LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] liander energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Liesbeth7

liander energie

Ongelezen bericht door Liesbeth7 »

Ik ben er achter gekomen dat er in ons huis een veel te grote stroom meter zit.
3x80A ipv 3x25A dit kost mij € 1800- per jaar extra Voor 2009 heb ik ook altijd teveel betaald maar dat ging naar gebruik van kwh

Van af 2009 betaal je voor de capaciteit van de meter en niet meer voor het gebruik
Hier heeft liander mij nooit op gewezen. was dit niet hun plicht geweest

Heb door een monteur er naar laten kijken, en die snap niet dat er in ons normale huis deze meter zit
Ik woon hier al 27 jaar en daarvoor een klein gezin. Ga er werk van maken met rechtsbijstand

Jantje7

Re: liander energie

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ook bij kassa zijn hier vragen over gesteld. Radar heeft er een uitzending aan gewijd.
http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... /gasmeter/
Kunt u even terug kijken.

Liesbeth7

Ongelezen bericht door Liesbeth7 »

Dat was gas dit gaat over stroom

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De stroommeter, beter gezegd de elektriciteitsmeter (kWh-meter) Liesbeth7, zal naar aanleiding van de grote hoofdveiligheden groter zijn dan een normale meter bij een woning. Voor 1 januari 2009 was het inderdaad dat de transportkosten via de kWh werd berekend. Zeg maar een toeslag per kWh elektriciteit. Misschien ook wel reëler, omdat diegene die verbruikte ook betaalde. Ik betwijfel of je toen ook teveel betaalde zoals jij beweerd. Daarna is het capaciteitstarief ingevoerd. Dit houdt in dat naar gelang de waarde van de hoofdveiligheid betaalt dient te worden en niet naar de grootte van de meter in tegenstelling tot de gasaansluiting. Hieraan is indertijd in de media aandacht besteed. Er zijn netwerkbedrijven geweest die te grote hoofdveiligheden kosteloos vervangen hebben in kleinere. Daarna heeft men nog een periode € 50,00 hiervoor in rekening gebracht. Het is nu zaak om zo spoedig als mogelijk de hoofdveiligheden te laten vervangen in kleinere (en tevens de meter). Je zult wel moeten nagaan welke je voor jouw installatie moet nemen. Bijvoorbeeld een aantal apparaten met groter vermogen bij elkaar optellen met wat verlichting en hierop een gelijktijdigheidsfactor op toepassen van bijvoorbeeld 0.6 en dit vermogen (kW) delen door 230 V. Persoonlijk denk ik dat wat je ook onderneemt je zelf schuld eraan bent en je geen enkele instantie kan helpen. Mogelijk dat je een beroep kunt doen op het netwerkbedrijf om je coulant te behandelen, maar je hebt geen "poot" om op te staan.

Webcare Liander

Ongelezen bericht door Webcare Liander »

Beste Liesbeth7,

Wij willen jouw situatie graag beoordelen.
Zou jij ons jouw adres- + eventuele contactgegevens kunnen toesturen?
Als je deze liever niet publiekelijk wilt delen, dan kun je ons een privé bericht sturen.

Wij horen graag van je.

Met vriendelijke groet,

Liander Webcare medewerker

BertusG

Ongelezen bericht door BertusG »

ik zal vermoedelijk niet de laatste zijn, maar ook ik ben recent erachter gekomen dat in mijn woning vanuit het verleden 3* 35A was geplaatst en niet 3*25A. Ik heb dit vermogen absoluut niet nodig, dus snel laten omzetten naar 3*25A. Feitelijk heb ik dus vanaf 2009 circa 6 jaar te veel betaald voor iets wat ik totaal niet verbruikt heb.
En nee, de hele invoering van het capaciteitstarief zegt mij niets, op de jaarlijkse eindafrekening van 2008 en 2009 wordt niets vermeld. Ook niet dat met geringe kosten aansluitingen aangepast kunnen worden. Wel heb ik in juli 2010 (in de zomervakantie!) via Nuon twee keer een klein bedrag ontvangen. Op de factuur staat alleen vanwege het "capaciteitstarief en het huidige gebruik". De mogelijkheid dat dit op eenvoudige wijze en goedkope wijze vervangen kan worden is niet genoemd. Daarnaast heb ik geen andere info ontvangen van Liander en of Nuon. Ik ben niet technisch en ga ervan uit dat bij een relatief nieuwe woning de aansluiting erin zit die je nodig heb. Het betreft geen bedrijfsgebouw etc, waar je wellicht kan bedenken dat dit een bepaalde impact kan hebben.

Er wordt gezegd dat "men" bij de invoering van het capaciteitstarief voldoende publiciteit eraan heeft gegeven, het verbaast mij alleen dan hoeveel probleemgevallen je aantreft op het internet. Het is toch te raar dat Liander destijds slecht hierover heeft gecommuniceerd, en daardoor jarenlang van onwetende klanten te veel geld heeft geïncasseerd?
Weet iemand toevallig hoe Liander zich opstelt in dit soort kwesties? Ik las dat in het verleden bepaalde coulance-regelingen waren?

BertusG

Ongelezen bericht door BertusG »

Het zal ongetwijfeld wel een keer in de kranten gestaan hebben, echter bij een normale woning ga je er van uit van een normale aansluiting, en niet zoals bij Liesbeth 3*80 of bij mij 3*35. Daarnaast nooit van Liander een aparte brief daarover ontvangen!
En waarom heeft Liander dan niet op de eindafrekeningen van 2008 en 2009 niets vermeld over de veranderingen mbt het capaciteitstarief! Zelfs in de brief van Liander in 2010 waarin ze melden dat je iets terug krijgt vanwege het "capaciteitstarief en het huidige gebruik". De mogelijkheid dat dit op eenvoudige wijze en goedkope wijze de aansluiting vervangen kan worden is niet genoemd.
Het kan blijkbaar gebeurden dat Liander, een semi-overheidsinstelling, dus zomaar geld van je vordert voor iets wat je helemaal niet gebruikt.

Gesloten