LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagpartner of niet?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ell&
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 11:07

Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door ell& »

Een goede kennis van mij ligt in scheiding en zoekt een adres om te wonen. Zelf ben ik een alleenstaande moeder van 2 minderjarige kinderen en ik heb nog wel een plaats over in huis om hem op te vangen.
Ik ontvang zelf diverse toeslagen van de belastingdienst (huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget). Ik wil graag weten of de belastingdienst deze kennis als mijn toeslagpartner gaat zien als hij op mijn adres inschrijft.
Wij zijn en worden geen partners van elkaar maar ik zal hem wel een kleine vergoeding vragen voor het all-inclusief gebruik bij mij thuis.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Barre Barry »


Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Huurtoeslag raak je kwijt. Alle mensen woonachtig bij jou, worden geacht bij te dragen aan de kosten. Dus worden jullie inkomens bij elkaar opgeteld.

Zorg- en kindtoeslag zou ik even nakijken, durf ik niet zo even 1-2-3 te zeggen.

Even zoeken op toeslagen.nl:

"Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee.

Uw toeslagpartner is voor de huurtoeslag nooit een medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner."

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

En ook nog:

"Bij toeslagen spreken we van een 'toeslagpartner'. Meestal is dit uw echtgenoot of geregistreerde partner. Hebt u geen echtgenoot of geregistreerd partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn.

Hulpmiddel

Of u een toeslagpartner hebt en wie dat is, kunt u nagaan met het hulpmiddel Wie is mijn toeslagpartner?"

En hier: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... ?jaar=2014 kan je dmv een vragenlijstje bekijken of iemand je toeslagpartner is/wordt.

ell&
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 11:07

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door ell& »

Ik heb via jullie link gekeken op belastingdienst.nl. Resultaat: alle bolletjes 'nee' totdat de vraag kwam of er een minderjarig inwonend kind was waarbij het antwoord 'ja' is en daardoor staat er bij toeslagpartner nu ja. Ik snap de logica van de belastingdienst niet want het zijn mijn kinderen maar daardoor wordt iemand die niks met mijn kinderen van doen heeft wel mijn toeslagpartner. Zonder mijn kinderen was er geen sprake geweest van een toeslagpartner.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door berndv »

ell& schreef:Ik heb via jullie link gekeken op belastingdienst.nl. Resultaat: alle bolletjes 'nee' totdat de vraag kwam of er een minderjarig inwonend kind was waarbij het antwoord 'ja' is en daardoor staat er bij toeslagpartner nu ja. Ik snap de logica van de belastingdienst niet want het zijn mijn kinderen maar daardoor wordt iemand die niks met mijn kinderen van doen heeft wel mijn toeslagpartner. Zonder mijn kinderen was er geen sprake geweest van een toeslagpartner.
Ik vermoed dat u mogelijk een fout heeft gemaakt met het invullen, afhankelijk van de situatie natuurlijk, die kan ik met uw gegevens ook niet volledig beantwoorden. De vraag is namelijk of die andere persoon bij u als medebewoner komt of als onderhuurder. Als medebewoner wordt het uw toeslagpartner, als onderhuurder namelijk niet.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ell& schreef:Een goede kennis van mij ligt in scheiding en zoekt een adres om te wonen. Zelf ben ik een alleenstaande moeder van 2 minderjarige kinderen en ik heb nog wel een plaats over in huis om hem op te vangen.
Ik ontvang zelf diverse toeslagen van de belastingdienst (huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget). Ik wil graag weten of de belastingdienst deze kennis als mijn toeslagpartner gaat zien als hij op mijn adres inschrijft.
Wij zijn en worden geen partners van elkaar maar ik zal hem wel een kleine vergoeding vragen voor het all-inclusief gebruik bij mij thuis.

Zo te lezen kan er geconcludeerd worden dat deze kennis als toeslagpartner gezien gaat worden. Dan beter deze niet inschrijven op je adres en je kennis een postbus laten aanvragen.

http://www.postnl.nl/klantenservice/vee ... ragen.html

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Fraude plegen is wel het laatste wat je moet gaan doen. Zodra ze daar achter komen ben je dus echt meteen flink in de problemen.

Misschien kan de kennis, als deze als toeslagpartner gerekend wordt, hier een financiële compensatie voor betalen.

In ieder geval heeft u dan geen recht meer op huursubsidie. Die moet u dan ook meteen stopzetten als uw vriend bij u komt wonen.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:Fraude plegen is wel het laatste wat je moet gaan doen. Zodra ze daar achter komen ben je dus echt meteen flink in de problemen.

Misschien kan de kennis, als deze als toeslagpartner gerekend wordt, hier een financiële compensatie voor betalen.

In ieder geval heeft u dan geen recht meer op huursubsidie. Die moet u dan ook meteen stopzetten als uw vriend bij u komt wonen.

Ik zie het niet direct als fraude als je een kennis wilt hebben maar er zelf geen hinder van wilt ondervinden doordat toeslagen in gevaar komen opdat de belastingdienst deze kennis als toeslag partner gaat zien.

Dan zou een loge welke een tijdje blijft ook als toeslagpartner kunnen worden gezien.

