LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] in proeftijd ontslagen maar bleek niet in mijn proeftijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
huig91

in proeftijd ontslagen maar bleek niet in mijn proeftijd

Ongelezen bericht door huig91 »

Hallo,

Ik had een baan met een opleiding. Nu ben ik binnen mijn proeftijd ontslagen (twee maanden) en hoef ik mijn opleiding niet terug te betalen. Nu word ik gebeld en blijkt dat ik maar een maand proeftijd had en ze mij daarbuiten ontslagen hebben. Nu moet ik op gesprek komen om weer te gaan werken, maar als ik nu niet terug kom dan moet ik volgens mijn leiding gevende die opleiding terug gaan betalen. Toen ik ontslagen was heb ik een mutatieformulier einde dienst verband gekregen maar is dit bindend.

GJvdZ

Re: in proeftijd ontslagen maar bleek niet in mijn proeftijd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat staat er in je contract?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

huig91 schreef:Hallo,

Ik had een baan met een opleiding. Nu ben ik binnen mijn proeftijd ontslagen (twee maanden) en hoef ik mijn opleiding niet terug te betalen. Nu word ik gebeld en blijkt dat ik maar een maand proeftijd had en ze mij daarbuiten ontslagen hebben. Nu moet ik op gesprek komen om weer te gaan werken, maar als ik nu niet terug kom dan moet ik volgens mijn leiding gevende die opleiding terug gaan betalen. Toen ik ontslagen was heb ik een mutatieformulier einde dienst verband gekregen maar is dit bindend.
In je proeftijd kan je meteen ontslagen worden, dus vandaag mededelen, morgen niet meer komen. Na die periode geldt er een vooraf overeengekomen opzegtermijn. De vraag is dus, hoe ben je ontslagen, direct, of met een opzegtermijn? (Ik ga er trouwens vanuit dat het niet op staande voet ontslag was wegens diefstal of ongewenste omgangsvormen etc.)

En daarnaast staat de proeftijd in de arbeidsovereenkomst welke jij hebt getekend, dus die kan je er ook even bij pakken.

huig91

Ongelezen bericht door huig91 »

Heeey

Nee was effe komen bij teamleider en weg was niet enthousiast genoeg
Maar moet donderdag op gesprek komen nouw bij haar is 1.5week gelede na ontslag
Ze belde vandaag met ja ik had je niet mogen ontslaan zei dacht dat ik nog in mijn proeftijd zat 2maanden
Maar mijn proeftijd bleek maar 1maand te zijn maar mijn vraag is nu aangezien ik en andere baan heb al
Hoe kunne ze mijn nog me opleiding laten betalen na en fout van teamleider die me verkeerd ontslaat zij maakt de fout kunne ze me nu alsnog verplichten me opleiding terug te betalen op mijn mutatie brief staat uit dienst treding 14/03

Grt

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Alleen bij contracten van onbepaalde tijd (lees: vast) en die langer zijn dan 2 jaar, mag 2 maanden gegeven worden.
Contracten korter dan 2 jaar mogen max maar 1 maand proeftijd hebben.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mar 2015 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast: verwijderde quote

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder is een proeftijd van een maand ongeloofwaardig.
Valt wel mee hoor :
Bij een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is de proeftijd maximaal 2 maanden. Als u een contract voor bepaalde tijd van langer dan 2 jaar heeft, geldt ook een proeftijd van maximaal 2 maanden. Bij een contract voor bepaalde tijd korter dan 2 jaar, geldt een maximale proeftijd van 1 maand.
Als je een bevestiging van je ontslag hebt (schriftelijk) en een nieuwe baan zou ik zeggen "Haar fout, haar probleem". Ze zal van bovenaf wel te horen gekregen hebben dat er al teveel in je geinvesteerd was (opleiding). Als ze nu twijfelt aan je motivatie, wat maakt het dat ze denkt dat die beter gaat worden ?
Maar moet donderdag op gesprek komen nouw bij haar
Als je een schriftelijke verklaring van uitdiensttreding hebt valt er weinig te "moeten".

