Hallo allemaal!
Ik ben benieuwd of iemand weleens in eenzelfde situatie heeft gezeten of dat experts hier een advies over hebben. De situatie is als volgt.
-Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht in een nieuwbouwproject.
-Koop/Aanneemovereenkomst is getekend op 01-10-2014. Dit is gebeurd in overleg met de makelaar, die aangaf begin december te willen passeren bij de notaris.
-02-10-2014 hebben wij direct een hypotheekofferte aangevraagd en alle benodigde stukken aangeleverd.
-Hypotheekaanvraag is goedgekeurd door de bank, dossier ligt klaar bij de notaris.
-Offerte is geldig tot 14-12-2014 (let op: tot ruim na "begin december", het oorspronkelijke passermoment).
Nu komt de crux...
-Omdat pas 9 van de 12 huizen in het project onder voorbehoud zijn verkocht, heeft Woningborg nog geen Woningborgcertificaat afgegeven.
-Hierdoor kunnen wij dus nog niet passeren bij notatis.
Nu dreigt voor ons dus de bereidstellingsprovisie á €550 per maand, terwijl de rente inmiddels ook nog eens 0,1% gedaald is.
Wij voelen ons hier niet erg prettig over, omdat wij als eerste schaap over de dam zijn gegaan in dit project. Nu krijgen wij straks de rekening gepresenteerd omdat wij het braafste stelletje van de klas zijn. Kopers die nu als laatste tekenen en als laatste hun dossier op orde hebben, hebben hier nu geen last van.
Kunnen wij hier iets tegen beginnen en zo ja, wat?
Alvast bedankt voor de reacties!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bereidstellingprovisie dreigt buiten onze schuld
Re: Bereidstellingprovisie dreigt buiten onze schuld
Een hypotheek offerte die maar anderhalve maand geldig is, vind ik wil erg kort. Ik dacht dat drie maanden wel het minimum was.
Dat een aannemer of makelaar alleen zegt dat hij begin december naar de notaris 'wil',dan zou ik daar weinig waarde aan hechten. Alleen als dat zwart op wit staat, heb je er wat aan. Zeker bij nieuwbouw wil het begin van het project wel eens flink later zijn dan gepland. (daarom wordt er ook vaak geen keiharde datum toegezegd.)
Raar dus dat je adviseur zo'n hypotheek heeft geadviseerd. Want bij nieuwbouw wordt er juist vaak een hypotheek geadviseerd met een lange offertegeldigheid en meedalende rente. Lijkt mij dus niet echt een passende hypotheek. Misschien dat je bij hem je beklag kunt doen?
Dat een aannemer of makelaar alleen zegt dat hij begin december naar de notaris 'wil',dan zou ik daar weinig waarde aan hechten. Alleen als dat zwart op wit staat, heb je er wat aan. Zeker bij nieuwbouw wil het begin van het project wel eens flink later zijn dan gepland. (daarom wordt er ook vaak geen keiharde datum toegezegd.)
Raar dus dat je adviseur zo'n hypotheek heeft geadviseerd. Want bij nieuwbouw wordt er juist vaak een hypotheek geadviseerd met een lange offertegeldigheid en meedalende rente. Lijkt mij dus niet echt een passende hypotheek. Misschien dat je bij hem je beklag kunt doen?
2 maanden geldigheid kan maar wel alleen bij de prijsvechters. Je hebt dus waarschijnlijk alleen naar de rente gekeken (misschien zelfs wel zelf geknutseld via internet) en niet naar de voorwaarden.
Juist bij nieuwbouw zijn de voorwaarden belangrijk.
Denk dus dat het probleem eerder bij jezelf/adviseur ligt dan bij de aannemer.
Je kunt overwegen de hypotheek te annuleren (als je voor een lange rentevaste duur hebt gekozen kan dit aantrekkelijk zijn omdat de kosten lager zijn dan het rentevoordeel) en een nieuwe te sluiten.
Juist bij nieuwbouw zijn de voorwaarden belangrijk.
Denk dus dat het probleem eerder bij jezelf/adviseur ligt dan bij de aannemer.
Je kunt overwegen de hypotheek te annuleren (als je voor een lange rentevaste duur hebt gekozen kan dit aantrekkelijk zijn omdat de kosten lager zijn dan het rentevoordeel) en een nieuwe te sluiten.
Dank voor de snelle reacties!
De veronderstellingen kloppen, het gaat inderdaad om de 'prijsvechter' met de laagste rente. Ik dacht dat ik mij als starter goed had ingelezen, maar zo blijken er altijd weer haken en ogen aan een goeie deal te zitten.
