snuffel1 schreef:Maar toch dit probleem had helemaal niet bestaan als er een annuleringsverzekering was afgesloten. Consumenten programma's hebben vaak genoeg de gang van zaken aan de kaak gesteld en kregen als plausibele uitleg dat een terugvlucht deel is van de geboekte retourvlucht, m.a.w. wie geen gebruik maakt van de heen vlucht heeft geen recht op de terug vlucht. Er zit ook nog een juridisch aspect aan want de meeste landen willen graag buitenlanders ontvangen maar wel de zekerheid hebben dat ze gegarandeerd ook weer vertrekken.
Dit is onzin. KLM heeft niks te maken met hoe landen omgaan met in en uit reizende passagiers. Als TS een heen ticket heeft van maatschappij X en een retourticket van KLM is er niks aan het handje.
Dit gedrocht in de reisbranche is ooit ontstaan doordat met retourvluchten goedkoper ging aanbieden dan 2 enkeltjes. Klantenbinding heet dat in mooi Nederlands. Om te voorkomen dat men die korting ging misbruiken werd er in de voorwaarden gesteld dat men ook de heenvlucht moest afnemen.
Dit is zeer dubieus om de volgende redenen:
Allereerst zijn de tickets losstaande producten. Deze gekoppeld verkopen is koppelverkoop en dat mag niet.
Er is verder geen enkel financieel verlies als een klant een retourticket koopt en niet komt opdagen. De stoel is verkocht en maakt verder niks uit of daar iemand op zit of niet.
Vergelijk het met het kopen van een drie gangen menu in een restaurant voor 25 euro. Soep, hoofdgerecht en nagerecht. Stel je gooit de soep door de gootsteen, of je eet hem gewoon niet op, mag de restaurateur nu zeggen, dan krijgt u ook geen hoofd en nagerecht, maar wilt u wel even 25 euro betalen.