LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse depositogarantiestelsel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peteronline
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2013 10:58

Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door peteronline »

Binnenkort wil ik een lifecycle fond open voor de opbouw van mijn pensioen.
Nu bied het Nederlandse depositogarantiestelsel een zekerheid tot €100.000 en ik neem aan dat dit ook voor beleggingen geldt. Toch maar even deze vraag om mijzelf zo goed mogelijk te informeren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door Julie4444 »

peteronline schreef:Toch maar even deze vraag om mijzelf zo goed mogelijk te informeren.
De vraag is of het voor beleggingen geldt? Lijkt me niet, want als je verlies maakt op je aandelen is dat je eigen verlies. De bank gaat er ook niet vandoor met je beleggingswinst. Die is evengoed voor jou (en een deel voor de staat want belasting).

Overigens geloof ik dat dit stelsel pas in werking treedt als een bank failliet verklaard wordt?

Had je hier al eens gekeken?
Vrijwel alle betaal- en spaarrekeningen, lopende rekeningen en termijndeposito’s vallen onder het depositogarantiestelsel. Aandelen vallen er niet onder en obligaties doorgaans ook niet (zie voor meer informatie Bijlage B van het Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft).

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door Mk »

Nee dit geldt niet voor beleggingen. Het depositogarantiestelsel geldt alleen voor geld (betaalrekeningen, spaarrekeningen, deposito's etc.).

Beleggingen hoeven ook niet onder het depositogarantiestelsel te vallen. Als je in een fonds belegt, dan is dat jouw eigendom. De bank 'bewaart' het alleen maar voor je. Als de bank failliet gaat, dan is het nog steeds van jou. Het zal in dat geval wel even lastig zijn om erbij te komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens, als je deze toch vrij basale/essentiële kennis over beleggen en de verschillen met sparen etc. niet kent, dan kun je je ook afvragen of het verstandig is om te gaan beleggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door sjohie »

Het garantiestelsel geldt alleen voor betaal- en spaarrekeningen, en spaar-deposito's niet zijnde achtergestelde deposito's. Aandelen, of aandelen rekeningen, vallen daar dus niet onder. Los daarvan zijn de financiële risico's fors bij dit soort producten, zoals je aan de bijsluiter etc kan zien bij de verstrekkers ervan.

Als je dit soort basale dingen zo op een forum vraagt ter info, vraag ook ik me af of een lifecycle fonds, waar je doorgaans zelf je aandelenportefeuille moet samenstellen, een goed idee is om je pensioen mee veilig te stellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjohie, het idee van een lifcyclefonds is nu juist dat je zelf níet je aandelenportefeuille hoeft samen te stellen... En dat er zelfs in de loop der jaren automatisch van meer risico naar minder risico wordt afgebouwd.

Om nog even volledig te zijn over het depositogarantiestelsel en beleggen. Er bestaat wel een beleggerscompensatieregeling. Die regeling keert echter niet uit als de ondernemingen waarin belegd is failliet zouden gaan, of als het beleggingsfonds heel slecht zou gaan. Deze regeling keert alleen uit als de bank die jouw beleggingen verwerkt, niet netjes jouw bezittingen (aandelen/fondsen) scheidt van de eigen bezittingen.

Dus even als voorbeeld, stel je voor je zit bij abn amro en je koopt een fonds van Robeco. Als abn amro failliet gaat, dan blijf jij jouw beleggingen in het Robeco fonds houden. Die kun je dan overhevelen naar een andere bank. Maar als er in paniek een bankmedewerker is die de bank probeert te redden door op de achtergrond jouw aandelenfondsen stiekem te verkopen en het geld op rekening van Abn Amro te storten, of door jouw fondsen op papier stiekem op naam van abn amro te zetten, en de bank zou failliet gaan, dan blijkt ineens dat jij in werkelijkheid geen fondsen had. In dat geval treedt de beleggerscompensatieregeling in werking en word je (tot een bepaald bedrag) gecompenseerd en krijg je alsnog jouw fondsen van Robeco terug.

Maar er is inmiddels zoveel toezicht en er zijn zoveel regels, dat al lang voordat dit heeft kunnen gebeuren een en ander naar buiten zal zijn gekomen.

peteronline
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2013 10:58

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door peteronline »

Bedankt Kweenie, dit wilde ik weten
kweenie schreef:stel je voor je zit bij abn amro en je koopt een fonds van Robeco. Als abn amro failliet gaat, dan blijf jij jouw beleggingen in het Robeco fonds houden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nederlandse depositogarantiestelsel

Ongelezen bericht door olaf79 »

peteronline schreef:Binnenkort wil ik een lifecycle fond open voor de opbouw van mijn pensioen.
Nu bied het Nederlandse depositogarantiestelsel een zekerheid tot €100.000 en ik neem aan dat dit ook voor beleggingen geldt. Toch maar even deze vraag om mijzelf zo goed mogelijk te informeren.
Nee, want dit is een beleggingsfonds en dus geen deposito. Het garantiestelsel is alleen van toepassing op deposito van nederlandse particulieren en rechtspersonen bij een bank die door de DNB een bankenvergunning heeft gekregen (soms gelden voor verschillende merken van banken dezelfde bankvergunning en delen die dus ook de garantie van 100.000).
Deposito is alles wat we een bankrekening noemen in het ruimste zin van het woord. Alle overige bankproducten vallen er dus niet onder. Gaat de bank failliet dan ben je mogelijk je geld kwijt. Gaat het fonds failliet dan ben je zeker je geld kwijt.

Gesloten