LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bemiddelingskosten RMT makelaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Joey Donker

Bemiddelingskosten RMT makelaar

Ongelezen bericht door Joey Donker »

Beste iedereen,

Aller eerst excuses als dit onderwerp al besproken is ik heb deze niet 1,2,3 kunnen vinden als dit ergens besproken is lees ik de verwijzing graag.
Onlangs hebben mijn huisgenoot en ik een huurwoning gehuurd in Rotterdam. En zijn wij belast met bemiddelingskosten a 605,- EUR (de huur 550,- EUR is). Nu geeft zij aan dat zij een RMT makelaar is en dit gewoon door kan belasten aan ons. Nu hebben wij deze makelaar alleen nooit de zoekopdracht gegeven en ons nooit ingeschreven. Het gaat om Marloes Makelaars te delft. Hieronder is de mailcorrespondentie te lezen die tussen ons is geweest. Ik hoor graag jullie reactie tegemoet!

Beste Marloes,

Door meerdere kennissen van mij waaronder een makelaar en jurist werd ik ervan op de hoogte gesteld: Dat je alleen bemiddelingskosten verschuldigd als je bij een makelaar een zoekopdracht geeft (daar dus ingeschreven staat). Dit hier dus niet het geval is vertelde hun ons dat u de bemiddelingskosten alleen in rekening mag brengen bij de verhuurder. Ik zou het heel prettig vinden als u dit uit zoekt voor ons is dit wel het geval ontvang ik het geld graag zo spoedig mogelijk terug.

Met vriendelijke groet,

Joey Donker

------------------------------------------------------------------

Beste Joey,

Er is inderdaad momenteel discussie rondom dit onderwerp. Het schept wel verwarring, dus ik begrijp je vraag.

Laat ik voorop stellen dat ik het spijtig vind, dat jullie ‘after the fact’ onze dienstverlening ter discussie stellen, zeker nadat e.e.a. naar mijn idee succesvol en tot tevredenheid was/is geregeld.
Wij hebben na de bezichtiging voor totstandkoming van een huurovereenkomst voor de betreffende huurwoning gezorgd. Daarbij is ook op voorhand gemeld dat bij een geslaagde bemiddeling een bemiddelingsvergoeding in rekening zou worden gebracht.
Wij hebben geen opdracht van de eigenaar van de betreffende huurwoning. Wij zijn geen NVM-makelaar en daarom ook niet verplicht aan de eigenaar een vergoeding te vragen, dit is een regel binnen de vereniging.

Ik hoop dat e.e.a. wat duidelijker is en mocht je nog vragen hebben, dan mag je uiteraard altijd mailen of bellen!

Met vriendelijke groet | Best regards,
Marloes Makelaars

Julie4444

Re: Bemiddelingskosten RMT makelaar

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als zij niet in opdracht van de verhuurder bezig waren en deze hen ook niets betaald heeft, gaat het "dienen van twee partijen" argument niet op en moet u lijkt me gewoon betalen.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Julie4444 schreef:Als zij niet in opdracht van de verhuurder bezig waren en deze hen ook niets betaald heeft, gaat het "dienen van twee partijen" argument niet op en moet u lijkt me gewoon betalen.
Nee, juist NIET betalen. Ze hebben geen recht om bemiddelingskosten te vragen. Want ook dat moet vooraf, inclusief de hoogte van het bedrag of hoe het tot stand komt. Bovendien is het ook raar dat een persoon een woning op internet vindt het aan een ander doorgeeft opdat het object verhuurd gaat worden, en er vervolgens een smak geld voor vraagt. En als dat allemaal wel mag, dan zeg ik morgen nog mijn baan op.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

wieder schreef:
Julie4444 schreef:Als zij niet in opdracht van de verhuurder bezig waren en deze hen ook niets betaald heeft, gaat het "dienen van twee partijen" argument niet op en moet u lijkt me gewoon betalen.
Nee, juist NIET betalen. Ze hebben geen recht om bemiddelingskosten te vragen. Want ook dat moet vooraf, inclusief de hoogte van het bedrag of hoe het tot stand komt. Bovendien is het ook raar dat een persoon een woning op internet vindt het aan een ander doorgeeft opdat het object verhuurd gaat worden, en er vervolgens een smak geld voor vraagt. En als dat allemaal wel mag, dan zeg ik morgen nog mijn baan op.
Maar als ze (blijkbaar) in opdracht van de huurder bezig waren moet deze toch ook betalen, of ben ik nou?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik eens kijk op
http://www.makelaar-delft.nl/search
dan zie ik gewoon het verhuur aanbod op hun website staan.
Lijkt me dan duidelijk dat dit door verhuurder aangeboden wordt, en verhuurder dus opdrachtgever is.

Louise75

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste Joey,

Heb je al contact opgenomen met

http://www.vastgoedcert.nl/

Daarnaast kun je altijd naar;

http://www.bemiddelingskostenterug.nl

http://www.acm.nl

http://www.consuwijzer.nl

Succes,
Louise