LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] groene beleggingen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
pompie

groene beleggingen

Ongelezen bericht door pompie »

Ik heb spaargeld waarover ik vermogensbelasting moet betalen. Ik heb begrepen dat indien het spaargeld (tot €56.420) in groene beleggingsfondsen is belegd, welke door de Belastingdienst zijn aangewezen, je hierover geen vermogensbelasting hoeft te betalen en je een heffingskorting van 0,7% krijgt. De peildatum is 1 januari.

Als ik eind december mijn spaargeld in groene beleggingen stort en begin januari neem ik ze weer op en stort het weer op mijn gewone spaarrekening, zou ik in theorie de vermogensbelasting ontlopen en ontvang ik 0,7% over het geld. Klopt dit inderdaad? En zo ja doe ik iets wat niet mag? De Belastingdienst gaat zelf er van uit dat je de stukken moet bezitten op 1 januari. De bank waar ik beleg rekent geen transactiekosten voor het switchen dus dit zou mij geen kosten opleveren. Dit klinkt te makkelijk, en hoor graag hoe dit precies zit.

Gr.

puma73

Re: groene beleggingen

Ongelezen bericht door puma73 »

gewoon belastingontwijking/ontduiking. ordinair.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ook al betaal je geen kosten, wat wordt het verschil tussen bied- en laat-koersen?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:gewoon belastingontwijking/ontduiking. ordinair.
Welke wet wordt overtreden dan?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiscaal mag je dit doen. Het is wel de vraag of de beleggingsinstelling dit goed vindt. Bij bijvoorbeeld groen sparen moet je het geld vaak minstens een jaar op de rekening hebben staan.

Het is ook de vraag of je met deze methode niet veel beleggingsrisico loopt.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Uw idee hebben voor u al vele anderen gehad. Incidenteel lukte deze 'truc' Bijvoorbeeld als er door een eenmalige actie geen inleggeld hoefde te worden betaald. En de uitschrijving kostte bijvoorbeeld ook maar 0,2% over het ingelegd vermogen.

Tegenwoordig zijn er meer barrières. Verschillende banken bieden, al of niet tijdelijk, geen groene spaarrekeningen c.q. groene beleggingsrekeningn meer aan. Ook zijn er bepalingen dat het geld minimaal een half of heel jaar niet opgenomen kan worden zonder boete. Lees u de info van de verschillende banken er maar op na. Dan kunt u bekijken of er toch niet een fiscale winst is te boeken bij 1 van de banken.

Er zijn op dit moment maar enkele mogelijkheden om uw geld in een groenfonds onder te brengen. Bij de grote banken zoals ING en Rabo is er op dit moment geen groene beleggingsrekening. Ook is er tijdelijk geen aankoop mogelijk in het ASN Groenprojectenfonds. Dit fonds wordt naar verwachting in de loop van 2015 weer opengesteld voor beleggers. Het ASN Groenprojectenfonds moet je minimaal een half jaar aanhouden.

Bij de Triodosbank betaalt u per kwartaal kosten (0,12% of 0,10%) Deze kosten zijn gebaseerd op het gemiddeld belegd vermogen van de Beleggersrekening in dat kwartaal.
Daarnaast zijn er de aan- en verkoopkosten. Die zijn vanaf 1 januari 2014 verhoogd van 0,5% naar 1%.

De ING heeft lange tijd geen groen(spaar)rekening gehad. Sinds enige tijd is er het ING Groen Spaardeposito. Met een bescheiden rentevergoeding van 0,15% tot 1,15%, afhankelijk van het aantal jaren dat het spaardeposito wordt vastgezet. De opnamekosten zijn 1,5 % van het bedrag dat opgenomen wordt, vermenigvuldigd met de resterende looptijd in jaren.

Rabo groensparen geeft op dit moment 0,01% rente (....) De inleg staat minimaal 1 jaar vast.
Voor Rabo groen deposito is het op dit moment niet mogelijk een rekening te openen.
Ook de ABN AMRO heeft een groen spaardeposito. De opnamekosten zijn 1,5% voor het aantal jaren dat het Groen Spaar Deposito nog loopt. Het rendement is 0,2% per jaar.

