LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting nep 0900 nummer OV Chipkaart?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
menan

Oplichting nep 0900 nummer OV Chipkaart?

Ongelezen bericht door menan »

Ik wilde het Ov chipkaart nummer bellen. 0900 0980. Ik belde echter 0900 0908 en moest ineens 1 euro betalen ipv 50 c de dag er voor. Ze melden zich aan als OV chipkaart en verbraken vervolgens na 30 seconden de verbinding. Ik heb de indruk dat ik hier opgelicht ben doordat ik 2 cijfers heb omgedraaid.

sjohie

Re: Oplichting nep 0900 nummer OV Chipkaart?

Ongelezen bericht door sjohie »

menan schreef:Ik wilde het Ov chipkaart nummer bellen. 0900 0980. Ik belde echter 0900 0908 en moest ineens 1 euro betalen ipv 50 c de dag er voor. Ze melden zich aan als OV chipkaart en verbraken vervolgens na 30 seconden de verbinding. Ik heb de indruk dat ik hier opgelicht ben doordat ik 2 cijfers heb omgedraaid.
Het nummer is zo te lezen van Tradiks BV, en die zijn gevestigd in Son en Breugel.

Ik zou bovenstaande gegevens even aan OV-chipkaart melden via dit formulier, die zullen er niet blij mee zijn, en er vermoedelijk wel actie op ondernemen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:
menan schreef:Ik wilde het Ov chipkaart nummer bellen. 0900 0980. Ik belde echter 0900 0908 en moest ineens 1 euro betalen ipv 50 c de dag er voor. Ze melden zich aan als OV chipkaart en verbraken vervolgens na 30 seconden de verbinding. Ik heb de indruk dat ik hier opgelicht ben doordat ik 2 cijfers heb omgedraaid.
Het nummer is zo te lezen van Tradiks BV, en die zijn gevestigd in Son en Breugel.

Ik zou bovenstaande gegevens even aan OV-chipkaart melden via dit formulier, die zullen er niet blij mee zijn, en er vermoedelijk wel actie op ondernemen.
Nee de melding moet gedaan worden aan de opta. De ov-chipkaart heeft hier niks mee te maken. Iedereen mag een 090x nummer registeren. De opta eist alleen dat er achter dat nummer daadwerkelijk een dienst verleend wordt. Dat een nummer verwarring zaait met andere nummers is niet relevant en niet strafbaar.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Niet strafbaar?
Klinkt als oplichting (strafbaar) en misbruik van merkrecht (schadevergoeding op te eisen door rechthebbende).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

"in plaats van de dag ervoor"... had u toen ook al het verkeerde nummer gekozen?

Dit is in ieder geval een passieve vorm van oplichting, want als u geen verkeerd nummer draait wordt u niet "opgelicht". ;-)

Als ik dit nummer bel, hoor ik gewoon dat het nummer niet bereikbaar is.

olaf79

k2p schreef:Niet strafbaar?
Klinkt als oplichting (strafbaar) en misbruik van merkrecht (schadevergoeding op te eisen door rechthebbende).
Het hebben van een telefoonnummer dat lijkt op het nummer van een ander is niet strafbaar. Om sprakte te zijn van oplichting moet er intentie in het spel zijn. Dat zou je kunnen bewijzen als er 100x bellen nooit wordt opgenomen maar wel geld wordt berekend. 1x kan prima een technische storing zijn zoals het ook gebeurd dat je na 10 minuten in de wacht opeens de verbinding kwijt bent.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

@olaf79
menan schreef:... Ze melden zich aan als OV chipkaart ...

olaf79

k2p schreef:@olaf79
menan schreef:... Ze melden zich aan als OV chipkaart ...
Ik weet niet wat TS daarmee bedoelt, maar als ze werkelijk melden dat zij van OV chipkaart zijn, dan plegen ze inderdaad inbreuk op het merken recht van TLS en kan het zijn dat er toch sprake is van oplichting.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:"in plaats van de dag ervoor"... had u toen ook al het verkeerde nummer gekozen?

Dit is in ieder geval een passieve vorm van oplichting, want als u geen verkeerd nummer draait wordt u niet "opgelicht". ;-)

Als ik dit nummer bel, hoor ik gewoon dat het nummer niet bereikbaar is.
TS, kan je misschien de vraag nog beantwoorden?

Gesloten