Beste mensen, ik heb een exact gelijke situatie met dezelfde sportschool. Hoewel het in beginne uitsluitend een overweging uit gemak was om het abonnement per email op te zeggen, is het inmiddels een principekwestie. Mijn vraag; heb ik voldoende mijn best gedaan en de bestaande wettelijkheden gevolgd om dit te kunnen laten escaleren? Onderstaand de mailwisseling:
#Mail 1
Geachte heer mevrouw,
Hierbij zeg ik mijn abonnement op uw sportschool op.
Ik vernam van de receptie dat ik hiervoor moest langskomen om een handtekening te zetten, helaas heb ik hier geen mogelijkheid toe.
Ik vertrouw er op dat bijgevoegde ondertekende opzegbrief volstaat.
Met vriendelijke groet
<Mijn naam> <bijlage: getekende opzegbrief>
#Antwoord 1Beste <Mijn naam>,
Jammer dat je besloten hebt je lidmaatschap op te zeggen. Dit kan echter niet per e-mail.
Dit zijn de voorwaarden om op te zeggen:
1. Opzeggen kan ná het eerste lidmaatschapsjaar.
2. Opzeggen kan als je hebt betaald tot de 1ste van de volgende maand.
3. Opzeggen kan alléén aan de balie van de Fitness Factory.
Aan de balie vul je een 'aanvraagformulier beëindiging lidmaatschap' in. Als je aan de drie voorwaarden voldoet, stopt je lidmaatschap op de 1ste van de volgende maand.
Mocht je zelf niet in staat zijn om langs te komen, dan kun je ook iemand anders machtigen om voor jou op te zeggen m.b.v. het formulier "Machtigingsformulier opzegging" dat is bijgevoegd (zie bijlage).
Wil je weten wanneer we open zijn? Kijk op onze website:
http://www.fitnessfactory.nl Ben je vergeten wanneer je precies lid bent geworden? Bel ons dan op: 030 2300 350.
Mogelijk besluit je om in de toekomst weer gebruik te maken van onze faciliteiten. Je bent meer dan welkom. Je kunt dan opnieuw je Fitness Factory pas gebruiken zonder € 10,- te betalen.
Tot dan!
#Mail 2
Hartelijk dank voor uw email.
U geeft aan dat ik moet opzeggen aan de balie. Zoals reeds vermeld heb ik hiertoe geen mogelijkheid.
De door u gestelde eis is in een vergelijkbare zaak reeds onredelijk bezwarend, en dus vernietigbaar bevonden door rechtbank van Amsterdam. Zie link alhier.
Ik vertrouw er dat u mijn opzegging alsnog verwerkt.
Mocht u nadere stappen willen ondernemen dan verneem ik dit graag tijdig.
Met vriendelijke groet,
<Mijn naam>
#Antwoord 2
Volgens de Wet van Dam dien je je zo uit te schrijven zoals je je hebt ingeschreven. We verwachten een schriftelijke uitschrijving bij ons aan de balie, danwel een gemachtigd iemand die jou uitschrijft of een aangetekende brief met daarin een beeindigingsformulier (die ik je kan mailen).
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>
#Mail 3
Geachte <naam medewerker>,
Ik verzoek u het mij niet moeilijker te maken dan reeds gedaan.
De wet van dam biedt mij
het recht op te zeggen op de wijze waarop ik het abonnement heb aangevraagd, niet de plicht.
Ook uw eis mijn opzegging aangetekend op te sturen is onredelijk bezwarend en verklaar ik nietig.
U heeft mijn opzegging ontvangen in mijn eerste mail, ondertekend en wel. Uw reactie op de betreffende mail zal ik beschouwen als uw bevestiging van ontvangst.