LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werkgever draagt te weinig belasting af

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door koter »

Hallo allemaal

Ik heb in een jaar tijd wegens mijn werk tijdelijk voor een jaar extra hoog inkomen gehad.
Nu blijkt dat mijn werkgever maar 42% belasting heeft afgehaald bij mijn loonstroken, terwijl dit volgens mij gezien de hoge categorie eigenlijk 52% moet zijn.
Een behoorlijke naheffing van duizenden euro's kan ik dus wel gaan verwachten...

Ik begrijp niet dat mijn werkgever dit niet heeft aangepast, terwijl hij wist op hoeveel loon ik zou zitten in een heel jaar..
Kan ik de werkgever hiervoor aansprakelijk stellen?
Ik krijg nu dus hoge onverwachte kosten, omdat ik verwacht had dat mijn werkgever de juiste percentages zou afdragen..

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Uiteindelijk ga je geen cent meer belasting betalen dan als de werkgever het meteen goed had gedaan. Aansprakelijk stellen wordt dan erg lastig. Je kunt hoogstens proberen een regeling te treffen met de werkgever.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Alleen over het meerdere als € 56.532,- moet 52% loonheffing plaatsvinden. U zou dus dit jaar netto iets minder over hebben gehouden. Dit bedrag, dat u natuurlijk niet apart heeft gezet, moet inderdaad nog worden betaald bij uw aangifte over 2014. Verder heeft u waarschijnlijk ook teveel arbeidskorting gehad (zoals zo velen) en moet u dit ook nog terug betalen. Verder heeft u in 2015 4 maanden langer de tijd om uw belasting te betalen.

koter
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mei 2012 12:00

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door koter »

gaat de naheffing van de belastingdienst nu naar de werkgever of de werknemer?
Op internet lees ik nl verschillende verhalen hierover.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Deze naheffing gaat natuurlijk naar de werknemer. Is in feite geen naheffing maar een correctie. Een eventuele boete moet de werkgever betalen, maar hiervan zal geen spraken zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens kan het mogelijk verstandig zijn om 'middeling' te vragen aan de belastingdienst. Dit betekent dat de inkomens over een paar jaar samen genomen kunnen worden en er vervolgens voor elk van die jaren het gemiddelde inkomen wordt belast. Het kan dan zijn dat je gemiddeld niet boven de 42% uit komt.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door Femmiej »

Bij mij ooit ook de fout gemaakt, ik kreeg gewoon zelf de rekening gepresenteerd hoor :)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door prem »

kweenie schreef:Overigens kan het mogelijk verstandig zijn om 'middeling' te vragen aan de belastingdienst. Dit betekent dat de inkomens over een paar jaar samen genomen kunnen worden en er vervolgens voor elk van die jaren het gemiddelde inkomen wordt belast. Het kan dan zijn dat je gemiddeld niet boven de 42% uit komt.
Daar heeft ie nu niet zo veel aan denk ik, dat kan pas na de definitieve aanslagen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef: Bijzonder verhaal.
Loonbelasting wordt ingehouden conform tabellen en het aanmaken van loonstrookjes gaat geautomatiseerd. wat voor bijzondere beloning heeft u ontvangen dat er te weinig loonbelasting is ingehouden?
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe de werkgever van TS de loonadministratie doet. In de meeste gevallen gaat het inderdaad zoals je zegt, maar de werkgever kan het ook handmatig doen (met alle risico's van dien).

Mob0912
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:17

Re: werkgever draagt te weinig belasting af

Ongelezen bericht door Mob0912 »

De werkgever is volgens de voorschriften belastingdienst verplicht om het percentage Bijzondere Beloning te baseren op het jaarloon Bijzondere Beloning van vorig jaar (staat meestal ook op de salarisstrook). Dat betekent dat wijzigingen in de loop van het jaar hier geen enkele invloed op hebben. De afrekening volgt in de Inkomstenbelasting. Immers loonbelasting (beter nog loonheffing) is een voorheffing voor de inkomstenbelasting ;-) Een werkgever mag alleen op VERZOEK van de werknemer een hoger percentage inhouden. Lees de Handleiding Loonheffingen 2014 maar eens door, dat is de instructie die de werkgever/salarisadministrateur hanteert :lol:

Gesloten