LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Levensduur van apparaten
Levensduur van apparaten
Apparaten gaan steeds minder lang mee. Is de batterij leeg? Dan moet je gelijk het hele apparaat vervangen, want de batterij zit vast.
Willen bedrijven zoveel mogelijk producten verkopen, of spelen zij in op de wens van de consument?
Meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... apparaten/
Maandag 2 februari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Willen bedrijven zoveel mogelijk producten verkopen, of spelen zij in op de wens van de consument?
Meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... apparaten/
Maandag 2 februari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Re: Levensduur van apparaten
Wij hebben een Princess tafel bakplaat 102325 gekocht in 2012. Deze gebruiken wij hooguit 3 keer per jaar met Pasen, Pinksteren en Kerstmis. Een van deze feestdagen eten we dan gourmet met alle kinderen.
Binnen 2 jaar ging de bakplaat kapot. Ik heb hem opgestuurd naar de service organisatie van Princess en hij werd keurig gerepareerd terug bezorgd. De thermostaat was kapot en deze hadden zij vervangen.
Nu echter binnen een jaar weer hetzelfde euvel. Er wordt gezegd dat ik een nieuwe thermostaat kan kopen. Service wordt niet meer gegeven.
Een apparaat dat nog geen 10 keer is gebruikt, gaat kapot en binnen een jaar treedt hetzelfde euvel nogmaals op en dan is deze firma niet bereid nogmaals de thermostaat te vervangen. De levensduur van dit apparaat is dus 9 keer gebruiken of als je het dagelijks zou gebruiken nog geen 2 weken.
Ik vind dit een slechte service temeer daar ik eerder een bakplaat heb gehad van Princess die dit euvel nooit gehad heeft. Ik ben van mening dat het exemplaar dat ik nu heb eigenlijk een ondeugdelijk apparaat is.
Binnen 2 jaar ging de bakplaat kapot. Ik heb hem opgestuurd naar de service organisatie van Princess en hij werd keurig gerepareerd terug bezorgd. De thermostaat was kapot en deze hadden zij vervangen.
Nu echter binnen een jaar weer hetzelfde euvel. Er wordt gezegd dat ik een nieuwe thermostaat kan kopen. Service wordt niet meer gegeven.
Een apparaat dat nog geen 10 keer is gebruikt, gaat kapot en binnen een jaar treedt hetzelfde euvel nogmaals op en dan is deze firma niet bereid nogmaals de thermostaat te vervangen. De levensduur van dit apparaat is dus 9 keer gebruiken of als je het dagelijks zou gebruiken nog geen 2 weken.
Ik vind dit een slechte service temeer daar ik eerder een bakplaat heb gehad van Princess die dit euvel nooit gehad heeft. Ik ben van mening dat het exemplaar dat ik nu heb eigenlijk een ondeugdelijk apparaat is.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 07 jun 2006 00:06
Re: Levensduur van apparaten
Ik denk beide.
De wensen van een gemiddelde consument zijn dat de apparaten:
-de meest moderne technologiën hebben
-makkelijk te bedienen zijn
-zuinig omgaan met energie
-betaalbaar zijn
De levensduur behoort daar dus niet meer bij, omdat anders veel apparaten onbetaalbaar of na verloop van tijd technisch te ver achterhaald zullen zijn.
Aan de andere kant zijn er de fabrikanten die als eerste met een bepaalde technologie willen komen en dat zorgt er voor dat een concurrent mee moet gaan of met iets beters moet komen om omzet te kunnen maken. Veel technologiën worden daarom vaak niet meer op duurzaamheid getest en moeten daarom bij de gebruiker bewijzen dat ze nuttig en duurzaam zijn.
De wensen van een gemiddelde consument zijn dat de apparaten:
-de meest moderne technologiën hebben
-makkelijk te bedienen zijn
-zuinig omgaan met energie
-betaalbaar zijn
De levensduur behoort daar dus niet meer bij, omdat anders veel apparaten onbetaalbaar of na verloop van tijd technisch te ver achterhaald zullen zijn.
