LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chip een zegen voor de vervoerders bij een prijsverhoging

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Oude Zeur

OV-chip een zegen voor de vervoerders bij een prijsverhoging

Ongelezen bericht door Oude Zeur »

Onlangs weer mijn gebruikelijke traject afgelegd en ja hoor, de prijs voor de (korte) rit was 3 cent hoger. Wat moet het toch heerlijk zijn voor vervoerders om zo stiekem de prijs te verhogen. Het volk heeft dat toch niet in de gaten.

Overigens zit er ook nog altijd 2 cent verschil tussen heen of terugrit, dat zal wel door te ruim genomen rotondes komen.

Leve de OV chip voor de vervoerders!

olaf79

Re: OV-chip een zegen voor de vervoerders bij een prijsverhoging

Ongelezen bericht door olaf79 »

tsjonge tsjonge zeuren om 2 cent. Serieus???

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Oude Zeur schreef: Het volk heeft dat toch niet in de gaten.
Maar gelukkig is daar: Oude Zeur! :lol:

Welkom op het forum!

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja, als u het nieuw niet volgt gaat alles geruisloos. Toch is het wel bekend gemaakt dat het instaptarief met € 0,01 is verhoogd van € 0,87 naar € 0,88 en het kilometer tarief van € 0,139 naar € 0,142. Ingaande 1 januari 2015.

witte angora

Ik heb dat op teletekst niet gelezen, dus ik wist het ook niet.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Hier kunt het nog even nalezen......

https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tari ... sistarief/

witte angora

vogels schreef:
witte angora schreef:Ik heb dat op teletekst niet gelezen, dus ik wist het ook niet.
Sinds wanneer is teletekst de enige (zwaar achterhaalde) nieuwsbron?
Sinds wanneer heb jij het recht voor mij in te vullen dat ik niet weet/besef dat er meer nieuwsbronnen zijn dan teletekst?

Teletekst is het enige dat ik lees omdat het de kern van de belangrijkste nieuwsberichten weergeeft. Maar als ik alle, maar dan ook alle Nederlandstalige nieuwssites zou moeten lezen, heb ik aan 24 uur per dag nog niet genoeg. En dan komen de anderstalige er ook nog eens bij.

Plus dat weinig nieuws echt objectief is. Het meeste is op een of meerdere manieren wel ingekleurd, en daar zit ik ook niet op te wachten.

witte angora

Hoe kom je erbij dat ik doe alsof teletekst de enige nieuwsbron is? Het enige wat ik schrijf is dat het helemaal niet zo vreemd hoeft te zijn dat de topicstarter, in tegenstelling tot anderen hier, het niet wist. Degenen die het wel wisten hebben andere nieuwsbronnen geraadpleegd. Prima toch?

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ouwe zeur, :( als u het nieuws had gevolgd, was u bekent geweest met de verhoging.
En 2 cent verschil in heen en terug, zou ik niet accepteren, maar ligt aan de locatie van de halte's, :wink: , dus een halte eerder uitstappen is dan in u voordeel, en een gezonde wandeling.
Prettig weekend.

olaf79

witte angora schreef:
vogels schreef:
witte angora schreef:Ik heb dat op teletekst niet gelezen, dus ik wist het ook niet.
Sinds wanneer is teletekst de enige (zwaar achterhaalde) nieuwsbron?
Sinds wanneer heb jij het recht voor mij in te vullen dat ik niet weet/besef dat er meer nieuwsbronnen zijn dan teletekst?

Teletekst is het enige dat ik lees omdat het de kern van de belangrijkste nieuwsberichten weergeeft. Maar als ik alle, maar dan ook alle Nederlandstalige nieuwssites zou moeten lezen, heb ik aan 24 uur per dag nog niet genoeg. En dan komen de anderstalige er ook nog eens bij.

Plus dat weinig nieuws echt objectief is. Het meeste is op een of meerdere manieren wel ingekleurd, en daar zit ik ook niet op te wachten.
Teletekst is ook gekleurd al is het door de ouderdom van dit medium maximaal in 4 bit (16 kleuren).

Oude Zeur

Ongelezen bericht door Oude Zeur »

Als initiator van deze discussie wil ik toch nog één keer reageren. De discussie gaat niet meer over het (stilletjes) verhogen van OV-tarieven. Ik lees en volg voldoende media, maar schijnbaar is de OV verhoging niet echt landelijk nieuws geweest, of is het mij niet opgevallen. De aanleiding voor mijn reactie was, dat mij opviel dat de prijs voor een rit naar hetzelfde station opnieuw enkele centen hoger was en dat was niet de eerste keer. Deze geluidloze verhoging irriteerde mij. Ook toen de bus een iets andere route ging volgen, werd de prijs (stilletjes) aangepast. Ik blijf dus bij mijn standpunt, dat OV bedrijven de tarieven veel eenvoudig kunnen aanpassen (zeker t.o.v. de strippenkaart)

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ach, 'mijn' busritje kostte vorig jaar nog 1,72 en nu 2,06....Ik zou niet klagen over 2 cent.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Droom : de volgende 5 jaar worden er geen jaarlijkse verhogingen doorgevoerd, niet met postzegels, niet met het ov, niet met de huur & gas/ licht etc etc , niet stiekem , niet openbaar ----- heerlijk, helaas, tis maar een droom. :cry:

( NB ook ik had het nergens gelezen/ gezien , terwijl ik veel nieuws volg, ook tt, maakt verder niets uit)

Ben het wel met Oude Zeur eens dat " de goeie ouwe strippenkaart " toch wel lekker makkelijk en overzichtelijk was !

