LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door encore »

en vergeet de prijsstijgingen NA de Bonusaanbiedingen niet. in week 30 was er een fles drinken in de aanbieding van €1,06 voor € 0,79..In week 31 was die fles ineens € 1,12 en in week 32 € 1,22...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

encore schreef:en vergeet de prijsstijgingen NA de Bonusaanbiedingen niet. in week 30 was er een fles drinken in de aanbieding van €1,06 voor € 0,79..In week 31 was die fles ineens € 1,12 en in week 32 € 1,22...
Het klopt dat AH dit doet met andere merken (huismerk, A-merken enzo). AH Basic is nagenoeg nooit in de bonus. Overigens ben ik wat vergeten in mijn vorige post, en dat is namelijk even noemen dat de kwaliteit gelijk is gebleven naar mijn ervaring. De boterhamworst is nog steeds een evengroot (flink) deel mechanically recovered meat. De prijzen zijn ongeveer gelijk (maar vaak toch net ietsjes hoger) dan de Aldi terwijl daar de kwaliteit wel beduidend beter is.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert
Maar dit onderzoek zegt trouwens dat bij de invoering van AH Basic tov het Euroshopper merk, de prijs gemiddeld genomen niet is gestegen, dus gemeten over alle producten.
Dat onderzoek is gepubliceerd op 30-07-2013. De prijsverhogingen begonnen echt pas na Augustus van dat jaar. Aan de dingen die ik regelmatig in huis haal zijn de meeste producten meer dan 10 tot 20% verhoogd.

Overigens, om even op uw eerste post in te gaan: ES was al van AH sinds het begin. Het was het AH budget merk, maar wél degelijk onderdeel van de huismerken. Ze hebben alleen de naam veranderd en de prijzen verhoogd.
kweenie schreef:Maar even terug naar het onderwerp. Ik heb vandaag eens gekeken bij 'mijn' Ah en daar hebben ze gewoon Ah Basic maïs in het assortiment. 55 ct per blikje. Dus de Ah Basic maïs is helemaal niet uit het assortiment.
Zie voorbeeld 1.


Voorbeelden:
  • - AH Basic mais (in blik). Hier is onduidelijkheid over in dit topic. Tijdens de verschillende posts is het volgende gebeurd: ES mais was € 0.55, werd verhoogd naar € 0.64 bij het overstappen naar basic (prijsstijging van ruim 16%). Daarna werden ze tijdelijk (ook bij onze AH XL) uit het assortiment gehaald en nu zijn ze terug en kosten ze weer € 0.55 cent.
  • - AH Basic Spekreepjes: ES was € 0.79 voor 250 gram, daarna € 0.83, € 0.89, € 0.99, € 1.19 (toen werd de verpakking veranderd naar 300 gram) en nu kost deze € 1.29. Prijs per kilo was € 3.16 en is nu € 4.30. Prijsstijging per kilo is 36,08%.
  • - AH Basic tomatenblokjes (in blik): ES prijs was € 0.32. AH Basic prijs is € 0.45. De inhoud is gelijk gebleven; prijsstijging 40,62%.
  • - AH Basic tomatenpuree (kleinste blikje): ES prijs was € 0.06. AH Basic prijs € 0.08. Inhoud ook hier gelijk gebleven; prijsstijging 33,33%. Bij dit product ook wel logisch aangezien het het goedkoopste is wat AH überhaupt verkoopt.
  • - AH Basic gepelde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Ook hier inhoud gelijk gebleven. Prijsstijging: 21,88%
  • - AH Basic gehakt (broodbeleg): ES prijs (150 gr) € 0.55. AH Basic prijs (200 gr) € 0.73. Prijs is hier gelijk gebleven.
  • - AH Basic boterhamworst: ES prijs (150 gr) € 0.61. AH Basic prijs € 0.99 (200 gr). Prijsstijging van € 4.06/kilo naar € 4.95/kilo, dus 21,92%.
  • - AH Basic gekookte worst: ES prijs € 0.95. AH Basic prijs: € 1.09. Prijsstijging 14,74%.
  • - AH Basic bakken en braden: ES prijs € 0.99. AH Basic prijs: € 1.29. Prijsstijging 30,3%.
  • - AH Basic cola (1,5L): ES prijs: € 0.33. AH Basic prijs: € 0.50. Prijsstijging 51,51%.

