LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heffingskorting
Heffingskorting
Beste,
Mijn vrouw wordt in feb 2015 formeel 65 jaar ( nov 2014 jarig + 3 maanden).
Dit jaar kreeg zij de volledige heffingskorting uitbetaald omdat zij geen inkomsten heeft.
Nu ontvangt zij een voorlopige aanslag voor 2015 met een uitbetaling van een maand van
de algemene heffingskorting ( 184 euro ) ; maar op de aanslag staat ook de ouderenkorting
vermeld die voor de resterende 11 maanden geldt . ( 1042 euro ).
Nu is mijn vraag waarom wordt dit bedrag niet maandelijks uitgekeerd ; of kan mijn vrouw als ze in
februari 2015 de helft van de Aow ontvangt dit bedrag ( 1042 ) aftrekken van haar inkomsten als
ze in 2016 aangifte doet .
Mijn vrouw wordt in feb 2015 formeel 65 jaar ( nov 2014 jarig + 3 maanden).
Dit jaar kreeg zij de volledige heffingskorting uitbetaald omdat zij geen inkomsten heeft.
Nu ontvangt zij een voorlopige aanslag voor 2015 met een uitbetaling van een maand van
de algemene heffingskorting ( 184 euro ) ; maar op de aanslag staat ook de ouderenkorting
vermeld die voor de resterende 11 maanden geldt . ( 1042 euro ).
Nu is mijn vraag waarom wordt dit bedrag niet maandelijks uitgekeerd ; of kan mijn vrouw als ze in
februari 2015 de helft van de Aow ontvangt dit bedrag ( 1042 ) aftrekken van haar inkomsten als
ze in 2016 aangifte doet .
Re: Heffingskorting
Uw vrouw doet er goed aan de (kleine) algemene heffingskorting uit te laten betalen met een Voorlopige Teruggaaf. Deze voorlopige teruggaaf volgt niet of slechts gedeeltelijk als die pas achteraf bij de belastingaangifte gevraag wordt (lastig technisch verhaal - in het algemeen in het jaar van de AOW-gerechtigde leeftijd: zorg dat er een voorlopige aanslag / teruggaaf is of wordt aangevraagd)
De ouderenkorting van € 1042 kan slechts (gedeeltelijk) verzilverd worden als er ander inkomen is als de AOW-uitkering. Als er weinig of geen inkomen is naast de AOW gaat de ouderenkorting (gedeeltelijk) verloren. De ouderenkorting is ook niet overdraagbaar aan de fiscaal partner.
Ouderenkorting is geen belastingbedrag dat je in handen krijgt. Het is een korting / vermindering op te betalen belasting. En als er geen belasting verschuldigd is, wordt de korting dus niet geëffectueerd. Jammer, maar zo werkt het nu eenmaal.
De ouderenkorting van € 1042 kan slechts (gedeeltelijk) verzilverd worden als er ander inkomen is als de AOW-uitkering. Als er weinig of geen inkomen is naast de AOW gaat de ouderenkorting (gedeeltelijk) verloren. De ouderenkorting is ook niet overdraagbaar aan de fiscaal partner.
Ouderenkorting is geen belastingbedrag dat je in handen krijgt. Het is een korting / vermindering op te betalen belasting. En als er geen belasting verschuldigd is, wordt de korting dus niet geëffectueerd. Jammer, maar zo werkt het nu eenmaal.
Re: Heffingskorting
Beste fisbel,
Het kleine bedrag ( 184 ) krijgt ze terug ivm de voorlopige aanslag die zij heeft ontvangen.
U schrijft :Ouderenkorting is geen belastingbedrag dat je in handen krijgt. Het is een korting / vermindering op te betalen belasting. En als er geen belasting verschuldigd is, wordt de korting dus niet geëffectueerd. Jammer, maar zo werkt het nu eenmaal.
Mijn vrouw kreeg toch ook de Algemene Heffingskorting ( 184 pm ) ; ondanks dat zij geen
belasting betaalde omdat ze geen inkomen had . Maw ik zie het verschil niet tussen beide kortingen.
Mvg Hans
Het kleine bedrag ( 184 ) krijgt ze terug ivm de voorlopige aanslag die zij heeft ontvangen.
U schrijft :Ouderenkorting is geen belastingbedrag dat je in handen krijgt. Het is een korting / vermindering op te betalen belasting. En als er geen belasting verschuldigd is, wordt de korting dus niet geëffectueerd. Jammer, maar zo werkt het nu eenmaal.
