LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten abn amro

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pasja50

Kosten abn amro

Ongelezen bericht door pasja50 »

Van mijn ontslagvergoeding heb ik bij de bank een goudenhandruk opbouwrekening geopend. Het voordeel is dat je bij een afgesproken maandelijkse bedrag opname maar 42 %belasting hoeft te betalen. Wanneer je tussentijds een ander bedrag wil opnemen kost je dat nog eens 20% aan boete aan de belasting. Nu heeft de regering besloten deze boete af te schaffen zodat de mensen weer meer geld gaan uitgeven. DE reactie van de bank is om van elke transactie 150 euro aan transactiekosten de klant te laten betalen. Dit is natuurlijk puur geldklopperij en als je vraagt hoe ze aan zo een bedrag komen krijg je als antwoord dat daarvoor zo een rekening eigenlijk niet bedoeld is.Met andere woorden de bank profiteert van de vrijgevigheid van de belasting. Ben sinds anderhalfjaar bij deze bank ,maar het heeft me alleen maar geld gekost ,want de rente is ook minimaal.

ABN AMRO
verified

Re: Kosten abn amro

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Pasja50,

Bedankt voor uw bericht over de kosten die u betaalt bij opnames van een Gouden Handdruk Opbouwrekening.

Het is begrijpelijk dat u wilt weten hoe het bedrag van EUR 150,- is opgebouwd. Ik vind het dan ook jammer dat u aan de telefoon niet het gewenste antwoord heeft gehad.

Om de situatie met u te bespreken en uit te laten zoeken waar het bedrag precies op gebaseerd is, wil ik u graag bellen. U kunt daarom uw telefoonnummer en de tijden dat u bereikbaar bent, sturen via een privébericht.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

prem

Ongelezen bericht door prem »

goudenhandruk opbouwrekening geopend. Het voordeel is dat je bij een afgesproken maandelijkse bedrag opname maar 42 %belasting hoeft te betalen.
MAAR 42%! Hoe je een volk kunt hersenspoelen.

pasja50

ABN AMRO schreef:Beste Pasja50,

Bedankt voor uw bericht over de kosten die u betaalt bij opnames van een Gouden Handdruk Opbouwrekening.

Het is begrijpelijk dat u wilt weten hoe het bedrag van EUR 150,- is opgebouwd. Ik vind het dan ook jammer dat u aan de telefoon niet het gewenste antwoord heeft gehad.

Om de situatie met u te bespreken en uit te laten zoeken waar het bedrag precies op gebaseerd is, wil ik u graag bellen. U kunt daarom uw telefoonnummer en de tijden dat u bereikbaar bent, sturen via een privébericht.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen
Waarom is het niet mogelijk om dit op deze forum uit te leggen?/ dan kunnen andere lezers ook oordelen of dit terecht is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Michiel, er zitten wel degelijk veel verschillen tussen banksparen voor pensioen en banksparen met je gouden handdruk. De laatste is bijvoorbeeld helemaal niet primair voor pensioen bedoeld, maar juist om, bijvoorbeeld, een tijdelijke uitkering aan te kopen voor tijdens je werkloosheid.

Waarschijnlijk heeft TS een 'opbouwrekening', bedoeld om het geld te parkeren tot het nodig is, en was het principe dat als je dat zou willen gaan gebruiken, je het (gedeeltelijk) tegen 150 kosten kunt overmaken naar een uitkeringsrekening. Wat je nu wil is in feite steeds een stuk naar een uitkeringsrekening zetten en daar zal dan inderdaad steeds 150 voor gerekend gaan worden.

