LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Functie verlaging

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
jpdomein

Functie verlaging

Ongelezen bericht door jpdomein »

Afgelopen jaar (2014) zijn er een paar projecten geweest die niet al te soepel zijn verlopen.
Vanaf Juni 2014 werd mijn gemoed steeds slechter met als resultaat een depressie in November.
Begin Oktober een gesprek gehad over mijn functioneren dat als zijnde slecht werd beoordeeld.
Na een paar weken thuis voorzichtig weer aan het werk gegaan.
Op dit moment ben ik weer voor 6 a 7 uur/dag aan het werk.

In Februari een paar evaluaties van de projecten gehad met als resultaat dat zowel de interne- als externe communicatie en controle een puinhoop was, mijn geleverde werkkwaliteit bleek voldoende.

Afgelopen vrijdag (6-03-2015) een nieuw gesprek gehad en daarin werd mij medegedeeld dat ik een functie verlaging van 2 stappen (van functiegroep J8 naar functiegroep G9) kreeg.
Uiteraard niet geaccepteerd maar er werd meteen bij gezegd dat "verschillende opties zijn overwogen inclusief ontslag".

Mijn vraag is: mag een werkgever je zomaar 2 stappen terugknikkeren?

Groet,
Jan

Barre Barry

Re: Functie verlaging

Ongelezen bericht door Barre Barry »

jpdomein schreef:
Mijn vraag is: mag een werkgever je zomaar 2 stappen terugknikkeren?
Bij slecht functioneren wel.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Bij geen goede prestaties ...uiteraard, het is een bedrijf geen instelling. Beter presteren dus.

justers*

Ongelezen bericht door justers* »

prem schreef:Bij geen goede prestaties ...uiteraard, het is een bedrijf geen instelling. Beter presteren dus.
Volgens deze deskundige kan dat dus wel. Misschien toch een andere job zoeken.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is niet 'zomaar'. Er is toch wel het een en ander aan vooraf gegaan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of dat kan, hangt af van de vraag wat daarover is afgesproken. Oftewel: wat staat er in je arbeidsovereenkomst, je eventuele CAO, jullie Handboek Arbeidsvoorwaarden, noem maar op? Dát is het enige wat leidend is. Een demotie zonder onderliggend legitimatie in de vorm van een overeenkomst kan niet zomaar, maar daar moeten dan waarschuwingen aan vooraf gaan. De vraag is of dat ik je gesprek in oktober is gebeurd.

Als je twijfelt, vraag dan hulp bij je vakbond, het Juridisch Loket of je rechtsbijstandsverzekeraar.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Volgens mij mag je iemand 'passend' werk aanbieden, en wordt ook die optie opengehouden in de arbeidsovereenkomst. Zolang je niet tevens het salaris verlaagt, dat laatste mag niet eenzijdig. Zijn je arbeidsvoorwaarden verslechterd?

Wellicht dat interne regels, CAO en/of arbeidsovereenkomst anders bepalen maar me dunkt dat functieverandering gewoon mag zolang je arbeidsvoorwaarden niet verslechteren.

Zelf vind ik het erg vreemd. Je kon het werk niet aan en de kwaliteit was onvoldoende. Nadien was dat nog steeds het geval maar door factoren die niet aan jou te wijten waren, met andere woorden, je werkkwaliteit was blijkbaar voldoende.

Waarom dan nu alsnog die functieverlaging? Welke redenen geven ze daarvoor? Je kan natuurlijk tegenwerpen dat je aantoonbaar je kwaliteit verbeterd hebt en dat demotie mosterd na de maaltijd is. Als ze je dan achteraf willen ontslaan betwijfel ik of dat met zo'n onderbouwing voor de rechter stand kan houden.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

je werkkwaliteit was blijkbaar voldoende.
Dat lees ik toch anders :
Begin Oktober een gesprek gehad over mijn functioneren dat als zijnde slecht werd beoordeeld.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

bprosman schreef:
Dan zal ik je dat op een nog andere manier laten zien. Kantoren houden er namelijk vreemde werkwijzen op na. Je kunt als "slecht functionerend" persoon wèl kwalitatief goed werk leveren. "Functioneren" is ook de omgang met collegae en randapparatuur ;-)

Bor Komorovski

bprosman schreef:
Ja maar lees dan even verder. Nadien was er een tweede gesprek.
In Februari een paar evaluaties van de projecten gehad met als resultaat dat zowel de interne- als externe communicatie en controle een puinhoop was, mijn geleverde werkkwaliteit bleek voldoende.
Daarin werd aangegeven dat er nog onvolkomenheden waren maar dat dat dus niet aan TS lag. Typisch gevalletje 'nep laatste kans', het besluit is al genomen en je kan er niks aan veranderen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als ik het verhaal van TS lees, is het misschien wel goed om een treedje lager te gaan werken. Als het weer beter gaat kan je altijd weer een stapje omhoog.

Bor Komorovski

Daar ben ik het niet mee eens. Je krijgt negatieve feedback, je doet er vervolgens aantoonbaar wat aan om je te verbeteren en je wordt vervolgens alsnog teruggezet. Ik heb lang geleden precies dezelfde situatie gehad, ik kreeg een 'laatste kans' maar feitelijk was er al niets meer dat ik goed kon doen en was het besluit al genomen.

Dat wekt bepaald geen vertrouwen en is erg demotiverend. Als je iemand een 'laatste kans' geeft moet je die persoon ook echt een kans geven en als je dat niet wil kan je dat beter van te voren zeggen. Dit is niet fatsoenlijk.

Gesloten