LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
bezuidenhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2009 16:42

kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door bezuidenhout »

Het gebeurt me steeds vaker dat ik "apparaten" niet aan het werk krijg, omdat het meer kracht vereist dan ik in mijn handen heb.

Enkele simpele voorbeelden:
- deksels van potten (jam, pindakaas, etc.)
- schroefdoppen op flessen (bv. spa)
- stekkerdozen: krijg de stekker er maar eens in!

Ik vind het prima dat er kindveilige producten gemaakt worden. Maar als het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid voor ouderen, dan is de balans zoek.

Gebruiksvriendelijkheid voor ouderen lijkt niet in de aandacht van fabrikanten. Hier wil ik wel graag verandering in zien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door berndv »

bezuidenhout schreef:Het gebeurt me steeds vaker dat ik "apparaten" niet aan het werk krijg, omdat het meer kracht vereist dan ik in mijn handen heb.

Enkele simpele voorbeelden:
- deksels van potten (jam, pindakaas, etc.)
- schroefdoppen op flessen (bv. spa)
- stekkerdozen: krijg de stekker er maar eens in!

Ik vind het prima dat er kindveilige producten gemaakt worden. Maar als het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid voor ouderen, dan is de balans zoek.

Gebruiksvriendelijkheid voor ouderen lijkt niet in de aandacht van fabrikanten. Hier wil ik wel graag verandering in zien.
Behalve de stekkerdozen weet ik niet of het met kinderveilig te maken heeft. Heb niet het idee dat een pindakaaspot tegenwoordig moeilijker gaat dan 10 jaar geleden. Idem dito voor frisdrankflessen. De kinderbeveiliging in stopcontacten is er sowieso nog wel uit te halen( ook die aan de binnenkant)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De problemen met kinderbeveiligingen van stekkerdozen komt vooral voor bij de goedkope uitvoeringen. Bij fatsoenlijke stekkerdozen werkt het systeem probleemloos.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door puma73 »

berndv schreef:
bezuidenhout schreef:Het gebeurt me steeds vaker dat ik "apparaten" niet aan het werk krijg, omdat het meer kracht vereist dan ik in mijn handen heb.

Enkele simpele voorbeelden:
- deksels van potten (jam, pindakaas, etc.)
- schroefdoppen op flessen (bv. spa)
- stekkerdozen: krijg de stekker er maar eens in!

Ik vind het prima dat er kindveilige producten gemaakt worden. Maar als het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid voor ouderen, dan is de balans zoek.

Gebruiksvriendelijkheid voor ouderen lijkt niet in de aandacht van fabrikanten. Hier wil ik wel graag verandering in zien.
Behalve de stekkerdozen weet ik niet of het met kinderveilig te maken heeft. Heb niet het idee dat een pindakaaspot tegenwoordig moeilijker gaat dan 10 jaar geleden. Idem dito voor frisdrankflessen. De kinderbeveiliging in stopcontacten is er sowieso nog wel uit te halen( ook die aan de binnenkant)
Voor het openen van flessen potten en zelfs blikken zijn hele handige hulpmiddelen te koop. Bij ouderenwinkels (erg duur) en ook bij gewone winkels voor huishoudelijke producten zijn deze hulpmiddelen te koop.

Het is een heel normaal begrip. Er zijn zelfs jonge mensen die met dit probleem kampen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door tenormin »

@bezuidenhout, Google eens naar Thuiszorgwinkel en zoek naar openen flessen en potten. Kan u helaas geen link geven want dat is dan reclame.

