LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Stoppen sirenes slecht voor 75-plussers'

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
angel1978

Re: 'Stoppen sirenes slecht voor 75-plussers'

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Inderdaad, ik was vanmorgen bij een kameraad in de Haarlemmermeer, rij de polder in, stoplichten doen het niet (zie je de verkeerschaos al in geval van een ramp?). Bij de pomp even verderop brandden de lichten ook niet, dus dan heb je al door: stroomstoring. En inderdaad.

Toen ik er was wilde kameraad een sms'je sturen. Lukte niet, geen bereik. Niets, maar dan ook niets werkte. Dan zal op dat moment de polder onder gaan lopen. Hoe ga je mensen daar bereiken dan?
witte angora schreef:Inderdaad, ik was vanmorgen bij een kameraad in de Haarlemmermeer, rij de polder in, stoplichten doen het niet (zie je de verkeerschaos al in geval van een ramp?). Bij de pomp even verderop brandden de lichten ook niet, dus dan heb je al door: stroomstoring. En inderdaad.

Toen ik er was wilde kameraad een sms'je sturen. Lukte niet, geen bereik. Niets, maar dan ook niets werkte. Dan zal op dat moment de polder onder gaan lopen. Hoe ga je mensen daar bereiken dan?
Wat wil je in geval van onder lopen van polder met sirene bereiken dan?
Dat mensen hun huis in gaan en ramen en deuren gaan sluiten? Je denkt serieus daarmee levens te redden? Je bereikt precies het tegenovergestelde. Tv en radio doen het niet, dus daar zit je dan!

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:
Radar schreef:Vooral voor 75-plussers is het nadelig
De topictitel van Radar vind ik ook gewoon niet juist ; het kan voor iedereen nadelig zijn en echt niet alleen voor 75 plussers, kom op!
En ik zei al eerder.... wat is nou 3,6 miljoen op de begroting in Nederland??
Mensenlevens zijn meer waard dan die paar miljoen besparing...
Gewoon het luchtalarm laten functioneren , 1e maandag vd maand en bij alle calamiteiten buitengewoon nuttig en idd graag zelfs uitbreiden tot in alle ( uit ) hoeken van Nederland .
Schreef ik ook op 25 maart: titel met 75-plussers is gewoon niet goed. Zag vandaag ook de chaos op Schiphol (man in lift), operaties uitgesteld, stations en treinen. Was nu eens voor de verandering geen fout van de NS. En de uitvallende verkeerslichten hebben gezorgd voor voorzichtiger rijden. Dat was dan een pre.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@angel , je kunt op tijd een veilig, hoger gelegen ,onderkomen zoeken en 1-1-2 bellen.. :mrgreen:

angel1978

moederslink schreef:@angel , je kunt op tijd een veilig, hoger gelegen ,onderkomen zoeken en 1-1-2 bellen.. :mrgreen:
Hoe weet je dat je hogerop moet? Onee, dat weet je niet.
Hoeveel mensen hebben nog analoge telefoon?

moederslink

Ik refereerde even aan Witte Angora in de duinen en / of in de polder :wink: en jaaa , ik heb nog analoge telefoon voor slechthorenden :( + een mobiel.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="angel1978"[Hoeveel mensen hebben nog analoge telefoon?[/quote]

Ik heb, als dat zo heet, een analoge telefoon (raar woord, doet me aan iets anders denken, :lol: ; dat is verrekte handig als de elektriciteit uitvalt, en een mobieltje uit de tijd van de Ark van Noach; en dat ding vergeet ik vaak aan het infuus te leggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
moederslink schreef:@angel , je kunt op tijd een veilig, hoger gelegen ,onderkomen zoeken en 1-1-2 bellen.. :mrgreen:
Als niks het doet en de straten langzaam aan blank komen te staan kun je toch wel nagaan dat je óf je zwembroek aan moet trekken, óf naar hoger gelegen gebied moet.

Overigens bestaan er nog altijd radio's op batterijen die vanuit de lucht NPO1 kunnen ontvangen, dus als je dat in huis hebt zit je redelijk goed.

morgenstond

Ongelezen bericht door morgenstond »

witte angora schreef:
angel1978 schreef:
Als niks het doet en de straten langzaam aan blank komen te staan kun je toch wel nagaan dat je óf je zwembroek aan moet trekken, óf naar hoger gelegen gebied moet.
Juist, nooit een berichtgeving van de Tsunami gezien, dan wist je het.

moederslink

@wa :lol: maar wat te doen bij bv gifwolken...juist ....binnen blijven dus , daarom ook maar een gasmaskertje aanschaffen en bij je vluchttas zetten en bij je verdere survival spulletjes.....zaklampen- kaarsen-water, veel water, astronautenvoer , wc papier , tandpasta...dus gewoon gaan " preppen " in ieder geval!

