LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed cilinderslot

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jerwarm

Re: Goed cilinderslot

Ongelezen bericht door jerwarm »

glaslatten moet men vastschroeven om de 15cm en daarna dichtplamuren en verven.

spijkeren heeft geen zin en wordt inderdaad vaak gedaan, hetgeen voor een koevoet/schroevedraaier zo is los te wrikken. Schroeven zijn veel lastiger. ;)

Spencer1972

Ongelezen bericht door Spencer1972 »

Onzin. Het bleek later dat de ruit niet was voorzien van glasband en dus niet goed was afgekit aan binnen en buitenzijde.
Had dit wel het geval geweest kan je een dubbele ruit aan de buiten lossnijden maar kan je hem er echt niet uittrekken. Denk je dat glaszetters alles schroeven? Alles word in de glasband gezet, geniet en afgekit.

jerwarm

Spencer1972 schreef:Onzin. Het bleek later dat de ruit niet was voorzien van glasband en dus niet goed was afgekit aan binnen en buitenzijde.
Had dit wel het geval geweest kan je een dubbele ruit aan de buiten lossnijden maar kan je hem er echt niet uittrekken. Denk je dat glaszetters alles schroeven? Alles word in de glasband gezet, geniet en afgekit.

onzin? het is mijn vak/professie, maar goed wat u wilt.

daarom dus; een glaszetter kent het stukje beveiliging niet dat als die wel aangebracht zou worden, het bijna onmogelijk wordt het glas eruit te krijgen door de glaslatten als bovenstaande post te monteren.
kit kan je lossnijden en maakt geen geluid, breken en wrikken wel.

daarom is daarmee ook [zo makkelijk] in te breken, maar u hoeft mij verder niet te geloven.

nogmaals, succes ermee. :lol: :idea:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

jammer,,,,,,

Ja, de echte kern trek beslag is beter, en dat zal ik niet ontkennen....
Maar ik zag hoe ze gemaakt zijn!

De losse plaatjes zijn mits goed op maat gemaakt na vijlen net zo goed.
Geen keurmerk, dat klopt....
Te krap gaat slot moeilijk door de druk die dan ontstaat....helaas ervaring...

Te ruim, bij schutting is rammelen dus minder solide dus daarom als eerste gedaan voor dit flut slot om te oefenen, ik wilde alles gelijk sluitend dus ook hier de cilinders....

Het is veel werk maar stukken goedkoper dan nieuw beslag, vanaf E29,95 gezien maar die is lelijk en goedkoopste dus hoe lang blijft deze mooi, krassen van trouwring op zachte aluminium?
Mijn plaatjes van E4,95 zijn degelijk RVS tot Chroom gepolijst en met SKG keurmerk maar alleen het plaatje dus niet op beslag...

Ik wilde mijn Messing Klatergoud... niet weggooien, goed afgelakt dus kan nog jaren mee...

maar ook:

Er zijn ook Cilinders met Kern Trek Beveiliging die minder herkenbaar zijn dus bij normaal beslag maar
niet elke crimineel zal deze herkennen dus krassen op je deurbeslag.
Geen inbraak maar wel sporen dus ik kies voor het deur beslag en niet voor de ook veilige maar moeilijk herkenbare cilinders...
Deze laatste hebben dus een stalen brug op de schroef die er doorheen gaat dus breken niet maar nauwelijks zichtbaar.....

De beveiliging van de door mij gebruikte plaatjes is afhankelijk van vakmanschap en geduld met vijlen en nauwkeurig werken en regelmatig passen....

Verder nog;
De Glaslat, bij Kunststof en Aluminium vrijwel altijd binnenzijde dus geen schroef nodig...
En bij houten latten, vergeet niet dat je bij glasbreuk en de veel gebruikte speciale niet los te draaien schroeven deze extra gaan kosten omdat je dan latten moet breken, en met grip tang deze moet los draaien.....
Naast de een toer schroef kun je ook de kruis uit de kop boren maar houd rekening dat bij glasbreuk....
en houd ze zichtbaar want als een inbreker ze ziet voorkom je schade......
Dus vooral niets plamuren en niet netjes afwerken....

jerwarm

mag ik zeggen dat u er behoorlijk vreemd "advies" op na houdt, Stofzuigertje? :/ O_o
mensen, dit advies vooral niet opvolgen.

maargoed...