Mijn vrouw kreeg toch ook de Algemene Heffingskorting ( 184 pm ) ; ondanks dat zij geen
belasting betaalde omdat ze geen inkomen had . Maw ik zie het verschil niet tussen beide kortingen.
Mvg Hans
Re: Heffingskorting
U ziet geen verschil tussen 2 heffingskortingen: de algemene heffingskorting en de ouderenkorting.
De algemene heffingskorting 2014 is € 2103 / voor 2015 is dat € 2203
De algemene heffingskorting voor AOW-gerechtigden is beduidend lager: voor 2014 - € 1042 en voor 2015 is dat € 1123
In het jaar van AOW-gerechtigd worden is de hoogte van de algemene heffingskorting afhankelijk van de maand waarin met AOW-gerechtigd wordt. Vroeg in het jaar AOW-gerechtigd betekent een relatief lage algemene heffingskorting. Laat in het jaar AOW-gerechtigd betekent een hogere algemene heffingskorting.
De ouderenkorting krijgt men pas in het jaar van AOW-gerechtigd worden. (mits inkomen lager is dan ruim € 35.000) De datum van AOW-gerechtigd worden is niet van belang. De korting wordt gegeven of hij wordt niet gegeven. Of de ouderenkorting verzilverd kan worden hangt van af van de hoogte van het inkomen. De ouderenkorting heeft dus niets van doen met de uitbetaling van de algemene heffingskorting die uw vrouw tot 2015 kreeg.
Uw vrouw krijgt in 2015 AOW-inkomen. Hierover wordt géén belasting ingehouden. Er is wel belasting verschuldigd, maar de algemene heffingskorting wordt op de te betalen belasting in mindering gebracht. Per saldo hoeft er geen belasting over het AOW-inkomen te worden betaald.
Omdat uw vrouw in 2015 inkomen krijgt, is de situatie anders als vóór 2015, toen er geen inkomen was. In 2015 is de algemene heffingskorting voor uw vrouw vrijwel geheel verwerkt in het AOW-inkomen. Daardoor is de uitbetaling van de algemene heffingskorting gering: het overblijvende deel van de algemene heffingskorting. De ouderenkorting voor een gehuwde AOW-er met uitsluitend AOW-inkomen kon in 2013 voor € 242 (van de € 1032) niet verzilverd worden. Als er enig aanvullend pensioen was wel. Er is dan een teruggave mogelijk tot € 242. Daarom het advies om altijd te kiezen voor gezamenlijke aangifte. Geen aangifte doen, bijvoorbeeld omdat men een brief heeft gekregen dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan, kan (aanzienlijk) fiscaal nadeel opleveren.
In 2014 kreeg uw vrouw de algemene heffingskorting uitbetaald omdat er voldoende belasting op uw inkomen is ingehouden. Deze uitbetaling is nog een overblijfsel van het kostwinnersprincipe uit de vorige eeuw. Uw vrouw kon tot het tijdstip van pensioengerechtigd worden nog profiteren van deze 'oude' regeling. De uitbetaling van de algemene heffingskorting aan een niet verdienende partner werd en wordt in de jaren 2009 tot 2024 in stappen afgebouwd voor iemand die na 1962 is geboren. Vóór 1963 geboren - oude regeling blijft vooralsnog van kracht.
Realiseert u zich dat de fiscale situatie voor een AOW-gerechtigde nogal verschilt met iemand die nog niet pensioengerechtigd is. De belastingpercentages in de eerste twee schijven zijn 18% lager. En om nog een voorbeeld te noemen: als u pensioengerechtigd bent kreeg u partnertoeslag, omdat uw partner geen inkomen had. Deze partnertoeslag verdwijnt voor u volgend jaar 2015. Uw vrouw krijgt dan immers zelf AOW. Zo zijn er meer zaken waarover u zich fiscaal kunt laten voorlichten, bijvoorbeeld door lid te worden van een ouderenbond. Dan wel vragen om een ter zake kundige belastinginvuller.
De algemene heffingskorting 2014 is € 2103 / voor 2015 is dat € 2203
De algemene heffingskorting voor AOW-gerechtigden is beduidend lager: voor 2014 - € 1042 en voor 2015 is dat € 1123
In het jaar van AOW-gerechtigd worden is de hoogte van de algemene heffingskorting afhankelijk van de maand waarin met AOW-gerechtigd wordt. Vroeg in het jaar AOW-gerechtigd betekent een relatief lage algemene heffingskorting. Laat in het jaar AOW-gerechtigd betekent een hogere algemene heffingskorting.