@berndv, nee, jouw pindakaas pot gaat niet moeilijker open om de eenvoudige reden dat je geen probleem hebt met je handen. Houden zou. :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door berndv »

tenormin schreef: @berndv, nee, jouw pindakaas pot gaat niet moeilijker open om de eenvoudige reden dat je geen probleem hebt met je handen. Houden zou. :mrgreen:
Ik heb de afgelopen 10 jaar beginnende reuma in mij handen er bij gekregen .... :roll:

Gelukkig met de juiste medicatie nagenoeg heen last, maar zijn de pindakaaspottem werkelijk moeilijker te openen dan 10 jaar geleden? Of de handige opening van de potten van Martine Bijl?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dan klopt wat bendv zegt nog steeds, de potten zitten niet steviger vast, maar meer mensen hebben last van hun handen. Aangezien daar (goedkope) hulpmiddelen voor zijn (ik heb ze gratis gekregen van mijn apotheek, omdat ik overstapte op reumapotten voor medicatie) zie ik daar het probleem niet zo. Ik merk wel dat ik vaker moeite heb met stekkerdozen, maar het is nog steeds niet onmogelijk. Gewoon even de tijd nemen.

bezuidenhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2009 16:42

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door bezuidenhout »

Goed, die potten hebben kennelijk niets te maken met kindveiligheid. Vroeger kon ik ze overigens wel open krijgen. Verder ben ik een gezonde oudere en niet hulpbehoevend of "invalide" vanwege een aandoening. Maar de lichamelijke kracht neemt wel merkbaar af. Met name bij dit soort huishoudelijke dingen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door tenormin »

berndv schreef:Ik heb de afgelopen 10 jaar beginnende reuma in mij handen er bij gekregen .... :roll:

Gelukkig met de juiste medicatie nagenoeg heen last, maar zijn de pindakaas potten werkelijk moeilijker te openen dan 10 jaar geleden? Of de handige opening van de potten van Martine Bijl?
Nou, dat wist ik natuurlijk niet dat je zelf reuma hebt. Sorry. Nee, de potten pindakaas zijn nog normaal te openen; met Martine Bijl, als ik al eens een potje van haar gebruik :wink: , dan moet er een mes onder het deksel aan te pas komen, net als met de potten jam van Bonne Maman, (tot men "plop" hoort. En dat levert ook de nodige tijd op. En nu weer met nieuwe vleeswaren verpakkingen: sta me ongans te trekken om de openen; eenmaal open is het wel mooi dat het hersluitbaar is. Maar makkelijk is anders. 't Is maar goed dat ik geen haast meer heb :lol: .

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bezuidenhout schreef:Goed, die potten hebben kennelijk niets te maken met kindveiligheid. Vroeger kon ik ze overigens wel open krijgen. Verder ben ik een gezonde oudere en niet hulpbehoevend of "invalide" vanwege een aandoening. Maar de lichamelijke kracht neemt wel merkbaar af. Met name bij dit soort huishoudelijke dingen.
Dus heeft u een beperking, aangezien de spierkracht afneemt. Ligt niet aan de potten, maar aan uw lichaam. Ik krijg ze ook niet open en ik ben 34. Ligt niet aan de potten, maar aan mijn reuma.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik wil toch graag even een opmerking maken hierover:
bezuidenhout schreef: Ik vind het prima dat er kindveilige producten gemaakt worden. Maar als het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid voor ouderen, dan is de balans zoek.
Nee, de balans in NIET zoek. De kindveiligheid van producten gaat ALTIJD voor op de gebruiksvriendelijkheid voor ouderen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door berndv »

tenormin schreef:Nou, dat wist ik natuurlijk niet dat je zelf reuma hebt. Sorry. Nee, de potten pindakaas zijn nog normaal te openen; met Martine Bijl, als ik al eens een potje van haar gebruik :wink: , dan moet er een mes onder het deksel aan te pas komen, net als met de potten jam van Bonne Maman, (tot men "plop" hoort. En dat levert ook de nodige tijd op. En nu weer met nieuwe vleeswaren verpakkingen: sta me ongans te trekken om de openen; eenmaal open is het wel mooi dat het hersluitbaar is. Maar makkelijk is anders. 't Is maar goed dat ik geen haast meer heb :lol: .
Maakt ook niet uit, kan er nog steeds prima mee functioneren :D

Wat ik me vooral afvroeg was of, zoals ts aangaf, de potten de afgelopen jaren moeilijker te openen zijn. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen dat het anders is dan 10 jaar geleden. En als dat al zo zou zijn, betwijfel ik of dat ligt aan "kinderveilig". Dat van die stopcontacten klopt, dat is naar mijn idee wel iets van de laatste jaren. Maar ik zie niet in waarom er op een fles Spa een kinderveilige sluiting zou zitten, het effect bij inname is wel iets anders dan bij bleekwater.

