LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enorme daling na slimme meter Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
skaihosh
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2015 08:37

Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door skaihosh »

Ik was altijd een relatief grootverbruiker in gas (2.100 m³) en stroom (5.500 kWh), zonder dat wij (2 volwassenen, 1 driejarige) echt vreemde dingen doen. Ik woon in een jaren 30 huis, dus dacht altijd dat het aan minder goede isolatie lag dat gas zo hoog was. Koken gebeurt namelijk electrisch, dus gas wordt alleen voor CV en warm water.
Electra gebruiken we gewoon veel door veel tv/computer gebruik.
Begin 2014 heb ik nieuwe meters gekregen (de slimme meters) en wat schetst nu mijn verbazing: verbruik van zowel gas als electra zijn enorm gedaald! Naar 630 m³ en 4.300 kWh. 2014 was natuurlijk een warm jaar, maar het verschil is echt enorm. Verder heeft er geen wijziging in leefpatroon voorgedaan. Dit verbruik over 2014 past ook beter bij onze situatie is mijn idee.

Nu vraag ik mij natuurlijk af of er mogelijk iets mis is met de nieuwe meter, maar nog meer of ik de afgelopen jaren niet structureel veel te veel heb betaald?
En in dit laatste geval of er überhaupt een mogelijkheid is hier, met terugwerkende kracht, iets mee te doen?

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie en hoe is men hiermee omgegaan?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door thecure »

hoe oud waren de oude meters? denk eerder dat er wat mis was met de oude.

skaihosh
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2015 08:37

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door skaihosh »

thecure schreef:hoe oud waren de oude meters? denk eerder dat er wat mis was met de oude.
Geen idee hoe oud de vorige meters waren, zullen al enige tijd voordat ik het huis kocht in het huis hebben gezeten. Dus ik schat minimaal 10-15 jaar. De meters zijn een jaar of 3-4 terug nog een keer gechecked op afwijkingen. Destijds niets geonstateerd en akkoord bevonden.

Maar mijn gevoel is wel dat er (daarna) toch iets mis mee was.
Grote vraag is kan ik hier nog wat mee richting Essent?

frisian62
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2006 16:15

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door frisian62 »

Die 2100 zal in jou situatie aan de hoge kant zijn, want wij wonen met 3 mensen in een jaren 70 eengezinswoning met oude meters en zitten over de afgelopen jaren met gas meestal rond de 2250 kub en koken gaat hier wel op gas, afgelopen jaar trouwens 1600 verbruik, maar dat is grotendeels door de zachte winter.
Ik denk wel dat de nieuwe stand van jou gas 630 kub niet helemaal klopt, tenminste als dat over een heel jaar is, want je zei dat je sinds begin 2014 een nieuwe meter hebt, maar is dat dan in januari gebeurd of later en zo ja, is er dan niet een extra tussen afrekening geweest ivm nieuwe meter?
Ik weet wat mijn familie zo ongeveer verbruikt en als voorbeeld bv mijn moeder woont in een 25 jaar oud seniorenflatje in een tussenwoning en die zit normaal rond de 700 en 2014 rond de 600 aan gas, maar dat is wel even iets anders dan een jaren 30 woning met 3 personen en zij kookt ook niet op gas.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoe groot is de kans dat twee meters tegelijk defect zijn ?

Misschien het verbruik niet helemaal goed uitgerekend ?

stofzuigertje

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

was het wel een heel jaar?

Soms wijkt de opname datum af en als je dit jaar week eerder en volgend jaar weekje later doet is het geen 52 weken maar 50 om 54 weken.....

Dus naast warm weer, en vooral het verschil, helaas is de oude meter weg dus te laat vermoed ik.
Pas na meerdere jaren en niets doen kun je iets bewijzen maar vraag je aanbieder en stap dan niet over, want dan doen ze niets meer...

Proberen kost niets, maar of je iets kreeg moet je maar afwachten.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Enorme daling na slimme meter Essent

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:was het wel een heel jaar?

Soms wijkt de opname datum af en als je dit jaar week eerder en volgend jaar weekje later doet is het geen 52 weken maar 50 om 54 weken.....
Dat is maar een afwijking van 8% , en verklaart niet het afwijkend verbruik van TS:
Elektriciteits verbruik is 20% lager, gasverbruik zelfs 70%

Gesloten