LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2015

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Regina1971

Advies voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2015

Ongelezen bericht door Regina1971 »

Dag allen,

Gezien ik niet veel wijzer werd van de medewerker van de Belastingdienst zou ik jullie om advies willen vragen.

Mijn situatie voor 2015 is als volgt:
-gedurende het hele jaar baan A zal ik 20.000 bruto verdienen
-van februari t/m juni 2015 bij baan B zal ik gemiddeld 6.000 verdienen
vanaf juli 2015 werk ik bij werkgever C op basis van een 0-uren contract met een jaarsalaris in het ergste geval van 0 euro, maar wat kan oplopen tot 8.000 of meer.

Nu mijn vragen:
-Moet ik wel of geen voorlopige aangifte doen voor 2015 (ik weet dat het niet moet, maar is het verstandig?)?
-wel of geen heffingskorting laten toepassen door werkgever A in 2015? en zal ik dat alleen doen voor januari en juli t/m december of het hele jaar? Want als ik het wel laat toepassen en ik verdien bij baan C 8.000 moet ik mogelijk een deel hiervan in 2016 terugbetalen, wat ik liever niet doe. Tegelijkertijd krijg ik netto te weinig op mijn bank als ik in bijvoorbeeld november wel bij baan A werk maar 0 uren bij baan C zonder heffingskorting.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Reg

fisbel

Re: Advies voorlopige aangifte inkomstenbelasting 2015

Ongelezen bericht door fisbel »

U laat de heffingskorting toepassen op het inkomen van € 20.000. Op de andere banen géén heffingskorting laten toepassen. Zo houdt u het simpel en correct.

U wilt liever niet achteraf belasting betalen. Met de gegevens die u verstrekt, ervan uitgaande dat uw inkomen op zo'n € 30.000 uitkomt, moet u circa € 800 achteraf bijbetalen. U kunt dus vanaf heden per maand zo'n € 70 voor deze terugbetaling reserveren. Zonder rentebetaling als de aangifte vóór 1 april wordt ingediend.

Maar u betaalt liever niet achteraf. Dan is het aan te raden een VA2015 aan te vragen. U vult hierin 3 geschatte inkomens in. Het bedrag dat u moet betalen, rolt er vanzelf uit. Met het inkomen uit het nul contract kunt u variëren. Als u 100% zeker wilt zijn, dat er niets is terugbetalen, zet u dit inkomen op € 8000. Maar een iets lagere schatting kan natuurlijk ook.
Lees hier voor de aanvraag.

Regina1971

Ongelezen bericht door Regina1971 »

Bedankt voor de reactie @fisbel

je schrijft " Als u 100% zeker wilt zijn, dat er niets is terugbetalen, zet u dit inkomen op € 0. Maar een iets lagere schatting kan natuurlijk ook. " maar ik neem aan dat je bedoelt dat ik uit moet gaan van maximale inkomen, want als ik 0 euro invoer zal mijn inkomen uiteindelijk hoger uitkomen, waardoor ik alsnog belasting zou moeten betalen.

en nog een andere vraag: in 2014 had ik een vergelijkbare situatie en toen was mij verteld bij beide banen geen heffingskorting aan te vragen + een voorlopige aangifte 2014 moest doen. Het kan natuurlijk zijn dat ik bij aangifte doen voor 2014 blijkt dat ik veel terugkrijg, maar dat weet ik nu helaas niet, maar dit maakt mij wel huiverig voor het aanvragen van heffingskorting op een van de banen en dan ben ik bang dat ik achteraf naast de 800 van de voorlopige aangifte 2015 ook nog een euro of 800 moet betalen voor onterecht een te grote heffingskorting??

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

De € 0 moet natuurlijk € 8000 zijn. Maar dit bedrag had ik al gewijzigd voordat u reageerde. Natuurlijk uitgaan van € 8000 (of iets minder)

Ik weet niet welke 'belastingdeskundige' u heeft geadviseerd om helemaal geen loonheffingskorting toe te laten passen. Zou nog kunnen, maar in combinatie met het aanvragen van een VA2014 (.....) Het lijkt me een advies van: blijf maar lekker binnen, 100% kans dat je niet natregent. Of trek maar 3 jassen aan, dan bevriest u niet.

Ik ga ervan uit dat over baan C (het nulcontract) belasting wordt ingehouden. En dat er géén loonheffingskorting op deze baan wordt toegepast. Als dat zo geregeld is, kunt u rustig mijn eerste antwoord volgen. En als u het niet vertrouwt, geeft u i.p.v. € 8000 bijvoorbeeld € 12.000 op. U moet dan zo'n € 1400 bijbetalen - gebaseerd op 20K + 6K + 12K inkomen. Per maand is er dan € 116 te betalen i.p.v. de € 70 uit mijn eerste antwoord - gebaseerd op 20K + 6K + 4K.

Als laatste controle kunt u vanaf 2 maart 2015 uw aangifte 2014 downloaden en zien hoeveel u dankzij het 'belastingadvies' terugkrijgt. U kunt dan altijd nog de VA2015 bijstellen, lees wijzigen.

Gesloten