LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen reiskostenvergoeding door ANWB routeplanner
Geen reiskostenvergoeding door ANWB routeplanner
Hallo allemaal,
Om in aanmerking te komen voor reiskostenvergoeding moet je de afstand vaststellen met een routeplanner.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst met de vraag of er een specifieke routeplanner gebruikt moet worden. Dit is niet het geval. De belastingdienst zegt dat je de meest gebruikelijke route moet nemen en schrijft verder niets voor.
Mijn werkgever gebruikt hiervoor de ANWB routeplanner. In deze keuze is hij vrij.
Nu komt mijn probleem:
De ANWB routeplanner stuurt mij via een route die via de binnenstad loopt en niet via de snelweg buitenom het centrum. Dit zou neerkomen op een afstand van 9 kilometer. Dit is volgens de ANWB routeplanner de snelste/meest gebruikelijke route. De route is van Vlissingen naar Middelburg en duurt 16 minuten.
Als ik dezelfde route plan met Google Maps routeplanner en die van Routenet wordt ik wel via de snelweg gestuurd en niet door het centrum (waar het verkeer altijd vaststaat, zeker in de zomer). Deze route is dan 13,3 km en duurt 13 minuten resp. 13,1 km en 12 minuten.
Ik heb hierover contact gehad met de ANWB. Het antwoord hierop was dat de ANWB routeplanner gebaseerd is op het routeplansysteem van TomTom. Ik heb toen de TomTom routeplanner gebruikt en die stuurt mij wel via de snelweg, 13,1 km en 14 minuten. Dit riep bij mij direct een vraag op.
Ik heb weer mail contact met de ANWB, en leg de situatie voor. Het antwoord hierop is als volgt:
“Blijkbaar maken ze in hun eigen planner gebruik van een andere/verouderde locatiezoeker om de locatie van huisnummer 4 te bepalen dan dat ze aan hun externe afnemers zoals de ANWB leveren.”
Ik kan me niet voorstellen dat TomTom zelf een verouderde versie gebruikt en externe afnemers een nieuwe versie geeft.
Het gebruik van de ANWB routeplanner maakt dat ik geen reiskosten vergoed krijg van mijn werkgever (een paar honderd euro per jaar) Dit zelfde geldt ook voor enkele collega’s.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben!
Om in aanmerking te komen voor reiskostenvergoeding moet je de afstand vaststellen met een routeplanner.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst met de vraag of er een specifieke routeplanner gebruikt moet worden. Dit is niet het geval. De belastingdienst zegt dat je de meest gebruikelijke route moet nemen en schrijft verder niets voor.
Mijn werkgever gebruikt hiervoor de ANWB routeplanner. In deze keuze is hij vrij.
Nu komt mijn probleem:
De ANWB routeplanner stuurt mij via een route die via de binnenstad loopt en niet via de snelweg buitenom het centrum. Dit zou neerkomen op een afstand van 9 kilometer. Dit is volgens de ANWB routeplanner de snelste/meest gebruikelijke route. De route is van Vlissingen naar Middelburg en duurt 16 minuten.
Als ik dezelfde route plan met Google Maps routeplanner en die van Routenet wordt ik wel via de snelweg gestuurd en niet door het centrum (waar het verkeer altijd vaststaat, zeker in de zomer). Deze route is dan 13,3 km en duurt 13 minuten resp. 13,1 km en 12 minuten.
Ik heb hierover contact gehad met de ANWB. Het antwoord hierop was dat de ANWB routeplanner gebaseerd is op het routeplansysteem van TomTom. Ik heb toen de TomTom routeplanner gebruikt en die stuurt mij wel via de snelweg, 13,1 km en 14 minuten. Dit riep bij mij direct een vraag op.
Ik heb weer mail contact met de ANWB, en leg de situatie voor. Het antwoord hierop is als volgt:
“Blijkbaar maken ze in hun eigen planner gebruik van een andere/verouderde locatiezoeker om de locatie van huisnummer 4 te bepalen dan dat ze aan hun externe afnemers zoals de ANWB leveren.”
