LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] IVA en hulpbehoevend
IVA en hulpbehoevend
Goedendag,
Sinds september 2013 heb ik vanwege een dwarslaesie een IVA uitkering.
Bij toeval kwam ik er achter dat ik recht heb op een toeslag op mijn uitkering vanwege hulpbehoevendheid. Ik heb deze toeslag in januari 2015 aangevraagd, de toeslag van 10% is mij ook toegewezen maar met ingangsdatum januari 2015.
Ik ben echter van mening dat deze toeslag al in had moeten gaan bij het begin van mijn uitkering.
Het bestaan van deze toeslag staat niet in de voorlichtingsboekjes van het UWV. Ook heeft de keuringsarts niet met mij hierover gesproken.
De medewerkster van het UWV stelt dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, ik het dus eerder aan had moeten vragen en ik zodoende geen recht heb op de aanvulling met terugwerkende kracht.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Sinds september 2013 heb ik vanwege een dwarslaesie een IVA uitkering.
Bij toeval kwam ik er achter dat ik recht heb op een toeslag op mijn uitkering vanwege hulpbehoevendheid. Ik heb deze toeslag in januari 2015 aangevraagd, de toeslag van 10% is mij ook toegewezen maar met ingangsdatum januari 2015.
Ik ben echter van mening dat deze toeslag al in had moeten gaan bij het begin van mijn uitkering.
Het bestaan van deze toeslag staat niet in de voorlichtingsboekjes van het UWV. Ook heeft de keuringsarts niet met mij hierover gesproken.
De medewerkster van het UWV stelt dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, ik het dus eerder aan had moeten vragen en ik zodoende geen recht heb op de aanvulling met terugwerkende kracht.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: IVA en hulpbehoevend
Hallo Judith, ik heb hier geen ervaring mee maar reageer toch even. Ik ben bekend met veel info van het UWV over arbeidsongeschiktheid maar kan deze specifieke toeslag 'hogere uitkering bij hulpbehoevendheid' ook niet vinden. Enerzijds heb je zelf de verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld zaken als huurtoeslag of zorgtoeslag aan te vragen zonder dat je daarop gewezen wordt. Anderzijds is die verantwoordelijkheid in jouw geval maar zeer betrekkelijk omdat je die informatie niet gekregen hebt en zelf ook niet kon vinden. M.a.w. valt jou hier iets te verwijten versus de informatieplicht van het UWV.
Ik zou in deze kwestie hulp zoeken van bijvoorbeeld een lotgenoten-organisatie en/of bijvoorbeeld het Juridisch Loket. Succes.
Ik zou in deze kwestie hulp zoeken van bijvoorbeeld een lotgenoten-organisatie en/of bijvoorbeeld het Juridisch Loket. Succes.
Het is ook een goed verborgen regeling.
Typ op site UWV.nl de zoekterm 'hulpbehoevendheid' in, onder het eerste zoekresultaat volgt de informatie over deze verhoging van het dagloon.
Mensen die dagelijks hulp nodig hebben bij gewone dagelijkse zaken zoals aankleden en wassen kunnen, afhankelijk van de mate van hulpvraag, een aanvulling op de IVA (75%) naar 85 tot 100% krijgen mits ze geen PGB ontvangen en niet in een instelling verblijven. Dit geldt ook voor mensen die niet alleen gelaten kunnen worden vanwege psygische problemen.(denk aan hersenbeschadiging na ernstige beroerte of hersenbloeding)
Typ op site UWV.nl de zoekterm 'hulpbehoevendheid' in, onder het eerste zoekresultaat volgt de informatie over deze verhoging van het dagloon.
Mensen die dagelijks hulp nodig hebben bij gewone dagelijkse zaken zoals aankleden en wassen kunnen, afhankelijk van de mate van hulpvraag, een aanvulling op de IVA (75%) naar 85 tot 100% krijgen mits ze geen PGB ontvangen en niet in een instelling verblijven. Dit geldt ook voor mensen die niet alleen gelaten kunnen worden vanwege psygische problemen.(denk aan hersenbeschadiging na ernstige beroerte of hersenbloeding)
Laatst gewijzigd door Judith63 op 25 apr 2015 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Judith63, chronisch zieken en gehandicapten kunnen jaarlijks een extra toeslag aanvragen bij de gemeente...dit geldt bv voor mensen in de Wajong of voor mensen die langdurig werkloos zijn door omstandigheden of anderszins arbeidsbeperkt zijn.
Dat het UWV ook een dergelijke regeling heeft zou kunnen en ik zou zeker ook bij hen doorvragen.
Allerlei regels zijn veranderd en veel van dit soort toeslagen wordt door de gemeente zelf sinds 01-01-2015 afgehandeld. Anders ook even informeren bij uw gemeente.
Dat het UWV ook een dergelijke regeling heeft zou kunnen en ik zou zeker ook bij hen doorvragen.