Aan de andere kant zijn er de fabrikanten die als eerste met een bepaalde technologie willen komen en dat zorgt er voor dat een concurrent mee moet gaan of met iets beters moet komen om omzet te kunnen maken. Veel technologiën worden daarom vaak niet meer op duurzaamheid getest en moeten daarom bij de gebruiker bewijzen dat ze nuttig en duurzaam zijn.
Re: Levensduur van apparaten
Blijkt dus uit de uitzending van vanavond dat het bijna onmogelijk is geworden om iets te repareren, dus....juist, repareren is duurder dan vervangen. Maar eigenlijk is dit al geruime tijd aan de gang. Als men b.v. op een forum schrijft dat je wasmachine het nog prima doet na 25 jaar, men het advies geeft die "ouwe bak" zo snel mogelijk weg te doen want het zou een energievreter zijn. Hoe lang het dan duurt om 'mijn' "nieuwe" machine er dan uit te halen zijn we ook weer jaren verder. De tussendoor opmerking van een dame over koffieapparaten: helemaal mee eens: die krengen gaan meestal net kapot na de 2 jaar garantie. Heb inmiddels een ienie mienie museumpje van koffiezet apparaten; van Illa tot Nespresso, DE Senseo, Dolce Gusto e.a. apparaten; weer terug bij af: de gewone filterkoffie machine. Dus als u nog met oude, goedwerkende machines, apparaten kan werken zou ik zeggen: gewoon doorgaan tot iets echt de geest geeft.
Re: Levensduur van apparaten
Droger ging kapot twee maanden na verlopen garantie. Nieuwe keukenmachine ging kapot net na verlopen garantie (en van de buitenkant zie die er toch net zo uit als het ding waar ik in alle tevredenheid 18 jaar mee gedaan heb).
Eerste wasmachine ging 12 jaar mee, de tweede ging 8 jaar mee, met twee dure reparaties. De vaatwasser ging na 6 jaar kapot.
Dit waren allemaal apparaten van bekende merken.
Wij kopen nu eigenlijk alleen de goedkopere merken, zoeken dan naar een apparaat met een lange lijst goede reviews, en hopen dat het minimaal een jaar of 5, 6 meegaat.
Eerste wasmachine ging 12 jaar mee, de tweede ging 8 jaar mee, met twee dure reparaties. De vaatwasser ging na 6 jaar kapot.
Dit waren allemaal apparaten van bekende merken.
Wij kopen nu eigenlijk alleen de goedkopere merken, zoeken dan naar een apparaat met een lange lijst goede reviews, en hopen dat het minimaal een jaar of 5, 6 meegaat.
Re: Levensduur van apparaten
Ik weet niet of apparaten vroeger minder lang meegingen. Ik denk dat ze minder intensief gebruikt werden. Mijn oma gebruikte de wasmachine 1x per week want anders was het zo duur. Tegenwoordig wassen we 1 of 2x per dag.
Kwaliteit is ook een relatief begrip. Als je wasmachine 10 jaar mee gaat maar hij wast zo zo, geef mij dan maar een van 5 jaar die perfect wast.
Etc...
Kwaliteit is ook een relatief begrip. Als je wasmachine 10 jaar mee gaat maar hij wast zo zo, geef mij dan maar een van 5 jaar die perfect wast.
Etc...
Re: Levensduur van apparaten
De aankoopprijs van de huidige apparaten is dermate laag,dat je een vervroegde afschrijving logisch moet vinden ea kwam min of meer bedekt door de Radar deskundige naar voren.
Wij zijn een consumenten mij geworden.
Wij zijn een consumenten mij geworden.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 feb 2015 10:14
Re: Levensduur van apparaten
Na de uitzending moest ik denken aan mijn schoonmoeder. Dit is de situatie:
De tv (merk: philips, type weet ik niet) deed het, net na de garantieperiode, steeds slechter. Duurt zeker 5 minuten om hem aan te krijgen en is erg langzaam, bijvoorbeeld met 'zappen'.
Ze heeft contact opgenomen met het bedrijf waar zij de tv gekocht heeft en zij hebben de tv opgehaald en ter reparatie opgestuurd naar Philips.