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

huig91 schreef:Heeey

Ze belde vandaag met ja ik had je niet mogen ontslaan zei dacht dat ik nog in mijn proeftijd zat 2maanden
Maar mijn proeftijd bleek maar 1maand te zijn maar mijn vraag is nu aangezien ik en andere baan heb al
Hoe kunne ze mijn nog me opleiding laten betalen na en fout van teamleider die me verkeerd ontslaat zij maakt de fout kunne ze me nu alsnog verplichten me opleiding terug te betalen op mijn mutatie brief staat uit dienst treding 14/03

Grt
Even bellen met het juridisch loket (eerste telefonisch consult is gratis) zal je de juiste info opleveren om je ex-werkgever van repliek te dienen. En voordat je belt is het handig om even je contract en de andere papieren bij elkaar te zoeken, daar vragen ze toch naar.

Hier staat trouwens wat info over hoelang een proeftijd is bij een contract van 1 of 2 jaar.

Maar kort door de bocht is het als volgt: tijdelijk contract <2 jaar = 1 maand proeftijd, contractduur >2 jaar of voor onbepaalde tijd is 2 maanden proeftijd.

Dit alles hangt dus behoorlijk af van de periode in je arbeidscontract.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ho ho, met je 24 jaar, de meesten hier hebben een leeftijd dat we niet bij jou in de schoolbankjes hebben gezeten.

Maar moet donderdag op gesprek komen nouw bij haar

Ze belde vandaag met ja ik had je niet mogen ontslaan

mijn vraag is nu aangezien ik en andere baan heb al

Je moet niks, je bent nu eenmaal ontslagen, dus niet meer in dienst. Dat het ontslag onterecht is doet niet ter zake, de arbeidsverhoudingen zijn dusdanig verstoort dat een terugkeer niet meer aan de orde is. Je moet verder met je leven, dus je bent op zoek gegaan naar een andere baan, en die heb je gevonden. Je bent dus niks meer aan dat bedrijf verplicht. Dat als eerste.

Als tweede: ze kunnen wel, vanwege dat onterechte ontslag, je opleidingskosten terug willen, maar ik heb zo'n vermoeden, als jij hen aanklaagt vanwege dat onterechte ontslag, dat ze niks, nada, noppes zullen krijgen. Ik zal het je nog sterker vertellen: door het onterechte ontslag hebben ze jou de mogelijkheid onthouden om bezwaar aan te tekenen tegen dat ontslag, of normaal de onderhandelingen in te gaan over de voorwaarden. Voor mijn gevoel zit dat bedrijf flink in de nesten. Maar dat kun je het beste even via het juridisch loket navragen (die suggestie is ook al gegeven).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Senioriteit is niet herkenbaar op een forum. Als je dan blijkbaar wat ouder bent, laat dat surplus aan levenservaring dan ook merken door iemand niet direct aan te vallen op een openingsgroet...

Los daarvan: het advies om juridisch navraag te doen is het beste advies. Een opzegging buiten de proeftijd is in strijd met de wet en dus nietig. Strikt genomen betekent dat dat opzegging als niet bestaand kan worden beschouwd. Nu is het normaal gesproken wel zo dat juist degene die de fout maakt er zich niet zomaar op kan beroepen (dat zou jij eerder zelf kunnen doen, maar dat wil je niet omdat je al een andere baan hebt). Maar dit maakt wel dat je voorzichtig moet zijn met denken dat het wel losloopt omdat je proeftijd al voorbij was.

Maar... heb je in die paar weken dat je in dienst was al zoveel opleidingskosten gemaakt dan? En wat is daar concreet over afgesproken? Als er geen terugbetalingsovereenkomst is, kan de werkgever dit sowieso niet zomaar eisen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Grt
Ik zou me niet zo druk maken om dit issue. Je bent onterecht ontslagen dus degene die eigenlijk schadevergoeding zou moeten betalen is je voormalig werkgever. Dat je inmiddels een nieuwe baan hebt pleit voor jou. De voormalig werkgever kan fluiten naar de opleidingscenten.
Terug in dienst is sowieso geen goed idee, wordt je over een maand alsnog ontslagen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:Je bent onterecht ontslagen dus degene die eigenlijk schadevergoeding zou moeten betalen is je voormalig werkgever.
Schadevergoeding? Voor nog geen twee maanden werken die, aangezien daar verder niet over gesproken wordt, gewoon uitbetaald zijn? Wordt wakker...

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Wat staan er veel speculaties hierboven. En vraagsteller reageert niet eens meer om aanvullende informatie te geven. Een goed advies is dan ook niet te geven.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten