LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Vraagje.
Op 21-02-2013 heb ik mijn huurwoning betrokken. In December 2013 heb ik de watermeterstand doorgegeven. Ik heb verder niet opgelet naar het verbruik over die periode.
In December 2014 heb ik wederom de watermeterstand doorgegeven.
Nu zie ik tot mijn grote schrik, naar aanleiding van de eindafrekening dat de eindstand van December 2014 exact dezelfde is als de beginstand.
Het waterbedrijf heeft daarentegen steeds een schatting gedaan.
Daarbij geschat:
5 m3 over de periode 21-02 2013 t/m 31-12-2013
28m3 over de periode 01-01-2014 t/m 31-12-2014
Ik blijk dus nu bijna 2 jaar een kapotte watermeter te hebben.
Mijn vraag:
Wie is nu aansprakelijk voor het controleren en signaleren van een kapotte watermeter? Het waterbedrijf heeft steeds een schatting gedaan die mijnsinziens niet overeenkomt met de werkelijke waarde.
Ik woon alleen btw.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door puma73 »

Het waterbedrijf heeft steeds een schatting gedaan die mijnsinziens niet overeenkomt met de werkelijke waarde.
Ik woon alleen btw.
Ik woon ook alleen en verbruik tussen de 31 en 35 m3. Dus zo onjuist is die schatting niet.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Die 28m3 is een schatting, gemaakt door het waterbedrijf. Als ik de watermeter zou mogen geloven heb ik in een heel jaar geen druppel water verbruikt :-)
En dat lijkt me echt onmogelijk.
De vraag is dus eigenlijk, had er geen belletje moeten gaan rinkelen bij het waterbedrijf, of ben ik zelf verantwoordelijk voor de controle op het al dan niet werken van een watermeter.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

puma73 schreef:
Het waterbedrijf heeft steeds een schatting gedaan die mijnsinziens niet overeenkomt met de werkelijke waarde.
Ik woon alleen btw.
Ik woon ook alleen en verbruik tussen de 31 en 35 m3. Dus zo onjuist is die schatting niet.
Oke :-) Dan is die schatting inderdaad nog niet zo erg afwijkend, hoewel ikzelf ook meer in de 30 tot 35 m3 had gerekend.
Maar had er bij het doorgeven van exact dezelfde watermeterstand als die van een jaar terug niet ergens een alarmbel moeten afgaan? Ik pleit mezelf daarbij niet vrij hoor, maar had geen gegevens meer van vorige standen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door puma73 »

De gegevens worden machinaal verwerkt, daar komt geen mens aan te pas, pas bij de rekeninguitdraai gaat er een lampje branden bij iemand.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door berndv »

De correcte werking valt onder de verantwoordelijkheid van het waterbedrijf. Op zich valt deze schatting niet heel erg raar uit. Wel vind ik het vreemd dat het lampje niet eerder ergens is gaan branden. Normaal geef je bij het betrekken van de woning al een stand door, dan dus vervolgens in december, hier zou normaliter al iemand wat moeten zijn opgevallen.
Groninger1234 schreef:Vraagje.
Op 21-02-2013 heb ik mijn huurwoning betrokken. In December 2013 heb ik de watermeterstand doorgegeven.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

berndv schreef:De correcte werking valt onder de verantwoordelijkheid van het waterbedrijf. Op zich valt deze schatting niet heel erg raar uit. Wel vind ik het vreemd dat het lampje niet eerder ergens is gaan branden. Normaal geef je bij het betrekken van de woning al een stand door, dan dus vervolgens in december, hier zou normaliter al iemand wat moeten zijn opgevallen.
Groninger1234 schreef:Vraagje.
Op 21-02-2013 heb ik mijn huurwoning betrokken. In December 2013 heb ik de watermeterstand doorgegeven.
Ik geef toe dat het mij ook niet eerder is opgevallen, ook niet na de schatting van 5 m3 over de periode van 10 maanden in 2013. Ik kan me overigens ook niet herinneren dat ik bij betrekken van de woning een watermeterstand heb moeten doorgegeven. Mijn leven lag nogal overhoop op dat moment :-D
Ik vermoed nu dat de watermeter bij het betrekken van de woning al kapot was.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Een kapotte meter valt onder de verantwoordelijkheid van het waterbedrijf. Zodra zij melding ontvangen dat een meter stuk is of zodra uit hun administratie blijkt dat die stuk is zullen zij de meter vervangen en een inschatting doen van het verbruik.
Want het is natuurlijk niet zo dat wanneer een meting stuk is dat het verbruikte ongemeten water aan de klant gratis ter beschikking wordt gesteld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn watermeter is al stuk sinds 2011. Elk jaar geef ik dezelfde stand door na controle van de meter. Bij het waterbedrijf weten ze dat je watermeter stuk is. Alleen wordt deze niet vervangen. Hoe dat komt? Omdat het vervangen van de meter voor het waterbedrijf duurder is dan het water zelf. Een kuub water kost de klant een euro. Dus reken zelf maar uit. Dat ze vervolgens met een schatting komen is onterecht: waar is die meter dan überhaupt voor?