Allerlei regels zijn veranderd en veel van dit soort toeslagen wordt door de gemeente zelf sinds 01-01-2015 afgehandeld. Anders ook even informeren bij uw gemeente.
Die regels voor de WTCG en de CER zijn tegenwoordig inkomensafhankelijk en je moet echt op het minimum of net daarboven zitten om in aanmerking te komen.moederslink schreef:Judith63, chronisch zieken en gehandicapten kunnen jaarlijks een extra toeslag aanvragen bij de gemeente...dit geldt bv voor mensen in de Wajong of voor mensen die langdurig werkloos zijn door omstandigheden of anderszins arbeidsbeperkt zijn.
Naast de regeling voor hulpbehoevend heeft het UWV elk jaar een uitkering voor gehandicapten, voor 2015 is die toelage 209 euro.
Links naar de regeling waar de regeling ter sprake komt:
-http://www.uwv.nl/particulieren/overige ... rging.aspx
-http://www.meerkosten.nl/overige-regeli ... geschikten
-http://www.lotgenotenforum.nl/forum/sho ... verzorging
Deze toeslag heeft dus niets te maken met gemeentelijke toeslagen, minimuminkomen of de standaard UWV Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten 2015 van 209 euro waar hierboven aan gerefereerd wordt maar het is een toeslag van het UWV 'hogere uitkering bij hulpbehoevendheid'.
Deze toeslag heeft dus niets te maken met gemeentelijke toeslagen, minimuminkomen of de standaard UWV Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten 2015 van 209 euro waar hierboven aan gerefereerd wordt maar het is een toeslag van het UWV 'hogere uitkering bij hulpbehoevendheid'.
Dat hele verhaal was mij volkomen duidelijk, ik refereerde er alleen naar om te laten weten dat het bestaat.Klaas Jan schreef:Links naar de regeling waar de regeling ter sprake komt:
Die aanvulling van het inkomen is leuk, maar het is meestal wel zo dat je dan buiten alle vrijstellingen valt van gemeentelijke en waterschapsheffingen. Ook de aanvullingen voor de WTCG en ER komen in de meeste gevallen te vervallen.
Judith63 krijgt de juiste uitkering. Dat is het onderwerp niet. De vraag is of ze met terugwerkende kracht recht heeft op die uitkering omdat ze niet op de hoogte was c.q. kon zijn van het bestaan van die uitkering.
Het is een juridisch vraagstuk. Waarvoor ze beter juridisch advies in kan winnen.
Het is een juridisch vraagstuk. Waarvoor ze beter juridisch advies in kan winnen.
En ik heb ook informatie gegeven over zaken die daar mee samenhangen.Klaas Jan schreef:Judith63 krijgt de juiste uitkering. Dat is het onderwerp niet. De vraag is of ze met terugwerkende kracht recht heeft op die uitkering omdat ze niet op de hoogte was c.q. kon zijn van het bestaan van die uitkering.
Hallo puma73, het was absoluut niet mijn bedoeling om u aan te vallen of zo hoor Ik zie alleen diverse reacties staan die voorbijgaan aan het onderwerp dat Judith63 aansnijdt: 'Heb ik recht op een uitkering met terugwerkende kracht'
En wat voor consequenties het krijgen van een toelage is voor haar financiële huishouding is een andere kwestie en bovendien is dat speculeren over een inkomenssituatie die we niet kennen.
Ik laat het hierbij verder en wens Judith succes met de zaak en hoop dat er iets positiefs uitkomt.
En wat voor consequenties het krijgen van een toelage is voor haar financiële huishouding is een andere kwestie en bovendien is dat speculeren over een inkomenssituatie die we niet kennen.
Ik laat het hierbij verder en wens Judith succes met de zaak en hoop dat er iets positiefs uitkomt.
Dat begrijp, maar ik wilde haar wijzen op de eventuele consequenties als men net op of boven het minimuminkomen zit. dan kunnen er veel consequenties zitten aan het ontvangen van die extra toelage.Klaas Jan schreef:Hallo puma73, het was absoluut niet mijn bedoeling om u aan te vallen of zo hoor Ik zie alleen diverse reacties staan die voorbijgaan aan het onderwerp dat Judith63 aansnijdt: 'Heb ik recht op een uitkering met terugwerkende kracht'
Met dank aan de meedenkers de uitkomt van deze zaak:
Bovenstaande case ingediend bij de rechtsbijstand. Het bezwaar is toegekend vanwege het niet voldoen aan de informatieplicht door het UWV. De toeslag is met één jaar terugwerkende kracht uitgekeerd.
Case closed.
Bovenstaande case ingediend bij de rechtsbijstand. Het bezwaar is toegekend vanwege het niet voldoen aan de informatieplicht door het UWV. De toeslag is met één jaar terugwerkende kracht uitgekeerd.
Case closed.
Gefeliciteerd en de complimenten voor het doorzetten!