    Kan zo wel doorgaan, maar denk dat het zo wel duidelijk is. AH's belofte was dat van ES naar AH Basic de kwaliteit verhoogd zou worden en de prijs gelijk zou blijven. Bij de bovenstaande producten heeft AH zich maar bij 2 producten aan de belofte gehouden en de rest verhoogd.
Euroshopper was/is een formule van AMS, een pan-europese inkoopformule waar Ahold (moedermaatschappij van AH) ook deel van uit maakt, maar is dus niet iets uit de koker van AH Nederland zelf. Door de toetreding tot de Belgische supermarkt markt, werd Delhaize, ook partner in AMS, wat geïrriteerd, ook al voert Delhaize zelf Euroshopper niet. De afspraak binnen AMS is namelijk dat er per land 1 retailer is die het Euroshopper merk voert. Dat zal 1 van de redenen zijn dat ze er voor gekozen hebben om voor Albert Heijn, hun grootste formule, een eigen budgetmerk te geven. Maar dan verlies je een zekere inkoopkracht, wat betekend dat sommige producten duurder worden in het schap.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Dat zal 1 van de redenen zijn dat ze er voor gekozen hebben om voor Albert Heijn, hun grootste formule, een eigen budgetmerk te geven. Maar dan verlies je een zekere inkoopkracht, wat betekend dat sommige producten duurder worden in het schap.
Mhm, binnen mijn AH werd altijd door het management beweerd dat het onderdeel van de AH-merken was.

In ieder geval betekent dat nog niet dat AH mag beweren dat de switch een kwaliteitsverhoging zonder prijsverhoging inhoud als dit dus duidelijk niet het geval is. De producten zijn naar mijn ervaring het zelfde, en zelfs al zou de kwaliteit verbeterd zijn, zijn toch prijzen verhoogd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door berndv »

Julie4444 schreef: Mhm, binnen mijn AH werd altijd door het management beweerd dat het onderdeel van de AH-merken was.
En dat klopt ook. Maar daarmee wordt niet gezegd dat ze eigenaar zijn van het merk. Ze zijn alleen de enige die het mogen/mochten voeren in Nederland, dus zul je het nooit bij een andere winkel dan ah tegen zijn gekomen.
sjohie schreef:De afspraak binnen AMS is namelijk dat er per land 1 retailer is die het Euroshopper merk voert.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door encore »

en eerder hadden ze nog èn aanmaaklimo van het AH-merk èn van Euroshopper. Nu is er alleen nog AH-Basic. Gek genoeg proefden mijn kids een verschil tussen de aanmaaklimo's en was de euroshopper goedgekeurd, AH-merk niet. Nu er alleen Basic is is de fles verandert en... kids beweren stellig dat het geen Euroshopper smaakje is maar het AH -merk.. En inderdaad is het Basic-siroop duurder dan het Euroshopper siroop.

Morvan
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 23:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Morvan »

Julie4444 schreef:
Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert
Maar dit onderzoek zegt trouwens dat bij de invoering van AH Basic tov het Euroshopper merk, de prijs gemiddeld genomen niet is gestegen, dus gemeten over alle producten.
Dat onderzoek is gepubliceerd op 30-07-2013. De prijsverhogingen begonnen echt pas na Augustus van dat jaar. Aan de dingen die ik regelmatig in huis haal zijn de meeste producten meer dan 10 tot 20% verhoogd.