Ik kan me niet voorstellen dat TomTom zelf een verouderde versie gebruikt en externe afnemers een nieuwe versie geeft.
Het gebruik van de ANWB routeplanner maakt dat ik geen reiskosten vergoed krijg van mijn werkgever (een paar honderd euro per jaar) Dit zelfde geldt ook voor enkele collega’s.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben!
Re: Geen reiskostenvergoeding door ANWB routeplanner
Het lijkt me eerder iets om met je werkgever te bespreken, niet met de ANWB. Jouw werkgever geeft immers aan dat je de routeplanner van de ANWB moet gebruiken.
Gewoon de re route van de ANWB nemen en dagelijks te laat komen. Laat wel van te voren weten aan je werkgever dat de ANWB-route via de drukste wegen gaat en je dus niet op tijd kunt komen.
En als iedereen dat doet..is het probleem zo voorbij.
Overigens is het een kletsverhaaltje van je. Je krijgt reiskosten over het aantal gereden kilometers. Dus jij rijdt meer dan je baas calculeert. Tja, da's een ander verhaaltje. Maar als je zuinig rijdt heb je meer winst. Door de stad ligt je verbruik hoger dan over de snelweg. Lekker achter een vrachtwagen slipstreamen. Gaat niet snel, wel supertje zuinig. En geen snelheidsboetes.
En als iedereen dat doet..is het probleem zo voorbij.
Overigens is het een kletsverhaaltje van je. Je krijgt reiskosten over het aantal gereden kilometers. Dus jij rijdt meer dan je baas calculeert. Tja, da's een ander verhaaltje. Maar als je zuinig rijdt heb je meer winst. Door de stad ligt je verbruik hoger dan over de snelweg. Lekker achter een vrachtwagen slipstreamen. Gaat niet snel, wel supertje zuinig. En geen snelheidsboetes.
Dat is natuurlijk de grootste kulargumentatie die je kunt bedenken. Als een route x minuten duurt, dien je x minuten voor de aankomsttijd te vertrekken. De werkgever heeft geen boodschap aan de reistijd. Alleen de aankomsttijd is van belang (er even van uitgaande dat het een ouderwets bedrijf betreft waar je op een bepaalde tijd aanwezig moet zijn).encore schreef:Gewoon de re route van de ANWB nemen en dagelijks te laat komen. Laat wel van te voren weten aan je werkgever dat de ANWB-route via de drukste wegen gaat en je dus niet op tijd kunt komen.
Natuurlijk is dat kul. Duh. Net zoals de OP. GEEN reiskostenvergoeding omdat je een andere route neemt?GJvdZ schreef:..Dat is natuurlijk de grootste kulargumentatie die je kunt bedenken...
En hoe gaat een werkgever dat controleren? Werknemers voorzien van een GPS-tracker? Natuurlijk krijgt TS wèl reiskostenvergoeding, alleen dagelijks iets minder dan hij werkelijk rijdt. Boeiend. Dat probleem kennen we allemaal, en eigenlijk is het geen probleem.
Bijhouden hoeveel je rijdt, en bijhouden voor hoeveel je vergoeding krijgt. En de rest... kun je via de belastingdienst terug "krijgen" . Problem solved, close topic.
Veel werkgevers hanteren een minimumafstand om in aanmerking te komen voor een reiskostenvergoeding. Het kan best zo zijn dat dit in dit geval bijvoorbeeld 10 kilometer is. Met de 9 kilometer van de ANWB krijg je dan dus geen vergoeding, met de 13 kilometer van google maps wel.encore schreef:Natuurlijk is dat kul. Duh. Net zoals de OP. GEEN reiskostenvergoeding omdat je een andere route neemt?GJvdZ schreef:..Dat is natuurlijk de grootste kulargumentatie die je kunt bedenken...
En hoe gaat een werkgever dat controleren? Werknemers voorzien van een GPS-tracker? Natuurlijk krijgt TS wèl reiskostenvergoeding, alleen dagelijks iets minder dan hij werkelijk rijdt. Boeiend. Dat probleem kennen we allemaal, en eigenlijk is het geen probleem.
