LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let op de BTW op uw factuur

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Zojuist een rekening ontvangen voor het abonnement voor het onderhoud van mijn CV ketel.
Het totaalbedrag is ten opzichte van vorig jaar verhoogd van 84,20 naar 85,64.
Dat lijkt niet zo schokkend. Totdat je naar het BTW trarief kijkt.
Die is namelijk verlaagd van 21% naar 6%.
Het bedrag zonder BTW was vorig jaar 67,23 en is nu 80,62 geworden.
Dit bedrijf heeft zich dus een loonsverhoging van 19,4 % gegeven.
Wie kan daar nog om komen in deze tijd?

Uiteraard heb ik dit bedrijf direct een email gestuurd. (Telefoneren kon niet, want gesloten).
Als ze niet corrigeren, ben ik daar meteen weg.

Ik ben benieuwd of meer forum leden deze (slechte) ervaring hebben.

U bent bij deze gewaarschuwd. Kijk uw facturen na of de BTW verlaging wel aan u wordt doorgegeven en niet in de zak van uw serviceverlener verdwijnt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is juist een van de doelen van het lage tarief dat er meer aan arbeidskosten kan worden berekend. En dat de bedrijven dus minder snel failliet gaan. Dus het zelfde werk kost voor de klant evenveel, maar levert het bedrijf meer op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat de meeste ondernemers het zo aanpakken na de BTW-verlaging. Eerlijkheid duurt immers het kortst.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Volgens mij is juist een van de doelen van het lage tarief dat er meer aan arbeidskosten kan worden berekend. En dat de bedrijven dus minder snel failliet gaan.
Volgens mij is het doel om arbeid juist goekoper wordt, zodat meer vraag ontstaat.

Bedrijven die dit prijsvoordeel niet aan de consument doorbereken, prijzen zichzelf uit de markt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens zou het tarief al sinds maart 2013 6% moeten zijn en dus vorig jaar ook al lager.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Ik denk dat de meeste ondernemers het zo aanpakken na de BTW-verlaging. Eerlijkheid duurt immers het kortst.
Jij doet het zo op je werk?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat heeft dat verder met mij te maken? Ik observeer alleen maar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door sjohie »

CRVermeer schreef:Zojuist een rekening ontvangen voor het abonnement voor het onderhoud van mijn CV ketel.
Het totaalbedrag is ten opzichte van vorig jaar verhoogd van 84,20 naar 85,64.
Dat lijkt niet zo schokkend. Totdat je naar het BTW trarief kijkt.
Die is namelijk verlaagd van 21% naar 6%.
Het bedrag zonder BTW was vorig jaar 67,23 en is nu 80,62 geworden.
Dit bedrijf heeft zich dus een loonsverhoging van 19,4 % gegeven.
Wie kan daar nog om komen in deze tijd?

Uiteraard heb ik dit bedrijf direct een email gestuurd. (Telefoneren kon niet, want gesloten).
Als ze niet corrigeren, ben ik daar meteen weg.

Ik ben benieuwd of meer forum leden deze (slechte) ervaring hebben.

U bent bij deze gewaarschuwd. Kijk uw facturen na of de BTW verlaging wel aan u wordt doorgegeven en niet in de zak van uw serviceverlener verdwijnt.
Wie of wat heeft bepaald dat dat btw-voordeel voor de klant zou moeten zijn, vraag ik me dan af. De meeste bedrijven doen dat tot op zekere hoogte wel, maar nogmaals, nergens is gezegd dat ze dat 100% in het voordeel van de klant moeten doen.

Maar goed, laat uw consumentenkeus spreken, en kies voor een bedrijf die hier wel wat mee doet richting de klant. Dat is letterlijk onder de streep, de enige taal die je huidige installateur zal verstaan.

Overigens betwijfel ik of ze het zullen verrekenen, en al helemaal of jij daar achteraf recht op hebt, immers ze hanteren het juiste BTW tarief, de rest is een contract tussen 2 partijen, waar die BTW regel niks over zegt.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Wie of wat heeft bepaald dat dat btw-voordeel voor de klant zou moeten zijn, vraag ik me dan af.
Als de staatssecretaris van financien al aangeeft dat het de bedoeling is om zo "mensen over de streep te trekken te investering in huis en tuin", lijkt de intentie toch wel duidelijk.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... ingen.html

Bij eerdere BTW verhoging mochten prijzen op bestaande orders/contracten ook naar boven bijgesteld worden, prijzen horen nu dus gewoon naar beneden te gaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ondernemers zijn vrij om te vragen wat ze willen. Feitelijk verdwijnt daarmee het voordeel in de zak van de ondernemers. Deze kan er echter vrijelijk voor kiezen om het BTW-voordeel (gedeeltelijk) door te geven aan de klant om daarmee te proberen zijn omzet te verhogen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door prem »

Your the man Bob. Ondernemers hebben het al moeilijk genoeg, gemakkelijker onder Rutte? VVD, my ass.

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:Ondernemers zijn vrij om te vragen wat ze willen.
Dat klopt.
Echter, de prijs ex BTW wordt hiermee wel verhoogd, waardoor consument het recht heeft om lopend contract kosteloos te ontbinden.
En dat is juist wat TS doet.

CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Dat laatste vind ik interessant. Waar kan ik dat vinden, dat ik het contract kan ontbinden na een prijsverhoging?

Is stilzwijgende verlenging eigenlijk ook niet verboden. Had men niet eerst een aanbod moeten doen en niet meteen een factuur? Of moet je die twee als hetzelfde zien. Factuur = aanbod ?

Het voorval heb ik bij de belastingdienst voorgelegd en ik verwacht deze week antwoord.

De vakorganisatie UNETO-VNI is er duidelijk over dat het BTW-voordeel aan de klant toebehoord.
Maar zoals enkelen al opmerkten: het bedrijf is daartoe niet verplicht.

Toevoeging: de juridisch adviseur zegt dat ontbinding van een contract kan als het bedrag substantieel is verhoogd. Een vage term. Een rechter zou moeten bepalen of een (in dit geval 19% = 11 euro) verhoging substantieel is te noemen. Voor een dergelijk laag bedrag ga je natuurlijk niet naar een rechter.

Met de voeten stemmen dus en het contract opzeggen. Volgend jaar een ander zoeken.
Laatst gewijzigd door CRVermeer op 05 jan 2015 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door prem »

CRVermeer schreef:Dat laatste vind ik interessant. Waar kan ik dat vinden, dat ik het contract kan ontbinden na een prijsverhoging?

Is stilzwijgende verlenging eigenlijk ook niet verboden. Had men niet eerst een aanbod moeten doen en niet meteen een factuur? Of moet je die twee als hetzelfde zien. Factuur = aanbod ?

Het voorval heb ik bij de belastingdienst voorgelegd en ik verwacht deze week antwoord.

De vakorganisatie UNETO-VNI is er duidelijk over dat het BTW-voordeel aan de klant toebehoord.
Maar zoals enkelen al opmerkten: het bedrijf is daartoe niet verplicht.

Met de voeten stemmen dus.
Een offerte voor 80 euro????

CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Re: Let op de BTW op uw factuur

Ongelezen bericht door CRVermeer »

@prem.
Je reactie is heel toepasselijk bij je naam.

Het gaat hier niet om die elf euro voor mij persoonlijk. Die kan ik wel 'lijen'.
Er zijn veel van dit soort bedrijven die zich 'verrijken' ten koste van hun klanten.

Aantal bedrijven * aantal klanten = heleboel * 11 euro.

Moet je dat dan maar laten gebeuren?

Gesloten