Spencer1972

jerwarm schreef:
Spencer1972 schreef:Onzin. Het bleek later dat de ruit niet was voorzien van glasband en dus niet goed was afgekit aan binnen en buitenzijde.

daarom dus; een glaszetter kent het stukje beveiliging niet dat als die wel aangebracht zou worden, het bijna onmogelijk wordt het glas eruit te krijgen door de glaslatten als bovenstaande post te monteren.

daarom is daarmee ook [zo makkelijk] in te breken, maar u hoeft mij verder niet te geloven.

Ach er zijn mensen 20 jaar werkzaam in bouw en noemen zichzelf vakmensen, jezelf een vakman noemen en er echt 1 zijn zijn 2 verschillende dingen. Dus uw argument gaat bij mij niet op.
Ik doe al 20 jaar zaken met glaszetters en de eerste die zijn glaslatten schroeft moet nog geboren worden.
Daarbij moet ik u wel zeggen dat we na de inbraak alle glaslatten hebben nageschroeft met one tour schroeven.
En mocht er toch een keer ruitbreuk zijn ja dan ben je een paar uurtjes bezig om die glaslatten te verwijderen;)

Kijk op Google naar beslag kerntrekbeveiliging kost 50 eurro ben je klaar.
Dan kunnen ze in ieder geval niet je cillinder eruit trekken.

jerwarm

Spencer1972 schreef:
jerwarm schreef:

Ach er zijn mensen 20 jaar werkzaam in bouw en noemen zichzelf vakmensen, jezelf een vakman noemen en er echt 1 zijn zijn 2 verschillende dingen. Dus uw argument gaat bij mij niet op.
Ik doe al 20 jaar zaken met glaszetters en de eerste die zijn glaslatten schroeft moet nog geboren worden.
Daarbij moet ik u wel zeggen dat we na de inbraak alle glaslatten hebben nageschroeft met one tour schroeven.
En mocht er toch een keer ruitbreuk zijn ja dan ben je een paar uurtjes bezig om die glaslatten te verwijderen;)

Kijk op Google naar beslag kerntrekbeveiliging kost 50 eurro ben je klaar.
Dan kunnen ze in ieder geval niet je cillinder eruit trekken.

u begrijpt mij niet; ik stel immers dat het altijd zo gedaan wordt maar dat dit NIET de correcte manier is, maar het in beveiligingstoepassingen liever wel uitgevoerd moet worden op deze manier. Het is geen verplichting, zie onder.

Met PKVW is er een norm voor die de SKG voorschrijft, de BRL norm, deze norm bepaalt onder andere in de bouwkundige beveiliging dat glaslatten moeten worden beveiligd wil je een PKVWkeurmerk krijgen voor je SKG hang en sluitwerk. En deze norm bepaalt nog veel meer...

de gemiddelde glaszetter weet daar inderdaad niets van en zal deze techniek normaliter ook niet toepassen nee, maar dat is juist wat ik ook beweer. :)

en ik zit al even in het vak.... :wink:

leesvoer; http://plot.nl/wp-content/uploads/sites ... smaskg.pdf
http://www.skg.nl/uploads/media/BRL_3104_2012-08-21.pdf

http://www.politiekeurmerk.nl/fileadmin ... 2013-n.pdf
BEVESTIGEN GLASLATTEN
De werkgroep kwaliteitsbeheer PKVW heeft besloten dat de wijze van bevestigen van glaslatten
(rondom) bij een glasoppervlakte < 1,2 vierkante meter met ingang van 8 februari 2013 is versoepeld.
Vanaf die datum geldt in geval van een glasoppervlak < 1,2 vierkante meter:
De verticale glaslatten aan de buitenzijde niet meer volledig gelijmd , gekit of te worden geschroefd
indien gekozen wordt voor het toepassen van tenminste een afwateringskitrand aan de zijde van alle
glaslatten en aan de binnenzijde tussen glas en kozijn.
Het toepassen van specifiek een lijmende kit (MSpolymer)
heeft hierbij de voorkeur, doch is geen verplichting.