Na elke dagen werd aangeboden om te tv te repareren, de kosten zou ze zelf moeten betalen. Dit bedrag (iets meer dan 100 euro dacht ik) heeft zij overgemaakt en het duurde een aantal weken om de tv te repareren en de tv komt eind deze week weer terug.
Ik studeer MER en heb tijdens recht dit ook gehad. Artikel 7:17 BW zou het om gaan.
Is het mogelijk om de reparatiekosten terug te vragen, op grond van dit artikel?
De tv (merk: philips, type weet ik niet) deed het, net na de garantieperiode, steeds slechter. Duurt zeker 5 minuten om hem aan te krijgen en is erg langzaam, bijvoorbeeld met 'zappen'.
Ze heeft contact opgenomen met het bedrijf waar zij de tv gekocht heeft en zij hebben de tv opgehaald en ter reparatie opgestuurd naar Philips.
Na elke dagen werd aangeboden om te tv te repareren, de kosten zou ze zelf moeten betalen. Dit bedrag (iets meer dan 100 euro dacht ik) heeft zij overgemaakt en het duurde een aantal weken om de tv te repareren en de tv komt eind deze week weer terug.
Ik studeer MER en heb tijdens recht dit ook gehad. Artikel 7:17 BW zou het om gaan.
Is het mogelijk om de reparatiekosten terug te vragen, op grond van dit artikel?
Re: Levensduur van apparaten
Het beste voorbeeld is toch wel IKEA: die hebben door dat mensen geen meubels meer kopen waar ze hun hele leven mee willen doen zoals 30-40 jaar geleden nog wel gebruikelijk was. Als het na een paar jaar op is heb je een goede reden om weer eens wat nieuws te kopen. De meeste consumenten hebben liever betaalbare spullen die weliswaar niet zo lang meegaan maar die wel de mogelijkheid bieden om regelmatig iets te veranderen.
Bij veel technische producten heeft het ook geen zin om het zo te maken dat het heel lang mee gaat. Als GSM over een tijdje wordt uitgezet heb je ook niets meer aan die oerdegelijke Nokia's...
En zelfs fietsen zijn modeartikelen geworden tegenwoordig.
Als er een markt was voor producten die heel lang goed blijven dan waren er ongetwijfeld leveranciers die zich daar op richten.
Bij veel technische producten heeft het ook geen zin om het zo te maken dat het heel lang mee gaat. Als GSM over een tijdje wordt uitgezet heb je ook niets meer aan die oerdegelijke Nokia's...
En zelfs fietsen zijn modeartikelen geworden tegenwoordig.
Als er een markt was voor producten die heel lang goed blijven dan waren er ongetwijfeld leveranciers die zich daar op richten.
Re: Levensduur van apparaten
Ikea vind ik nou juist een fout voorbeeld omdat die op veel producten 10, 15 of zelfs 25 jaar garantie geven.
Re: Levensduur van apparaten
Die fabrikanten zijn er in bepaalde productcategorieën ook wel. Verder heeft 'geplande veroudering' (of 'planned obsolescence') vooral te maken met kartelvorming tussen fabrikanten. Een bekend voorbeeld daarvan is het Phoebus kartel, dat vooral was bedoeld om kwalitatief slechte gloeilampen op de markt te brengen.GJvdZ schreef:Als er een markt was voor producten die heel lang goed blijven dan waren er ongetwijfeld leveranciers die zich daar op richten.
zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Phoebus_cartel
Re: Levensduur van apparaten
zijn wij kapitalistisch ? op een 500.000 stuks naMichielFRL schreef:'planned obsolescence' heeft natuurlijk ook vele voordelen.
Als producten niet defect gaan is er ook geen behoefte aan vervangende producten met als gevolg werkloze fabrieksarbeiders.
Het kapitalistische systeem is er nu een keer op gebouwd dat er geconsumeerd wordt.
Echt minder worden we er dus niet van.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 feb 2015 18:29
Re: Levensduur van apparaten
Kan iemand van Radar mij vertellen wat de verwachte levensduur is van een electrische klopboormachine van het merk Bosch?
-
- Berichten: 32295
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Levensduur van apparaten
Ben ik toch weer blij met mijn oude meuk. Heeft bij aanschaf weinig gekost, en niet kapot te krijgen nee. Houden zo.