Ik begrijp je wel, het kan naar fraude rieken. En als dat eruit gaat komen, pek en veren uiteraard.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teunbosseman schreef:Ik zie het niet direct als fraude als je een kennis wilt hebben maar er zelf geen hinder van wilt ondervinden doordat toeslagen in gevaar komen opdat de belastingdienst deze kennis als toeslag partner gaat zien.

Dan zou een loge welke een tijdje blijft ook als toeslagpartner kunnen worden gezien.

Ik begrijp je wel, het kan naar fraude rieken. En als dat eruit gaat komen, pek en veren uiteraard.
Fraude is fraude, of je het nu vind of niet. De wet is duidelijk, en toeslagen mag je niet innen als je daar geen recht op hebt.

Slecht idee dus, en zeker geen goed idee anderen dit als advies te geven... Het is immers tegen de wet en kan flinke strafrechtelijke en financiële gevolgen hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door berndv »

Teunbosseman schreef:Dan zou een loge welke een tijdje blijft ook als toeslagpartner kunnen worden gezien.
Er zijn gewoon duidelijke kaders wanneer logeren inwonen wordt.

Mocht ts in een huurwoning wonen zou ik uitzoeken of ik iemand als onderhuurder in huis mag nemen. Hier dan ook een contractje opstellen en de vriend is een onderhuurder en geen medebewoner meer en dus ook geen toeslagpartner. Vervelende is wel dat je de huur dan bij je inkomen op dient te tellen met als gevolg dat je mogelijk ook boven de inkomensgrens uit komt.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door fisbel »

Auti Mama:
U geeft 2 antwoorden waarin het begrip medebewoner een rol speelt. Dit is afleidend van het goede antwoord dat hier eenduidig sprake is van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. (vanwege de minderjarige kinderen) Uitzondering: er is sprake van onderhuur. (laatste zin in uw tweede antwoord)

Teun Bosseman:
Een postbus aanvragen is een slecht advies in deze situatie.

Berndv:
ell& heeft geen fout gemaakt bij het invullen van: wie is mijn toeslagpartner c.q. fiscaal partner. Vanwege de minderjarige kinderen is de kennis bij inschrijving fiscaal partner c.q. toeslagpartner van haar. (gewijzigd in 2013) De huuropbrengsten van onderhuur worden niet meegeteld als inkomen, tenzij de huur meer bedraagt dan € 412 per maand. Uw antwoord is dus deels incorrect.

Julie4444:
U heeft het over fraude. Daar is hier absoluut geen sprake van. De vraag is of de toeslagen in gevaar komen. Antwoord: ja. Tenzij er een huurcontract wordt opgesteld t.a.v. onderhuur. Helemaal niet gek, er is toch geen sprake van gezamenlijke huishouding, niet gescheiden uitgaven, gezamenlijke activiteiten zoals vakantie en dergelijke?

Vogels:
Inderdaad moet er voor de onderhuur formeel toestemming worden gevraagd aan de verhuurder.

Ell&:
Onderhuur is hier de optie. Er is toestemming nodig van de verhuurder. Huuropbrengsten zijn vrij, voor zover deze opbrengsten niet meer bedragen dan € 4954 (jaar 2015) Een huurcontract voor onderhuur is absoluut noodzakelijk t.a.v. onderhuur. Zonder contract wordt u automatisch als fiscaal partners en als toeslagpartners door de Belastingdienst beschouwd.

Betalingen van de onderhuur moeten schriftelijk te verifiëren zijn, bijvoorbeeld door bankoverschrijvingen. Met vermelding van bijvoorbeeld: huur maart 2015. De afgesproken huur ook in het huurcontract opnemen. Voorbeelden van huurcontracten zijn in veelvoud op internet te vinden. Informeert u bij de belastingtelefoon of het zinvol is het huurcontract naar de Belastingdienst van uw woonplaats op te sturen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

fisbel schreef:Julie4444:
U heeft het over fraude. Daar is hier absoluut geen sprake van. De vraag is of de toeslagen in gevaar komen.
Allemaal leuk dat je dit zegt hoor, maar dat was in reactie op Teun, wiens advies was om te gaan frauderen (zie zijn bovenstaande post).

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Teunbosseman schreef:Ik zie het niet direct als fraude als je een kennis wilt hebben maar er zelf geen hinder van wilt ondervinden doordat toeslagen in gevaar komen opdat de belastingdienst deze kennis als toeslag partner gaat zien.

Dan zou een loge welke een tijdje blijft ook als toeslagpartner kunnen worden gezien.

Ik begrijp je wel, het kan naar fraude rieken. En als dat eruit gaat komen, pek en veren uiteraard.
Fraude is fraude, of je het nu vind of niet. De wet is duidelijk, en toeslagen mag je niet innen als je daar geen recht op hebt.

Slecht idee dus, en zeker geen goed idee anderen dit als advies te geven... Het is immers tegen de wet en kan flinke strafrechtelijke en financiële gevolgen hebben.

