LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bonussen bij banken en verzekeraars

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Het Hoge Noorden
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2009 18:53

Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door Het Hoge Noorden »

Waar komen die dikke bonussen bij banken en verzekeraars toch vandaan? :shock:

Op 10 april verliep mijn Beleggingsplan bij Nationale Nederlanden (destijds afgesloten bij de Postbank). Ik verwachtte dus op die dag een aardig bedrag op mijn bankrekening te kunnen ontvangen. Nou ja, aardig bedrag, volgend het laatste jaaroverzicht mag ik blij zijn als ik mijn inleg in het ‘WinstVastplan’ van al die jaren terugkrijg. Hoewel ik dit product nooit heb kunnen vinden in de publicaties over woekerpolissen werd er wel elke maand een hoog bedrag aan kosten ingehouden. Hoeveel is niet duidelijk want in de voorwaarden begon de tabel met 14%, voor een bedrag dat hoger was dan het mijne. Daar voor de nog hogere bedragen steeds minder kosten rekening werden gebracht, kan ik er wel vanuit gaan dat ik meer dan 14% van elke inleg aan kosten kwijt ben geweest.
Maar toen er aan het eind van de middag nog niets was bijgeschreven heb ik de klantenservice van Nationale Nederlanden maar eens gebeld.
De reactie van de zeer uit hoogte spekende meneer die aan de lijn kreeg was ronduit onthutsend. De gedachte dat zoiets snel zou worden uitgekeerd moest ik maar heel snel laten varen. Het zou minstens tien dagen duren voor het geld, dat inderdaad op die dag was vrijgekomen, op mijn rekening zou staan.
Op mijn reactie dat ik nogal vreemd vond dat voor het doen van een eenvoudige overschrijving een periode van tien dagen wordt uitgetrokken, was de reactie dat ik maar heel blij moest zijn als het inderdaad met tien dagen zou lukken want dat het volgens de voorwaarden dertig dagen mocht duren.
Mijn vraag of er dan over de periode van die kunstmatig veroorzaakte vertraging ook rente werd uitbetaald werd letterlijk weggelachen. Wat dacht ik wel: ‘rente gaan was pas uitbetalen als het langer duurt dan dertig dagen’.
Inderdaad, het staat zo in de kleine lettertjes van de polis. De Postbank zorgde destijds ook al goed voor de bonussen van zijn directeuren. Het was handig geweest als van e.e.a. melding was gemaakt in de brief waarmee al maanden geleden de uitkering van de polis werd uitgelegd. Dat had de teleurstelling en de ergernis misschien nog een beetje kunnen beperken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk is de rente over die paar dagen een fractie van de kosten die de verzekeraar heeft aan het beantwoorden van zulke telefoontjes...

Bovendien gaat het niet om "het doen van een eenvoudige overschrijving", maar om een verzekering die tot uitkering moet komen. Dat is een heel andere situatie en een heel ander proces. Waar veel meer tijd mee gemoeid is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik zie niet wat uw ontevredenheid over de termijn van uitkering bij beëindiging van een financieel product te maken heeft met bonussen.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Bovendien gaat het niet om "het doen van een eenvoudige overschrijving", maar om een verzekering die tot uitkering moet komen. Dat is een heel andere situatie en een heel ander proces. Waar veel meer tijd mee gemoeid is.
Hoe lang is al bij de verzekering bekend dat op 10 april TS zijn beleggingsplan afloopt?
Misschien al 10 of 20 jaar!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, want pas na 10 april kan bij de verzekeraar bekend zijn of aan alle eisen is voldaan om de verzekering tot uitkering te laten komen. Er kan dus nooit voor die tijd bekend zijn of, en aan wie, er uitgekeerd moet gaan worden.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door sjohie »

Het Hoge Noorden schreef:Waar komen die dikke bonussen bij banken en verzekeraars toch vandaan? :shock:

