LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
pieterpieter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2015 22:39

Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door pieterpieter »

Ik heb bij aankoop van mijn huidige huis een koopsubsidie aangevraagd en toegewezen gekregen. De termijn hiervan bedraagt 5 jaar. Na de 5 jaar wordt er opnieuw gekeken of er recht is op koopsubsidie aan de hand van een inkomenstoetsing. Helaas heb ik de informatie voor de tweede termijn voor koopsubsidie 3 maanden te laat ingediend omdat dit mij compleet ontschoten was en nu is de vervolgaanvraag afgewezen, terwijl ik er door inkomenstoetsing wel recht op heb. Ik mag hierop bezwaar maken maar weet niet hoe en met welke argumenten? Kan iemand mij van tips/advies voorzien?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door berndv »

Weet niet wie er aangeeft dat bezwaar mogelijk is, want dit is wat ik lees op de site van de overheid:
Vijfjaarstoets/Vervolgaanvraag
Woningeigenaren die gebruik maken van de Koopsubsidie moeten vóór hun peildatum een vervolgaanvraag indienen, willen ze in aanmerking blijven komen voor Koopsubsidie. Dit is in het kader van de vijfjaarlijkse toets om te beoordelen of u nog recht heeft op een maandelijkse bijdrage. De peildatum is de eerste dag nadat de vijfjaarstermijn is verstreken. Als u geen vervolgaanvraag indient, vervalt het recht op eigenwoningbijdrage onherroepelijk.
Daarnaast heeft bij mijn weten bezwaar alleen zin als er fouten zijn gemaakt door de afwijzende partij. Vergeten in te dienen zou daar naar mijn idee niet onder vallen.

pieterpieter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2015 22:39

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door pieterpieter »

Beste Berndv, In de brief als reactie op mijn vervolgaanvraag staat dat ik bezwaar mag maken tegen het besluit dat ze de vervolgaanvraag hebben afgekeurd.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Dan kunt u bezwaar maken, met de door u bekende reden, 3 maanden is wel erg veel.

suc6

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door Bosjesman »

m.i. staat dat in de voorwaarden wel duidelijk dat ze het mogen afwijzen, bezwaar lijkt me zinloos, maar als u dat geruststelt, doen!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door sjohie »

pieterpieter schreef:Ik heb bij aankoop van mijn huidige huis een koopsubsidie aangevraagd en toegewezen gekregen. De termijn hiervan bedraagt 5 jaar. Na de 5 jaar wordt er opnieuw gekeken of er recht is op koopsubsidie aan de hand van een inkomenstoetsing. Helaas heb ik de informatie voor de tweede termijn voor koopsubsidie 3 maanden te laat ingediend omdat dit mij compleet ontschoten was en nu is de vervolgaanvraag afgewezen, terwijl ik er door inkomenstoetsing wel recht op heb. Ik mag hierop bezwaar maken maar weet niet hoe en met welke argumenten? Kan iemand mij van tips/advies voorzien?
Je kan altijd bezwaar maken, maar enkel het bestaan van de mogelijkheid tot bezwaar zegt niks over de kans van slagen ervan.

Je had voor het verstrijken van de peildatum (= 5 jaar na afsluitdatum) een vervolgaanvraag in moeten dienen, dat heb je met een verschil van 3 maanden niet gedaan, en daardoor is je recht onherroepelijk komen te vervallen.

Die inkomentoets is verder niet meer relevant qua recht ergens op hebben, aangezien er geen nieuwe koopsubsidies worden verstrekt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door berndv »

pieterpieter schreef:Beste Berndv, In de brief als reactie op mijn vervolgaanvraag staat dat ik bezwaar mag maken tegen het besluit dat ze de vervolgaanvraag hebben afgekeurd.
Bezwaar maken heeft zin als de aanvraag afgewezen is op onterechte gronden. Als op enige manier kunt uitleggen dat het te laat indienen niet puur en alleen door het vergeten komt. De argumenten die u moet gebruiken zijn de argumenten waarom u vindt dat u wel recht hebt op het voortzetten van de koopsubsidie.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door witte angora »

Inhakend op wat berndv hierboven schrijft:

Eén argument zou kunnen zijn dat je niet attent bent gemaakt op het naderen van het einde van die 5 jaar. Alhoewel je waarschijnlijk niet kunt stellen dat de overheid dat verplicht is; maar voor de apk bijvoorbeeld krijg je van de rdw wel ieder jaar ruim op tijd een herinnering om de kar te laten keuren. Als de overheid dit al nodig acht voor de jaarlijkse APK, dan is dat toch zeker voor de 5 jaar van de koopsubsidie nodig?

