Ik ben alleenstaande moeder en sinds februari 2014 krijg ik bijstandsuitkering.
Dit las ik in een artikel op de website van rijksoverheid: ''Ook wordt per 1 januari a.s. het kindgebonden budget verhoogd voor alleenstaande ouders middels de alleenstaande-ouderkop (het kindgebonden budget wordt één maand vooruitbetaald). Hierdoor komt de 20 procent minimumloonaanvulling voor alleenstaande ouders in de AOW, Anw, TW, Participatiewet, IOAW en IOAZ te vervallen. Voor een groep ouders in de Participatiewet, die de alleenstaande oudernorm ontvangen en per 1 januari 2015 géén alleenstaande-ouderkop op het kindgebonden budget krijgen, omdat zij een toeslagpartner hebben, geldt een overgangsrecht. Voor deze afgebakende groep ouders wordt de verlaging van de uitkering door het overgangsrecht uitgesteld tot 1 januari 2016. Alle bedragen per 1 januari 2015 volgen hieronder.
Participatiewet
Per 1 januari 2015 stijgen de bijstandsuitkeringen. De netto normbedragen per 1 januari 2015, voor mensen vanaf 21 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd, die een uitkering krijgen op grond van de Participatiewet zijn als volgt:
Gehuwden/samenwonenden per maand € 1.303,99 vakantie-uitkering € 68,63 totaal € 1.372,62
Alleenstaanden en alleenstaande ouders per maand € 912,79 vakantie-uitkering € 48,04 totaal € 960,83''
Op mijn specificatie van december staat: Alleenstaande ouder ouder dan 21 jaar €951,64. Toeslag min. loon 20% €271,90. Alleenstaande ouderenkorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting werden ingehouden, nu is er alleen de hoger kindgebonden budget.
In een brief van de gemeente staat: ''U krijgt vanaf januari een uitkering van een alleenstaande. Uw maximumuitkering zal 20% lager worden. U krijgt een uitkering van maximal €960,83. Hoe hoog precies ziet u in het overzicht na betaling van de uitkering van januari.''
Klopt het als ik mijn nieuwe inkomsten zo bereken: Alleenstaande ouder €960,83-20% (wat eigenlijk de minimumloonaanvulling is)=€768,66. Kindgebonden budget €365. Totaal inkomsten per maand €1133,66 excl. huur- en zorgtoeslag.
Of is het €960,83 waar ik recht op heb? In het artikel van rijksoverheid staat dat door de verhoogde kindgebonden budget ''komt de 20 procent minimumloonaanvulling voor alleenstaande ouders in de AOW, Anw, TW, Participatiewet, IOAW en IOAZ te vervallen.''
Het is voor mij heel verwarrend allemaal. Wie kan mij dit enigszins uitleggen, zodat ik het begrijp? Ik wil een beetje rust in mijn hoofd. De onzekerheid en niet weten maken me gek. Terwijl het enige wat ik wil is eindelijk een betaalde baan