LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Toeslagen huurhuis?
Toeslagen huurhuis?
Welke toeslagen bestaan er als de huurkosten van een huurhuis te hoog zijn in vergelijking met het lage inkomen?
Ik weet dat huurtoeslag bestaat, maar bestaan er nog andere toeslagen?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Re: Toeslagen huurhuis?
Je maakt er jezelf wel heel makkelijk vanaf.Google is je vriend.
http://www.wijzeringeldzaken.nl/onderwe ... AmFt8P8HAQ
http://www.wijzeringeldzaken.nl/onderwe ... AmFt8P8HAQ
Laatst gewijzigd door trail46 op 28 dec 2014 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
En als de huur te hoog is krijg je helemaal niks. Er bestaat alleen maar huurtoeslag en voor de rest niks noppes nada.Dado schreef:Welke toeslagen bestaan er als de huurkosten van een huurhuis te hoog zijn in vergelijking met het lage inkomen?
Alvast bedankt.
-
Nope, er zijn normaal gesproken geen andere toeslagen. Wel kun je, als je inkomen plotseling daalt en de huur van je woning boven de toeslagengrens ligt, een woonkostentoeslag bij de gemeente aanvragen. Maar dan moet je wel bereid zijn zo snel mogelijk naar een goedkopere woning te gaan. Op onderstaande links vind je informatie die elkaar deels overlapt, en deels aanvult.
https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/art ... entoeslag/
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/500
https://www.regelhulp.nl/bladeren/_/art ... entoeslag/
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/500
De woonkostentoeslag geldt toch niet als er ook al huurtoeslag is?
-
Klopt, de woonkostentoeslag kun je alleen krijgen als je geen recht hebt op huurtoeslag, maar de woning niet kan betalen.
Als je van mening bent dat je, ondanks huurtoeslag, nog steeds teveel betaalt voor je woning, kun je een proefberekening maken bij de belastingdienst. Als je inderdaad te weinig voorschot krijgt (want meer is het niet, de definitieve toeslag wordt pas in het jaar daarop vastgesteld) kun je je gegevens wijzigen zodat je het juiste bedrag krijgt.
Wel een kanttekening: servicekosten worden maar voor een deel meegenomen in de berekening voor de toeslagen. Zit je boven de grens, dan zul je het meerdere voor de servicekosten zelf moeten betalen.
Als je van mening bent dat je, ondanks huurtoeslag, nog steeds teveel betaalt voor je woning, kun je een proefberekening maken bij de belastingdienst. Als je inderdaad te weinig voorschot krijgt (want meer is het niet, de definitieve toeslag wordt pas in het jaar daarop vastgesteld) kun je je gegevens wijzigen zodat je het juiste bedrag krijgt.
Wel een kanttekening: servicekosten worden maar voor een deel meegenomen in de berekening voor de toeslagen. Zit je boven de grens, dan zul je het meerdere voor de servicekosten zelf moeten betalen.
Zijn er geen andere (maandelijkse) toeslagen die kunnen helpen?
Geen toeslag maar wel een optie zou vermindering of kwijtschelding gemeentelijke belastingen zijn. Je gemeente kan je daar meer over vertellen.
Bedankt, dat had ik inderdaad ook gevonden
-
Deze is er ook nog (werd hier laatst al gepost door iemand):
http://www.laaginkomen.nl/
Niet direct een woontoeslag maar toch.
http://www.laaginkomen.nl/
Niet direct een woontoeslag maar toch.
Dank je wel.
Dat is een eenmalige uitkering.
Ik ben eigenlijk op zoek naar maandelijkse toeslagen of een groter bedrag jaarlijks (zoals CER/WTCG).
Ik ben eigenlijk op zoek naar maandelijkse toeslagen of een groter bedrag jaarlijks (zoals CER/WTCG).