En inderdaad, ik zou mijn 27 jaar oude Miele kunnen vervangen door een nieuw exemplaar. Deze gebruikt bij één wasgang 110 liter water, plus wat meer elektra dan een nieuwe. Zal ik een nieuwe Miele kopen. Hoe lang gaat het duren voor ik het break-even point heb bereikt met 5-6 wassen per maand?
En inderdaad, ik zou mijn 27 jaar oude Miele kunnen vervangen door een nieuw exemplaar. Deze gebruikt bij één wasgang 110 liter water, plus wat meer elektra dan een nieuwe. Zal ik een nieuwe Miele kopen. Hoe lang gaat het duren voor ik het break-even point heb bereikt met 5-6 wassen per maand?
Re: Levensduur van apparaten
Tegen die tijd heb je een lange, witte baard, net als Abraham.witte angora schreef: Zal ik een nieuwe Miele kopen. Hoe lang gaat het duren voor ik het break-even point heb bereikt met 5-6 wassen per maand?
Dan maar iets meer aan energie en water, zolang good old Miele werkt, dat ding blijven prijzen; doe ik elke ochtend, voor ik start vraag ik aan mijn autootje van 15 jaar: starten please! Tot nu toe luistert ie.
Re: Levensduur van apparaten
De levensduur van elk apparaat is net zo lang totdat ze stuk gaan en niet meer te repareren zijn voor een normale prijs.
Re: Levensduur van apparaten
Standaard euvel bij dit soort apparaten (ook de koffiezetter) is juist de temperatuur beveiliging. 1 keer te warm worden, en apparaat doet nooit meer iets.Liefer schreef:Wij hebben een Princess tafel bakplaat 102325 gekocht in 2012. ..... De thermostaat was kapot en deze hadden zij vervangen.
Nu echter binnen een jaar weer hetzelfde euvel.
Re: Levensduur van apparaten
De in de uitzending getoonde stoomgenerator van Tefal had bij ons hetzelfde euvel, de stoomknop werkte niet meer. In de uitzending wordt gezegd dat reparatie duurder is dan een nieuw apparaat. We hebben echter het knopje (bestelnummer: CS-00098236) voor € 9.99 bij Handyman besteld en op een heel simpele wijze vervangen. Een nieuwe stoomgenerator is natuurlijk heel wat duurder.
Het apparaat werkt al weken weer prima!
Het apparaat werkt al weken weer prima!
Re: Levensduur van apparaten
Dat reparatie niet lonend is wil ik nog wel accepteren.MichielFRL schreef:En omdat apparaten voor een prikkie gemaakt worden in China en de loonkosten in Nederland erg hoog zijn in verhouding tot China is reparatie vaak niet rendabel.
Niks mis mee. Is gewoon een gevolg welke we moeten accepteren.
Maar dat is geen reden om inferieure kwaliteit te aanvaarden, met bijbehorende afvalstromen.
Re: Levensduur van apparaten
Het is inderdaad opvallend hoe de steeds slechter wordende kwaliteit van veel producten (en de daarbij horende korter wordende levensduur) samenvalt met de toename van het aantal producten met het 'made in China' label. Het is niet in de laatste plaats het gevolg van de op grote schaal in China toegepaste praktijk van 'quality fading'. Met 'made in China' is uiteraard wel veel mis. Op de lange termijn kost het de consument geld (goedkoop = duurkoop), kost het onnodig veel grondstoffen en kost het veel banen. Vaak zijn deze producten ook nog eens onveilig of ondeugdelijk. Een aanzienlijk deel van de huidige werkloosheid valt te verklaren door het op de markt verschijnen van 'made in China' producten.MichielFRL schreef:En omdat apparaten voor een prikkie gemaakt worden in China en de loonkosten in Nederland erg hoog zijn in verhouding tot China is reparatie vaak niet rendabel. Niks mis mee. Is gewoon een gevolg welke we moeten accepteren.
zie ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie ... ment.dhtml
Een boek dat gaat over 'quality fading' is 'Poorly made in China: An Insider’s Account of the China Production Game' van Paul Midler: https://en.wikipedia.org/wiki/Poorly_Made_in_China