LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Appie83 »

Hallo,

Situatie is als volgt:

Ik heb twee voertuigen op mijn naam staan, bij dezelfde verzekeraar.
Auto 1: 6 schadevrije jaren; no claim:62%korting
Auto 2. 0 schadevrije jaren; no claim:62%korting.
Nu heb ik schade gereden met auto 2, gevolg voor auto 2: -5 schade vrije jaren en no claim:42%.
Voor auto 1 verandert er niets.

Stel ik verkoop auto2 , de negatieve schadevrije jaren blijven dan 5 jaar geregistreerd staan.
1.Vervolgens stap ik over met auto 1 naar een andere verzekeraar… wat gebeurt er met de schadevrije jaren die ik met dit voertuig heb opgebouwd? Heeft de -5 jaren van ex auto 2 nog gevolgen
OF
2. Ik verkoop ook auto 1, koop binnen een jaar een nieuw voertuig… welke schadevrije jaren gelden dan?

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Appie83 »

MichielFRL schreef:Schade vrije jaren worden geregistreerd in Roy Data op naam, niet op voortuig.
Uit coulance verhoogd de verzekeringsmaatschappij de premie van auto 1 niet, maar zodra u gaat switchen zal u voor beide auto's het aantal schade vrije jaren hebben uit de Roy Data database.
Uit coulance? Naar mijn weten hebben auto A en auto B niets met elkaar te doen qua schadevrije jaren. Als ik auto A en auto B verzeker bij verschillende maatschappijen dan wordt mijn premie voor auto B, in geval van schade bij auto A, toch ook niet verhoogd?!

Ik begrijp dat als ik maar één auto heb, schade rijdt en deze auto verkoop en weer een nieuwe aanschaf ik nog steeds -5jaar heb bij Roy Data. Maar het punt ligt bij het hebben van meerdere auto's en de gevolgen van registratie bij Roy Data. Worden de schadevrije jaren van verschillende auto's die je bezit bij elkaar opgeteld. Wordt bijvoorbeeld de plus jaren van auto 1 verminderd met de -jaren van auto 2?

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Verkoop van 1 van de 2 auto's heeft niets te maken met uw bonus/malus regeling.
Wél een overstap naar een andere verzekeraar omdat die misschien voordeliger zou kunnen zijn.

U heeft een schade op uw naam en uw voertuig, deze wordt geregistreerd bij Roy Data.
Bij een overstap naar een andere verzekeraar zal deze kijken in de database naar uw schadeverloop en deze aanhouden. Zij kijken niet of u 1 of 10 auto's in uw bezit heeft, maar puur naar hoeveel schades in hoeveel tijd u heft opgelopen en geclaimed.
Of de schade door uw eigen toedoen of door een ander (iemand die de auto heeft geleent) is gemaakt doet niet ter zake.
Indien de schade de schuld is van de bestuurder van dat moment zullen de opgebouwde schadevrije jaren lager uitvallen.

Dan is het dus maar de vraag of de eventuele nieuwe verzekeraar wel voordeliger is. Met slechts 1 schade zou dat toch nog wel eens kunnen als u nu een behoorlijk prijzige verzekering heeft.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Mallet »

Het klopt inderdaad dat SVJ op naam worden opgebouwd. Indien je meerdere auto's hebt, bouw je per auto SVJ op. Bij royeren worden deze jaren (positief of negatief) in Roy Data gezet. Dit betekent dat je per persoon meerdere inschrijvingen kan hebben in Roy Data. Of de verzekeraar automatisch de hoogste pakt (lijkt mij wel) weet ik niet zeker. Ik verwacht van wel. Lijkt mij verstandig om dit van tevoren na te vragen bij de acceptatieafdeling, mocht dit aan de orde zijn.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Mallet »

MichielFRL schreef:
Mallet schreef:Het klopt inderdaad dat SVJ op naam worden opgebouwd. Indien je meerdere auto's hebt, bouw je per auto SVJ op. Bij royeren worden deze jaren (positief of negatief) in Roy Data gezet. Dit betekent dat je per persoon meerdere inschrijvingen kan hebben in Roy Data. Of de verzekeraar automatisch de hoogste pakt (lijkt mij wel) weet ik niet zeker. Ik verwacht van wel. Lijkt mij verstandig om dit van tevoren na te vragen bij de acceptatieafdeling, mocht dit aan de orde zijn.
Heb hierover contact gehad met mijn verzekeringsmaatschappij en zei vertelden mij het volgende.