Een overzicht van de Belastingdienst met fondsen en beleggingen met fiscaal voordeel staat hieronder. http://download.belastingdienst.nl/bela ... 01z2pl.pdf
https://www.triodos.nl/nl/afschaffen-di ... ergoeding/

pompie

Bedankt voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat het voordeel niet opweegt tegen de transactiekosten voor de specifieke fondsen. Ik beleg echter via een beleggersgiro bij een bank, eigenlijk een indirecte belegging in een groenfonds. Hierdoor zijn er geen transactiekosten maar vraag ik mij sowieso af of ik dan wel in aanmerking kom voor fiscaal voordeel omdat ik in feite niet direct beleg in een groenfonds. Ik kan bijvoorbeeld ook halve of delen van aandelen kopen. Op mijn jaaropgave staat ook vermeld de term participatiemaatschappij. De Belastingdienst (telefoon) kon mij dit antwoord niet geven. Iemand een idee?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ngvoordeel

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Weggehaald wegen veel betere uitleg van forumlid fisbel
Laatst gewijzigd door newmikey op 30 nov 2014 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel

@newmikey:
U kunt ongetwijfeld goed rekenen, maar belastingheffing Box 1 / Box 3 is niet uw sterke punt. In uw antwoord verwart u box 1 (52% - schijf 4) met Box 3 (30% van het voordeel van sparen en beleggen van 4% is 1,2% belast / groenbelegging tot € 56.420 vrij) / 0,7% extra korting op groenfondsen)
Bovendien noemt u een uit de lucht gegrepen percentage van 1,4%. Het fiscaal voordeel zou in uw bereking dan maximaal € 699,30 kunnen zijn i.p.v. € 395 (....)

Gelukkig is pompie zelf beter op de hoogte. Zijn vraag betreft de 0,7% extra belastingkorting (1,9% minus 1,2%) Het belastingvoordeel bij € 56.420 inleg eind van het jaar betreft dus € 395 (0,7% over € 56.420)

@pompie:
Of de fiscale korting voor u te realiseren is via de beleggersgiro is niet direct te zeggen. Informeren bij de bank geeft wellicht antwoord. De door u en mij aangehaalde informatie van de Belastingdienst vermeldt de op dit moment in aanmerking komende groenfondsen of groenspaarrekeningen (deposito's) voor de belastingkorting. Alleen de naam 'groen' of 'duurzaam' is niet voldoende voor de belastingkorting. Het door u overgemaakte geld zal terecht moeten komen op 1 van de door de Belastingdienst genoemde fondsen.

Het blijft hierbij oppassen. Voorbeeld: Voor Regionaal duurzaam 1 (Meewind) geldt de belastingkorting. Maar niet voor zijn voorganger: Zeewind 1. Dit omdat het park in België ligt en de Nederlandse overheid alleen projecten stimuleert binnen Nederland of ontwikkelingslanden.

Ook voor Regionaal duurzaam 1 zijn er kosten, zoals er voor alle beleggersrekeningen kosten zijn. Tot 2013 zaten deze kosten verborgen in het product en werden verrekend met het rendement
Nu moeten de kosten expliciet worden genoemd. Bijvoorbeeld voor Regionaal duurzaam 1 de instapvergoeding van 3% / uitstapvergoeding van € 25 per transactie excl. BTW, alsmede 1,2% beheerkosten per jaar en 0,8% bijkomende kosten. Het in het verleden behaald rendement van 5,3% (2013) geeft geen garantie voor de toekomst. Het is een opgepoetst cijfer, want er is geen rekening gehouden met instap- en uitstapkosten!

Rekent u zich dus niet te snel rijk. Allereerst moet u zich ervan vergewissen dat het door u gestort bedrag werkelijk in een fiscaal groenfonds terechtkomt. En op de tweede plaats gaat u na wat de kosten zijn van de storting c.q. terugboeking. Of dat opweegt tegen maximaal € 395 fiscaal voordeel? Lees ook hier

newmikey

Weggehaald wegen veel betere uitleg van forumlid fisbel
Laatst gewijzigd door newmikey op 30 nov 2014 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De heffingskortingen zijn iets heel anders dan aftrekposten voor het inkomen! Een heffingskorting is een vermindering van de te betalen belastingen, niet een verlaging van het inkomen.