Wellicht kun je zelf (of mede-forummers) nog wat andere soortgelijke dingen verzinnen waarbij (semi-)overheidsinstellingen herinneringen versturen om een burger ertoe aan te zetten op tijd te reageren. Dan gaat het natuurlijk niet om het betalen van boetes en dergelijke. Twee of drie is voldoende denk ik.

Of je kans van slagen hebt weet ik niet, maar wie weet?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:IAlhoewel je waarschijnlijk niet kunt stellen dat de overheid dat verplicht is; maar voor de apk bijvoorbeeld krijg je van de rdw wel ieder jaar ruim op tijd een herinnering om de kar te laten keuren. Als de overheid dit al nodig acht voor de jaarlijkse APK, dan is dat toch zeker voor de 5 jaar van de koopsubsidie nodig?
Die herinnering voor de APK is slechts een service. Als je die niet ontvangt is het geen excuus als je je auto niet tijdig hebt laten keuren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door sjohie »

En daarnaast is er hier ook nog een resterende hypotheek lijkt me, aangezien de koopsubsidie slechts een aanvulling was. En van de hypotheekverstrekker krijg je ook berichten, en dan komt er een punt dat je wat mij betreft als volwassene wel eens zou moeten gaan denken, "hmm eens kijken of met mijn koopsubsidie alles nog in orde is, er staat me iets bij van een termijn van 5 jaar, es kijken hoe ver ik ben" gevolgd door, "hee dat schiet al op, laat ik even een reminder in mijn digitale (smartphone) kalender zetten, of op de wc-verjaardagskalender, want het gaat toch om een levensbepalend financieel product, dat kan ik eigenlijk niet missen".

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door zwabbertje »

En, even inhakend op het voorbeeld van de APK: dit is een wettelijke verplichting waar de overheid je aan herinnert. Dat gaat niet op voor de verlenging van een koopsubsidie. Lijkt mij dus geen voorbeeld om in bezwaar aan te halen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik had ook een vervolg aanvraag moeten doen. Was ook iemand met vakantie in het buitenland maar daar hebben zij niets mee van doen. Je krijgt het gewoon niet meer. Ik vraag me af waarom willen ze beslist dat jij voor die termijn reageert? Is het zo gewichtig dat je dan maar misschien duizenden euro's moet worden ontnomen? Wanneer de instantie zelf te laat is met iets dan kun je vaak als burger nergens op beroepen dat wat een ongelijkwaardige relatie met elkaar geeft. Gelukkig was ik op tijd met het indienen van de aanvraag via rvo.nl (niet alleen voor ondernemers maar ook voor particulieren voor alle duidelijkheid). Ik wilde de aanvraag digitaal indienen maar kon de aanvraag niet doorzetten. In de aanvraag was ik verplicht IBAN nummer op te geven. Wat bleek? Zij hadden nog een oude IBAN nummer in hun systeem staan van de ABN/AMRO bank en die was niet aangepast naar de ASN bank. Door dat akkefietje kon ik de aanvraag niet doen. En zij wisten niet waardoor het niet digitaal kon worden ingediend. Gelukkig wist ik het oude IBAN nog waardoor ik de aanvraag alsnog door kon zetten. Mocht dat ook niet lukken dan had ik de aanvraag op papier gedaan en aangetekend verzonden zodat zij niet konden zeggen ze het poststuk niet ontvangen hebben waardoor ze je uitsluiten van betalingen. Het zijn hoge sancties als je niet tijdig reageert en hoge bedragen wat je mis kan lopen. Als ik de aanvraag niet tijdig had gedaan dan was ik 7000 euro misgelopen!!!!!! Partij van de hoge sancties noem ik dat met tijdgebonden aanvragen.....

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door Barre Barry »

