LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tandarts rekening
Tandarts rekening
Bij mij is kort geleden tijdelijk een brug geplaatst.
Die blijkt niet naar behoren te passen.
De definitieve plaatsing moet dus nog steeds plaats vinden.
De tandarts heeft inmiddels wel de totale rekening gedeclareerd via Famed bij de zorgverzekeraar terwijl de behandeling nog steeds niet naar tevredenheid is uit gevoerd. Mag dit zomaar?
De NZA voert hierover geen beleid hebben ze mij verteld.
Steeds meer tandartsen besteden hun financiële administratie uit bij commerciële instellingen zoals Famed.
Je hebt als patiënt geen enkele controle meer over de rekening die gedeclareerd wordt bij de zorgverzekeraar.
Die blijkt niet naar behoren te passen.
De tandarts heeft inmiddels wel de totale rekening gedeclareerd via Famed bij de zorgverzekeraar terwijl de behandeling nog steeds niet naar tevredenheid is uit gevoerd. Mag dit zomaar?
De NZA voert hierover geen beleid hebben ze mij verteld.
Steeds meer tandartsen besteden hun financiële administratie uit bij commerciële instellingen zoals Famed.
Je hebt als patiënt geen enkele controle meer over de rekening die gedeclareerd wordt bij de zorgverzekeraar.
Laatst gewijzigd door mille012 op 04 feb 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tandarts rekening
""niet naar tevredenheid"" is een ruim begrip, wat vaak niet als argument geldt of hoeft te gelden om een rekening (nog) niet te hoeven voldoen. Het hangt er daarbij erg vanaf wat er niet klopt of niet lijkt te kloppen. Daar is zonder verdere inzage in dossier en blik in de mond geen zinnig woord over te vertellen.
En dat er voor u geen controlemogelijkheid is, is niet juist. Als het goed is , is bij de zorgverzekeraar inzichtelijk wat gedeclareerd is. En de tandarts kan (en is ook verplicht want het hoort bij het dossier)daar ook zo een overzicht van uitdraaien.
En dat er voor u geen controlemogelijkheid is, is niet juist. Als het goed is , is bij de zorgverzekeraar inzichtelijk wat gedeclareerd is. En de tandarts kan (en is ook verplicht want het hoort bij het dossier)daar ook zo een overzicht van uitdraaien.
Wat ik niet begrijp is , hoe kun je niet tevreden zijn over iets wat je nog niet hebt ?nog steeds niet naar tevredenheid is uit gevoerd
Of is de ontevredenheid juist dat de brug nog niet geplaatst is (levertermijn) ?
ik denk dat de brug wel geplaatst is maar met tijdelijk cement om correcties nog mogelijk te maken of aan te zien hoe pijnklachten zich ontwikkelen.
T blijven "bouwvakkers" hemet tijdelijk cement
bprosman schreef:T blijven "bouwvakkers" hemet tijdelijk cement
wacht maar tot de rekening ""meerwerk"" in de bus valt...
Bij de prestatiecodes die onderdeel van de behandeling zijn zitten de codes R24,R40 en misschien ook R45. Bij deze codes is het plaatsen inbegrepen. Hierbij wordt natuurlijk bedoeld definitief plaatsen. De tandarts plaats tijdelijk. Dat is heel zorgvuldig want dat maakt correctie altijd mogelijk.
Waarom spreekt u uw tandarts hier niet op aan en bespreekt u ook zijn declaratie? Uw tandarts kan en moet de rekening uitdraaien als u daarom vraagt. Is één druk op een ikoontje en klaar.
Waarom spreekt u uw tandarts hier niet op aan en bespreekt u ook zijn declaratie? Uw tandarts kan en moet de rekening uitdraaien als u daarom vraagt. Is één druk op een ikoontje en klaar.
