Afgelopen jaar zijn mijn vriendin en ik in een financiële malaise terecht gekomen. Ons bedrijf, een VOF, kwam niet van de grond en we hebben aangeklopt bij de gemeente. Hier worden we prachtig geholpen, alle lof hiervoor. Alle schuldeisers zijn netjes geïnformeerd en trekken een afwachtende houding. Wij zijn in vergevorderd stadium voor een BBZ krediet waarmee wij een doorstart maken.
Twee schuldeisers zijn iets minder afwachtend en hebben inmiddels beslag gelegd. Deurwaarder 1 op onze bezittingen waarvan 1/4 deel betaald kon worden. En deurwaarder 2 heeft loonbeslag gelegd en ontvangt maandelijks een aardig hoog bedrag.
Met nieuwjaar is de postcode kanjer gevallen op mijn postcode, een groot feest. Maar wij spelen niet mee. Vandaag kwam deurwaarder 2 bij ons aan de deur met een brief van 5 pagina's dat zij beslag hebben gelegd onder de Postcode loterij NV. Ik vertelde dat wij niet mee spelen. Jammer, zei de deurwaarder. Maar dit kost je wel 200 euro.
Ik citeer:
Ten aanzien van het exploot dat wij bij u hebben achter gelaten, delen wij u mede dat wij, naar aanleiding van de bekendmaking van de postcodeloterij dat op uw postcode per lot een aanzienlijk bedrag is gevallen, beslag hebben gelegd voor zover u of uw partner loten mocht hebben in het betreffende postcode gebied. De kosten hiervan komen uiteraard voor uw rekening.
Dus als ik het goed begrijp hebben zij beslag gelegd op eventuele loten en moeten wij hiervoor 200 euro betalen. Maar wij spelen niet mee, dus waar hebben zij dan beslag op gelegd? Mag dit?
Als dit volgens de Nederlandse wet mag, dan kan deze deurwaarder iedere schuld hebbende uit een winnende postcode 200 euro door de neus boren, jackpot! Waar moeten wij in vredesnaam 200 euro vandaan halen!?
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Groetjes!
Patrick