@angel : bij zoiets als die tsunami daar , dan helpt niets meer !
Laatst gewijzigd door moederslink op 27 mar 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

witte angora schreef:
angel1978 schreef:

Overigens bestaan er nog altijd radio's op batterijen die vanuit de lucht NPO1 kunnen ontvangen, dus als je dat in huis hebt zit je redelijk goed.
Dat water kom rustig binnenstromen en klopt ook eerst nog aan natuurlijk....
Radio's op batterijen? Dus naast de sirene moet je nog wat in huis hebben? Is een mobiel toch goedkoper volgens mij... En je weet meteen wat er aan de hand is zonder eerst die radio op te moeten zoeken. Kan ook die analoge lijn de deur uit en je bespaart zelfs geld :mrgreen:

moederslink

Ja radio.s op batterijen , bestaan nog hoor, maar alle gekheid op een stokje, het gaat er om dat de bevolking gewaarschuwd moet worden en terug nh topic : volgens mij is dan luchtalarm het beste, voor iedereen , men weet gauw genoeg waar het alarm voor heeft gediend , we wonen hier tenslotte niet in Siberie of Alaska.

angel1978

moederslink schreef:Ja radio.s op batterijen , bestaan nog hoor, maar alle gekheid op een stokje, het gaat er om dat de bevolking gewaarschuwd moet worden en terug nh topic : volgens mij is dan luchtalarm het beste, voor iedereen , men weet gauw genoeg waar het alarm voor heeft gediend , we wonen hier tenslotte niet in Siberie of Alaska.

Als we daar NIET wonen? Nou dan werkt een smsje ook prima. Buiten die gebieden is iedereen in staat om een mobieltje te kopen en daarmee een systeem te gebruiken dat zelfs voor doven en slechthorende fatsoenlijk werkt.

moederslink

zucht....ja angel , maar we zijn weer terug bij " af " in deze discussie , de nadelen vd mobiele telefoon in zo.n geval hebben we al besproken....tel uit....batterij leeg...stroomstoring....etc etc.
Het luchtalarm werkt in ieder geval , altijd!

angel1978

moederslink schreef:zucht....ja angel , maar we zijn weer terug bij " af " in deze discussie , de voor-en nadelen vd mobiele telefoon in zo.n geval hebben we al besproken....tel uit....batterij leeg...stroomstoring....etc etc.
Net als de nadelen van de sirene:

-doof/slechthorend
-buiten bereik
-duur
-bij onbekendheid van de reden het verkeerde doen

morgenstond

Ongelezen bericht door morgenstond »

angel1978 schreef:
moederslink schreef:zucht....ja angel , maar we zijn weer terug bij " af " in deze discussie , de voor-en nadelen vd mobiele telefoon in zo.n geval hebben we al besproken....tel uit....batterij leeg...stroomstoring....etc etc.
Net als de nadelen van de sirene:

-doof/slechthorend
-buiten bereik
-duur
-bij onbekendheid van de reden het verkeerde doen

Er zijn duidelijke voorlichtingen, als niemand het wil lezen, dan ......
Voor wijken zonder bereik worden geluidswagens ingezet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -gaat.html

witte angora

En daar is dus die radio op batterijen voor. Hoor je de sirene, en je hebt geen stroom meer, mobiele telefoon doet niks, dan pak je die radio, je zet hem aan, en je weet meteen wat er gaande is en wat je moet doen. Sirene + radio op batterijen is gewoon het meest bedrijfszeker.

Tenzij natuurlijk precies op dat moment een of andere mafkees de studio in is gerend om de boel te gijzelen, maar dat zou wel heel erg veel toeval zijn.

angel1978

witte angora schreef:En daar is dus die radio op batterijen voor. Hoor je de sirene, en je hebt geen stroom meer, mobiele telefoon doet niks, dan pak je die radio, je zet hem aan, en je weet meteen wat er gaande is en wat je moet doen. Sirene + radio op batterijen is gewoon het meest bedrijfszeker.

Tenzij natuurlijk precies op dat moment een of andere mafkees de studio in is gerend om de boel te gijzelen, maar dat zou wel heel erg veel toeval zijn.
De overheid gaat die radio bekostigen neem ik aan? Die kan een hele groep echt niet betalen!

Ik weet liever meteen wat er aan de hand is en wat te doen, dus doe maar een smsje. Kan dat dure systeem zo snel mogelijk weg.

witte angora

Ik heb er hier een paar liggen, waren in de winkel een tientje per stuk, gekocht als partijtje voor 3 euro per stuk. En weet je? Ze doen het ook nog.

Dus?

moederslink

Tot slot, wat mij betreft, zelfs bij een sms of bij de sirene of door de radio, men gaat ws toch poolshoogte nemen , gaat op straat, in de wijk ,( niet verstandig natuurlijk :evil: ) je gaat je dierbaren bellen of wat dan ook .....
dat luchtalarm is niet duur voor 17 miljoen inwoners, waar hebben we het over??

angel1978

witte angora schreef:Ik heb er hier een paar liggen, waren in de winkel een tientje per stuk, gekocht als partijtje voor 3 euro per stuk. En weet je? Ze doen het ook nog.

Dus?
Net zo duur als een mobieltje :o

Gesloten