LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gelbed

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
EstherO72
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2015 11:01

Gelbed

Ongelezen bericht door EstherO72 »

Beste mensen,

Mijn man en ik zijn toe aan een nieuw waterbed. Vanwege allerlei fysieke problemen willen we ook absoluut weer een waterbed. Ik heb wat research gedaan op internet en ik kom steeds vaker het z.g. gelbed tegen als een goed alternatief voor een waterbed. Het slaapcomfort zou hetzelfde zijn, maar er zijn geen verwarmingselementen nodig zodat je een hoop energie kunt besparen. Nergens kom ik echter (betrouwbare) ervaringsverhalen tegen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een gelbed en kunnen aangeven of het inderdaad een goed alternatief is voor een waterbed? Hoe blijft zo'n bed warm zonder verwarmingselementen?

Alvast bedankt!
Groeten, Esther

stofzuigertje

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nasa Traagschuim zou kunnen maar Gel... dat is water dat dikker is gemaakt als een pudding!

Dus zonder verwarming zou ik ook twijfels hebben.

Een normaal waterbed heeft stabilisatie en bij Gel bepaalde de hoeveelheid poeder/water hoe dit en stug dit word....

Ik denk maar aan energie verbruik, er zijn matrassen met dunne Gel laag die minder stroom gebruikte maar zonder stekker, alleen in de zomermaanden!

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door jls63 »

Waterbedden zijn bijna niet meer te koop vanwege matige tot slechte ligeigenschappen. (zie onderzoek Prof. Mannekens.). Dit slaapsysteem wordt sterk afgeraden bij rugpatienten.

Voor wat het gel....Waarschijnlijk bedoeld u Geltex, GelSense of Gelschuim. Het is een soort veredeld polyether wat zeer comfortabel ligt, goed ondersteunt, u makkelijk om kunt draaien tijdens de slaap en zeer hygiensch schuim. Daar het een schuim is, is een verwarmingselement niet nodig.

Hier zijn zeer goede in te koop van verschillende merken. De prijs ligt rond de 500 - 600 op 1 persoons basis. Het SG dient minimaal 50 te zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door tenormin »

Weet niet uit welk materiaal de matrassen die men tegenwoordig in ziekenhuizen gebruikt, is, maar ligt werkelijk excellent. Waar het vroeger een crime was, heb de laatste tijd veelvuldig op zo'n matras doorgebracht (korte opname 's hoor), maar dat lag perfect. En, weliswaar een beetje O.T. schoondochter heeft onlangs 4 weken in hospitaal gelegen maar was ook zeer enthousiast over het slapen en het geen rugpijn krijgen. Dus als u eens probeert uit te vinden welk materiaal men gebruikt, misschien ook een optie om op zoiets proef te liggen. Ik bedoel niet in het ziekenhuis, hoor.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »


tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door tenormin »

Peer de Schuimer schreef:http://gelbed.nl
Nou, zo te lezen hebben we dus op zo'n gelbed gelegen. Ziekenhuis zal ik niet promoten maar de nesten wel degelijk. :lol:

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Heb drie maanden op zo'n bed gelegen.Matras is gevuld met lucht die
ze naar gelang het gewicht van de patient kunnen oppompen.

hans_1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2015 12:17

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door hans_1956 »

Een gelbed is een waterbed waarbij de waterzak geen stabilisator en geen verwarmingselement bevat. Het wordt gevuld met water; daarna wordt gel-poeder toegevoegd tot het water in gel is veranderd. De gel stabiliseert het bed en zorgt tevens voor isolatie. Hoe meer poeder wordt toegevoegd, des te steviger wordt de gel. Destabiliseren (oplossen van de gel) kan m.b.v. zout. De enige verwarming die nodig is, komt van een verwarmings-onderdeken (twee voor een tweepersoonsbed). Zomers kunnen zelfs die uit. Dit bespaart dus enorm op de energiekosten t.o.v. een klassiek waterbed.
Ik heb zelf al een paar jaar zo'n gelbed, het bevalt prima. Enig nadeel t.o.v. een klassiek waterbed (daar heb ik ook wel eens in geslapen) is dat de laatste zomers koeler is.
Je kunt net als bij een gewoon tweepersoons waterbed kiezen voor één waterzak of voor twee. Als er een groot verschil is in gewicht tussen beide personen is het aan te raden twee zakken te gebruiken.

reinier.bulten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017 05:21
Contacteer:

Re: Gelbed

Ongelezen bericht door reinier.bulten »

stofzuigertje schreef:Nasa Traagschuim zou kunnen maar Gel... dat is water dat dikker is gemaakt als een pudding!

Dus zonder verwarming zou ik ook twijfels hebben.

Een normaal waterbed heeft stabilisatie en bij Gel bepaalde de hoeveelheid poeder/water hoe dit en stug dit word....

Ik denk maar aan energie verbruik, er zijn matrassen met dunne Gel laag die minder stroom gebruikte maar zonder stekker, alleen in de zomermaanden!
Ik zoek namelijk ook een gel matras zijn die er ook voor in
een twijfelaar dan en wil het wel eens uit proberen en die
Pudding dat is zeker dat gel waar je het toen over had dat
Ligt zeker wel lekker in bed als ik ook een gelmatras in mijn
Bed zou hebben maar kan ik het bed dan ook van de kant
Af schuiven als ik het op wil maken Reinier bulten

Gesloten