Als u mijn tekst goed hebt gelezen "Vroem" gaat het het mij erom dat het volledige bedrag inmiddels al gedeclareerd is via Famed bij mijn zorgverzekeraar. En u weet waarschijnlijk ook dat door Famed altijd een rekening wordt bijgevoegd met de gedeclareerde codes. Het is zelfs zo dat er bijvoorbeeld al 2 foto's zijn opgevoerd die nog gemaakt moeten worden. Het kan toch niet zo zijn dat de behandeling nog niet beeindigd is het volledige bedrag al geincaseerd is door mijn tandarts.
-
bij de NZA kunt u een " Melding" doen over deze zorgverlener: het is verboden om zorg te declareren die nog niet geleverd is. ( zie website NZA, zoek op Melding, dit kan via een formulier op de website).mille012 schreef:Als u mijn tekst goed hebt gelezen "Vroem" gaat het het mij erom dat het volledige bedrag inmiddels al gedeclareerd is via Famed bij mijn zorgverzekeraar. En u weet waarschijnlijk ook dat door Famed altijd een rekening wordt bijgevoegd met de gedeclareerde codes. Het is zelfs zo dat er bijvoorbeeld al 2 foto's zijn opgevoerd die nog gemaakt moeten worden. Het kan toch niet zo zijn dat de behandeling nog niet beeindigd is het volledige bedrag al geincaseerd is door mijn tandarts.
Verder kunt u volgend jaar een andere zorgverzekeraar kiezen, die niet meedoet aan deze manier van declareren. De zorgverzekeraar maakt namelijk afspraken met de tandarts over het overnemen van het debiteurenrisico. Dit is hoogst onaangenaam en dit doen niet alle zorgverzekeraars. Als u zelf een tandartsverzekering heeft, dan heeft u er wel meer kans op. Maar ook zonder tandartsverzekering kunnen tandartsen, zonder dat de patient hiervoor toestemming heeft gegeven, declareren via de zorgverzekeraar. Bij mijn weten is Achmea, Zilveren Kruis, hiermee gestopt in 2014. Ik denk dat CZ het nog wel doet: zie afbeelding. Dit proces heet " clearing". De zorgverzekeraar gaat optreden als incassobureau. Bij het SKGZ zijn verschillende zaken geweest van verzekerden tegen zorgverzekeraar rond dit thema.
Ik heb dit bij de NZA gedaan.
Dit was hun antwoord:
In uw e-mail van 17-1-2015 vraagt u of uw tandarts het volledige bedrag van de behandeling mag declareren voordat de behandeling voltooid is. Namens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) informeer ik u als volgt.
De NZa heeft hier geen regelgeving over. U kunt hier zelf afspraken over maken met de tandarts.
Dus uw verhaal gaat helaas niet op.
Dit was hun antwoord:
In uw e-mail van 17-1-2015 vraagt u of uw tandarts het volledige bedrag van de behandeling mag declareren voordat de behandeling voltooid is. Namens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) informeer ik u als volgt.
De NZa heeft hier geen regelgeving over. U kunt hier zelf afspraken over maken met de tandarts.
Dus uw verhaal gaat helaas niet op.
TS: je zegt dat je duidelijk was, maar dat was je niet. Een brug die tijdelijk geplaatst is , mag gedeclareerd worden, beetje afhankelijk ervan wat de redenen zijn.
Foto's die nog niet gemaakt zijn niet maar daar stond niets van in het oorspronkelijk bericht. Er mag pas gedeclareerd wanneer het werk gedaan is.
verder kan je heel simpel bij de tandarts aangeven dat je zelf de hele rekening wilt hebben, dat hij dus niet mag doorsturen naar de verzekering. Dat moet je dan allemaal zelf regelen incl. tijdige betaling uiteraard.
Tandarts kan dat heel simpel in zijn systeem instellen, is een vinkje zetten of weghalen.
Mathilde: als jij wilt dat alles regelrecht gedeclareerd wordt prima, ben je dan ook bereid de extra kosten (die zeer fors zijn) van de extra administratie te dragen? zowel aan kan zorgverlener als aan kant verzekering.
