LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rabo verandert regels
Rabo verandert regels
Ik ben geruime tijd met de Rabobank in overleg geweest met de RABO over een nieuwe hypotheek, op basis van een reeds bestaande hypotheek. Op 7 november is de offerte door ons ondertekend, rentepercentage 3,5%. In de offerte staat dat het rentepercentage dat op de dag van vestrekking geldt, ook voor ons geldt. Dwz dat wanneer het percentage lager wordt, deze verlaging ook aan ons wordt doorberekend.
Op 10 november lees ik op de website van RABO dat zij voor cliënten die een rekening bij Rabo openen, een lager rentepercentage berekenen (3,2%), maar dat dit alleen geldt voor offertes ná 10 november. Ik heb ons contactpersoon gemaild dat het teleurstellend is dat ons dit aanbod niet is gedaan en dat wij graag alsnog hiervan gebruik willen maken en een rekening zullen openen.
Reactie: Dat kan. U betaalt dat opnieuw advieskosten (€ 800), afsluitkosten (€ 500) en annuleringskosten (€ 700).
Vreemd, het adviestraject is al gelopen en de hypotheek was nog niet gesloten.
Kan ik mij nu beroepen op de eerdere clausule: wanneer op de dag van de hypotheekverstekking een lager rentepercentage geldt, dit dan aan ons wordt doorberekend. En dan ondertussen een rekening bij Rabo openen?
Op 10 november lees ik op de website van RABO dat zij voor cliënten die een rekening bij Rabo openen, een lager rentepercentage berekenen (3,2%), maar dat dit alleen geldt voor offertes ná 10 november. Ik heb ons contactpersoon gemaild dat het teleurstellend is dat ons dit aanbod niet is gedaan en dat wij graag alsnog hiervan gebruik willen maken en een rekening zullen openen.
Reactie: Dat kan. U betaalt dat opnieuw advieskosten (€ 800), afsluitkosten (€ 500) en annuleringskosten (€ 700).
Kan ik mij nu beroepen op de eerdere clausule: wanneer op de dag van de hypotheekverstekking een lager rentepercentage geldt, dit dan aan ons wordt doorberekend. En dan ondertussen een rekening bij Rabo openen?
Re: Rabo verandert regels
Nee, dat kan niet. Het gaat hier niet simpelweg om een verandering van de rente, het gaat om een andere hypotheekvorm, dus om andere hypotheekvoorwaarden. Je bent akkoord gegaan met de 'oude' hypotheek en de oude voorwaarden, waaronder dat je geen korting krijgt als je een rekening hebt.
MSD schreef:Op 7 november is de offerte door ons ondertekend
Tja, voldoet dus niet aan de actievwoorwaarden. Dus feitelijk wilt u de geldende offerte verbreken en een nieuwe offerte laten maken op basis van een ander aanbod. Dus ik kan dit goed begrijpen:MSD schreef:dit alleen geldt voor offertes ná 10 november
MSD schreef: Reactie: Dat kan. U betaalt dat opnieuw advieskosten (€ 800), afsluitkosten (€ 500) en annuleringskosten (€ 700).
Juist omdat het adviestraject al gelopen is zou u weer opnieuw een adviestraject in gaan, u verbreekt immers het eerdere advies en overeenkomst.MSD schreef: Vreemd, het adviestraject is al gelopen en de hypotheek was nog niet gesloten
Het lagere rentepercentage dat geldt voor het hypotheekproduct dat u heeft genomen gaat dan inderdaad gelden en dan niet het rentepercentage dat geldt voor het andere product.MSD schreef: Kan ik mij nu beroepen op de eerdere clausule: wanneer op de dag van de hypotheekverstekking een lager rentepercentage geldt, dit dan aan ons wordt doorberekend. En dan ondertussen een rekening bij Rabo openen?
Ben altijd geneigd om deze retorische vraag er bij te vermelden: en wat als het andere product nu opeens duurder was?
MSD schreef:Ik ben geruime tijd met de Rabobank in overleg geweest met de RABO over een nieuwe hypotheek, op basis van een reeds bestaande hypotheek. Op 7 november is de offerte door ons ondertekend, rentepercentage 3,5%. In de offerte staat dat het rentepercentage dat op de dag van vestrekking geldt, ook voor ons geldt. Dwz dat wanneer het percentage lager wordt, deze verlaging ook aan ons wordt doorberekend.