De hypotheek annuleren en een nieuwe offerte aanvragen hebben we natuurlijk overwogen, maar we zijn bang dat er dan naar ons geschermd gaat worden met de koop/aanneemovereenkomst waar in staat dat je binnen twee maanden na tekenen (dat is dus 01-12-2014) je financiering rond moet hebben. Ook veranderen de leenregels e.d. natuurlijk per 01-01-2015 en dat zou voor ons tevens betekenen dat we ongeveer €10.000 minder kunnen lenen. Da's wel op te vangen, maar liever niet.
Over onze adviseur ben ik eigenlijk super tevreden. Hij heeft alles supersnel afgehandeld en zit ook al weken achter de makelaar aan. Hij heeft natuurlijk ook gehandeld op de informatie die wij hem gegeven hebben, namelijk begin december passeren.
Of dat laatste "zwart op wit" staat, tsja. Er zijn een aantal e-mailwisselingen waarin overlegd wordt over de tekendatum (die 01-10-2014) en het passeren (begin december). Maar goed, of zoiets juridisch voldoende is kan ik ook niet inschatten.
Nogmaals dank voor de reacties!
De veronderstellingen kloppen, het gaat inderdaad om de 'prijsvechter' met de laagste rente. Ik dacht dat ik mij als starter goed had ingelezen, maar zo blijken er altijd weer haken en ogen aan een goeie deal te zitten.
De hypotheek annuleren en een nieuwe offerte aanvragen hebben we natuurlijk overwogen, maar we zijn bang dat er dan naar ons geschermd gaat worden met de koop/aanneemovereenkomst waar in staat dat je binnen twee maanden na tekenen (dat is dus 01-12-2014) je financiering rond moet hebben. Ook veranderen de leenregels e.d. natuurlijk per 01-01-2015 en dat zou voor ons tevens betekenen dat we ongeveer €10.000 minder kunnen lenen. Da's wel op te vangen, maar liever niet.
Over onze adviseur ben ik eigenlijk super tevreden. Hij heeft alles supersnel afgehandeld en zit ook al weken achter de makelaar aan. Hij heeft natuurlijk ook gehandeld op de informatie die wij hem gegeven hebben, namelijk begin december passeren.
Of dat laatste "zwart op wit" staat, tsja. Er zijn een aantal e-mailwisselingen waarin overlegd wordt over de tekendatum (die 01-10-2014) en het passeren (begin december). Maar goed, of zoiets juridisch voldoende is kan ik ook niet inschatten.
Nogmaals dank voor de reacties!
Nou zo geweldig was de adviseur nou ook weer niet. Als hij onderstaande heeft geweten:
Nu wordt het een afweging wat je moet doen. € 550,00 bereidstellingsprovisie per maand is ook niet misselijk. Dat wordt een moeilijke beslissing. Veel sterkte en wijsheid toegewenst
Dan had hij daarvoor een voorbehoud in de offerte voor moeten laten opnemen!door Wakkaman » 08 dec 2014 11:12
Nu komt de crux...
-Omdat pas 9 van de 12 huizen in het project onder voorbehoud zijn verkocht, heeft Woningborg nog geen Woningborgcertificaat afgegeven.
Nu wordt het een afweging wat je moet doen. € 550,00 bereidstellingsprovisie per maand is ook niet misselijk. Dat wordt een moeilijke beslissing. Veel sterkte en wijsheid toegewenst
Ik kan nou ook niet zeggen dat ik die adviseur 'goed' zou willen noemen. Wel positief dat hij er zo achteraan zit, maar qua advies dus bagger. Want je geeft zelf ook aan, de verdere omstandigheden zijn (blijkbaar) niet zo spannend, dan is één van de weinige dingen waar hij wél alert op moet zijn bij nieuwbouw nu juist de geldigheidsduur van de offerte. Daarvoor hoeft hij ook niet echt veel info van jou te krijgen. Zodra hij weet dat het om nieuwbouw gaat, zouden er al wat alarmbellen moeten afgaan en zou hij zich er, voor zo'n korte geldigheidsduur, wel drie keer van moeten vergewissen dat er écht begin december getekend zou worden. Zonder die zekerheid zwart op wit, zou hij dit nooit moeten aanvragen.
Probleem opgelost!
A.s. vrijdag kunnen we passeren, net op tijd dus.
Ik kan zelf moeilijk inschatten wie wij nu het meeste hiervoor moeten bedanken, maar alle betrokken partijen (notaris, woningborg, adviseur en makelaar) hebben in ieder geval ontzettend hun best gedaan.
Uiteindelijk dus superblij!
Bedankt nogmaals voor de reacties.
A.s. vrijdag kunnen we passeren, net op tijd dus.
Ik kan zelf moeilijk inschatten wie wij nu het meeste hiervoor moeten bedanken, maar alle betrokken partijen (notaris, woningborg, adviseur en makelaar) hebben in ieder geval ontzettend hun best gedaan.
Uiteindelijk dus superblij!
Bedankt nogmaals voor de reacties.