| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oven stuk, bestaat deze aansprakelijkheid van de fabrikant?
Oven stuk, bestaat deze aansprakelijkheid van de fabrikant?
Ik weet niet of ik dit in de keukenapparatuur rubriek moet plaatsen of in de juridische rubriek(en)?
Hoe dan ook:
Ik heb een Gaggenau EB 260/261 inbouwoven waarvan de garantie is verlopen.
De deur sluit niet goed meer en dat is heel eenvoudig te verhelpen. Daar moeten een paar schroefjes voor losgemaakt. Dit zijn echter speciale/niet standaard schroeven.
Als ik de fabrikant vraag wat voor schroeven dit zijn en welke schroevendraaier ik moet hebben krijg ik dit antwoord: "Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven".
Wat ik wil weten is of dit wettelijk waar is (hoezo mag dat niet?). Of is dit een slimmigheidje van de fabrikant om mij een dure monteur te laten bestellen?
Hoe dan ook:
Ik heb een Gaggenau EB 260/261 inbouwoven waarvan de garantie is verlopen.
De deur sluit niet goed meer en dat is heel eenvoudig te verhelpen. Daar moeten een paar schroefjes voor losgemaakt. Dit zijn echter speciale/niet standaard schroeven.
Als ik de fabrikant vraag wat voor schroeven dit zijn en welke schroevendraaier ik moet hebben krijg ik dit antwoord: "Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven".
Wat ik wil weten is of dit wettelijk waar is (hoezo mag dat niet?). Of is dit een slimmigheidje van de fabrikant om mij een dure monteur te laten bestellen?
Re: Oven stuk, bestaat deze aansprakelijkheid van de fabrikant?
Ovens en vooral Magnetrons hebben wel vaker speciale veiligheidsschroeven om te voorkomen dat iedere "doe het zelvert" er zelf aan gaat klussen en vooral als het misgaat de fabrikant aansprakelijk gaat stellen. Van de andere kant, als het een gewone oven is zonder magnetronfunctie lijkt me het gevaar niet zo groot en speciale schroevendraaiers zijn er genoeg te vinden op het internet, ligt er maar aan welk type ze gebruikt hebben (foto?).
Er bestaan helemaal geen "veiligheidsschroeven". Ze moeten er namelijk ook worden ingedraaid door een mens/machine. En DUS kunnen zeer ook weer worden uitgedraaid. En als je een foto van die "bijzondere" bouten/moeren/schroeven plaatst kan elke handigerd je vertellen wat je nodig hebt.
Ik weet niet hoe een foto te plaatsen. Als ik op img druk krijg ik img in de tekst, verder niks
-
Barre Barry
Niet?wieder schreef:Er bestaan helemaal geen "veiligheidsschroeven".
Wel eens van ééntoerschroeven gehoord?
Ik denk dat je gelijk hebt barre barry maar ik denk ook dat wieder het alleen maar goed bedoelt. Hoe dan ook: let's stay on topic en... hoe plaats ik nou een foto?
Breekboutjes (contactslot) , Breekmoeren, 2 gats schroeven.Wel eens van ééntoerschroeven gehoord?
Inderdaad is niets onmogelijk met uitdraaien maar de truuk hier is een schroef/schroevendraaiertype te gebruiken wat niet iedereen in de keukenlade heeft liggen. Nintendo gebruikt bijvoorbeeld een soort "Kruiskop" met maar 3 inkepingen onder 120 graden ipv 4 x 90.
En een leverancier is natuurlijk niet verplicht om reserve onderdelen te verkopen aan eindgebruikers.
Het lijkt mij zeker een truc.
Je kunt foto plaatsen door onderaan het bewerkvenster naast het tabblad opties te kiezen voor bijlage toevoegen.
Je kunt foto plaatsen door onderaan het bewerkvenster naast het tabblad opties te kiezen voor bijlage toevoegen.
- Bijlagen
-
- Knipsel.JPG (31.05 KiB) 950 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Vrij vertaald:subodai schreef:"Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven".
Wat denk je dat er mis kan gaan indien beveiliging in deur niet meer werkt, en je dus de magnetron aan kan hebben met deurtje open?
@16Again, volgens mij heeft deze oven geen magnetron functie.
Maar veel magnetrons komen in uiterlijk sterk overeen met gewone ovens. Dan is het niet raar als voor beide types het zelfde bevestigingsmateriaal wordt gebruikt.
Al deze bitjes

zijn gewoon bij de autozaken te halen. Sterker nog, ik heb dezelfde collectie bij de Formido vandaan getrokken.

zijn gewoon bij de autozaken te halen. Sterker nog, ik heb dezelfde collectie bij de Formido vandaan getrokken.
Even informeren bij plantyparts of de Handy man
Ik heb inmiddels gevonden hoe een foto bij te voegen maar het lukt weer niet omdat ik nu de melding "bijlagequota is bereikt" krijg.
Dan is de foto te "groot" ... Gewoon even verkleinen via deze site. Het resultaat opslaan en dan weer hiernaartoe gooiensubodai schreef:Ik heb inmiddels gevonden hoe een foto bij te voegen maar het lukt weer niet omdat ik nu de melding "bijlagequota is bereikt" krijg.
Ik wil een foto van 152 kb toevoegen. Plaatje van wieder is volgens mij 28kb = samen 180kb. Limiet is volgens de site 256 kb maar lukt nog steeds niet. Blijf de melding "De bijlagequota is bereikt" krijgen.
Mensen, heel erg bedankt voor de hulp maar heb het gevoel dat ik door technische beperkingen van deze site zelf niet verder kan.
Ik ga verder op de site van Vara Kassa, die werkt sneller en zonder gedoe.
Nogmaals bedankt!!
Ik ga verder op de site van Vara Kassa, die werkt sneller en zonder gedoe.
Nogmaals bedankt!!
-
Barre Barry
Dat zijn een hoop bitjes voor schroeven die niet bestaan.wieder schreef:Al deze bitjes
Ze bestaan echt wel.Barre Barry schreef:Dat zijn een hoop bitjes voor schroeven die niet bestaan.
De "driehoek-kruiskop" schroef ben ik al tegengekomen in onderkant van waterkoker bij vervanging snoer.