Bijhouden hoeveel je rijdt, en bijhouden voor hoeveel je vergoeding krijgt. En de rest... kun je via de belastingdienst terug "krijgen" . Problem solved, close topic.
Overigens vind ik het zelf een beetje een luxeprobleem. En het feit dat TS een langere route wil nemen om 4(!) minuten sneller op het werk te zijn, is wat mij betreft toch echt een eigen keuze waar de werkgever niet voor hoeft op te draaien
Het staat de werkgever vrij om een bepaalde planner te gebruiken. Als het maar wel consequent gebeurt.
TS schreef:
gr Henk
Kwestie van instellen van je TOMTOM zoals altijd snelwegen vermijden aanvinken, dan krijg je wel de kortere route . Dus hier het antwoord op de vraag die u op riep.Ik heb hierover contact gehad met de ANWB. Het antwoord hierop was dat de ANWB routeplanner gebaseerd is op het routeplansysteem van TomTom. Ik heb toen de TomTom routeplanner gebruikt en die stuurt mij wel via de snelweg, 13,1 km en 14 minuten. Dit riep bij mij direct een vraag op.
gr Henk
-
Ik vermoed dat bij dat bedrijf pas reiskosten betaald worden als je verder weg woont dan een bepaalde afstand, bijvoorbeeld 10 kilometer. TS geeft immers aan dat hij nu een reiskostenvergoeding misloopt.
Ik kan me voorstellen dat het oneerlijk voelt als je maar 9 km van je werk afwoont. Sowieso omdat je ook dan reiskosten moet maken om naar je werk te komen. Maar ook als de meest logische route niet die dezelfde is als de ANWB planner aangeeft.
Misschien dat de belastingdienst wel genoegen neemt met de iets langere afstand , maar reiskostenaftrek is er alleen voor als je met het openbaar vervoer reist.
Ik kan me voorstellen dat het oneerlijk voelt als je maar 9 km van je werk afwoont. Sowieso omdat je ook dan reiskosten moet maken om naar je werk te komen. Maar ook als de meest logische route niet die dezelfde is als de ANWB planner aangeeft.
Misschien dat de belastingdienst wel genoegen neemt met de iets langere afstand , maar reiskostenaftrek is er alleen voor als je met het openbaar vervoer reist.
Werkgevers mogen de kortste route hanteren. Dat je er dan langer over doet is niet hun probleem, het is gewoon toegestaan!
Een van mijn vorige werkgevers deed dat ook en je kon op je kop gaan staan, er werd niets aan veranderd!
Een van mijn vorige werkgevers deed dat ook en je kon op je kop gaan staan, er werd niets aan veranderd!
-
Toch blijft het wrang dat iemand die 10,5 km van zijn werk woont wel de reisvergoeding krijgt, en iemand die 9,5 km van zijn werk woont niet. Maar als dat de policy is kun je daar weinig aan veranderen.
Dit is trouwens ook bij de belastingdienst zo (of het moet veranderd zijn in de laatste jaren) : iemand die wekelijks naar een ziekenhuis moet voor behandeling kan de reiskosten dan aftrekken bij de belastingopgaaf. Maar als dat ziekenhuis dichterbij is dan 10 km dan krijg je niets.
Dit is trouwens ook bij de belastingdienst zo (of het moet veranderd zijn in de laatste jaren) : iemand die wekelijks naar een ziekenhuis moet voor behandeling kan de reiskosten dan aftrekken bij de belastingopgaaf. Maar als dat ziekenhuis dichterbij is dan 10 km dan krijg je niets.
Jammer maar dat zijn overheidsregels mbt reiskostenvergoeding. Tot 10 km wordt er niets vergoed...
snel nog een fiets-van-de-zaak aanschaffen dan.. Alleen met guur weer en regen neem je dan lekker de auto.
Jawel, hoor. Ook als je minder dan 10 km reist, mag je die reiskosten opvoeren. Dat geldt alleen niet voor ziekenbezoek. Bij ziekenbezoek telt het alleen mee als je boven de 10 km zit.langste adem schreef:Toch blijft het wrang dat iemand die 10,5 km van zijn werk woont wel de reisvergoeding krijgt, en iemand die 9,5 km van zijn werk woont niet. Maar als dat de policy is kun je daar weinig aan veranderen.