Mensen beseffen niet wat daarbij kont kijken. Naast dat het debiteurrisico daadwekelijk momenteel een forse kostenpost aan het worden is (oninbare nota's , wat met clearen heel makkelijk vermijdbaar is)
Foto's die nog niet gemaakt zijn niet maar daar stond niets van in het oorspronkelijk bericht. Er mag pas gedeclareerd wanneer het werk gedaan is.
verder kan je heel simpel bij de tandarts aangeven dat je zelf de hele rekening wilt hebben, dat hij dus niet mag doorsturen naar de verzekering. Dat moet je dan allemaal zelf regelen incl. tijdige betaling uiteraard.
Tandarts kan dat heel simpel in zijn systeem instellen, is een vinkje zetten of weghalen.
Mathilde: als jij wilt dat alles regelrecht gedeclareerd wordt prima, ben je dan ook bereid de extra kosten (die zeer fors zijn) van de extra administratie te dragen? zowel aan kan zorgverlener als aan kant verzekering.
Mensen beseffen niet wat daarbij kont kijken. Naast dat het debiteurrisico daadwekelijk momenteel een forse kostenpost aan het worden is (oninbare nota's , wat met clearen heel makkelijk vermijdbaar is)
Vroem, waarom denk je dat mijn tandarts een bedrijf als Famed gebruikt.
Zij verwerken zijn ingegeven behandelcodes. Declareren dit bij de zorgverzekeraar. Zorgen ervoor dat het gedeelte wat niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar in rekening wordt gebracht bij de patient. Tevens zijn zij een incassobureau. Voordeel voor de tandarts is dat hij geen rekeningen hoeft te maken zijn centen op tijd heeft enz enz.
Zij verwerken zijn ingegeven behandelcodes. Declareren dit bij de zorgverzekeraar. Zorgen ervoor dat het gedeelte wat niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar in rekening wordt gebracht bij de patient. Tevens zijn zij een incassobureau. Voordeel voor de tandarts is dat hij geen rekeningen hoeft te maken zijn centen op tijd heeft enz enz.
Nog even voor de goede orde.
37 jaar heb ik gebruik gemaakt van de gezondheidszorg van Defensie. Zowel arts als tandarts. Waarover ik uitzonderlijk tevreden was. Sinds 2 jaar maak ik gebruik van civiele gezondheidszorg.
Welkom in de ondoorzichtige wereld van de tandarts in zijn algemeen.
37 jaar heb ik gebruik gemaakt van de gezondheidszorg van Defensie. Zowel arts als tandarts. Waarover ik uitzonderlijk tevreden was. Sinds 2 jaar maak ik gebruik van civiele gezondheidszorg.
Welkom in de ondoorzichtige wereld van de tandarts in zijn algemeen.
2 dingen: een bedrijf als Famed is gewoon een administratiekantoor, niets meer, doet wat de tandarts anders via welke methode zelf zou doen. Famed heeft verder geen belangen bij gerootzooi, integendeel. En zal wanneer dat blijkt zelf ook maatregelen treffen.
Overigens: op de notas van famed staat netjes gespecificeerd wat is ingediend bij verzekeraar en wat al dan niet vergoed is....
Vergelijken met defensie is appels met peren vergelijken, aangezien bij mijn weten niemand daar een rekening van ziet....Ik heb alleen nooit een fatsoenlijk dossier gekregen van iemand die van defensie naar een gewone tandarts ging, dus zo geweldig werkt het daar ook niet.
Erg makkelijke maar onjuiste vergelijking, welkom in de echte wereld. Er is niets ondoorzichtigs aan tandartsen en handelswijze, alleen bij diegenen die de kantjes eraf lopen zoals deze blijkbaar.