Dat de fiscus bepaalde dingen nu toestaat die eerst niet mochten, dan betekent dat nog niet dat de overeenkomst tussen jou en je bank ineens vanzelf helemaal op de schop gaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie

MichielFRL schreef: @kweenie
De goudenhanddruk opbouwrekening is een bankspaarrekening en moet daarmee aan de wettelijke eisen voldoen. Het idee achter banksparen is dat het fiscaal aantrekkelijk is om nu tegen het hoge IB tarief de inleg af te trekken en later (AOW leeftijd) tegen het lage tarief IB te belasten.
De fiscale regels voor goudenhanddruk uitkeringen zijn ruimer dan voor pensioenproducten. Een goudenhanddruk uitkering mag bijvoorbeeld ieder moment ingaan (met een minimale looptijd afhankelijk van de ingangsleeftijd), terwijl een pensioenproduct rond de AOW leeftijd moet ingaan.

Het doel is ook niet om de inleg nu af te trekken, maar om de handdruk nu nog niet bij je inkomen op te tellen. Is een niet onbelangrijk verschil.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:De fiscale regels voor goudenhanddruk uitkeringen zijn ruimer dan voor pensioenproducten. Een goudenhanddruk uitkering mag bijvoorbeeld ieder moment ingaan (met een minimale looptijd afhankelijk van de ingangsleeftijd), terwijl een pensioenproduct rond de AOW leeftijd moet ingaan.
Dat zijn alleen de fiscale regeltjes, en die staan los van de vraag van TS:
Welke kosten maakt de bank nu werkelijk bij de opname van geld? Of is er gewoon maar een hoog prijskaartje als ontmoedigingsbeleid aangehangen?

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Pasja50,

De kosten van 150 Euro zijn de kosten van administratieve handelingen. Het is een complex product en derhalve is de administratie ook ingewikkelder.

Zie voor de voorwaarden van de Gouden Handdruk Opbouwrekening: https://www.abnamro.nl/nl/prive/pensioe ... erken.html

Bij de Gouden Handdruk Opbouwrekening wordt 150 Euro gerekend als er volledige overdracht plaatsvindt naar een andere financiële instelling of als het bedrag volledig wordt afgekocht.

Mocht men het bedrag in gedeeltes willen uitkeren, dan wordt hiervoor de Gouden Handdruk Leefgeldrekening geopend. De kosten per uitkering zijn dan 2,20 Euro.

Als u toch graag meer informatie wilt over de opbouw van de genoemde 150 Euro, dan is het voor ons noodzakelijk telefonisch contact met u op te nemen omdat wij dan namens u een zogenaamde navraag zullen indienen. De uitslag hiervan kunt u dan uiteraard delen via dit forum.
Mocht u contact willen, laat u ons dan weten hoe u bereikbaar bent.

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO
Mw. Rietdijk

pasja50

ik zal binnenkort contact met u opnemen .Het moet wel een heel erg complex produkt zijn om er zoveel voor te vragen. Ik ben eerder geneigd het verhaal van 16again te geloven. Een hoog prijskaartje als ontmoedigingsbeleid.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind €150 niet zo veel. De bank mag tegenwoordig geld vragen voor de diensten. Ook bij afsluiten moet je geld betalen. Die €150 is als het bedrag volledig wordt overgeheveld, niet voor opname van kleinere bedragen.

pasja50

je betaald ook 150 euro als je kleinere bedragen wilt opnemen. zelfs voor 100 euro. Heb inmiddels telefonisch contact opgenomen met de bank. Men zou mij een schriftelijk berekening toesturen hoe men aan dit bedrag komt.. Is nu al meer dan een week geleden en nog niks ontvangen. Het is waarschijnlijk toch een moeilijke berekening en hoop dat deze kosten ook niet op mij verhaald worden. dan zou het wel eens het vierdubbele kunnen worden.

kweenie

Ja, die kosten zijn er voor iedere keer dat je iets van de rekening wil overmaken naar een andere rekening. Staat toch ook zo in de voorwaarden? De rekening is ook niet bedoeld om vaak kleine bedragen over te maken, de rekening is bedoeld om slechts één of enkele keren een grote hoeveelheid geld over te maken maar een andere rekening. Bijvoorbeeld als je een groot bedrag nodig hebt om een eigen zaak te beginnen, of als je een uitkeringsproduct wil aankopen,zoals een lijfrente of bankspaar-uitkeringsproduct.

