LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] van wie is de auto?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mmyrthe

van wie is de auto?

Ongelezen bericht door Mmyrthe »

Ik zit met een moeilijke vraag;
Mijn vader heeft recent een huis gekocht via de veiling.
Wanneer je een huis koopt via de veiling wordt het huis inclusief de inboedel jouw eigendom.
Nu staat er op de oprit van het huis een auto, deze is van de voormalige eigenaar van het huis. Maar de eigenaar van het huis is met de noorden zon vertrokken omdat hij de hypotheek van zijn huis niet meer kon betalen. Mijn vraag is; voor wie is nu de auto? Wie kan mij hier bij helpen?

witte angora

Re: van wie is de auto?

Ongelezen bericht door witte angora »

De auto is van degene op wiens naam hij staat. Hoe een en ander afgewikkeld moet worden, zou je met de veilingmeester moeten overleggen denk ik. Die kan je meer vertellen dan mensen hier.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Die auto is van de eigenaar die de papiertjes heeft. Tenzij het ding verbeurd is verklaard...dan moet je die verklaring wel zien natuurlijk...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een auto op de oprit is sowieso geen inboedel...

wieder

Moneyman schreef:Een auto op de oprit is sowieso geen inboedel...
Maar de oprit zelf is dan weer wel onroerend goed... :mrgreen:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mmyrthe schreef:Ik zit met een moeilijke vraag;
Wanneer je een huis koopt via de veiling wordt het huis inclusief de inboedel jouw eigendom.
Nu staat er op de oprit van het huis een auto, deze is van de voormalige eigenaar van het huis. Maar de eigenaar van het huis is met de noorden zon vertrokken omdat hij de hypotheek van zijn huis niet meer kon betalen. Mijn vraag is; voor wie is nu de auto? Wie kan mij hier bij helpen?
Hm, interessante vraag. In principe is de auto eigendom van degene op wiens naam hij staat. Maar als de auto is achtergelaten op uw terrein en u heeft de eigenaar gesommeerd deze te verwijderen dan zou u de auto kunnen laten wegslepen naar de openbare weg. De sleepkosten komen voor rekening van de eigenaar maar als die is vertrokken gaat u dat niet helpen. U zou dan de auto kunnen laten veilen om de sleepkosten vergoedt te krijgen.
Tsja, een goede vraag, heb zo het antwoord niet....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik weet niet of ik de enige ben, maar bij dit soort vragen, vooral in het eerste topic van nét aangemelde forumleden, heb ik altijd het knagende vermoeden dat om het antwoord op een huiswerkopdracht gevraagd wordt..

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ja of iemand die hoopt hier het antwoord te kunnen krijgen hoe ze zich de auto toe kan eigenen

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie & @kokka, oei, wat zijn we wantrouwend geworden. 't Is een moeilijke vraag maar om het als een huiswerkopdracht te lezen of: hoe eigen ik me het vehikel toe; dat hoeft toch niet zo te zijn?
@mmyrthe, denk toch dat je bij het veilinghuis moet zijn: uiteindelijk staat die auto op de grond die ook door je vader is gekocht, die auto is natuurlijk van de met de noorderzon verdwenen eigenaar. Je zou ook nog eens kunnen informeren of de RDW een oplossing heeft; die zullen niet voor de eerste keer met dit bijltje hakken. (Zou er niet zelf in gaan rijden: :lol: ).

