LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder terwijl de zaak naar de Geschillencommissie gaat

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
loek3000

Deurwaarder terwijl de zaak naar de Geschillencommissie gaat

Ongelezen bericht door loek3000 »

Ik heb een probleem met een instelling, deze vertelde mij dat het openstaande bedrag via een herinnering en daarna via een deurwaarder word afgedwongen, dit terwijl ik nu bezig ben de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie..

Stel nou dat de deurwaarder voor de deur staat o.i.d. wat dan te doen?

Hoe werkt zoiets?

berndv

Re: Deurwaarder terwijl de zaak naar de Geschillencommissie gaat

Ongelezen bericht door berndv »

loek3000 schreef:Ik heb een probleem met een instelling, deze vertelde mij dat het openstaande bedrag via een herinnering en daarna via een deurwaarder word afgedwongen, dit terwijl ik nu bezig ben de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie..

Stel nou dat de deurwaarder voor de deur staat o.i.d. wat dan te doen?

Hoe werkt zoiets?
Als de deurwaarder voor de deur staat is het enige wat u kan doen het verhaal uitleggen. Als er een deurwaarder beslag komt leggen betekent het dat het al voor de rechter is geweest en die daar ook al een uitspraak over heeft gedaan. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet dat de geschillencommissie boven het oordeel van een rechter gaat. Heeft u bij de rechter ook uw verweer gedaan?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Mogelijk wordt de term deurwaarder en incassobureau hier door elkaar gehaald.

Een bedrijf kan bij niet-betaling een herinnering sturen en als die ook niet betaald wordt geeft ie in de regel de vordering uit handen aan een incasso bureau.
Ik zou zeggen leg het geschil zo snel mogelijk voor aan de geschillencommissie (en hou er ook rekening mee dat u toch moet betalen als u het uiteindelijk toch verliest).
Komt er in de tussentijd iemand aan de deur, inderdaad gewoon de situatie uitleggen.
Beslag leggen zal inderdaad niet gauw gebeuren, daar komt inderdaad eerst een rechter aan de pas... En ik lees nergens dat dat het geval is.

loek3000

Ongelezen bericht door loek3000 »

Wij moeten eerst 4 weken wachten op een antwoord op een brief die we deze week hebben gestuurd, eerder kan in principe de geschillencommissie niets doen (staat op hun site dat je er hen 4 weken de tijd moet geven tot zij (de instelling) reageert, met die reactie ga je dan naar de Gc.

Rechter is er inderdaad nog niet aan te pas gekomen...

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Mocht inderdaad de deurwaarder komen, dan is er nog niks aan de hand. U kunt gewoon uw verweer voeren bij de rechtbank. Deze zal waarschijnlijk de uitspraak van de geschillencommissie afwachten voor hij uitspraak doet.

Het inschakelen van de deurwaarder is in dit soort gevallen vaak een extra drukmiddel om de vordering geïnd te krijgen. Niet van de wijs laten brengen en indien nodig gewoon verweer voeren bij de rechtbank, dit kan mondeling of schriftelijk.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Wat de reactie van de rechtbank kan/moet zijn is helemaal afhankelijk van wat is overeengekomen over arbitrage of bindend advies. Gaat het bijvoorbeeld om een koopovereenkomst waarbij de Thuiswinkel algemene voorwaarden van toepassing zijn, dan is de rechter niet bevoegd kennis te nemen van het geschil als dit is voorgelegd aan de geschillencommissie:
art. 15 lid 5 schreef:Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De betwiste vordering kan bij de SGC in depot gegeven worden. Als u gelijk krijgt, krijgt u dit bedrag weer terug. Bij ongelijk gaat het naar de tegenpartij. Zolang het geschil in behandeling is heeft een incassobureau en/of (gerechts)deurwaarder niets te vertellen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb 1x eerder een geschil voorgelegd bij de geschillencommissie. Dat kostte toen 50 euro die je terug kreeg als je in het gelijk werd gesteld.
Zoals Bob Schurkjens zegt : een betwiste vordering kan zolang in depot worden gegeven bij de SGC.

En laat dan de geschillencommissie maar bepalen wie er geen poot heeft om op te staan.

Gesloten