Overigens, om even op uw eerste post in te gaan: ES was al van AH sinds het begin. Het was het AH budget merk, maar wél degelijk onderdeel van de huismerken. Ze hebben alleen de naam veranderd en de prijzen verhoogd.
kweenie schreef:Maar even terug naar het onderwerp. Ik heb vandaag eens gekeken bij 'mijn' Ah en daar hebben ze gewoon Ah Basic maïs in het assortiment. 55 ct per blikje. Dus de Ah Basic maïs is helemaal niet uit het assortiment.
Zie voorbeeld 1.


Voorbeelden:
  • - AH Basic mais (in blik). Hier is onduidelijkheid over in dit topic. Tijdens de verschillende posts is het volgende gebeurd: ES mais was € 0.55, werd verhoogd naar € 0.64 bij het overstappen naar basic (prijsstijging van ruim 16%). Daarna werden ze tijdelijk (ook bij onze AH XL) uit het assortiment gehaald en nu zijn ze terug en kosten ze weer € 0.55 cent.
  • - AH Basic Spekreepjes: ES was € 0.79 voor 250 gram, daarna € 0.83, € 0.89, € 0.99, € 1.19 (toen werd de verpakking veranderd naar 300 gram) en nu kost deze € 1.29. Prijs per kilo was € 3.16 en is nu € 4.30. Prijsstijging per kilo is 36,08%.
  • - AH Basic tomatenblokjes (in blik): ES prijs was € 0.32. AH Basic prijs is € 0.45. De inhoud is gelijk gebleven; prijsstijging 40,62%.
  • - AH Basic tomatenpuree (kleinste blikje): ES prijs was € 0.06. AH Basic prijs € 0.08. Inhoud ook hier gelijk gebleven; prijsstijging 33,33%. Bij dit product ook wel logisch aangezien het het goedkoopste is wat AH überhaupt verkoopt.
  • - AH Basic gepelde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Ook hier inhoud gelijk gebleven. Prijsstijging: 21,88%
  • - AH Basic gezeefde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Prijsstijging: 21.88%.
  • - AH Basic gehakt (broodbeleg): ES prijs (150 gr) € 0.55. AH Basic prijs (200 gr) € 0.73. Prijs is hier gelijk gebleven.


    Kan zo wel doorgaan, maar denk dat het zo wel duidelijk is. AH's belofte was dat van ES naar AH Basic de kwaliteit verhoogd zou worden en de prijs gelijk zou blijven. Bij de bovenstaande producten heeft AH zich maar bij 2 producten aan de belofte gehouden en de rest verhoogd.
Een beetje late reactie, ben lang niet op dit forum geweest.
Maar komt ook mooi uit.
Kocht altijd Euroshopper koffiemelkpoeder, werd toen Basic, bleeg even lekker wel duurder,........... maar nu was vorig jaar (2014), die Basic koffiemelkpoeder nog 74 cent nu sinds een tijd even in vlotte stappen 1,09!!!
Zeggen de meeste mensen, ach die paar duppies, maar bekijk het een procentueel!!!!! Dat is 47%!!!
Koop nu eens een nieuwe wagen, ga ik van een heel goedkope uit €10.000,00, tel daar eens 47% bij, dat is wel even €4.700,00 meer. Hoeveel potten verkoopt Appie per jaar van die potten?? Miljoenen??? en dat verhogen met 47%. Je moet het grotere plaatje hierbij zien.

Morvan
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 23:44

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Morvan »

eleven schreef:
dhc schreef:Momenteel heeft SPAR in Nederland ongeveer 260 winkels......