Op 10 april verliep mijn Beleggingsplan bij Nationale Nederlanden (destijds afgesloten bij de Postbank). Ik verwachtte dus op die dag een aardig bedrag op mijn bankrekening te kunnen ontvangen. Nou ja, aardig bedrag, volgend het laatste jaaroverzicht mag ik blij zijn als ik mijn inleg in het ‘WinstVastplan’ van al die jaren terugkrijg. Hoewel ik dit product nooit heb kunnen vinden in de publicaties over woekerpolissen werd er wel elke maand een hoog bedrag aan kosten ingehouden. Hoeveel is niet duidelijk want in de voorwaarden begon de tabel met 14%, voor een bedrag dat hoger was dan het mijne. Daar voor de nog hogere bedragen steeds minder kosten rekening werden gebracht, kan ik er wel vanuit gaan dat ik meer dan 14% van elke inleg aan kosten kwijt ben geweest.
Maar toen er aan het eind van de middag nog niets was bijgeschreven heb ik de klantenservice van Nationale Nederlanden maar eens gebeld.
De reactie van de zeer uit hoogte spekende meneer die aan de lijn kreeg was ronduit onthutsend. De gedachte dat zoiets snel zou worden uitgekeerd moest ik maar heel snel laten varen. Het zou minstens tien dagen duren voor het geld, dat inderdaad op die dag was vrijgekomen, op mijn rekening zou staan.
Op mijn reactie dat ik nogal vreemd vond dat voor het doen van een eenvoudige overschrijving een periode van tien dagen wordt uitgetrokken, was de reactie dat ik maar heel blij moest zijn als het inderdaad met tien dagen zou lukken want dat het volgens de voorwaarden dertig dagen mocht duren.
Mijn vraag of er dan over de periode van die kunstmatig veroorzaakte vertraging ook rente werd uitbetaald werd letterlijk weggelachen. Wat dacht ik wel: ‘rente gaan was pas uitbetalen als het langer duurt dan dertig dagen’.
Inderdaad, het staat zo in de kleine lettertjes van de polis. De Postbank zorgde destijds ook al goed voor de bonussen van zijn directeuren. Het was handig geweest als van e.e.a. melding was gemaakt in de brief waarmee al maanden geleden de uitkering van de polis werd uitgelegd. Dat had de teleurstelling en de ergernis misschien nog een beetje kunnen beperken.
10 april is de einddatum, vanaf dat moment moet de waarde vastgesteld worden, en bijvoorbeeld of de begunstigde nog leeft, of jij dat ook daadwerkelijk bent, en zo nog wel wat meer dingen. Dan is er nog het feit dat bedrijven vaste mutatiedagen in een maand hebben, ene verzekeraar schrijft bijvoorbeeld 1x/maand bij alle klanten geld bij of af, en dan ben je zo een paar werkweken (10 werkdagen = 2 weken) verder.

Het Hoge Noorden
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2009 18:53

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door Het Hoge Noorden »

16again schreef:
kweenie schreef:Bovendien gaat het niet om "het doen van een eenvoudige overschrijving", maar om een verzekering die tot uitkering moet komen. Dat is een heel andere situatie en een heel ander proces. Waar veel meer tijd mee gemoeid is.
Hoe lang is al bij de verzekering bekend dat op 10 april TS zijn beleggingsplan afloopt?
Misschien al 10 of 20 jaar!
Precies in het midden: 15 jaar Bovendien heb ik al in januari een formulier moeten invullen waarin stond aan wie het geld moest worden uitgekeerd etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door kweenie »

Al had je dat 15 jaar geleden al ingevuld, ze kunnen het pas na de 10de verwerken. Als je 9 april onder een trein was gekomen, dan had de verzekering namelijk niets aan jouw ingevulde formulier gehad.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door 16again »

Komt op mij meer over als:
Zodra luiheid lonend is........ben je lui

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het komt op mij weer meer over als meteen beginnen met blind kritiek leveren, terwijl je niet eens weet wat voor product het eigenlijk is en wat de eigenschappen daarvan zijn.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bonussen bij banken en verzekeraars

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:blind kritiek.....
Al ken je de eigenschappen van het product niet, de eigenschappen van banken en verzekeraars zijn inmiddels alom bekend. Gezien hun track record sluit ik niet uit dat ook "blinde" kritiek achteraf niet misplaatst blijkt te zijn.

Gesloten