Overigens: op de notas van famed staat netjes gespecificeerd wat is ingediend bij verzekeraar en wat al dan niet vergoed is....
Vergelijken met defensie is appels met peren vergelijken, aangezien bij mijn weten niemand daar een rekening van ziet....Ik heb alleen nooit een fatsoenlijk dossier gekregen van iemand die van defensie naar een gewone tandarts ging, dus zo geweldig werkt het daar ook niet.
Erg makkelijke maar onjuiste vergelijking, welkom in de echte wereld. Er is niets ondoorzichtigs aan tandartsen en handelswijze, alleen bij diegenen die de kantjes eraf lopen zoals deze blijkbaar.
Vroem, dan wil ik graag met mijn Defensie dossier onder de arm bij u langs komen. Dan mag u daarop uw mening geven.
En daarom als deze behandeling uiteindelijk afgerond ga ik inderdaad over naar de tandarts van mijn echtgenote die sinds kort weer patiënten aanneemt. Ik zal ook duidelijk verwoorden aan de tandarts waarom ik verder geen behandelingen bij hem wil. Ook zal e.e.a op Independer worden geschreven.
Voor mij verder einde discussie.
En daarom als deze behandeling uiteindelijk afgerond ga ik inderdaad over naar de tandarts van mijn echtgenote die sinds kort weer patiënten aanneemt. Ik zal ook duidelijk verwoorden aan de tandarts waarom ik verder geen behandelingen bij hem wil. Ook zal e.e.a op Independer worden geschreven.
Voor mij verder einde discussie.
fijn dat dossier doorgifte bij u wel goed gegaan is, maar mijn ervaringen zijn helaas anders daarmee (mn de laatste 10 jaar).
Jammer dat u op de rest niet ingaat.
Jammer dat u op de rest niet ingaat.
Er wordt op alle mogelijke manieren met de man gecommuniceerd.
De volgende afspraak om e.e.a op te lossen is 17 maart. De man is nu 4 weken op vakantie.
Mijn vraag was alleen mag een tandarts het volledige bedrag declareren terwijl de behandeling bij lange na nog niet is beëindigd.
En daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Vandaar mijn einde discussie.
De volgende afspraak om e.e.a op te lossen is 17 maart. De man is nu 4 weken op vakantie.
Mijn vraag was alleen mag een tandarts het volledige bedrag declareren terwijl de behandeling bij lange na nog niet is beëindigd.
En daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen.
Vandaar mijn einde discussie.
ik heb nog geen antwoord op de vraag wat er precies nog aan de hand is dat de brug tijdelijk gecementeerd is, en eigenlijk ook wat er nog in plan staat.
Even voor de duidelijkheid: wanneer het zo is dat er werk, of dat nu foto's of iets anders is, gedeclareerd is zonder dat het gedaan is, dat kan niet.
Dat de brug nog niet definitief vastgezet is is op zich geen reden niet te declareren, is een grijs gebied en afhankelijk van een aantal zaken.
Ik mis ook bv een tijdslijn, naast de andere dingen.
Oftewel: voor een deel gewoon weinig info om over alles een oordeel te kunnen vellen.
Dat u er dan voor kiest die info niet te geven maar de discussie te stoppen roept bij mij dan ook weer extra vraagtekens op.
Even voor de duidelijkheid: wanneer het zo is dat er werk, of dat nu foto's of iets anders is, gedeclareerd is zonder dat het gedaan is, dat kan niet.
Dat de brug nog niet definitief vastgezet is is op zich geen reden niet te declareren, is een grijs gebied en afhankelijk van een aantal zaken.
Ik mis ook bv een tijdslijn, naast de andere dingen.
Oftewel: voor een deel gewoon weinig info om over alles een oordeel te kunnen vellen.
Dat u er dan voor kiest die info niet te geven maar de discussie te stoppen roept bij mij dan ook weer extra vraagtekens op.
Met het antwoord van Vroem wil ik alsnog reageren.
Tijdens mijn vakantie afgelopen september kreeg ik een ontsteking bij mijn voortand.
Met als gevolg een fistel
Uit de foto die gemaakt is bleek dat er een breuklijn in die tand zat. Waarschijnlijk door een vroegere trauma
Uiteindelijk de keuze gemaakt i.om met de tandarts om de voortand te trekken want die was niet te redden. Een implantaat wilde ik niet.
Gekozen is voor een vijfdelige brug met drie ondersteuningen.
Tot zover ging alles goed.
De voorbereidende werkzaamheden werden uitgevoerd.
Uiteindelijk als laatste de voortand getrokken en de brug tijdelijk geplaatst.
Direct bleek dat de kleur niet juist was
Twee dagen later bleek ook dat het tandvlees op diverse plaatsen absoluut niet aansloot op het tandvlees. Zodat voedselresten o.a onder de 2 dummy's blijft zitten. Opnieuw bij de tandarts geweest.
De reactie van de tandarts was dat alles nog moest zetten.
We zijn nu ruim 2 maanden verder en ik zie geen verschil optreden.
Daarom op 17 maart een nieuwe afspraak en daar zal ik dan de bevindingen met hem nogmaals doornemen.
Wat is nou vreemd. Kort geleden heb ik een nieuwe CV laten installeren pas nadat ik had aangegeven dat ik erg tevreden met de werkzaamheden was kwam de rekening.
Deze tandarts heeft de zelfde middag nadat ik voor de tweede keer bij hem was geweest de gegevens doorgezonden naar Famed die het direct declareerde bij mijn zorgverzekeraar. Nog geen drie dagen later kwam de rekening van Famed met het restbedrag die ik binnen een maand moest betalen.
En daar krijg ik nou jeuk van, een behandeling die bij lange na nog niet naar tevredenheid is afgehandeld maar toch de centen al binnen en dat gaat er bij mij niet in. Want dat is voor mij zakkenvullerij.
Tijdens mijn vakantie afgelopen september kreeg ik een ontsteking bij mijn voortand.
Met als gevolg een fistel
Uit de foto die gemaakt is bleek dat er een breuklijn in die tand zat. Waarschijnlijk door een vroegere trauma
Uiteindelijk de keuze gemaakt i.om met de tandarts om de voortand te trekken want die was niet te redden. Een implantaat wilde ik niet.
Gekozen is voor een vijfdelige brug met drie ondersteuningen.
Tot zover ging alles goed.
De voorbereidende werkzaamheden werden uitgevoerd.
Uiteindelijk als laatste de voortand getrokken en de brug tijdelijk geplaatst.
Direct bleek dat de kleur niet juist was
Twee dagen later bleek ook dat het tandvlees op diverse plaatsen absoluut niet aansloot op het tandvlees. Zodat voedselresten o.a onder de 2 dummy's blijft zitten. Opnieuw bij de tandarts geweest.
De reactie van de tandarts was dat alles nog moest zetten.
We zijn nu ruim 2 maanden verder en ik zie geen verschil optreden.
Daarom op 17 maart een nieuwe afspraak en daar zal ik dan de bevindingen met hem nogmaals doornemen.
Wat is nou vreemd. Kort geleden heb ik een nieuwe CV laten installeren pas nadat ik had aangegeven dat ik erg tevreden met de werkzaamheden was kwam de rekening.
Deze tandarts heeft de zelfde middag nadat ik voor de tweede keer bij hem was geweest de gegevens doorgezonden naar Famed die het direct declareerde bij mijn zorgverzekeraar. Nog geen drie dagen later kwam de rekening van Famed met het restbedrag die ik binnen een maand moest betalen.
En daar krijg ik nou jeuk van, een behandeling die bij lange na nog niet naar tevredenheid is afgehandeld maar toch de centen al binnen en dat gaat er bij mij niet in. Want dat is voor mij zakkenvullerij.