gezondheid schreef: Ik vraag me af waarom willen ze beslist dat jij voor die termijn reageert?
Zou het kunnen zijn omdat dat de regel is? Net als dat er een termijn bestaat voor je belastingaangifte en nog veel meer zaken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Ik had ook een vervolg aanvraag moeten doen. Was ook iemand met vakantie in het buitenland maar daar hebben zij niets mee van doen. Je krijgt het gewoon niet meer. Ik vraag me af waarom willen ze beslist dat jij voor die termijn reageert? Is het zo gewichtig dat je dan maar misschien duizenden euro's moet worden ontnomen? Wanneer de instantie zelf te laat is met iets dan kun je vaak als burger nergens op beroepen dat wat een ongelijkwaardige relatie met elkaar geeft. Gelukkig was ik op tijd met het indienen van de aanvraag via rvo.nl (niet alleen voor ondernemers maar ook voor particulieren voor alle duidelijkheid). Ik wilde de aanvraag digitaal indienen maar kon de aanvraag niet doorzetten. In de aanvraag was ik verplicht IBAN nummer op te geven. Wat bleek? Zij hadden nog een oude IBAN nummer in hun systeem staan van de ABN/AMRO bank en die was niet aangepast naar de ASN bank. Door dat akkefietje kon ik de aanvraag niet doen. En zij wisten niet waardoor het niet digitaal kon worden ingediend. Gelukkig wist ik het oude IBAN nog waardoor ik de aanvraag alsnog door kon zetten. Mocht dat ook niet lukken dan had ik de aanvraag op papier gedaan en aangetekend verzonden zodat zij niet konden zeggen ze het poststuk niet ontvangen hebben waardoor ze je uitsluiten van betalingen. Het zijn hoge sancties als je niet tijdig reageert en hoge bedragen wat je mis kan lopen. Als ik de aanvraag niet tijdig had gedaan dan was ik 7000 euro misgelopen!!!!!! Partij van de hoge sancties noem ik dat met tijdgebonden aanvragen.....
Omdat het een van te voren bekende regel is, waar je duidelijk op gewezen wordt, en die je accepteert als een van de voorwaarden voor het krijgen van zo'n subsidie.

Het IBAN verhaal wat jij schrijft is voor TS ook niet relevant, want die was simpelweg te laat. Een foutje in hun administratie zal in principe geen gevolgen voor jouw recht hebben, maar als zij een verkeerd bankrekeningnummer in het systeem hebben, waar hebben ze al die tijd dan het geld naar overgemaakt, en waarom viel dat dan niet eerder op?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Te laat indienen vervolgaanvraag koopsubsidie

Ongelezen bericht door gezondheid »

Sjohie: Zij betaalden het geld naar het nieuwe rekeningnummer van de ASN Bank maar kennelijk hebben ze dat niet aangepast in de database. Wanneer je een nieuwe aanvraag doet moet je ook je IBAN nummer invoeren. Daarop moest ik mijn oude IBAN invoeren van de ABN/AMRO bank. Ik vermoed dat zij meerdere databases hebben en dat de uitbetaling (met het juiste nummer) daarin niet gekoppeld is.

Ik vind een te late aanvraag met de sanctie van bijvoorbeeld 7000 euro wat je misloopt niet in verhouding staan. Dit is een astronomisch hoge bedrag dat je de burger straft omdat je te laat bent? Wat is hiermee hun nadeel dat je de aanvraag later doet? Heeft het voor de organisatie nadelige gevolgen? Nee volstrekt niet. Zij hebben juist een VOORDEEL: Zij hoeven in dat geval jouw het bedrag LATER pas te betalen dus ontvangen zij nog enige rente op het saldo dat dan op hun rekening blijft staan. Als je bij de belastingdienst te laat bent krijg je hooguit een boete.

Misschien dat de topic starter alsnog de aanvraag kan doen en dan in bezwaar kan gaan? Vervolgens zover laten komen dat het tot aan de centrale raad van beroep gaat?

@d dit:

Omdat het een van te voren bekende regel is, waar je duidelijk op gewezen wordt, en die je accepteert als een van de voorwaarden voor het krijgen van zo'n subsidie.

Tja je hebt geen andere keuze dan het wel of niet accepteren. Er is geen andere partij die een subsidie verstrekt.

Gelukkig versturen ze je nog wel even een herinnering als je nog een keer 5 jaar subsidie wenst te ontvangen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die geen subsidie willen hebben. Daarom vind ik de herhaal aanvraag na 5 jaar ook raar. Ze zouden beter naar je inkomen kunnen vragen. Als die zodanig is gestegen dat je niet meer in aanmerking komt dat de subsidie dan vervalt. Ken de subsidie dan gelijk voor 10 jaar toe en ga niet halverwege vragen of je het nog wel of niet wilt. En als je dan niet tijdig reageert dat alles dan in 1 klap komt te vervallen.

Als je eenmaal zorgtoeslag hebt aangevraagd dan blijft dat bestaan. Dan moeten ze dat ook maar toepassen dat je het elk jaar weer opnieuw maar moet aanvragen voor de bureaucratie. Of dat jij bij de werkgever vraagt of jij nog wel je loon wenst te ontvangen.

Gesloten