hierbij gezegd, schroeven met 1toerschroeven om de 15cm is de allerbeste manier icm lijmen.
nogmaals; u moet en hoeft natuurlijk helemaal niets, maar toch heeft u de latten nu wel vastgeschroefd.
voorkomen is beter dan genezen, voor de volgende keer dan maar. :roll: :wink:

Spencer1972

Dan lees ik op de 10de pagina van de laatste link dat je je glaslatten moet vastschroeven met kruiskopschroeven.
Wat maakt er dan meer herrie als je die latten zou willen verwijderen?
Het wegslopen van glaslatten met spijkers, of het losdraaien van kruiskopschroeven?
Neem een goeie kruiskopschroeven draaier en je verwijdert die schroeven zonder veel moeite.
Ze hebben trouwens bij ons ingebroken op een werkadres voor de 2de keer en zijn via die weg naar binnen gekomen.
De eerste inbraak was een schuur.
Voordat er bij ons werd ingebroken is er iemand geweest voor het monteren van hang en sluitwerk politiekeurmerk.
Er is nooit bij hem opgekomen dat ze er eventueel een ruit uit zouden slopen.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ook de richtlijnen van politiekeurmerk niet feilloos zijn en dat er toch nog manieren zijn die criminelen bedenken om ergens in te breken.

Verder is dit wel een topic wat vooral veel besproken moet worden.
1 inbraak is al erg genoeg maar dan de 2de keer in 6 weken voelt aan als aanranding.
Zoveel mogelijk informatie op het internet neer plempen om het die criminelen zo moeilijk te maken is heel erg belangrijk!,

jerwarm

ik snap uw frustratie; maar er valt niets los te schroeven als de schroefkoppen verzonken liggen in de glaslat en deze afgeplamuurd en geverfd is. Het maakt uit of het RVSschroeven zijn, alleen moeten ze om de 15cm/20cm geschroefd worden, mits je schroeven gebruikt.

dit is wel de allerbeste manier.

Nee; die persoon had daarnaar moeten kijken en het PKVW goed kennen, dit was duidelijk niet het geval.
Hij had u er in ieder geval op moeten wijzen, alleen SKG *** sterren monteren is niet afdoende voor dat keurmerk.

u ziet dat ook duidelijk in het document staan, helaas wordt het stokpaardje PKVW vaak gebruikt om nogal dure sloten met PKVW keur dus SKG*** te monteren, maar het glas en glaslatten worden dan vaak over het hoofd gezien. Dit bewijst ook uw inbraak, ze zouden anders niet binnengekomen zijn op deze manier.

de toepassing van het SKGslot is opzich goed, alleen gaat de inbreker op zoek naar het zwakste deel in het kozijn en heeft deze gevonden bij de glaslatten.
Ingooien van glas gebeurt niet vaak, snijden van glas is alleen in de film... waarom? de inbreker kan door de kleine scherven sneetjes oplopen en gewond raken in het donker en deze kunnen later door forensische experts op DNA en bloedonderzoek onderzocht worden. Ook maakt het ingooien van glas/snijden veel herrie.

een inbreker heeft een hekel aan glas en zal deze vermijden of HEEL eruit halen.
In het geval van dubbel glas wat groter is dan de afmetingen 60cm x 100cm [geloof ik uit het hoofd] hoeft deze niet meer vastgezet te worden met de glaslatschroefmanier, deze glazen zijn daar veel te zwaar voor.

mijn professie ligt in de electronische beveiliging en dit is een subonderdeel van mijn werkzaamheden en van mijn werkgever. ;)
dit is ook opgenomen in de norm.

jerwarm

trouwens als er iemand is langsgeweest bij u voor PKVW keur, dan moet er ook over beveiligingsverlichting gesproken zijn.

dit is een nieuwe norm tegenwoordig in de pKVW. < donkere gedeeltes bij entreedeuren en of binnenplaatsen moeten verlicht zijn. Als de afstand meer is dan 6 meter moeten er 2 schrikverlichting/continuverlichting geplaatst worden.
het licht moet sowieso branden als het donker wordt, en/of aanspringen op beweging.