Daarnaast proef ik hier een beetje het gemiste respect naar ouderen vanuit de jonge generatie. Er wordt nooit rekening gehouden met de oudere generatie en dergelijke. Of het wordt alleen gedaan om de ouderen dwars te zitten. Zo werd ik laatst uitgefoeterd toen ik(31 jaar) de lift nam en een dame op leeftijd hierdoor iets langer moest wachten. Kreeg te horen dat het onzin was dat ik als jonge vent de lift nam :roll: . Heb mijn reactie maar in mezelf gehouden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door tenormin »

@bezuidenhout, nou, de stekker erin krijgen daar heb ik geen probleem mee, eruit krijgen is een ander verhaal. Dat is echt rukken (gevaarlijk).

Off Topic: @berndv, nou, je had toch even kunnen wachten op de dame op leeftijd en samen gezellig naar boven waren gegaan? Ze heeft kennelijk wel hard moeten roepen, omdat je al in de lift op weg naar boven was :lol: . Is toch een schande dat ouderen geen respect meer kunnen opbrengen voor de jeugd, foei. :wink:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

berndv schreef:Daarnaast proef ik hier een beetje het gemiste respect naar ouderen vanuit de jonge generatie. Er wordt nooit rekening gehouden met de oudere generatie en dergelijke. Of het wordt alleen gedaan om de ouderen dwars te zitten. Zo werd ik laatst uitgefoeterd toen ik(31 jaar) de lift nam en een dame op leeftijd hierdoor iets langer moest wachten. Kreeg te horen dat het onzin was dat ik als jonge vent de lift nam :roll: . Heb mijn reactie maar in mezelf gehouden.
Och, hoe vaak ik dat laatste niet meemaak als ik zonder kruk van mijn scootmobiel met de lift naar het huis van mijn vriendin ga.....
Ik weet dat je mijn beperking niet kan zien, dus wijs ik altijd met liefde en licht sarcasme naar mijn scootmobiel en zeg ik "Da's mijn cabrio".
Het begrip van ouderen voor (ogenschijnlijk gezonde) jongeren is ook dunnetjes.
Zolang er ook nergens op de lift staat "Alleen voor ouderen en/of mensen met een beperking", hou ik niet van commentaar.
Het gevoel dat bepaalde voorzieningen alleen voor ouderen zijn, daar moeten we eens van af.
Maar het kan aan mij liggen, omdat ik bijna dagelijks met rare en ongevraagde opmerkingen te maken heb.
Ik krijg zelfs commentaar dat ik met mijn jonge leeftijd in een scootmobiel rondrijd.
Ik bied dan altijd mijn nederige excuses aan voordat ik de hoogtepunten van mijn medische geschiedenis opdis.
Binden ze vanzelf in.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: kindveiligheid vs gebruiksvriendelijkheid voor ouderen

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="VioletPrue]
Ik krijg zelfs commentaar dat ik met mijn jonge leeftijd in een scootmobiel rondrijd.
Ik bied dan altijd mijn nederige excuses aan voordat ik de hoogtepunten van mijn medische geschiedenis opdis.
Binden ze vanzelf in.[/quote]

't Is dat ik je commentaar hierover vaker heb gelezen maar ik kan er werkelijk met mijn grijze haren niet bij dat je zelfs commentaar krijgt. Is men dan werkelijk zo achterlijk? Toch werkelijk niet te filmen. Knap dat je er nog op ingaat ook: hoop dat het schaamrood ze naar de kaken stijgt.

Gesloten