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Heb inmiddels contact gehad met het waterbedrijf. Er was daar inmiddels ook al een lampje gaan branden en een notitie gemaakt om de meter te vervangen. Vanwege de drukte kan dat pas over 3 Maanden. Er wordt dus geen haast gemaakt.
Hun gemaakte schattingen vonden ze wel overeenkomen met het gemiddelde verbruik. Ik niet, dus heb ik voor alle zekerheid het voorschotbedrag laten verhogen van 12 Euro per kwartaal naar 26 Euro per kwartaal.

kees7777
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2015 15:39

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door kees7777 »

ik heb net mijn jaarverbruik bekeken van de afgelopen 8 jaar. drie jaar geleden een nieuwe watermeter gehad. Niets is er in die tijd veranderd aan de douche of wasmachine e.d. mijn verbruik met de oude meter was 350 kuub per jaar, en met de nieuwe meter 135 kuub per jaar. De laatste is veel realistischer. kan ik het waterleidingbedrijf aanklagen voor een verkeerde meting , en geld vorderen? En dat over een periode van 18 jaar? ik heb dus bijna 3000,- euro teveel betaald .

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door gordr »

Josephien12 schreef:Een kapotte meter valt onder de verantwoordelijkheid van het waterbedrijf. Zodra zij melding ontvangen dat een meter stuk is of zodra uit hun administratie blijkt dat die stuk is zullen zij de meter vervangen en een inschatting doen van het verbruik.
Want het is natuurlijk niet zo dat wanneer een meting stuk is dat het verbruikte ongemeten water aan de klant gratis ter beschikking wordt gesteld.
Ja, een defecte watermeter valt onder verantwoordelijkheid van het waterleidingbedrijf en ja de klant moet het water dat zij heeft gebruikt gewoon betalen. Maar hoe denkt het waterleidingbedrijf dat verbruik te kunnen aantonen als de meter het niet doet? Het is dus wel zo dat het verbruikte ongemeten water gratis is voor de klant, omdat het waterleidingbedrijf het verbruik niet kan aantonen. Misschien heeft de klant wel 0 kuub verbruikt, zoals de defecte watermeter aangeeft. Misschien is de meter wel 1 dag voor het doorgeven van de stand defect geraakt en was de klant die gehele dag afwezig. Ik zie niet in op welke redelijke juridische basis het waterleidingbedrijf water waarvan zij niet kan aantonen dat het is verbruikt in rekening kan brengen. Het geschatte verbruik zal dus moeten worden verrekend met het gemeten verbruik.
Nou ja, in praktijk valt het natuurlijk allemaal wel mee, zo duur is water nu ook weer niet, en ook ik kom voor een 1-persoons huishouden uit op zo tussen de 25 en 40 kuub per jaar (in de afgelopen 10 jaar). Maar puur juridisch gezien is het de verantwoordelijkheid van het waterleidingbedrijf een goed geijkte meter te plaatsen en te onderhouden en kan er niet afgerekend worden op basis van schattingen (voorschotten kunnen wel op basis van schattingen), de eindafrekening betreft altijd het werkelijk verbruikte water en dat moet wel aantoonbaar zijn.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Aansprakelijkheid kapotte watermeter

Ongelezen bericht door gordr »

kees7777 schreef:ik heb net mijn jaarverbruik bekeken van de afgelopen 8 jaar. drie jaar geleden een nieuwe watermeter gehad. Niets is er in die tijd veranderd aan de douche of wasmachine e.d. mijn verbruik met de oude meter was 350 kuub per jaar, en met de nieuwe meter 135 kuub per jaar. De laatste is veel realistischer. kan ik het waterleidingbedrijf aanklagen voor een verkeerde meting , en geld vorderen? En dat over een periode van 18 jaar? ik heb dus bijna 3000,- euro teveel betaald .
Nee, dat gaat nu erg lastig worden. Het bewijsmateriaal (de oude meter) is immers niet meer aanwezig.
U zult nu dus aannemelijk moeten maken, bewijzen, dat de oude meter niet goed functioneerde en dat zal erg moeilijk worden. Uw bewering dat er niets is veranderd aan het waterverbruik is heel moeilijk te bewijzen, ik denk dat u weinig kans maakt bij een rechter.
Overigens 350 kuub per jaar is wel heel erg veel, dat had u moeten opvallen toen de oude meter er nog zat. Dan had u een herijking van de meter kunnen aanvragen. Dat moet je gewoonlijk wel zelf betalen, maar als blijkt dat de meter inderdaad niet goed geijkt is, dan krijgt u die kosten weer terug, plus natuurlijk de kosten van het te veel betaalde aan water. Achteraf, nu die meter weg is, is dat helaas niet meer mogelijk.

Gesloten