Spencer1972

Leuke discussie!

Alles plamuren dat is misschien de oplossing om inbrekers niet binnen te laten komen, maar plamuren op schroefgaten is na verloop van tijd ook vragen om problemen. Dat laat los en bij liggende glaslatten leid dit tot houtrot.

Dan komt er iemand van pkvw bij een consument langs om een offerte op te maken, hoe gaat hij dan controleren of die glaslatten wel of niet geschroefd zijn?
Ze los slopen voordat ze de opdracht hebben gekregen?
Degene die bij ons zijn binnen geweest zijn bouwjongens geweest, anders hadden ze zo niet binnen gekomen. Wij moeten regelmatig glas vernieuwen, dubbels glas plaatsen etc en dan ben je toch wel een aantal minuten bezig om die ruit eruit te slopen.
Forensisch rapport? Inbraak is daar tegenwoordig niet ernstig genoeg meer voor.

Al die preventieve aanpassingen om een inbreker buiten te laten is toch niet meer te betalen voor de consument?
Hang en sluitwerk, seku strip, alarm, verlichting etc dat kost duizenden euro's.
Kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dat niet kunnen en willen betalen.

jerwarm

voor mij is het geen discussie; ik vertel alleen hoe wij [mijn collega's en ik] de beveiligingsnorm moeten toepassen op PKVW keurmerk. Bij ons worden bij installatie SKG + PKVW de glaslatten inderdaad geschroefd.

of het wel of niet zou kunnen rotten; daar hebben we een huisschilder voor die zich daar druk over maakt. Deze doet heel de dag herstelwerkzaamheden.
Daarnaast plaats ik er dan ook verlichting bij.

maar ik houd het verder voor gezien, dit is helemaal offtopic en niet relevant.
ook ga ik niet discussieren over mijn professionele werkzaamheden op een open forum.
ik geef alleen tips.

Joost Waalens

Ongelezen bericht door Joost Waalens »

Bedankt voor alle reacties!

Groeten,
Joost

16again

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:
stofzuigertje schreef:Koop geen nieuwe cilinders!
,
Ja, met het kern trek veilige deurbeslag jaag je alle inbrekers gelijk naar de buren.
Die goed zichtbare lijkt het of je alles al hebt gedaan dus lopen ze verder naar jou buren!
Zeer slecht advies.
Stofzuigertje staat niet alleen:
De woningbouwvereniging komt hier eerdaags 15 jaar oud deurbeslag vervangen, maar hergebruikt wel oude cilinders.
Vervolgens krijgen bewoners nieuw keuringsrapport, bruikbaar voor korting inboedel/diefstal verzekering.

jerwarm

16again schreef:
puma73 schreef:
stofzuigertje schreef:Koop geen nieuwe cilinders!
,
Ja, met het kern trek veilige deurbeslag jaag je alle inbrekers gelijk naar de buren.
Die goed zichtbare lijkt het of je alles al hebt gedaan dus lopen ze verder naar jou buren!
Zeer slecht advies.
Stofzuigertje staat niet alleen:
De woningbouwvereniging komt hier eerdaags 15 jaar oud deurbeslag vervangen, maar hergebruikt wel oude cilinders.
Vervolgens krijgen bewoners nieuw keuringsrapport, bruikbaar voor korting inboedel/diefstal verzekering.

dat kan ook, mits de cilinder natuurlijk nog goed is voor huidige standaard. Ik geloof niet dat die cilinders al zo oud zijn. Mocht het wel zo zijn dan kun je zelf heel makkelijk de cilinder vervangen voor een modern SKG exemplaar.

we hebben het immers over slot, beslag en sluitkom. > de cilinder hoort ook in dat rijtje.

Stofzuigertje gaat zelf aan het slot en beslag zitten prutsen en daar krijg je geen certificaat op.

Gesloten