De ouderenkorting krijgt men pas in het jaar van AOW-gerechtigd worden. (mits inkomen lager is dan ruim € 35.000) De datum van AOW-gerechtigd worden is niet van belang. De korting wordt gegeven of hij wordt niet gegeven. Of de ouderenkorting verzilverd kan worden hangt van af van de hoogte van het inkomen. De ouderenkorting heeft dus niets van doen met de uitbetaling van de algemene heffingskorting die uw vrouw tot 2015 kreeg.
Uw vrouw krijgt in 2015 AOW-inkomen. Hierover wordt géén belasting ingehouden. Er is wel belasting verschuldigd, maar de algemene heffingskorting wordt op de te betalen belasting in mindering gebracht. Per saldo hoeft er geen belasting over het AOW-inkomen te worden betaald.
Omdat uw vrouw in 2015 inkomen krijgt, is de situatie anders als vóór 2015, toen er geen inkomen was. In 2015 is de algemene heffingskorting voor uw vrouw vrijwel geheel verwerkt in het AOW-inkomen. Daardoor is de uitbetaling van de algemene heffingskorting gering: het overblijvende deel van de algemene heffingskorting. De ouderenkorting voor een gehuwde AOW-er met uitsluitend AOW-inkomen kon in 2013 voor € 242 (van de € 1032) niet verzilverd worden. Als er enig aanvullend pensioen was wel. Er is dan een teruggave mogelijk tot € 242. Daarom het advies om altijd te kiezen voor gezamenlijke aangifte. Geen aangifte doen, bijvoorbeeld omdat men een brief heeft gekregen dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan, kan (aanzienlijk) fiscaal nadeel opleveren.
In 2014 kreeg uw vrouw de algemene heffingskorting uitbetaald omdat er voldoende belasting op uw inkomen is ingehouden. Deze uitbetaling is nog een overblijfsel van het kostwinnersprincipe uit de vorige eeuw. Uw vrouw kon tot het tijdstip van pensioengerechtigd worden nog profiteren van deze 'oude' regeling. De uitbetaling van de algemene heffingskorting aan een niet verdienende partner werd en wordt in de jaren 2009 tot 2024 in stappen afgebouwd voor iemand die na 1962 is geboren. Vóór 1963 geboren - oude regeling blijft vooralsnog van kracht.
Realiseert u zich dat de fiscale situatie voor een AOW-gerechtigde nogal verschilt met iemand die nog niet pensioengerechtigd is. De belastingpercentages in de eerste twee schijven zijn 18% lager. En om nog een voorbeeld te noemen: als u pensioengerechtigd bent kreeg u partnertoeslag, omdat uw partner geen inkomen had. Deze partnertoeslag verdwijnt voor u volgend jaar 2015. Uw vrouw krijgt dan immers zelf AOW. Zo zijn er meer zaken waarover u zich fiscaal kunt laten voorlichten, bijvoorbeeld door lid te worden van een ouderenbond. Dan wel vragen om een ter zake kundige belastinginvuller.
Re: Heffingskorting
Nog een aanvulling op het vorige antwoord. De consumentenbond geeft goede informatie over allerlei belastingzaken. Kijkt u eens onder: Checklist belastingaangifte voor (bijna) gepensioneerden. Lees hier
Re: Heffingskorting
.
Laatst gewijzigd door evdbeek99 op 14 jan 2016 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Heffingskorting
Beste fisbel,
Dank voor uw reactie.
Ik heb nog even het volgende:
Omdat ik zelf dit jaar al pensioen en AOW ontvang ,heb ik gekozen voor de AOW uitkering om hier
de loonheffingskorting toe te passen . Op de AOW uitkering wordt nu 100 euro aan belasting ingehouden.
Als nu volgend jaar ik en mijn vrouw ieder de helft ontvangen van de AOW wordt er
op beide uitkeringen geen belasting ingehouden ( ivm de heffingskorting ).
Dit betekent dat ik dan bij de definitieve aanslag een fikse nabetaling moet doen .
Is dit juist .
Mvg Hans
Dank voor uw reactie.
Ik heb nog even het volgende:
Omdat ik zelf dit jaar al pensioen en AOW ontvang ,heb ik gekozen voor de AOW uitkering om hier
de loonheffingskorting toe te passen . Op de AOW uitkering wordt nu 100 euro aan belasting ingehouden.
Als nu volgend jaar ik en mijn vrouw ieder de helft ontvangen van de AOW wordt er
op beide uitkeringen geen belasting ingehouden ( ivm de heffingskorting ).
Dit betekent dat ik dan bij de definitieve aanslag een fikse nabetaling moet doen .
Is dit juist .