Bovendien geldt voor de woon-werk verkeer kosten, dat het de keuze is van de werkgever om niet te vergoeden als je minder dan 10 km van het werk woont. Fiscaal mag dat namelijk wel. Maar dat levert zo veel rompslomp op voor een relatief klein voordeel, dat de extra kosten voor de werkgever veel hoger zullen zijn dan het voordeel dat je als werknemer zou hebben. Het is dan verstandiger om de keuze te maken om het loon van iedereen een paar tientjes hoger te maken, dan om iedereen een belastingvrije kilometervergoeding te geven, die ertoe leidt dat het bedrijf zo veel extra kosten maakt, dat je netto loon meer omlaag moet dan die vergoeding.
Waarom ga je niet lekker fietsen. Heb je ook geen files.rob100 schreef:Als ik dezelfde route plan met Google Maps routeplanner en die van Routenet wordt ik wel via de snelweg gestuurd en niet door het centrum (waar het verkeer altijd vaststaat, zeker in de zomer). Deze route is dan 13,3 km en duurt 13 minuten resp. 13,1 km en 12 minuten.
Google maps baseert zijn advies op werkelijke verkeersdrukte. Het kan dus best zijn dat hij op andere momenten je ook door het centrum laat gaan.
-
Downtown is leuk voor toeristen toch.olaf79 schreef:Waarom ga je niet lekker fietsen. Heb je ook geen files.rob100 schreef:Als ik dezelfde route plan met Google Maps routeplanner en die van Routenet wordt ik wel via de snelweg gestuurd en niet door het centrum (waar het verkeer altijd vaststaat, zeker in de zomer). Deze route is dan 13,3 km en duurt 13 minuten resp. 13,1 km en 12 minuten.
Google maps baseert zijn advies op werkelijke verkeersdrukte. Het kan dus best zijn dat hij op andere momenten je ook door het centrum laat gaan.
Nou nee, dat zijn CAO-afspraken. Je krijgt ook niet in alle bedrijfstakken reiskostenvergoeding. Het is trouwens iets typisch Nederlands heb ik weleens gehoord. Al heb je in het buitenland vaak lunchvergoeding, dat is in Nederland weer heel ongewoon.dhc schreef:Jammer maar dat zijn overheidsregels mbt reiskostenvergoeding. Tot 10 km wordt er niets vergoed...
Van de belastingdienst mag je gewoon reiskostenvergoeding geven bij minder dan 10 kilometer als werkgever. Als iemand met de auto gaat mag het niet meer zijn dan 19 cent per uur, anders moet er belasting over betaald worden. Van het OV mogen de werkelijke kosten vergoed worden.
-
Ik heb even gekeken op de site van de belastingdienst en ik denk dat kweenie gelijk heeft.
Er wordt gesproken over die 10 kilometer bij ziekenbezoek voor een partner of inwonend kind die in het ziekenhuis ligt. Niet als je zelf behandelingen moet ondergaan in het ziekenhuis.
Er wordt gesproken over die 10 kilometer bij ziekenbezoek voor een partner of inwonend kind die in het ziekenhuis ligt. Niet als je zelf behandelingen moet ondergaan in het ziekenhuis.
-
Maar meestal krijg je bij 10,5 km een vergoeding over de laatste 500 meter en niet over de volledige afstand.langste adem schreef:Toch blijft het wrang dat iemand die 10,5 km van zijn werk woont wel de reisvergoeding krijgt, en iemand die 9,5 km van zijn werk woont niet. Maar als dat de policy is kun je daar weinig aan veranderen.
Meestal krijg je dan juist wél een vergoeding over de volledige afstand. Het idee daarachter is dat je tot 10 km met de fiets kunt en daar nauwelijks extra kosten bij hebt voor het woon werk verkeer, terwijl je op langere afstand vaak gemotoriseerd komt en dan voor de hele reis extra kosten maakt, ook voor de eerste 10 km.