LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opstalverzekering/ herbouwwaardemeter 2015

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nummer13
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014 19:39

Opstalverzekering/ herbouwwaardemeter 2015

Ongelezen bericht door nummer13 »

Dit jaar ging de premie van mijn Opstalverzekering met 30% omhoog doordat de herbouwwaardemeter van het Verbond voor Verzekeraars 2015 is toegepast.
Ik betaal per jaar dus dan valt de verhoging extra op.
Deze herbouwwaardemeter van 2015 klopt niet.
Woningen met dezelfde afmeting worden nu in de nieuwbouw aangeboden voor de oude waarde.

Het is een slimme truc van de gezamenlijke verzekeringsmaatschappij.

Overstappen heeft geen nut want alle maatschappijen hanteren deze herbouwwaardemeter.
Het zou goed zijn deze truc tegen het licht te houden.
Ik denk dat de opbouwprijs van een schade ver onder de herbouwwaardemeter ligt.
Alle eigenaren van woningen zitten toch met dit probleem.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opstalverzekering/ herbouwwaardemeter 2015

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op basis waarvan concludeer je dat de herbouwwaarde voor 2015 niet klopt? Heb je offertes van bouwbedrijven waaruit blijkt dat het veel goedkoper kan dan wat de verzekeraars zeggen? Als dat zo is, is het een aardig onderwerp voor een krantenartikel of zo.

Dakota11
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2015 21:33

Re: Opstalverzekering/ herbouwwaardemeter 2015

Ongelezen bericht door Dakota11 »

Mijn opstal verzekeraar dacht ook voor mij na en verdubbelde de herbouwwaarde, na enig doorvragen bij mijn verzekeraar kwam ik erachter dat deze via een "objectieve" methode wordt berekend!

Wat deze methode inhoudt ?
Er wordt gebruik gemaakt van vele bronbestanden met vastgoedgegevens op adresniveau. Deze bronbestanden zijn afkomstig van de overheid en het bedrijfsleven. Daartoe behoren de wettelijk verplichte basisregistraties (bv BAG, BGT en WOZ), gemeentelijke belasting-, bouwtoezicht- en vastgoedbestanden, bestemmingsbestanden van de provinciale en rijksoverheid, kadastrale bestanden, Kamer van Koophandel, Agentschap.nl, postcodetabel en bestanden afkomstig van Organisaties van Openbare Orde en Veiligheid, makelaardij en taxatiebureaus.
Deze zijn gekoppeld aan uw postcode en huisnummer (daar wordt als eerste naar gevraagd als u een verzekeringspremie wilt weten )
Een van de belangrijkste brongegevens komt uit uw WOZ beschikking: namelijk de inhoud van uw huis in kubieke meters, het loont de moeite om deze controleren in uw WOZ taxatie rapport.
In mijn geval bleek de WOZ taxatie in M3 naar boven te zijn aangepast, al 4 jaar geleden. Reden was onbekend en niet traceerbaar en is weer inmiddels teruggedraaid. Overigens maakte dit niet echt veel uit op de herberekening van mijn premie, na een half uurtje shoppen op internet kwam er weer een acceptabele premie tevoorschijn bij een een andere verzekeraar die overigens nagenoeg dezelfde herbouwwaarde berekende.
Het curieuze van deze volgens deze herbouwwaarde (volgens Hermes-model) is dat deze uitkomt op 2 X de reële herbouwwaarde. Wel een prettig gevoel natuurlijk, maar waarom moet ik betalen voor iets wat ik niet nodig denk te hebben.
Het komt er min op neer dat ik een Fiat wil verzekeren en dat mijn verzekeraar mij een premie wil laten betalen voor een Ferrari...

Ga eerst na of de WOZ taxateur niet een verkeerde inhoud van uw huis heeft berekend (geschat), en ga dan even shoppen bij een paar vergelijkingssites u zult verbaasd staan over de verschillen in premie.

Gesloten