Mvg Hans
Re: Heffingskorting
U snijdt een bekend probleem aan. U heeft een aanvullend pensioen. Als dit pensioen niet hoger is dan circa € 10.000 blijft het totale jaarloon binnen belastingschijf 1. En hoeft er niets bijbetaald te worden. Maar als uw AOW-inkomen + aanvullende pensioen hoger is dan € 20.000 wordt het meerdere inkomen belast met 5,5% (schijf 2) c.q. 23,4% (schijf 3) U zult waarschijnlijk ook over belastingjaar 2014 moeten bijbetalen.
U kunt bijbetaling achteraf voorkomen door een voorlopige aanslag in te dienen. U betaalt dan in het belastingjaar zelf per maand de extra te betalen belasting. Maar u kunt het achteraf bij te betalen bedrag ook opzij zetten. U krijgt er dan nog wat rente over. Bij de aangifte hoeft u geen rente te betalen als u de aangifte vóór 1 april indient. Minder gebruikelijk, maar wel mogelijk, is om op uw AOW-inkomen niet de loonheffingskorting toe te laten passen en ook niet op uw andere pensioen(en) Welke keus u maakt is aan u.
U kunt bijbetaling achteraf voorkomen door een voorlopige aanslag in te dienen. U betaalt dan in het belastingjaar zelf per maand de extra te betalen belasting. Maar u kunt het achteraf bij te betalen bedrag ook opzij zetten. U krijgt er dan nog wat rente over. Bij de aangifte hoeft u geen rente te betalen als u de aangifte vóór 1 april indient. Minder gebruikelijk, maar wel mogelijk, is om op uw AOW-inkomen niet de loonheffingskorting toe te laten passen en ook niet op uw andere pensioen(en) Welke keus u maakt is aan u.
Re: Heffingskorting
Ik heb de afgelopen meerdere mensen geprobeerd uit te leggen dat het tarief in de inkomstenbelasting over inkomen van € 42.000 tot zo'n € 57.000 geen 42% maar 48% is. En dat daarboven het tarief naar 56% gaat. (Alleen het inkomen boven de € 85.000 wordt dat weer wat milder belast, namelijk 52%).Het hele systeem barst uit zijn voegen. Niemand snapt het nog met de vele belastingen en toeslagen.
En inkomen zo tussen de € 20.000 en € 40.000 is met 44% belast.
Alleen zijn de belastingschalen ingesteld op 42% waar het 44% of 48% moet zijn of deels 52% waar het 56% moet zijn. Dat is de werkelijke oorzaak van de hele discussie over naheffingen die nu speelt. De partijen die besloten hebben dat het tarief omhoog moet wilden dit wel verbergen.
En dus snapt 99% van de bevolking het niet echt.
(Tijd voor een sociale vlaktaks zeg ik dan maar met maar 2 schijven: 1 schijf van 36% waar je inkomen belast is en waar je aftrekposten aftrekbaar zijn, en een extra heffing van 12% over hogere inkomens.)
Re: Heffingskorting
@SJZ:
Uw betoog zou meer kracht hebben gehad, als u aan bronvermelding had gedaan. De bron is waarschijnlijk de blog van Pieter Omtzigt (CDA-er / voorstander van vlaktaks) die wat tendentieus met cijfers aan de slag gaat. Zie: https://www.cda.nl/mensen/omtzigt/blog/ ... -zelfs-49/
U haalt de ophef erbij over de bijbetaling voor 6 miljoen Nederlanders bij de aangifte voor de inkomstenbelasting 2014. U maakt daarmee uw eigen bericht diffuus en verwarrend. Liever de discussie helder houden. Er is in 2014 te weinig loonbelasting ingehouden over bijvoorbeeld vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bonussen e.d. Met de IB-aangifte wordt dit rechtgetrokken naar de percentages 36,25% / 42% / 42% / 52% voor de 4 schijven.
Als het gaat om werkelijk te betalen percentages doet u er beter aan niet zomaar wat te strooien met niet onderbouwde percentages. De belastingdruk voor hogere inkomens is in 2014 en 2015 inderdaad toegenomen vanwege minder arbeidskorting en minder algemene heffingskorting. Zo wordt er in 2015 op een inkomen van € 100.000 slechts € 1342 algemene heffingskorting en € 211 arbeidskorting gegeven.
