LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst vs. UWV

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Johan6710

Belastingdienst vs. UWV

Ongelezen bericht door Johan6710 »

Ik weet niet of meer mensen dit herkennen? Ik moet rondkomen van een Wajong uitkering. Onlangs ontdekte ik dat mijn huurtoeslag te laag was in verhouding tot mijn uitkering. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan en ontdekte dat mijn geschatte inkomen bij de Belastingdienst bijna € 2000 te hoog was ingeschat t.o.v. van de werkelijke inkomsten. Ook ontdekte ik dat er bij het UWV in 2013 een bedrag van bijna € 17.700 aan de Belastingdienst was doorgegeven, en dat dit bedrag in 2014 met bijna € 1.200 was gedaald.

Bijgevolg lijkt het alsof ik

1. Te weinig uitkering gehad heb;
2. Te weinig huur/zorgtoeslag gehad heb;
3. Of beiden?

In ieder geval is er behoorlijk geknoeid en geblunderd met mijn inkomensgegevens! Ik heb hierover een aangetekende brief naar zowel UWV las Belastingdienst gestuurd (15 april 2015), maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.

Jantje7

Re: Belastingdienst vs. UWV

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Uw jaaropgaven die u van het UWV heeft ontvangen zijn leidinggevend. Mochten deze bedragen niet overeenkomen met de door u ontvangen bedragen moet u dit melden bij het UWV.
Verder kunt u inloggen op de site "Mijn toeslagen" en de bedragen aanpassen. Later ontvangt u een definitieve aanslag van uw toeslagen en moet u het teveel ontvangen bedrag terug betalen of u krijgt u alsnog een nabetaling mocht er te weinig zijn betaald.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De schatting van uw inkomen hebt u in het verleden zelf gedaan of u hebt het bedrag dat op een voorgedrukt formulier stond goedgekeurd. Vervolgens is het inkomen in de jaren er na automatisch door de belastingdienst geïndexeerd. Na afloop van een jaar is op een gegeven moment uw daadwerkelijke inkomen over dat jaar bekend. Op grond hiervan worden de toeslagen definitief vastgesteld. Het definitieve inkomen dat voor toeslagen wordt gebruikt is het belastbaar inkomen van de jaaropgave of het inkomen dat ontstaat als u aangifte inkomstenbelasting doet. Deze gegevens kunt u eenvoudig met elkaar vergelijken. Over 2013 is de kans groot dat u al een definitieve berekening van uw toeslagen hebt gehad. Van 2014 moet dit nog gebeuren. Ik heb zelf het idee dat u het eigenlijk hebt over het verschil tussen 2012 en 2013. In 2013 is de wet Uniformering Loonbegrip in werking getreden. Hierdoor is het belastbaar inkomen voor velen gedaald.

Johan6710

Ongelezen bericht door Johan6710 »

Ik ben maar een eenvoudige jongen, en heb dus weinig kaas gegeten van salaris, uitkeringen of belastingwetgeving. Ik heb nog nooit een schatting gedaan op de website van UWV of de belastingdienst, ik wist niet eens dat het kon! Gelukkig kan ik wel rekenen, en dat bracht het een en ander aan het licht.

@zalmmetwijn: Ik heb het echt over 2013 en 2014. Ik heb even de juiste bedragen erbij gepakt:

In 2012 was de bruto uitkering € 14.986,00. Deze steeg in 2013 naar € 17.756,00 en daalde vervolgens in 2014 weer naar 16.408,00.

De belastingdienst hanteerde in 2012 een vastgesteld inkomen van € 14.360,00, in 2013 was dit € 17.615,00 en in 2014 was het geschat inkomen € 18.412,00.

Mijn belastbaar inkomen is dus niet gedaald, maar gestegen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb geen neveninkomsten en moet rond zien te komen van een Wajong uitkering.

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Je zal toch echt ooit een inkomen voor toeslagen opgegeven hebben, anders kan het niet toegekend worden.
Voor de rest lijkt dit een raadspelletje te worden: Wajong is ook afhankelijk van je leeftijd, het percentage kan veranderd zijn, etc.. Waarom heb je moeten rekenen? De bedragen staan toch gewoon op de jaaropgaven en definitieve beschikkingen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@johan6710, kijk even op al je jaaropgaves va 2012 en zoek later iemand die wil helpen met inloggen met een Digid. Digid moet je eerst aanvragen via internet, na 5 dagen komt de post met de instructies en daarna kun je met je Digid van alles nakijken, corrigeren en eventueel aanpassen en als het goed is krijg je dan vd belastingdienst nieuwe beschikkingen en wordt alles gecorrigeerd en verrekend.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De definitieve belastingaangiftes over 2014 zijn pas net bij de belastingdienst bekend,dus ik denk niet dat voor 2014 al het definitieve toeslagbedrag is bepaald.

Als je zelf geen nieuwe gegevens doorgeeft aan de belastingdienst, voor de toeslagen, dan zal de belastingdienst zelf een inschatting maken. Als 2013 een stuk hoger is dan 2012, dan is het niet vreemd dat ze er vanuit gaan dat 2014 ook wel weer wat hoger wordt. Bovendien kun je bij de toeslagen beter een te hoog inkomen opgeven dan een te laag inkomen. Het is namelijk vaak prettiger om achteraf extra geld te krijgen dan dat je geld moet terugbetalen.

Dat zou ik dus niet meteen knoeien of blunderen van de belastingdienst willen noemen. Als er al iemand heeft geblunderd, dan is dat eerder degene die de aanvraag doet of zou moeten doen... Maar misschien een suggestie om in het vervolg zelf wijzigingen door te geven? Kan vrij simpel via de website. Gaat ook een stuk sneller (en is goedkoper) dan met een aangetekende brief.

Gesloten