Fraude is pas fraude als dit bewust en moedwillig wordt gedaan om er zelf beter van te worden. TS wil iemand helpen maar niet dat haar recht op toeslagen hierdoor in gevaar komen.

Ik vindt prima idee en dit idee is wel vaker voorbij gekomen in dit forum. Niks mis mee. Dat jij dit geen goed idee is jouw mening, niet de mijne.

Geef ff aan waar in de wet staat dat tegen de wet is om een persoon tijdelijk in huis te nemen maar deze niet in te laten schrijven op datzelfde adres. Wellicht dat ik mijn mening dan herzie.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
fisbel schreef:Julie4444:
U heeft het over fraude. Daar is hier absoluut geen sprake van. De vraag is of de toeslagen in gevaar komen.
Allemaal leuk dat je dit zegt hoor, maar dat was in reactie op Teun, wiens advies was om te gaan frauderen (zie zijn bovenstaande post).

Hee hee hee.....geen zaken zeggen welke niet zijn gezegd he. Ik geef nergens advies om te gaan frauderen.
Totaal verkeerde interpretatie.

ell&
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2015 11:07

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door ell& »

fisbel schreef:Ell&:
Onderhuur is hier de optie. Er is toestemming nodig van de verhuurder. Huuropbrengsten zijn vrij, voor zover deze opbrengsten niet meer bedragen dan € 4954 (jaar 2015) Een huurcontract voor onderhuur is absoluut noodzakelijk t.a.v. onderhuur. Zonder contract wordt u automatisch als fiscaal partners en als toeslagpartners door de Belastingdienst beschouwd.

Betalingen van de onderhuur moeten schriftelijk te verifiëren zijn, bijvoorbeeld door bankoverschrijvingen. Met vermelding van bijvoorbeeld: huur maart 2015. De afgesproken huur ook in het huurcontract opnemen. Voorbeelden van huurcontracten zijn in veelvoud op internet te vinden. Informeert u bij de belastingtelefoon of het zinvol is het huurcontract naar de Belastingdienst van uw woonplaats op te sturen.
Dank je voor de goede info fisbel. Ik ga gelijk op zoek naar huurcontracten

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Teunbosseman schreef: Fraude is pas fraude als dit bewust en moedwillig wordt gedaan om er zelf beter van te worden. TS wil iemand helpen maar niet dat haar recht op toeslagen hierdoor in gevaar komen.
In de werkelijke situatie met iemand die inwoont gaan haar toeslagen omlaag. Dus geeft ze hier een voor haar positieve draai aan ( ze liegt over de werkelijke situatie), zodat haar toeslagen niet omlaag gaan. Wat hebben we dan? liegen + bewust + moedwillig = FRAUDE!!!!

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Barre Barry schreef:
Teunbosseman schreef: Fraude is pas fraude als dit bewust en moedwillig wordt gedaan om er zelf beter van te worden. TS wil iemand helpen maar niet dat haar recht op toeslagen hierdoor in gevaar komen.
In de werkelijke situatie met iemand die inwoont gaan haar toeslagen omlaag. Dus geeft ze hier een voor haar positieve draai aan ( ze liegt over de werkelijke situatie), zodat haar toeslagen niet omlaag gaan. Wat hebben we dan? liegen + bewust + moedwillig = FRAUDE!!!!

Aanname + aanname = AANNAMES.

Iemand is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen ! En aangezien TS het advies van Fisbel gaat opvolgen zie ik TS in deze niet aan als liegbeest, moedwillig jokkebrokje of bewuste fraudeur.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Teunbosseman schreef: Iemand is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen ! En aangezien TS het advies van Fisbel gaat opvolgen zie ik TS in deze niet aan als liegbeest, moedwillig jokkebrokje of bewuste fraudeur.
Blijft overeind dat jouw advies om iemand die bij je woont, niet op jouw adres in te laten schrijven en een postbus te laten nemen, aanzetten tot fraude is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Toeslagpartner of niet?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Barre Barry schreef:
Teunbosseman schreef: Iemand is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen ! En aangezien TS het advies van Fisbel gaat opvolgen zie ik TS in deze niet aan als liegbeest, moedwillig jokkebrokje of bewuste fraudeur.
Blijft overeind dat jouw advies om iemand die bij je woont, niet op jouw adres in te laten schrijven en een postbus te laten nemen, aanzetten tot fraude is.
Dit.

Teun, je weet dondersgoed dat die acties uitvoeren fraude is.

Je kunt het verder proberen te verdraaien zoals je wilt, maar het blijft nog steeds gewoon tegen de wet. Dit als advies geven is niet moreel verantwoord is, en zodra ze je betrappen ben je gewoon de pineut. Iemand die zich inschrijft op een onjuist (postbus)adres heeft namelijk geen enkel excuus, want ergens wonen moet je ook, en daarover liegen doe je bewust. Ondertussen steel je dan ook gewoon van de samenleving, want belasting betalen doen wij allemaal.

Zoals anderen al aangaven moet mevrouw kijken wat haar opties binnen de wet zijn. Kijken of onderhuur is toegestaan is een goede eerste stap. Een contract en aantoonbare transacties zijn ook absoluut noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 24 feb 2015 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten