lijst met marktconforme tarieven voor de zorgverzekering voor het jaar 2015. Wie heeft een link voor mij? Bij voorbaat dank!
-
Re: Marktconforme tarieven 2015
Ik ga even kijken... www.zn.nl
-
Kan nog steeds geen complete lijst vinden....wie heeft een directe link?
In de andere topics geeft u blijk van kennis mbt zorgverzekeringen en vergoedingen, dit gaat u vast zelf wel lukken....zelf wat energie erin stoppen kan geen kwaad.
-
Als ik het kon vinden had ik hier geen hulp ingeroepen. Ik heb er al veel tyd ingestopt en niet het gewenste resultaat kunnen vinden....vandaar dat ik hulp inroep.
Waar heb je al gekeken, anders ga ik hier dezelfde info plaatsen, waar je al gezocht hebt?rvd4always schreef:Als ik het kon vinden had ik hier geen hulp ingeroepen. Ik heb er al veel tyd ingestopt en niet het gewenste resultaat kunnen vinden....vandaar dat ik hulp inroep.
-
Marktconforme tarief of het WMG - tarief. Dit laatste is een wettelijk maximum tarief wat door de Nederlandse Zorg Autoriteit wordt vastgesteld.
Ik heb dus bij de Nederlandse Zorg autoriteit gekeken of daar een lijst staat met tarieven...tot op heden niet kunnen vinden. Tevens via Google met een zoekterm gezocht maar geen resultaat.
Dus als iemand een link heeft, plaats hem dan!
En morgen ga ik mijn verzekering hierover bellen want op hun site vind ik ook geen tarievenlijst!
Terwijl ze het er wel over hebben....ben benieuwd.
Ik heb dus bij de Nederlandse Zorg autoriteit gekeken of daar een lijst staat met tarieven...tot op heden niet kunnen vinden. Tevens via Google met een zoekterm gezocht maar geen resultaat.
En morgen ga ik mijn verzekering hierover bellen want op hun site vind ik ook geen tarievenlijst!
Dat was de eerste stap geweest, wat je had kunnen doen, want dan heb je info uit eerste hand.rvd4always schreef:Marktconforme tarief of het WMG - tarief. Dit laatste is een wettelijk maximum tarief wat door de Nederlandse Zorg Autoriteit wordt vastgesteld.
Suc6
-
Het is weekend en dan zijn zorgverzekeraars niet bereikbaar. Wellicht had iemand op dit forum een tip. Het blijkt toch moeilijker te zijn als gedacht! Jammer dat zoiets simpels moeilijk is op te vragen.
-
Vannochtend gebeld met mijn zorgverzekeraar ZilverenKruis Achmea en de Nederlandse zorg autoriteit.
Om kort te zijn heeft zilveren kruis Achmea geen marktconforme tarievenlijst op haar site beschikbaar. Dit werd mij telefonisch meegedeeld. Er werd (bot) tegen mij gezegd dat het hun taak niet is om dit op hun site te plaatsen, ga maar naar de NZA werd er gezegd! Ik ben van mening dat iedere zorgverzekeraar de marktconforme tarieven op hun site moet hebben staan. NZA gebeld en goed te woord gestaan maar ze hebben daar ook niet een complete lijst met wat zorg kost. Wel kan je op de NZA site, als je de DBC (Diagnose Behandellings Combinaties) code weet, per DBC code de tarieven opvragen. Maar hoe moet je als zorgconsument nu deze DBC codes weten vroeg ik aan de telefoniste? Ik zei tegen de telefoniste dat het tijd wordt voor een PDF met een opsomming van alle marktconforme tarieven. Dit werd ter harte genomen en het gesprek hebben we beëindigd.
Toch is er een verzekeringsmaatschappij die zo'n opsomming van tarieven wel hanteert en dat is DSW, zie hieronder de link:
http://www.dsw.nl/Repository/Documents/ ... rm_ZBC.pdf
Om kort te zijn heeft zilveren kruis Achmea geen marktconforme tarievenlijst op haar site beschikbaar. Dit werd mij telefonisch meegedeeld. Er werd (bot) tegen mij gezegd dat het hun taak niet is om dit op hun site te plaatsen, ga maar naar de NZA werd er gezegd! Ik ben van mening dat iedere zorgverzekeraar de marktconforme tarieven op hun site moet hebben staan. NZA gebeld en goed te woord gestaan maar ze hebben daar ook niet een complete lijst met wat zorg kost. Wel kan je op de NZA site, als je de DBC (Diagnose Behandellings Combinaties) code weet, per DBC code de tarieven opvragen. Maar hoe moet je als zorgconsument nu deze DBC codes weten vroeg ik aan de telefoniste? Ik zei tegen de telefoniste dat het tijd wordt voor een PDF met een opsomming van alle marktconforme tarieven. Dit werd ter harte genomen en het gesprek hebben we beëindigd.
Toch is er een verzekeringsmaatschappij die zo'n opsomming van tarieven wel hanteert en dat is DSW, zie hieronder de link:
wat een zorgverzekeraar beschouwd als een marktconform tarief is niet per se hetzelfde als het door de NZA vastgestelde tarief...
Ook tussen verzekeraars onderling wil wel eens verschil zijn tussen wat men als marktconform beschouwd.
Dat hebben wij in de mondzorg in 2012 al gezien, tijdens de vrije tarieven gingen verzekeraars vergoeden op basis van wat zij als marktconform zagen. Hoe je dat vast kan stellen nog voor een markt in werking is getreden vraag ik mij nog steeds af en is een andere discussie, maar het opvallende was dat ook tussen de grote verzekeraars heel grote verschillen zaten tussen die ""marktconforme"' tarieven.. wat statistisch gezien dus helemaal niet kan.
Dus als een zorgverzekeraar iets stelt zou ik dat met een heel grote korrel zout nemen. Daarnaast: Zeker als de marktconforme tarieven van een verzekeraar afwijken van het NZA tarief moet men daar gewoon openheid van zaken in geven, hebt u recht op als premiebetaler.
Ook tussen verzekeraars onderling wil wel eens verschil zijn tussen wat men als marktconform beschouwd.
Dat hebben wij in de mondzorg in 2012 al gezien, tijdens de vrije tarieven gingen verzekeraars vergoeden op basis van wat zij als marktconform zagen. Hoe je dat vast kan stellen nog voor een markt in werking is getreden vraag ik mij nog steeds af en is een andere discussie, maar het opvallende was dat ook tussen de grote verzekeraars heel grote verschillen zaten tussen die ""marktconforme"' tarieven.. wat statistisch gezien dus helemaal niet kan.
Dus als een zorgverzekeraar iets stelt zou ik dat met een heel grote korrel zout nemen. Daarnaast: Zeker als de marktconforme tarieven van een verzekeraar afwijken van het NZA tarief moet men daar gewoon openheid van zaken in geven, hebt u recht op als premiebetaler.
Waarom?rvd4always schreef:Ik ben van mening dat iedere zorgverzekeraar de marktconforme tarieven op hun site moet hebben staan.
rvd4always schreef:Vannochtend gebeld met mijn zorgverzekeraar ZilverenKruis Achmea en de Nederlandse zorg autoriteit.
Dus je hebt wel een link gevonden/gehad.
volgens mij voldoet een zorgverzekeraar die hier geen zichtbare vermelding van maakt niet aan de plicht tot transparantie zoals die geëist wordt door de NZA. Tenminste : indien de ""marktconforme"" tarieven van de verzekeraar afwijken van de tarieven van de NZA (die zelf ook niet aan eigen eis tot transparantie voldoet geloof ik want d ik kan de DBC lijst wel vinden maar geen tarief). In dat geval kan verwezen worden naar de site van de zorginstelling, waar het wel op zou moeten staan.
-
De zorgverzekeraar zal zich wel moeten houden aan de door de NZA vastgestelde wettelijke maximum tarieven (zo heb ik het begrepen). Dat verzekeraars onderling verschillen in prijs klopt, mits ze zich maar aan de NZA tarieven houden.vroem schreef:wat een zorgverzekeraar beschouwd als een marktconform tarief is niet per se hetzelfde als het door de NZA vastgestelde tarief...
-
Als zorgconsument wil ik weten wat zorg kost. Bovendien als je een basisverzekering hebt die niet alle ziekenhuizen dekt (natura), mag je bijbetalen! En over hoeveel geld hebben we het dan? Dat kan je alleen maar te weten komen als er een transparante prijslijst op de website van je zorgverzekeraar word geplaatst. Verzekeraar DSW heeft zo'n lijst op hun site staan, het kan dus wel maar verzekeraars doen het tot op heden liever niet ivm concurrentie overwegingen.GJvdZ schreef:Waarom?rvd4always schreef:Ik ben van mening dat iedere zorgverzekeraar de marktconforme tarieven op hun site moet hebben staan.
Als je het weet, waarom vraag je het dan?rvd4always schreef:...het kan dus wel maar verzekeraars doen het tot op heden liever niet ivm concurrentie overwegingen.
-
De NZA zou zo'n simpele lijst als DSW verzekeringen moeten plaatsen op hun site. Dat gedoe met DBC codes is voor een simpele zorgconsument veel te veel gedoe. Hou het simpel en makkelijk. Het lijkt wel of er expres een barrière word opgeworpen! Er valt nog een hoop te verbeteren naar mijn mening.vroem schreef:volgens mij voldoet een zorgverzekeraar die hier geen zichtbare vermelding van maakt niet aan de plicht tot transparantie zoals die geëist wordt door de NZA. Tenminste : indien de ""marktconforme"" tarieven van de verzekeraar afwijken van de tarieven van de NZA (die zelf ook niet aan eigen eis tot transparantie voldoet geloof ik want d ik kan de DBC lijst wel vinden maar geen tarief). In dat geval kan verwezen worden naar de site van de zorginstelling, waar het wel op zou moeten staan.
-
Gister, toen ik de vraag stelde had ik de link van DSW nog niet gevonden. Deze link heb ik vanochtend gevonden. Begrijpt u wel....encore schreef:Als je het weet, waarom vraag je het dan?rvd4always schreef:...het kan dus wel maar verzekeraars doen het tot op heden liever niet ivm concurrentie overwegingen.