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:@sjohie & @kokka, oei, wat zijn we wantrouwend geworden. 't Is een moeilijke vraag maar om het als een huiswerkopdracht te lezen of: hoe eigen ik me het vehikel toe; dat hoeft toch niet zo te zijn?
@mmyrthe, denk toch dat je bij het veilinghuis moet zijn: uiteindelijk staat die auto op de grond die ook door je vader is gekocht, die auto is natuurlijk van de met de noorderzon verdwenen eigenaar. Je zou ook nog eens kunnen informeren of de RDW een oplossing heeft; die zullen niet voor de eerste keer met dit bijltje hakken. (Zou er niet zelf in gaan rijden: :lol: ).
Het komt gewoon wat vreemd op me over dat de genoemde vader blijkbaar wel een huis kan kopen op een veiling, wat ook aardig wat juridische voetangels kent, maar vervolgens deze vraag door een kind op een relatief klein consumentenforum laat plaatsen. Ik zou verwachten dat de vader wel toegang zou hebben tot professioneel juridisch advies.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
tenormin schreef:@sjohie & @kokka, oei, wat zijn we wantrouwend geworden. 't Is een moeilijke vraag maar om het als een huiswerkopdracht te lezen of: hoe eigen ik me het vehikel toe; dat hoeft toch niet zo te zijn?
Het komt gewoon wat vreemd op me over dat de genoemde vader blijkbaar wel een huis kan kopen op een veiling, wat ook aardig wat juridische voetangels kent, maar vervolgens deze vraag door een kind op een relatief klein consumentenforum laat plaatsen. Ik zou verwachten dat de vader wel toegang zou hebben tot professioneel juridisch advies.
Een huis kopen op een (executie)veiling is tegenwoordig bijzonder eenvoudig. Juridische kennis en hulp is niet vereist. Nadeel is dan echter wel dat er dit soort addertjes onder het gras kunnen zitten. En dan denken mensen al gauw "hé, iedere maandag zie ik dat hoofd van Antoinette, laat ik eens op het forum kijken". Logisch toch? Volgens mij exact waar dit topic eigenlijk voor bedoeld is. Of mogen alleen mensen die zich al helemaal klem geouwehoerd hebben hier om hulp vragen? :wink:

tenormin

Misschien weet vader niet dat "kind" (kan wel 50 of 60 zijn toch)? de vraag op een forum ging stellen.
Maar okay, jullie kunnen gelijk hebben, dat weet ik niet. Ik 'ageerde' alleen een beetje tegen jullie stellingen "omdat de TS nieuw is" en dus bij voorbaat ??? Nogmaals , geen idee. Als ze niets meer laat horen krijgen jullie gelijk.

wieder

olaf79 schreef:..U zou dan de auto kunnen laten veilen om de sleepkosten vergoedt te krijgen.
...
Nee, dat kan niet, het is immers niet je eigendom.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

:oops: sorry :oops:

prem

Ongelezen bericht door prem »

Mmyrthe schreef:Ik zit met een moeilijke vraag;
Niet zo moeilijk hoor.
Hij is van de rechtmatige eigenaar.
Even een tractor of een goeie 4x4 ervoor zetten en naar de weg slepen.

tenormin

prem schreef: Niet zo moeilijk hoor.
Hij is van de rechtmatige eigenaar.
Even een tractor of een goeie 4x4 ervoor zetten en naar de weg slepen.
Die import Belg heeft toch wel een sublieme oplossing. Chapeau prem :)

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Kentekenhouder is niet perse de eigenaar, maar wordt wel vermoed eigenaar te zijn. De eigenaar moet gesommeerd worden de auto te verwijderen. Bij nalatigheid kan er stallinggeld in rekening worden gebracht. Je moet dit dan wel aankondigen. Je kan ook niet zomaar de auto van het erf verwijderen. Je bent dan verantwoordelijk voor eventuele schade.

prem

Ongelezen bericht door prem »

sacredfour schreef:Kentekenhouder is niet perse de eigenaar, maar wordt wel vermoed eigenaar te zijn. De eigenaar moet gesommeerd worden de auto te verwijderen. Bij nalatigheid kan er stallinggeld in rekening worden gebracht. Je moet dit dan wel aankondigen. Je kan ook niet zomaar de auto van het erf verwijderen. Je bent dan verantwoordelijk voor eventuele schade.
Aan wie? Hij is niet te vinden!
Sleepkabel er onder en achter de Landrover, ik zou er korten metten mee maken.

tenormin

sacredfour schreef:Kentekenhouder is niet perse de eigenaar, maar wordt wel vermoed eigenaar te zijn. De eigenaar moet gesommeerd worden de auto te verwijderen. Bij nalatigheid kan er stallinggeld in rekening worden gebracht. Je moet dit dan wel aankondigen. Je kan ook niet zomaar de auto van het erf verwijderen. Je bent dan verantwoordelijk voor eventuele schade.
De eigenaar is, zoals u uit het topic kon lezen met de noorderzon vertrokken. Misschien dat het Zuiderlicht voor een oplossing kan zorgen. :lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

prem schreef:
Aan wie? Hij is niet te vinden!
Sleepkabel er onder en achter de Landrover, ik zou er korten metten mee maken.
Zolang je niet weet wie de eigenaar is, weet je ook niet wie er eventuele schade maakt als je het ding weg sleept. :wink:
Het ding staat op jullie erf, en jullie erf is geen openbare parkeerplaats. Makkelijk toch?

Gesloten