Als je dus 25.000 in groene beleggingen stopt, dan daalt niet je inkomen, maar daalt je te betalen belastingen met 0,7% van 25.000 = 175 euro. (En dus niet met 42% daarvan.)

Daarnaast lijkt het mij evident dat je alleen dat deel van je kapiaal in zulke producten stopt dat boven de grens voor de vrh ligt. Dus als je bv 50.000 hebt, dan kun je er 25.000 in stoppen, zodat je nog maar over (25.000 - 21.139) = 3.861 vrh hoeft te betalen. Je bespaart dan 1,2% * 25.000 = 300 aan vrh.

samen is het voordeel dan 475. Of 1,9% van het groene vermogen.

fisbel

U probeert recht te praten wat krom is. En u maakt het daardoor alleen maar erger.
Ik moet helaas uw fiscale kennis aanscherpen. En dat komt belerend over. Logisch, want hier valt voor u nog wat te leren. U schrijft:
In box 1 mag 0.7% van het groen belegde bedrag van het belastbaar inkomen worden afgetrokken
Dit is niet juist. Dat had u na uw eerste bericht kunnen weten, want uw uitkomst van € 699,30 scheelt nogal met het door mij berekend maximaal belastingvoordeel van € 395. Als de 1,2% wordt meegerekend is het totale maximale belastingvoordeel: 1,9% x € 56.420 is € 1072

Uitleg:
Het totaal van het inkomen uit werk en woning (box 1), het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het belastbare inkomen uit sparen en beleggen (box 3) is het verzamelinkomen. Elk van de 3 boxen heeft eigen belastingpercentages: box 1 (36,25%, 42%, 42% en 52% - jaar 2014) box 2 met 25% en het belastbare inkomen uit sparen en beleggen box 3 is belast met 30%.

Voor box 3 geldt dus 30% Er is een vrijstelling van € 21.139 p.p / voor groenbeleggingen is er en extra vrijstelling tot maximaal € 56.420 p.p. Het geheel resulteert in te betalen premie volksverzekeringen box 1, inkomstenbelasting box 1, inkomstenbelasting box 2 en inkomstenbelasting box 3. De te betalen bedragen worden opgeteld en het totaal aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen wordt vastgesteld. Op dit laatste bedrag worden de heffingskortingen in mindering gebracht met verrekening van vooraf reeds ingehouden c.q.uitbetaalde belasting. Tot slot wordt de verschuldigde of terug te geven inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen vastgesteld.

Kortom: de 0,7% belastingkorting wordt niet in box 1 van het belastbaar inkomen afgetrokken, zoals u schrijft. Deze belastingkorting is onderdeel van het totaal aan heffingskortingen. Heffingskortingen die in mindering worden gebracht op het totaal aan verschuldigde belasting. De korting voor groene beleggingen is de enige belastingkorting in box 3 en bedraagt 0,7% over (maximaal) € 56.420, dus maximaal € 395. Deze en andere belastingkortingen worden derhalve niet van het belastbaar inkomen afgetrokken, maar van het totaal aan te betalen inkomstenbelasting / PVV.
Laatst gewijzigd door fisbel op 30 nov 2014 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Jullie hebben helemaal gelijk uiteraard. Voor de TS: als u inderdaad zo veel moeite wilt doen om zo'n klein bedrag te besparen dan lijkt het te kunnen zo lang er maar nergens onverwachte kosten opduiken. Eind van het liedje zou wel eens kunnen zijn dat u nog duurder uit bent.

pompie

Mijn bank beweert dat als ik via de beleggersgiro beleg in het groenfonds (welke door de Belastingdienst wordt aangemerkt als groenfonds waarvoor fiscale voordelen gelden) ik gewoon recht heb op de fiscale voordelen. Het is alleen inderdaad wel veel gedoe (via de beleggersgiro gelden geen aan- en verkoopkosten), maar goed om te weten dat ik met deze handelingen niet de belastingregels overtreed en het in principe wel mag. Dat was in eerste instantie mijn vraag.

Gesloten