Zelf in Spanië zijn er nog Spar winkels.
Sterker nog in Spanje zijn er op twee na de meeste Spar winkels en wel 1989, Groot Britanie wint met 2560 filialen. In China is het eerste filiaal in 2005 geopend.
Het totaal aantal winkels in 2010 bedraagt 12.456 in 34 landen. In Nigeria is er 1 geopend in 2009.
Ze zitten in Europa, Afrika, Verre Oosten en zelfs Australie.
Ik zelf heb op de Canarische eilanden gewerkt en gewoont en wij kochten niet waar de toeristen kochten walgelijk duur, maar wij gingen naar een klein vissers dorpje, daar was de Spar en de Hollandse kaas goedkoper dan hier :lol:
In Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Tsjechië heeft SPAR naast supermarkten ook een sportwinkelketen onder de naam Hervis.
En zo zijn er nog wat varianten

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door kweenie »

Puur vraag en aanbod. Melkpoeder heeft te maken met een groot tekort aan productiecapaciteit. Heeft vooral te maken met babymelk waar met name vanuit China een heel grote vraag naar is. Het is dus veel aantrekkelijker om de productiecapaciteit voor babymelk te gebruiken en dus zal ook koffiemelkpoeder duurder worden. Heeft dus niets te maken met Euroshopper/basis veranderingen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Puur vraag en aanbod. Melkpoeder heeft te maken met een groot tekort aan productiecapaciteit. Heeft vooral te maken met babymelk waar met name vanuit China een heel grote vraag naar is. Het is dus veel aantrekkelijker om de productiecapaciteit voor babymelk te gebruiken en dus zal ook koffiemelkpoeder duurder worden. Heeft dus niets te maken met Euroshopper/basis veranderingen.
Tenzij je toevallig inzicht hebt in de productieprocessen van fabrieken en of deze (en hoeveel) geswitched zijn, en wat de inkoopprijs is voor AH ten opzichte van eerder, kun je dit niet zomaar zeggen.

Praktisch alle Euroshopperproducten zijn flink in prijs gestegen sinds ze AH Basic zijn, tegen de belofte van AH in. Ook als de vraag naar koffiemelk relatief hoger zou zijn t.o.v. het aanbod had AH alsnog beloofd de prijzen gelijk te houden. Een stijging van 47% is flink, maar zo ook bij de tomatenblokjes, die van € 0.32 naar (huidig) € 0.55 zijn gegaan, of bloem (€ 0.42 naar € 0.57), of cola € 0.32 naar € 0.50). Er is een hele lijst van ongerelateerde producten die flink gestegen zijn.

Bavinck
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2015 14:33

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Bavinck »

Er valt aan het beleid van AH geen touw vast te knopen. Recent zijn alle AH basic kaas producten uit het assortiment gehaald. Sinds kort is men begonnen met de vleeswaren te neutraliseren. Dus geen basic filet americain meer, geen ossenworst, geen ham in blik etc.
Het lijkt wel of AH een hekel heeft aan klanten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

AH is in elk geval dominant in de supermarktsector. Ze hebben een marktaandeel van circa 40%. Goed voor AH en niemand anders. Als er een andere supermarkt in de buurt is zou ik daar na toe gaan. De Plus bij mij in de buurt is beter en goedkoper. Plus is 10 keer kleiner dan AH dus reken maar dat ze hun best moeten doen voor hun klanten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bavinck schreef:Er valt aan het beleid van AH geen touw vast te knopen. Recent zijn alle AH basic kaas producten uit het assortiment gehaald. Sinds kort is men begonnen met de vleeswaren te neutraliseren. Dus geen basic filet americain meer, geen ossenworst, geen ham in blik etc.
Het lijkt wel of AH een hekel heeft aan klanten.
Misschien willen de AH klanten liever goed spul dan die basic rommel. Sommige AH Basic producten zijn prima, maar er zitten ook ronduit slechte producten tussen. Als die niet goed verkopen (omdat het rommel is) is het logische dat die producten uit het assortiment gaan.

PS: denk je echt dat mensen in zo'n bedrijf als doel hebben om hun klanten te gaan pesten? Dat doe jij op je werk toch ook niet met klanten? (hoop ik)

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door sjohie »

Morvan schreef:
Julie4444 schreef:
Spottery schreef:Een tijdje geleden was er veel heisa over dat Albert
Maar dit onderzoek zegt trouwens dat bij de invoering van AH Basic tov het Euroshopper merk, de prijs gemiddeld genomen niet is gestegen, dus gemeten over alle producten.
Dat onderzoek is gepubliceerd op 30-07-2013. De prijsverhogingen begonnen echt pas na Augustus van dat jaar. Aan de dingen die ik regelmatig in huis haal zijn de meeste producten meer dan 10 tot 20% verhoogd.