Wtcg was voor gehandicapten. Als je gehandicapt bent kunnen er lokaal wel allerlei regelingen zijn, maar die hebben niet direct met de huur te maken.
Verder is het idee eigenlijk dat gewone gezonde mensen de dingen die betaald moeten worden in principe ook zelf betalen.
Verder is het idee eigenlijk dat gewone gezonde mensen de dingen die betaald moeten worden in principe ook zelf betalen.
De houding van: ik heb niet genoeg inkomen dus moet er maar ergens geld uit een potje komen, is tegenwoordig volgens mij een beetje standaard voor grote delen van de samenleving.
Sorry hoor, maar van de zin: 'Ik ben eigenlijk op zoek naar maandelijkse toeslagen of een groter bedrag jaarlijks.' krijg ik een behoorlijk vieze smaak in de mond. Ik hoop dat het niet zo bedoeld is als het klinkt.
Wat nog de mogelijkheden zijn: de tering naar de nering zetten (dus kijken of je nog kunt bezuinigen op je uitgaven). Bijvoorbeeld het stopzetten van abonnementen op de sportschool en op tijdschriften. Minder uitgaan, minder uitstapjes. Bij het boodschappen doen letten op aanbiedingen, enz. En eventueel op zoek naar een kleinere woning als het echt niet gaat.
Sorry hoor, maar van de zin: 'Ik ben eigenlijk op zoek naar maandelijkse toeslagen of een groter bedrag jaarlijks.' krijg ik een behoorlijk vieze smaak in de mond. Ik hoop dat het niet zo bedoeld is als het klinkt.
Wat nog de mogelijkheden zijn: de tering naar de nering zetten (dus kijken of je nog kunt bezuinigen op je uitgaven). Bijvoorbeeld het stopzetten van abonnementen op de sportschool en op tijdschriften. Minder uitgaan, minder uitstapjes. Bij het boodschappen doen letten op aanbiedingen, enz. En eventueel op zoek naar een kleinere woning als het echt niet gaat.
Ben je gehandicapt dan??Dado schreef:Dank je wel.
100% Mee eens. Ik heb geen idee waarom ik mee moet betalen aan andermans huur.mh73 schreef:De houding van: ik heb niet genoeg inkomen dus moet er maar ergens geld uit een potje komen, is tegenwoordig volgens mij een beetje standaard voor grote delen van de samenleving.
Ik ben gehandicapt.
Bovendien heb ik alle extraatjes wegbezuinigd en abonnementen geminimaliseerd.
Jammer om te zien dat men er meteen van uit gaat dat er misbruik wordt gepleegd.
Maar ik begrijp dat niemand mij verder kan helpen?
Jammer om te zien dat men er meteen van uit gaat dat er misbruik wordt gepleegd.
Heel erg voor je en ik neem aan dat je plotseling gehandicapt bent geworden anders had je natuurlijk niet in een te duur huis gaan wonen.Dado schreef:Ik ben gehandicapt.
Ik had het niet over misbruik, maar over het mee betalen aan andermans huur, meer niet.
Sterkte en succes!
Als gehandicapte zijn er soms op lokaal niveau wel extra regelingen voor specifieke extra kosten die je vanwege je handicap zou kunnen hebben. Maar daarvoor zul je dus bij je gemeente moeten zijn.
Sorry, maar dat ligt aan de woorden die je gebruikt. Als je vanaf het begin duidelijkheid had gegeven over je situatie, had je heel andere reacties gekregen.Dado schreef:Ik ben gehandicapt.
Gehandicapt zijn, wil overigens niet altijd maar zeggen dat je niet kan werken. Er zijn zat gehandicapte mensen die zelf hun brood verdienen. Dat wordt ook steeds meer van je verwacht als gehandicapte in de huidige maatschappij. Zelfredzaamheid, een goede opleiding en handen uit de mouwen. Dat is tenminste wat mijn dochter geleerd wordt op school. Ze is halfzijdig verlamd.