LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verjaring incasso?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mamavanramirez
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2014 16:40

verjaring incasso?

Ongelezen bericht door mamavanramirez »

Ik ben bezig met het overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Van de week kreeg ik een mailtje dat na toetsing door experian ik een borg moet gaan betalen van 800 euro omdat er een registratie op mijn naam van zou staan.
Via experian kwam ik terecht bij het Centraal Incasso Buro en volgens heb bleek het te gaan om een openstaand bedrag van 74, 50 uit 2009 bij de videotheek videoland.
Niet alleen ben ik me totaal onbewust van dit openstaande bedrag (nooit enige post over ontvangen in al die jaren) ook is de destbetreffende videotheek in 2011 failliet gegaan. De videotheek die het daarna overnam ging in 2012 failliet. Ook van hen heb ik hier nooit iets over gehoord en ben daar verder ook nooit geweest.
Kortom een (voor mij) onbekende schuld bij een al jaren failliete onderneming die er dus voor gaat zorgen dat ik 800 euro borg moet gaan betalen bij een nieuwe energieleverancier.
Kan dit zomaar??? Verjaart zoiets niet?
Ik hoop dat iemand hier mij iets wijzer kan maken

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door berndv »

mamavanramirez schreef:Ik ben bezig met het overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Van de week kreeg ik een mailtje dat na toetsing door experian ik een borg moet gaan betalen van 800 euro omdat er een registratie op mijn naam van zou staan.
Via experian kwam ik terecht bij het Centraal Incasso Buro en volgens heb bleek het te gaan om een openstaand bedrag van 74, 50 uit 2009 bij de videotheek videoland.
Niet alleen ben ik me totaal onbewust van dit openstaande bedrag (nooit enige post over ontvangen in al die jaren) ook is de destbetreffende videotheek in 2011 failliet gegaan. De videotheek die het daarna overnam ging in 2012 failliet. Ook van hen heb ik hier nooit iets over gehoord en ben daar verder ook nooit geweest.
Kortom een (voor mij) onbekende schuld bij een al jaren failliete onderneming die er dus voor gaat zorgen dat ik 800 euro borg moet gaan betalen bij een nieuwe energieleverancier.
Kan dit zomaar??? Verjaart zoiets niet?
Ik hoop dat iemand hier mij iets wijzer kan maken
De vodering zou verjaard kunnen zijn. Maar dat doet niet heel erg terzake. Experian doet een credit check en mogen hiervoor hun registers gebruiken. Het maakt niet uit of de videotheek failliet is of dat de schuld verjaard is. Het heeft meer te maken met een check over eventuele risico's.

mamavanramirez
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2014 16:40

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door mamavanramirez »

Bedankt voor je reactie. En heeft het feit dat ik deze vordering nooit heb kunnen betalen omdat ik geen weet had van deze vordering er ook geen invloed op?

alfatrion
Berichten: 21948
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het kan knap lastig worden om dat aan te tonen.

16again
Berichten: 16178
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:Experian doet een credit check en mogen hiervoor hun registers gebruiken.
Mag informatie over openstaande schulden waar geen BKR registratie voor geldt, dan zomaar aan derden doorgegeven worden?
Is dit geen overtreding van de Wet Bescherming Persoonsgegevens?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
berndv schreef:Experian doet een credit check en mogen hiervoor hun registers gebruiken.
Mag informatie over openstaande schulden waar geen BKR registratie voor geldt, dan zomaar aan derden doorgegeven worden?
Is dit geen overtreding van de Wet Bescherming Persoonsgegevens?
Juist omdat er geen bkr registratie van is worden hier dit soort bedrijven voor gebruikt. Experian is daar 1 van, focum is er ook zo een, net als bijvoorbeeld preventel doet voor mobiele contracten. Dit staat er over op hun website:
De Wet bescherming persoonsgegevens (zie http://www.cbpweb.nl) verplicht Experian om op een eerlijke en zorgvuldige manier met gegevens van consumenten om te gaan. Ook mogen wij niet meer gegevens verzamelen dan strikt noodzakelijk is. Op grond van de Wbp regelgeving mag alleen een consument inzage in de eigen gegevens krijgen en uitsluitend onder bepaalde voorwaarden.
Daarnaast "verjaren" schulden niet. Ze zijn alleen niet meer opeisbaar na 5 jaar zonder stuiting. Dat betekent niet dat na de verjaring de schuld niet meer bestaat, ze mogen het alleen niet meer afdwingen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Betwist deze vordering schriftelijk bij Centraal Incasso Buro. Doe een verzoek voor bewijs zoals akte van cessie en de originele factuur. Kunnen ze deze niet leveren dan hebben ze gehandeld in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Vervolgens kun je experian verzoeken de notering te verwijderen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Betwist deze vordering schriftelijk bij Centraal Incasso Buro. Doe een verzoek voor bewijs zoals akte van cessie en de originele factuur. Kunnen ze deze niet leveren dan hebben ze gehandeld in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Vervolgens kun je experian verzoeken de notering te verwijderen.
Gewoon de factuur is voldoende, de rest is onzin.

stofzuigertje

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zoek nogmaals maar nu de op 1na goedkoopste....
Het verwijderen van BKR notering verdwijnt vanzelf na 5 jaren niet claimen dus 2009 is 2015 weg als het goed is tenzij zij die vordering pas later ingediend hebben.
Dus 2016 ben je weer overal welkom.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door CB »

stofzuigertje schreef:Het verwijderen van BKR notering verdwijnt vanzelf na 5 jaren niet claimen dus 2009 is 2015 weg als het goed is tenzij zij die vordering pas later ingediend hebben.
Dus 2016 ben je weer overal welkom.
Nou, volgens mij verdwijnt een codering 5 jaar na de registratie van algehele aflossing van de schuld. Volgens mij is er nog steeds geen sprake van algehele aflossing en/of registratie van algehele aflossing.

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: verjaring incasso?

Ongelezen bericht door handdoekindering »

CB schreef:
stofzuigertje schreef:Het verwijderen van BKR notering verdwijnt vanzelf na 5 jaren niet claimen dus 2009 is 2015 weg als het goed is tenzij zij die vordering pas later ingediend hebben.
Dus 2016 ben je weer overal welkom.
Nou, volgens mij verdwijnt een codering 5 jaar na de registratie van algehele aflossing van de schuld. Volgens mij is er nog steeds geen sprake van algehele aflossing en/of registratie van algehele aflossing.
Klopt. En dan moet wel gemeld worden dat de schuld is afgelost, sommige kredietverleners willen dat nog wel eens nalaten.

Gesloten