De werkelijk te betalen percentages voor niet pensioengerechtigden zijn af te lezen uit bijvoorbeeld de Voorlopige Aangifte 2015. (sinds enkele dagen beschikbaar) Hierbij is de algemene heffingskorting en de arbeidskorting verdisconteerd. De percentages zijn eenvoudig uit te rekenen door de effectief te betalen belasting te delen door het belastbaar inkomen. De te betalen belastingpercentages zijn respectievelijk (geen aftrekposten):
Tot € 6350 - 0% / € 20.000 - 14,5% / € 40.000 - 29,4% / € 60.000 - 35,3% / € 80.000 - 40% / € 100.000 - 43,6% Voor volgende jaren zullen deze percentages afwijken, maar niet meer dan marginaal.
Uw betoog zou meer kracht hebben gehad, als u aan bronvermelding had gedaan. De bron is waarschijnlijk de blog van Pieter Omtzigt (CDA-er / voorstander van vlaktaks) die wat tendentieus met cijfers aan de slag gaat. Zie: https://www.cda.nl/mensen/omtzigt/blog/ ... -zelfs-49/
U haalt de ophef erbij over de bijbetaling voor 6 miljoen Nederlanders bij de aangifte voor de inkomstenbelasting 2014. U maakt daarmee uw eigen bericht diffuus en verwarrend. Liever de discussie helder houden. Er is in 2014 te weinig loonbelasting ingehouden over bijvoorbeeld vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bonussen e.d. Met de IB-aangifte wordt dit rechtgetrokken naar de percentages 36,25% / 42% / 42% / 52% voor de 4 schijven.
Als het gaat om werkelijk te betalen percentages doet u er beter aan niet zomaar wat te strooien met niet onderbouwde percentages. De belastingdruk voor hogere inkomens is in 2014 en 2015 inderdaad toegenomen vanwege minder arbeidskorting en minder algemene heffingskorting. Zo wordt er in 2015 op een inkomen van € 100.000 slechts € 1342 algemene heffingskorting en € 211 arbeidskorting gegeven.
De werkelijk te betalen percentages voor niet pensioengerechtigden zijn af te lezen uit bijvoorbeeld de Voorlopige Aangifte 2015. (sinds enkele dagen beschikbaar) Hierbij is de algemene heffingskorting en de arbeidskorting verdisconteerd. De percentages zijn eenvoudig uit te rekenen door de effectief te betalen belasting te delen door het belastbaar inkomen. De te betalen belastingpercentages zijn respectievelijk (geen aftrekposten):
Tot € 6350 - 0% / € 20.000 - 14,5% / € 40.000 - 29,4% / € 60.000 - 35,3% / € 80.000 - 40% / € 100.000 - 43,6% Voor volgende jaren zullen deze percentages afwijken, maar niet meer dan marginaal.
Re: Heffingskorting
@fisbel
Inderdaad is Pieter Omtzigt hier ook goed mee bezig. Mijn bron ben ik echter zelf. Ik heb allerlei inkomens van 20.000 tot z'n 85.000 ingevoerd in een pakketje en gekeken hoeveel extra belasting je betaalt als je 1.000 meer krijgt. Als je bv. 45.000 verdient, en je krijgt een loonsverhoging tot 46.000, dan betaal je dus 480 méér belasting (dat is 48%).
Ik kan u wel een excelsheetje sturen waaruit dit glashelder blijkt. Ik heb trouwens ook begrepen dat volgend jaar het tarief bijzondere beloningen in de loonheffing 48%, 56% en zo wordt. Probleem is nu dat 1000 extra soms maar belast wordt met 42%, terwijl het dus in feite wel degelijk 48% is (of 52% belast waar het daadwerkelijk 56% moet zijn).
Mijn bericht is niet diffuus, het is gewoon moeilijk te communiceren omdat het systeem zo vreselijk onhandig is.
Inderdaad is Pieter Omtzigt hier ook goed mee bezig. Mijn bron ben ik echter zelf. Ik heb allerlei inkomens van 20.000 tot z'n 85.000 ingevoerd in een pakketje en gekeken hoeveel extra belasting je betaalt als je 1.000 meer krijgt. Als je bv. 45.000 verdient, en je krijgt een loonsverhoging tot 46.000, dan betaal je dus 480 méér belasting (dat is 48%).
Ik kan u wel een excelsheetje sturen waaruit dit glashelder blijkt. Ik heb trouwens ook begrepen dat volgend jaar het tarief bijzondere beloningen in de loonheffing 48%, 56% en zo wordt. Probleem is nu dat 1000 extra soms maar belast wordt met 42%, terwijl het dus in feite wel degelijk 48% is (of 52% belast waar het daadwerkelijk 56% moet zijn).
Mijn bericht is niet diffuus, het is gewoon moeilijk te communiceren omdat het systeem zo vreselijk onhandig is.