Overigens, om even op uw eerste post in te gaan: ES was al van AH sinds het begin. Het was het AH budget merk, maar wél degelijk onderdeel van de huismerken. Ze hebben alleen de naam veranderd en de prijzen verhoogd.
kweenie schreef:Maar even terug naar het onderwerp. Ik heb vandaag eens gekeken bij 'mijn' Ah en daar hebben ze gewoon Ah Basic maïs in het assortiment. 55 ct per blikje. Dus de Ah Basic maïs is helemaal niet uit het assortiment.
Zie voorbeeld 1.


Voorbeelden:
  • - AH Basic mais (in blik). Hier is onduidelijkheid over in dit topic. Tijdens de verschillende posts is het volgende gebeurd: ES mais was € 0.55, werd verhoogd naar € 0.64 bij het overstappen naar basic (prijsstijging van ruim 16%). Daarna werden ze tijdelijk (ook bij onze AH XL) uit het assortiment gehaald en nu zijn ze terug en kosten ze weer € 0.55 cent.
  • - AH Basic Spekreepjes: ES was € 0.79 voor 250 gram, daarna € 0.83, € 0.89, € 0.99, € 1.19 (toen werd de verpakking veranderd naar 300 gram) en nu kost deze € 1.29. Prijs per kilo was € 3.16 en is nu € 4.30. Prijsstijging per kilo is 36,08%.
  • - AH Basic tomatenblokjes (in blik): ES prijs was € 0.32. AH Basic prijs is € 0.45. De inhoud is gelijk gebleven; prijsstijging 40,62%.
  • - AH Basic tomatenpuree (kleinste blikje): ES prijs was € 0.06. AH Basic prijs € 0.08. Inhoud ook hier gelijk gebleven; prijsstijging 33,33%. Bij dit product ook wel logisch aangezien het het goedkoopste is wat AH überhaupt verkoopt.
  • - AH Basic gepelde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Ook hier inhoud gelijk gebleven. Prijsstijging: 21,88%
  • - AH Basic gezeefde tomaten: ES prijs: € 0.32. AH Basic prijs € 0.39. Prijsstijging: 21.88%.
  • - AH Basic gehakt (broodbeleg): ES prijs (150 gr) € 0.55. AH Basic prijs (200 gr) € 0.73. Prijs is hier gelijk gebleven.


    Kan zo wel doorgaan, maar denk dat het zo wel duidelijk is. AH's belofte was dat van ES naar AH Basic de kwaliteit verhoogd zou worden en de prijs gelijk zou blijven. Bij de bovenstaande producten heeft AH zich maar bij 2 producten aan de belofte gehouden en de rest verhoogd.
Een beetje late reactie, ben lang niet op dit forum geweest.
Maar komt ook mooi uit.
Kocht altijd Euroshopper koffiemelkpoeder, werd toen Basic, bleeg even lekker wel duurder,........... maar nu was vorig jaar (2014), die Basic koffiemelkpoeder nog 74 cent nu sinds een tijd even in vlotte stappen 1,09!!!
Zeggen de meeste mensen, ach die paar duppies, maar bekijk het een procentueel!!!!! Dat is 47%!!!
Koop nu eens een nieuwe wagen, ga ik van een heel goedkope uit €10.000,00, tel daar eens 47% bij, dat is wel even €4.700,00 meer. Hoeveel potten verkoopt Appie per jaar van die potten?? Miljoenen??? en dat verhogen met 47%. Je moet het grotere plaatje hierbij zien.
Je vergelijkt koffiecreamer met auto's, dat is de overtreffende trap van de spreekwoordelijke appels met peren. :shock: Dit levensmiddel heeft 1 hoofdbestanddeel, melkpoeder, wat op dit moment relatief schaars is ivm de krampjes op de babyvoedingmarkt, het andere een complex mechanisch product met een levensduur van vele jaren, en duizenden onderdelen, met weet ik hoeveel grondstoffen als basis.