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Oude Zeur schreef:Als initiator van deze discussie wil ik toch nog één keer reageren. De discussie gaat niet meer over het (stilletjes) verhogen van OV-tarieven. Ik lees en volg voldoende media, maar schijnbaar is de OV verhoging niet echt landelijk nieuws geweest, of is het mij niet opgevallen. De aanleiding voor mijn reactie was, dat mij opviel dat de prijs voor een rit naar hetzelfde station opnieuw enkele centen hoger was en dat was niet de eerste keer. Deze geluidloze verhoging irriteerde mij. Ook toen de bus een iets andere route ging volgen, werd de prijs (stilletjes) aangepast. Ik blijf dus bij mijn standpunt, dat OV bedrijven de tarieven veel eenvoudig kunnen aanpassen (zeker t.o.v. de strippenkaart)
Media volgen is niet synoniem met op de site van de aanbieder kijken, dé plek waar dit soort informatie gewoon vermeld word zoals je kan lezen in de eerder geposte link. Voor mijn gevoel insinueer je toch wel een beetje dat ze dit "stiekum" doen, achter de rug van de onwetende massa om.

witte angora

Ach, zolang de overheid, zowel de Nederlandse als de Europese, een inflatie van een procent of 2 per jaar wenselijk acht, zou ik me maar geen illusies maken over verhogingsvrije jaren....

Terug OT: als er iets terug mag van mij is het inderdaad de strippenkaart en het papieren treinkaartje. Voor de trein moet ik nu steeds een eenmalige ov-chipkaart kopen, het kreng is een euro duurder, plus dat ik moet inloggen en uitloggen, ga ik verder met de bus/tram, moet ik weer zo'n kreng kopen, ook weer een euro duurder plus inloggen en uitloggen. Dat vond men makkelijker, vooral dat je met een vaste ov-kaart niet gewoon thuis kan zien wat je nog wel of niet hebt.

Maar goed, ik ben geen oude zeur, dus ik klaag niet, maar zeg wel dat ik het nog steeds nergens op vind slaan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Oude Zeur schreef:Als initiator van deze discussie wil ik toch nog één keer reageren. De discussie gaat niet meer over het (stilletjes) verhogen van OV-tarieven. Ik lees en volg voldoende media, maar schijnbaar is de OV verhoging niet echt landelijk nieuws geweest, of is het mij niet opgevallen.
Er zijn wel belangrijkere problemen in de wereld dan dit. Logisch dus dat het 8-uur journaal hier niet mee begint....

witte angora

Ik ga hooguit een keer of drie per jaar met het ov (lees trein). Een kaart met automatisch opladen is dan niet echt handig. Vooral niet omdat je best wel een flink saldo moet hebben.

olaf79

witte angora schreef:Ach, zolang de overheid, zowel de Nederlandse als de Europese, een inflatie van een procent of 2 per jaar wenselijk acht, zou ik me maar geen illusies maken over verhogingsvrije jaren....
Dat is inderdaad economisch wenselijk. Dat het ov duurder wordt is vooral een keuze van de proviciale en regionale overheden. Als die minder subsidieren gaat het kaartje omhoog. Volgens mij zijn er wel regelingen voor mensen die afhankelijk zijn van OV en een bijstand hebben. In de stadregio Amsterdam (die het ov hier in de regio regelt) kun je bijvoorbeeld korting krijgen met een speciaal pasje
Terug OT: als er iets terug mag van mij is het inderdaad de strippenkaart en het papieren treinkaartje. Voor de trein moet ik nu steeds een eenmalige ov-chipkaart kopen, het kreng is een euro duurder, plus dat ik moet inloggen en uitloggen, ga ik verder met de bus/tram, moet ik weer zo'n kreng kopen, ook weer een euro duurder plus inloggen en uitloggen. Dat vond men makkelijker, vooral dat je met een vaste ov-kaart niet gewoon thuis kan zien wat je nog wel of niet hebt.

Maar goed, ik ben geen oude zeur, dus ik klaag niet, maar zeg wel dat ik het nog steeds nergens op vind slaan.
De strippenkaart was in de voorverkoop ook (stukken) goedkoper dan de kaart die je bij de chauffeur kocht. Ik snap niet zo goed waarom je een eenmalige ov chipkaart gebruikt terwijl je ook een kaart kunt kopen die 5 jaar geldig is en met 3x reizen in die 5 jaar hebt terugverdiend.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Ik werd juist voor kniesoor uitgemaakt toen ik het vreemd vond dat van mijn huis naar mijn werk (Amsterdam Noord - Amstelveen Zuid - 4 zones) het (ondertussen) € 4,16 kost met de OV-chipkaart, terwijl ik met een 1-uurskaart van de chauffeur maar (ondertussen) € 2,90 kwijt ben.

Sterker nog, met 5 retourtjes per week, 45 weken per jaar, ben je met de 1-uurskaarten zelfs goedkoper uit dan met een 3 sterren maand-abonnementen.

Alleen je kunt die 1-uurs kaartjes dus niet op je OV-chipkaart laden en je moet altijd contact gepast geld mee op zak hebben voor de chauffeur. Of een heel zooitje 1-uurs kaarten vooraf kopen en goed bijhouden welke kaart er wel/niet al ingecheckt is.

Gesloten