1- je hoeft niet opnieuw alles te betalen en afsluiten maar je kunt natuutlijk ook de rentevastperiode openbreken .....wel even naar de boete vragen.
2-als de lening nog niet verstrekt is en nog moet ingaan krijg je dus een rente van 3,4% want de korting van de betaalrekening is 0,2%
3-
Dan zul je hem ook lang vast moeten zetten als je deze korting met zekerheid wilt behouden; en dat betekent....•Het is mogelijk dat we op enig moment geen Betaalpakketkorting meer aanbieden. U kunt er dan dus niet meer voor in aanmerking komen. Ook kunnen we voor nieuwe rentevastperiodes de voorwaarden voor Betaalpakketkorting aanpassen.
Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik heb een offerte getekend op 23-9-2014 met een rentepercentage van 3,2% 10 jaar rentevast met nhg. In deze situatie was er nog geen onderscheid waar je bankierde, iedereen kreeg exact hetzelfde hypotheekrente tarief. Nu ben ik op 25-11-2014 officieel gepasseerd, 2 weken na de wijziging en krijg ik het rentepercentage van klanten zonder Betaalpakket korting. De rente is 2,9% nu met korting en 3,1% zonder. Had het netjes gevonden als ze ons hierop hadden gewezen en ons als nog de keuze geven of hadden gegeven om aan de kortingsvoorwaarde te gaan voldoen. Rabo meisje aan de telefoon kon verder niet veel vertellen, dinsdag gesprek met men adviseur, eens zien wat hij zegt.
En als die rente gestegen was had u het zeker ook flauw gevonden dat die voor u niet omhoog ging....Jeffreys schreef:Ik zit in exact dezelfde situatie. Ik heb een offerte getekend op 23-9-2014 met een rentepercentage van 3,2% 10 jaar rentevast met nhg.
Als de offerte niet naar wens was, had u niet moeten tekenen.
de offerte was naar wens, want ik tekende mijn offerte toen iedereen ongeacht waar hij bankiert nog gelijk behandeld werd. Nu is dat niet meer zo en krijgen nieuwe klanten in hun offerte traject wel de keuze om voor Rabobank als bankierder te kiezen en daar 500 euro in mijn geval per jaar op te besparen en ik krijg dat niet.
Daarnaast staat op de website van de Rabobank dat iedereen die zijn offerte tekende tussen 9-8-2014 en 9-11-2014 en dus niets van die voorwaarde wist, maar toch gekozen had om het van een Rabo rekening af te laten schrijven die korting alsnog krijgt. die mensen hebben dus geen pech.. Alleen de groep zoals de topic maker en ik lijkt het dus. Maja even afwachten wat de adviseur dinsdag zegt.
Daarnaast staat op de website van de Rabobank dat iedereen die zijn offerte tekende tussen 9-8-2014 en 9-11-2014 en dus niets van die voorwaarde wist, maar toch gekozen had om het van een Rabo rekening af te laten schrijven die korting alsnog krijgt. die mensen hebben dus geen pech.. Alleen de groep zoals de topic maker en ik lijkt het dus. Maja even afwachten wat de adviseur dinsdag zegt.
-
Jawel, maar er moeten ergens grenzen worden getrokken. Momenteel zijn de benzineprijzen aan het zakken, ga je dan ook de benzine van gisteren terug brengen omdat die van morgen 2 centen de liter goedkoper is? Op een bepaald moment maak je een keuze, en als kort daarna blijkt dat even wachten meer voordeel had opgeleverd, is het jammer, maar helaas...
Ik neem alvast een voorzetje:Jeffreys schreef:de offerte was naar wens, want ik tekende mijn offerte toen iedereen ongeacht waar hij bankiert nog gelijk behandeld werd. Nu is dat niet meer zo en krijgen nieuwe klanten in hun offerte traject wel de keuze om voor Rabobank als bankierder te kiezen en daar 500 euro in mijn geval per jaar op te besparen en ik krijg dat niet.
•Als uw rentevastperiode eenmaal is ingegaan, kunt u tijdens die rentevastperiode niet alsnog Betaalpakketkorting krijgen.
Ik snap je vergelijking met benzine echt totaal niet, als je hem maakt moet je hem goed maken, dan moet hij als volgt: het maakt bij een benzinepomp voor de prijs van de benzine niet uit met welke bankpas je de benzine afrekent. Maar nadat je getankt hebt besluit de volgende dag de benzinepomp alle klanten die hadden afgerekend met het een pasje van de Rabobank jaarlijks 500 euro op hun rekening te storten. Eerlijk? Grens trekken? Maak het nou..