Als de prijs je niet aanstaat, kan je toch naar een andere supermarkt gaan? Gezien de prijsstelling denk ik dan aan een Aldi of Lidl, die zitten ook door heel Nederland.

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veel mensen die reageren in dergelijke topics worden duidelijk niet gehinderd door enige kennis omtrent kostprijsberekeningen en allerhande factoren die van invloed zijn op (kost)prijsschommelingen. Levert wel leuk leesvoer op. ;-)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:Veel mensen die reageren in dergelijke topics worden duidelijk niet gehinderd door enige kennis omtrent kostprijsberekeningen en allerhande factoren die van invloed zijn op (kost)prijsschommelingen. Levert wel leuk leesvoer op. ;-)
Die factoren zijn niet relevant als de verkoper beloofd heeft de prijzen gelijk te houden. :wink:
Belofte maakt schuld, en AH heeft zich alles behalve aan de belofte gehouden. De redenen hiervoor maken niet uit, want dat ze zich niet aan hun woord hebben gehouden is gewoon een feit.

Als het onrealistisch was hadden ze het gewoon niet moeten beloven in hun mooie reclames en gewoon eerlijk moeten zijn tegen de consument, of er gewoon niets over moeten zeggen.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan niet verwachten dat de prijs tot in lengte der dagen gelijk blijft. Dat is simpelweg onrealistisch. Er is ook geen garantie dat Euroshopper de prijs gelijk had kunnen houden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Je kan niet verwachten dat de prijs tot in lengte der dagen gelijk blijft. Dat is simpelweg onrealistisch. Er is ook geen garantie dat Euroshopper de prijs gelijk had kunnen houden.
AH had niet moeten beloven dat, wanneer Euroshopper naar AH Basic ging, de prijzen gelijk zouden blijven.

De verwachting van de klant is niet relevant. Als AH dit in hun reclames belooft en op deze manier AH Basic promote, mag je dit als consument geloven en moeten ze zich daar gewoon (in ieder geval tot een paar maanden ofzo na de switch) aan houden. Hebben ze niet gedaan en dat is niets minder dan misleiding.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat dit niet hard te maken is. Maar in Nederland hebben we een mooi instituut tegen misleidende reclames...

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn misleid consument ivm belofte over euroshopper

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:
Moneyman schreef:Veel mensen die reageren in dergelijke topics worden duidelijk niet gehinderd door enige kennis omtrent kostprijsberekeningen en allerhande factoren die van invloed zijn op (kost)prijsschommelingen. Levert wel leuk leesvoer op. ;-)
Die factoren zijn niet relevant als de verkoper beloofd heeft de prijzen gelijk te houden. :wink:
Belofte maakt schuld, en AH heeft zich alles behalve aan de belofte gehouden. De redenen hiervoor maken niet uit, want dat ze zich niet aan hun woord hebben gehouden is gewoon een feit.

Als het onrealistisch was hadden ze het gewoon niet moeten beloven in hun mooie reclames en gewoon eerlijk moeten zijn tegen de consument, of er gewoon niets over moeten zeggen.
Toch zijn die factoren wél relevant, omdat je als consument een reclame-uiting altijd moet bezien vanuit de context "wat mag een consument redelijkerwijs verwachten". 't Is mij ook nog nooit gelukt om m'n huishouden zó schoon te krijgen als in de reclames ;-)

Pas als de uiting (ver) buiten die context valt, zal de RCC daar iets mee kunnen. Ik denk dat dat in onderhavig geval niet aan de orde is, maar.... try it and you know it ;)

Gesloten