Leuk dat ze zeggen dat ze je willen aangeven hoe ze aan die kosten komen. Maar als er íets is wat binnen een onderneming lastig is om te bepalen, dan is het hoe je alle bedrijfskosten moet toerekenen aan de diverse producten en diensten. Lijkt mij daarom ook tamelijk onmogelijk om met zo'n berekening te komen. En dan nog. Ik zie niet wat je met die berekening zou willen doen. Stel dat het een euro kosten en 149 euro winst zou zijn, wat dan nog? Dit is in het verleden afgesproken, dus daar heb je het mee te doen.

Gitarist

Ongelezen bericht door Gitarist »

De kosten van 150 Euro zijn de kosten van administratieve handelingen. Het is een complex product en derhalve is de administratie ook ingewikkelder.

Zie voor de voorwaarden van de Gouden Handdruk Opbouwrekening: https://www.abnamro.nl/nl/prive/pensioe ... erken.html

Bij de Gouden Handdruk Opbouwrekening wordt 150 Euro gerekend als er volledige overdracht plaatsvindt naar een andere financiële instelling of als het bedrag volledig wordt afgekocht.

Mocht men het bedrag in gedeeltes willen uitkeren, dan wordt hiervoor de Gouden Handdruk Leefgeldrekening geopend. De kosten per uitkering zijn dan 2,20 Euro.

Als u toch graag meer informatie wilt over de opbouw van de genoemde 150 Euro, dan is het voor ons noodzakelijk telefonisch contact met u op te nemen omdat wij dan namens u een zogenaamde navraag zullen indienen. De uitslag hiervan kunt u dan uiteraard delen via dit forum.
Mocht u contact willen, laat u ons dan weten hoe u bereikbaar bent.

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO
Mw. Rietdijk
Vreemd verhaal.
Wat heeft een complex product te maken met de opname van het bedrag?
Weer typisch een bankiers methode om mensen geld uit de zak te kloppen met kletspraat.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou een bank ineens berekeningen moeten overleggen? Wat een onzin is dat! Je bent dit toch overeengekomen? Vragen moet je stellen op het moment dat je een overeenkomst sluit - niet op het moment dat je eraan gehouden wordt...

kweenie

Vreemd verhaal.
Wat heeft een complex product te maken met de opname van het bedrag?
Alles. De toezichthouder heeft aan zogenaamde 'complexe' producten namelijk heel andere eisen dan aan niet-complexe producten. Eisen op het gebied van bijvoorbeeld zorgplicht en dossiervorming, wat het een stuk duurder maakt in het beheer, maar ook kun je te maken hebben met provisieverbod,zodat je de kosten voor het afsluiten of veranderen van het product apart in rekening moet brengen in plaats van dat dit impliciet in bijvoorbeeld het rendement van het product zelf zit.

pasja50

na telefonisch contact waar ik te horen heb gekregen dat ze het zo niet konden zeggen en dat het berekend moest worden door een speciale afdeling, heb ik intussen een brief ontvangen van die afdeling. Hieraan staat dat er kosten worden berekend wat ik normaal vindt. Maar waarom het zo hoog moet zijn staat er niet in .. Alleen de mededeling dat het een handmatige handeling is en daarom kostbaar is. Naar mijn menig is dat niet meer dan 15 minuten werk en als ik het dan per uur(600 euro) bereken is dat wat ik niet eens voor een advocaat betaal. Ik laat het hier maar bij , want ik zal waarschijnlijk nooit te horen hoe ze aan dat bedrag komen. Misschien is het om de bonussen te betalen.Ben er helemaal mee eens met de Gitarist

Moneyman

Een lesje economie helpt je wellicht dit te begrijpen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Een lesje economie helpt je wellicht dit te begrijpen.
....begrijpen hoe krom alles in elkaar zit.

Moneyman

"als je het niet wilt zien, zie je het niet".

Gesloten