MSD en Jeffreys …
U beide had de keuze uit tientallen aanbieders van hypotheken.
U beide was tot de conclusie gekomen dat van alle aanbieders de Rabobank de beste offerte had uitgebracht.
Omdat volgens u beide de Rabobank voor u de meest gunstige offerte heeft uitgebracht, heeft u besloten om op datum X uw handtekening te zetten onder de aanbieding die u gedaan is.
Op datum X bent u dus een rechtsgeldig contract aangegaan.
Na datum X gaat de Rabobank haar aanbiedingen (offertes) herzien met nieuwe “spelregels”.
Omdat u een rechtsgeldig contract op een eerder tijdstip bent aangegaan dient u deze eerst te verbreken ( met alle financiële consequenties van dien) alvorens van deze nieuwe aanbieding gebruik te kunnen maken.
Misschien wel een juist vergelijk …..
Dagen, weken, maanden heeft u de automarkt bestudeerd en op datum X besluit u een bepaald merk auto te kopen.
U sluit een koopovereenkomst met de dealer en de auto wordt voor u besteld.
Aflevering duurt enkele weken.
Echter enkele dagen nadat u de koopovereenkomst heeft gesloten, kopen bij dezelfde dealer uw buren precies de zelfde auto voor dezelfde prijs maar omdat de importeur een promotie is gestart krijgen de buren voor hetzelfde geld een special edition uitgave met veel meer luxe afgeleverd.
Mocht u nu ook zo een special edition uitgave willen hebben zal u ook eerst uw eerdere koop ongedaan moeten maken uiteraard met een boete clausule alvorens in het bezit te kunnen komen van zo een special edition.
Ik begrijp dat het niet leuk is, en dat het altijd beter of goedkoper kan, maar besef u wel dat u op het moment van tekenen het voor u de beste keuze was.
U beide had de keuze uit tientallen aanbieders van hypotheken.
U beide was tot de conclusie gekomen dat van alle aanbieders de Rabobank de beste offerte had uitgebracht.
Omdat volgens u beide de Rabobank voor u de meest gunstige offerte heeft uitgebracht, heeft u besloten om op datum X uw handtekening te zetten onder de aanbieding die u gedaan is.
Op datum X bent u dus een rechtsgeldig contract aangegaan.
Na datum X gaat de Rabobank haar aanbiedingen (offertes) herzien met nieuwe “spelregels”.
Omdat u een rechtsgeldig contract op een eerder tijdstip bent aangegaan dient u deze eerst te verbreken ( met alle financiële consequenties van dien) alvorens van deze nieuwe aanbieding gebruik te kunnen maken.
Misschien wel een juist vergelijk …..
Dagen, weken, maanden heeft u de automarkt bestudeerd en op datum X besluit u een bepaald merk auto te kopen.
U sluit een koopovereenkomst met de dealer en de auto wordt voor u besteld.
Aflevering duurt enkele weken.
Echter enkele dagen nadat u de koopovereenkomst heeft gesloten, kopen bij dezelfde dealer uw buren precies de zelfde auto voor dezelfde prijs maar omdat de importeur een promotie is gestart krijgen de buren voor hetzelfde geld een special edition uitgave met veel meer luxe afgeleverd.
Mocht u nu ook zo een special edition uitgave willen hebben zal u ook eerst uw eerdere koop ongedaan moeten maken uiteraard met een boete clausule alvorens in het bezit te kunnen komen van zo een special edition.
Ik begrijp dat het niet leuk is, en dat het altijd beter of goedkoper kan, maar besef u wel dat u op het moment van tekenen het voor u de beste keuze was.
Het verhaal van Har45 beschrijft hoe kortingen in het algemeen werken, maar gaat wel voorbij aan deze quote.
Jeffreys schreef:Daarnaast staat op de website van de Rabobank dat iedereen die zijn offerte tekende tussen 9-8-2014 en 9-11-2014 en dus niets van die voorwaarde wist, maar toch gekozen had om het van een Rabo rekening af te laten schrijven die korting alsnog krijgt. die mensen hebben dus geen pech..
16again schreef:Het verhaal van Har45 beschrijft hoe kortingen in het algemeen werken, maar gaat wel voorbij aan deze quote.
Jeffreys schreef:Daarnaast staat op de website van de Rabobank dat iedereen die zijn offerte tekende tussen 9-8-2014 en 9-11-2014 en dus niets van die voorwaarde wist, maar toch gekozen had om het van een Rabo rekening af te laten schrijven die korting alsnog krijgt. die mensen hebben dus geen pech..
Nog voor deze regel op de site staat echter ook deze:
Daarbij mbt het verhaal van Har: het kan ook anders......als je bij mediamarkt na aankoop een week later de aankoop goedkoper (of zelfs elders vergelijkbaar) ziet kun je nog wat geld terughalen; en daar doen ze helemaal niet moeilijk om.....daar adverteren ze zelfs mee zo gek is dat niet dat mensen dan achteraf toch nog ergens over beginnen....overigens kun je bij een auto achteraf nog een extra rekening krijgen dat zie je verder ook nergens.Als uw rentevastperiode eenmaal is ingegaan, kunt u tijdens die rentevastperiode niet alsnog Betaalpakketkorting krijgen.
Zelf heb ik ook de mazzel gehad om hem 1 augustus vast te zetten, net een week te vroeg dus.
Het is duidelijk dat mijn renteperiode nog niet was ingegaan. We zijn in gesprek geweest met Rabo en komen er nu ws op uit dat we "alleen" de boete betalen en dat kosten afsluiten en advies vervallen. Maar toen wist ik nog niet dat mensen met een betaalrekening wél met terugwerkende kracht gebruik konden maken van de kortingsregeling. Niet echt fair, van de bank die zo goed met je meedenkt!
Ik ben benieuwd waar Jeffreys op uit komt.
Ik ben benieuwd waar Jeffreys op uit komt.
@MSD
Realiseer je wel dat een boete wat anders is dan annuleringskosten!
-
Wie doet er nou zaken met zo'n slimme onbetrouwbare bank
Rense schreef:@MSD
Boete kan aftrekbaar zijn, annuleringskosten echter nooit.
Maar MSD heeft wel een punt, opent een topic waarbij renteperiode is nog niet ingegaan, maar had nog eventueel recht kunnen hebben op:
Dat hadden ze zelfs de 19-11 nog niet bij de voorwaarden erbij staan , vandaar mijn eerdere opmerking (met in achterhoofd; netto boete kan goedkoper zijn dan annuleren, ipv de adviseur ; dan moet u annuleren)•Heeft u tussen 10 augustus 2014 en 9 november 2014 een offerte aangevraagd en uw lening op 10 november 2014 nog niet opgenomen? En is er nog geen rentekorting met u afgesproken? Dan controleren we alsnog of u voldoet aan de voorwaarden voor Betaalpakketkorting. Als u hieraan voldoet dan houden wij hier vanaf 1 december 2014 rekening mee bij het vaststellen van uw rente.
Voor Jeffreys geldt gewoon;
Dat was vanaf het begin in de voorwaarden al zo......maar je kunt gewoon een rentevastperiode openbreken, en waarom zou je het niet doen als het minder betalen betekent inclusief de boete.•Als uw rentevastperiode eenmaal is ingegaan, kunt u tijdens die rentevastperiode niet alsnog Betaalpakketkorting krijgen.
@ TS,
De regels die een bank hanteert dienen voor alle klanten gelijk te zijn. Dualpricing is al jaren afgeschaft en is bij wet verboden. Ik vind dat de Rabo (de grootste hypotheekverstrekker van Nederland) niet een juiste standpunt aanneemt. Wanneer TS nu (voordat het rentecontract ingaat) bereid is een een betaalrekening te openen dient hij ook gelijk behandeld te worden.
Trouwens wel een leuk zaakje voor de AFM denk ik.
Bel eens met de AFM tel: 0800 - 5400 540. Misschien delen zij jouw mening. Een informatietelefoontje van de AFM richting RABO Bank kan misschien wonderen doen.
De regels die een bank hanteert dienen voor alle klanten gelijk te zijn. Dualpricing is al jaren afgeschaft en is bij wet verboden. Ik vind dat de Rabo (de grootste hypotheekverstrekker van Nederland) niet een juiste standpunt aanneemt. Wanneer TS nu (voordat het rentecontract ingaat) bereid is een een betaalrekening te openen dient hij ook gelijk behandeld te worden.
Trouwens wel een leuk zaakje voor de AFM denk ik.
Bel eens met de AFM tel: 0800 - 5400 540. Misschien delen zij jouw mening. Een informatietelefoontje van de AFM richting RABO Bank kan misschien wonderen doen.