LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet nu 'ineens' veel terug betalen...

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
porto412

Moet nu 'ineens' veel terug betalen...

Ongelezen bericht door porto412 »

Hallo,

Over 2013 had ik een jaarinkomen van zo'n 23000 (ja, triest, ik weet het) en dit was enkel van werk afkomstig, maar kreeg ik ruim 3600 euro terug van de belastingdienst. In 2014 heb ik ook in de WW gezeten omdat ik al voorzag dat het werk nog minder zou worden en dat klopte ook; over 2014 had ik over werk een inkomen van zo'n 11500 euro en van de WW zo'n 10.000 euro, bijna gelijk als over 2013 maar nu moet ik ineens ruim 1600 euro belasting betalen?! Ik weet dat ze elk jaar wel wat wijzigen in hun berekening maar dit scheelt over eenzelfde schamel inkomen gewoon een duizenden euro's?! Lijkt nu wel als hoe minder je verdient hoe meer belasting je moet betalen, dat kan toch niet de bedoeling zijn om mis ik met m'n spectaculaire hoge IQ iets? ;)

fisbel

Re: Moet nu 'ineens' veel terug betalen...

Ongelezen bericht door fisbel »

Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de heffingskortingen. Waardoor er te weinig belasting is ingehouden door het UWV en u te veel netto heeft gekregen. Komt heel regelmatig voor.

U stelt een vraag zonder voldoende informatie te geven. Als u vermeldt hoeveel belasting er is ingehouden op de twee inkomen, kunnen wij u precies vertellen of het te betalen bedrag aan de Belastingdienst juist is. Geeft u dan ook de precieze inkomens door. En ook wat voor uitkering het betreft.

porto412

Ik heb enkele screenshots gemaakt. De berekening is het 2e en 3e plaatje.
Bedragen die ik in de OP noemde waren iets te hoog maar dan nog zou het qua eindbedrag niet veel uitmaken; ook ben ik een afkooppolis vergeten te vermelden maar als ik die ter test op '0' zet scheelt het enkele tientjes. Naam v/d werkgever heb ik weggelaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat eea leesbaar is; tweede plaatje had ik kleiner moeten maken want ze mogen hier maar max 600x600 pixels zijn.

BvD.

fisbel

Wat ik al vermoedde is bewaarheid. U heeft op 2 inkomens de heffingskorting laten toepassen: op het inkomen uit werk én op de uitkering van het UWV. De heffingskorting mag maar 1 keer worden toegepast. Als regel op het hoogste inkomen. Hier naar keus: óf op het inkomen uit werk óf op de uitkering van het UWV. Globaal is de eerste € 6000 vanwege de heffingskortingen vrij van belasting. U heeft er 2 x € 6000 van gemaakt.

porto412

ai, dat wist ik niet over die heffingskorting. Ben nooit in een situatie geweest dat ik van twee partijen een inkomen kreeg.

Wat was er in dit plaatje veranderd als ik de heffingskorting wel op 1 partij had gezet?

Maar ik neem aan dat ik dus of m'n werkgever of het UWV zsm moet verzoeken de heffingskorting te laten toepassen danwel niet te laten toepassen?

Dottie

Ongelezen bericht door Dottie »

fisbel schreef:Wat ik al vermoedde is bewaarheid. U heeft op 2 inkomens de heffingskorting laten toepassen: op het inkomen uit werk én op de uitkering van het UWV. De heffingskorting mag maar 1 keer worden toegepast. Als regel op het hoogste inkomen. Hier naar keus: óf op het inkomen uit werk óf op de uitkering van het UWV. Globaal is de eerste € 6000 vanwege de heffingskortingen vrij van belasting. U heeft er 2 x € 6000 van gemaakt.
Ik vroeg me af hoe achteraf de juiste arbeidskorting berekend wordt als er sprake is van twee inkomens: één uit werk waarbij recht is op arbeidskorting en één uit een uitkeringssituatie waarbij geen recht is op arbeidskorting.

In dit topic heeft iemand tegelijkertijd twee inkomensbronnen, maar stel dat iemand een aantal maanden heeft gewerkt, en daarna in de WW komt. Heeft hij dan recht op de volledige arbeidskorting van € 2.097 per jaar? Of wordt er dan tijdsevenredig gerekend en heeft hij alleen gedurende de gewerkte maanden recht op deze korting, bijvoorbeeld 3/12 van € 2.097, bij 3 maanden werken?

Ik neem aan dat er tijdsevenredig gerekend wordt, je ziet in de screenshots van hierboven ook dat er in de situatie van Porto412 uiteindelijk maar recht is op € 2.823 aan heffingskortingen. Maar ik vraag me dan af hoe het aangifteprogramma van de Belastingdienst dat dan kan berekenen. Of heeft Porto312 in het programma de periode moeten opgeven waarin hij gewerkt heeft?

GraceF

Ongelezen bericht door GraceF »

Dag iedereen,

Ik zit met ongeveer probleem. Bij het invullen van de stukken moet ik opeens 5500 terug te betalen. Het lijkt erop dat ik èn de hypotheekrente èn de toeslagen moet terugbetalen. Ik heb een uitkering na verlies baan 25827. Ik zie ook helemaal nergens meer de berekening van de Hypotheekrente aftrek in het systeem die je vroeger altijd zag. Weet iemand hier wat ik doen s.v.p.? Zit een beetje met mijn handen in het haar nu. Dit zou betekenen dat ik straks dakloos ben omdat ik zonder de voorlopige teruggave niet meer mijn hypotheek kan aflossen èn niet meer kan leven. :cry:

heel veel dank alvast.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De hypotheekrenteaftrek is onderdeel van box 1 werk en woning. Daar moet je in het programma ook expliciet een keer in gaan, en vervolgens op 'akkoord' klikken. Mits de rente en woz waarde juist zijn, natuurlijk.

Als je dat schermpje niet in gaat, dan worden die bedragen niet meegenomen.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@GraceF, ik zou maar eens met een deskundige gaan praten en alle informatie meenemen. Zo is het hier op het forum onmogelijk te zien waar de schoen wringt. Toeslagen terugbetalen heeft nu niets met deze belastingaangifte te maken, maar zou later wel een gevolg kunnen zijn.

GraceF

Super veel dank iedereen.

Ik ga een deskundige inschakelen. @kweenie, ik zal inderdaad even kijken. Echt zoveel dank.

fisbel

Voordat u de deskundige raadpleegt, kunt u eerst zelf een check doen. U heeft het online programma ingevuld. En u mist daardoor overzicht en inzicht.

Het traditionele oud vertrouwde programma is ook beschikbaar (naast de app en de online aangifte) De Belastingdienst wil ons naar deze twee mogelijkheden sturen, maar er is een derde mogelijkheid: het reguliere aangifteprogramma 2014. Google op: downloaden aangifteprogramma 2014 Windows en het programma komt feilloos te voorschijn. U kunt de vooringevulde gegevens inzien door te klikken op: openen bestand (rechts onder) Daar is een extra mogelijkheid opgenomen: de bij ons bekende gegevens over 2014 downloaden. U krijgt uw Vooringevulde Aangifte en u kunt op de oud vertrouwde plekken zoals vraagtekens, meer informatie klikken (of Help functie). In het overzicht een duidelijk gepresenteerd geheel. Als er hetzelfde uitkomt, zult u het online programma toch goed hebben ingevuld.

GraceF

Dag Fisbel, dag iedereen,

Inmiddels heb ik de gewone aangifteprogramma gedownload. Hier krijg ik wel gewone gegevens te zien.
Voor degene die het willen downloaden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ramma_2014

veel dank allemaal.

Gesloten