LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] canon powershot a70
canon powershot a70
Wij hebben een jaar lang met heel veel plezier foto's kunnen maken met onze camera (powershot a70 van canon). 2 maanden begonnen er klachten te ontstaan aan onze camera. De beelden op de display trilden zo af en toe (dan kreeg je ook foto's met strepen). Twee weken geleden gaf de camera een foutmelding E18. De lens zit vast van het een op het ander moment. Er is niets meer met de camera te beginnen. Op internet zijn wij heel veel van dezelfde klachten tegen gekomen op (zoeken op canon en op E18, vind je 6000 hits). Een reparatie is niet te betalen kun je net zo goed een nieuwe kopen. Bij ons is de garantie al verlopen maar het valt ook niet onder de garantie. Helaas niets aan te doen dit is duur koop geweest. Wij balen vreselijk!
Re: canon powershot a70
In de laatste computertotaal staat een reactie van Canon op ook ingezonden brieven over het onderwerp. Men neemt hier geen verantwoording voor omdat het volgens Canon komt door onvoorzichtig gebruik.
De foutmelding betreft inderdaad dat de lens vastzit, waarschijnlijk door fijn zand tussen de lensdelen. misschien kan een deskundig iemand de lens uit elkaar halen en schoonmaken. Of zelf met lucht proberen het zand of stof er tussenuit te blazen.
De foutmelding betreft inderdaad dat de lens vastzit, waarschijnlijk door fijn zand tussen de lensdelen. misschien kan een deskundig iemand de lens uit elkaar halen en schoonmaken. Of zelf met lucht proberen het zand of stof er tussenuit te blazen.
Ik ben reeds anderhalf jaar in het bezit van deze canon. Ik ben er zeer tevreden over. U schrijft dat de lens vast is komen te zitten. Is de camera wel eens gevallen of heeft u hem gestoten. Vaak zijn de lenzen erg zwak doordat ze nauw in de bus passen. Bij het minste en geringste komt dit dus vast te zitten. Mijn verkoper in de winkel adviseerde mij de lens regelmatig er af te schroeven (lees draaien) en schoon te maken. Zeker bij intens gebruik. Door stof en zand deeltjes (ja ook zanddeeltjes kunnen erg klein zijn) kan hij vastlopen. Het mechanisme draaid zichzelf kapot en dan is het leed inderdaad niet te overzien. Dit schoonmaak advies van de lens staat niet in het bijbehorende boekje en de verkoper wees mij er op. Ik ben hem erg dankbaar want na een 1/2 jaar begon de afdekschuifjes van mijn lens al te haperen. Deze direct schoon gemaakt en dat hielp dus. Sindsdien na elk 1/2 jaar (plus minus) de lens schoongemaakt en hij loopt nog als een zonnetje. jammer dat u dat niet wist. Tip... doe dit dus bij alle camera's. (ook de niet digitale)
Kijk eens op de gebruikers groep sitevoor de A 60 en A 70
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 26134/last
Is veel info te vinden !
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 26134/last
Is veel info te vinden !
Zelf ben ik een zeer tevreden Canon gebruiker. De E18 error houd in dat er vuil of zand tussen de lens zit. Jammer dat veel gebruikers van digitale camera's nog steeds denken dat ze deze het zelfde kunnen gebruiken als hun sleutelbos. Koop een goed tasje eromheen die stof etc. tegenhoud en maak de camera af en toe schoon of laat dit doen door de fotovakhandel. Onderhoud is even belangrijk als de aanschaf van een camera. Dit probleem geldt trouwens voor ALLE merken en niet alleen voor Canon.
Reeds eerder gemeld op het Forum 'Oproepen Telefoonteam':
Ik heb hetzelfde probleem maar dan met de Canon A80 camera. Camera heeft wel degelijk in een camera tasje/hoesje gezeten en is niet gevallen. Bij aanzetten van de camera schuift de lens 'gewoon' naar buiten maar geeft daarna de E18 error. Na een aantal dagen de camera weer eens geprobeerd aan te zetten een de camera doet het weer, echter voor slechts 1 dag. daarna weer hetzelfde probleem.
Op internet vind je inderdaad veel E18 meldingen. Ook de service van Canon komt hier niet altijd even goed uit. Mijn camera is op het ogenblik van schrijven al 8 weken bij canon!!
Ik heb hetzelfde probleem maar dan met de Canon A80 camera. Camera heeft wel degelijk in een camera tasje/hoesje gezeten en is niet gevallen. Bij aanzetten van de camera schuift de lens 'gewoon' naar buiten maar geeft daarna de E18 error. Na een aantal dagen de camera weer eens geprobeerd aan te zetten een de camera doet het weer, echter voor slechts 1 dag. daarna weer hetzelfde probleem.
Op internet vind je inderdaad veel E18 meldingen. Ook de service van Canon komt hier niet altijd even goed uit. Mijn camera is op het ogenblik van schrijven al 8 weken bij canon!!
Als je van een ander merk een Error melding opzoekt krijg je ook pagina's vol op Google !!
De consumentenbond heeft de Powershot serie als beste getest !!!
Wel zuinig zijn op je digitale spulletjes
De consumentenbond heeft de Powershot serie als beste getest !!!
Wel zuinig zijn op je digitale spulletjes
Ben echt heel erg zuinig geweest op mijn A70 (nooit gevallen, altijd in hoesje), maar hij geeft nu toch (na 1 jaar) de beruchte E18 foutmelding. Volgens mij is de camera gewoon veel te kwetsbaar gemaakt, anders zouden niet zó veel gebruikers last hebben van dit probleem.
(Bovendien heeft het er niets mee te maken hoe goed de camera getest is door de consumentenbond; ze gaan de testcamera's echt geen jaar lang gebruiken om te kijken of ze goed blijven functioneren.)
(Bovendien heeft het er niets mee te maken hoe goed de camera getest is door de consumentenbond; ze gaan de testcamera's echt geen jaar lang gebruiken om te kijken of ze goed blijven functioneren.)
Toch ook even een reactie: na 17 maanden heel veel plezier van mijn Powershot A70 nu toch ook de E18 error.
Camera altijd in tasje bewaard en batterijen uit de camera als deze niet in gebruik was. Reparatie ongeveer 180 euro en dat voor een camera van 380 euro die 1.5 jaar oud is.
Test van de consumentenbond kan dit probleem niet aantonen aangezien het in 90% van de gevallen pas na 12-17 maanden optreedt.
Ook is het erg jammer dat Canon niet toegeeft dat het hier om een designfout gaat, aangezien zoveel mensen met de Powershot serie (A70, A80 en A95) hier last van hebben.
Camera altijd in tasje bewaard en batterijen uit de camera als deze niet in gebruik was. Reparatie ongeveer 180 euro en dat voor een camera van 380 euro die 1.5 jaar oud is.
Test van de consumentenbond kan dit probleem niet aantonen aangezien het in 90% van de gevallen pas na 12-17 maanden optreedt.
Ook is het erg jammer dat Canon niet toegeeft dat het hier om een designfout gaat, aangezien zoveel mensen met de Powershot serie (A70, A80 en A95) hier last van hebben.