Mijn inziens doet men dat dus wel. Het maandbedrag verandert in de loop van het contract niet, maar dat is verder een kwestie van hoe je er tegen aankijkt en hoe je het berekent denk ik.
Inderdaad afhankelijk van hoe je het berekent. Je zou immers ook kunnen stellen dat het rentepercentage elk jaar afneemt omdat men voor een gelijkblijvend maandbedrag een steeds hoger krediet krijgt. *1)
Wat betreft de voorzienig voor tussentijdse koersstijging voor het aankopen van aandelen in tweede en derde jaar, ik kan mij niet voorstellen dat Labouchere die heeft afgedekt door middel van futures. Zij spreken zelf over het gebruiken van het dividend om als buffer daarvoor op te treden. Indien dit niet voldoende is moet de klant het tekort zelf aanvullen (staat letterlijk in de contracten) dus de noodzaak om het risico af te dekken door middel van calls of futures is ook niet nodig. Daar staat de klant nl. garant voor.
De klant moet het tekort aanvulen voorzover het dividend niet voldoende is om de kosten van van de future te dekken.
men weet van te voren wel wat die kosten zijn maar men weet vantevoren niet hoe hoog de dividenden zijn die op de geleasde aandelen betaalbaar worden gesteld. Vandaar die bepaling in het contract inzake bijstorten. dit staat letterlijk in het contract onder artikel 6. Als je deze niet hebt dan wil ik hem wel mailen. Moet je me even mailen voor jouw emailadres.
Indien men wel calls of futures afsluit om over een jaar en twee jaar te kopen tegen dezelfde koers (hoeveel kost dat?!) en de koers zou inderdaad bijzonder stijgen, dan zouden deze futures een gigantisch intrinsieke waarde of uitoefenprijs hebben! Indien deze (zoals zou moeten!) op naam van de betreffende klant zouden zijn aangekocht, krijgt de klant dan te horen hoe, wat en waar? Daarin vvorziet het contract niet.(..)
De kosten zullen wel me vallen als je bedenkt dat het om relatief kleine contracten gaat van 7 a 800 aandelen, afhankelijk van het contract uiteraard. Hetzelfde geld voor de de intrinsieke waarde, deze is gelijk aan het koersverlies op de onderliggende aandelen. Dat was immers het doel. Voor de goede orde ik versta onder futures hier hetzelfde als een termijncontract, te definieren als: de recht op levering en de plicht om af te nemen van een aantal aandelen in de toekomst tegen een afgesproken prijs, in dit geval de aankoopkoers van de aandelen van jaar 1.
Deze omschrijving staat in het contract ook in artikel 6.
1) "steeds hoger bedrag" vervangen in: "een gelijkblijvend maandbedrag"