Auto-A 5 schadevrije jaren
Auto-B 10 schadevrije jaren
Schuldschade met auto-A -> gevolg geen bonus meer maar malus bij auto-A. Bonus van Auto-B blijft.
Auto-B wordt verkocht of er wordt een andere verzekeringsmaatschappij uitgekozen, dan kijkt de verzekering naar de schuldschade en zal auto-B ook naar de malus regeling gaan.

Ik zit nu heel erg te dubben of 1 van de 2 auto's op naam van mijn partner moet.
Zelf heb ik 2 schadevrije jaren omdat het bij een leaseauto nauwelijks mogelijk is om schadevrije jaren op te bouwen omdat elk krasje gerepareerd dient te worden voordat de auto ingeleverd wordt.
Omdat het slechts 2 schadevrije jaren zijn is de korting beperkt, echter bij een schuldschade de malus hoog.
Ik moet het eerst 10x lezen..

Het klopt inderdaad dat de gevolgen van een schade bij de betreffende auto worden aangerekend. Stel dat je auto A hebt met 2 SVJ en auto B met 0 SVJ. Op het moment dat auto B schade rijdt val je terug naar - 4 (bijvoorbeeld) bij auto B. Op het moment dat je besluit om auto A te verkopen, dan kan je een BM-switch laten doen zodat de overblijvende auto de 2 SVJ van auto A krijgt. De -4 worden dan in Roy Data gezet. Stel dat je nu een nieuwe auto wilt verzekeren, dan worden deze -4 jaren uit Roy Data gehaald en op je nieuwe auto gezet.

Om het nog wat ingewikkelder te maken kan je schadevrije jaren ook nog overdragen aan je partner, zie http://www.independer.nl/autoverzekerin ... nemen.aspx

Als je het gewoon het meest transparant wil hebben dan kan je één auto op naam van partner zetten. Zorg dan ook dat dit op een aparte polis is. Stel dat jij verzekeringsnemer bent van de polis en je partner hoofdbestuurder, dan worden de SVJ alsnog op jouw naam in Roy Data gezet bij royeren.

Erg ingewikkeld.. Ik moet er vanuit mijn werk dagelijks mee dealen.

dorien1960
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2015 21:52

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door dorien1960 »

Ik heb ook 2 auto's waarvan de ene de andere moest gaan vervangen.
Auto A 75% no-claim korting 20 schadevrije jaren
Auto B 75% NO-claim korting 4 schadevrije jaren ( is hierop gezet omdat ik in het verleden een auto heb verkocht en deze verzekering kon nog gebruikt worden.

Nu heb schuldschade gereden met auto B voordat auto A verkocht is. Nu houdt ik mijn no-claim korting maar mijn premie gaat bij een volgende schade met bijna €700,- omhoog. Dus eigenlijk zou ik graag, na verkoop auto A, auto B op de verzekering van auto A zetten. Waar ik gezien mijn 20 jaar schadevrije jaren voor mijn gevoel recht op heb. Maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Nu is mijn vraag is er een manier hoe ik toch weer gebruik kan maken van verzekering van auto A, na verkoop van auto A?

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: 2 auto's, verschillende schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Mallet »

dorien1960 schreef:Ik heb ook 2 auto's waarvan de ene de andere moest gaan vervangen.
Auto A 75% no-claim korting 20 schadevrije jaren
Auto B 75% NO-claim korting 4 schadevrije jaren ( is hierop gezet omdat ik in het verleden een auto heb verkocht en deze verzekering kon nog gebruikt worden.

Nu heb schuldschade gereden met auto B voordat auto A verkocht is. Nu houdt ik mijn no-claim korting maar mijn premie gaat bij een volgende schade met bijna €700,- omhoog. Dus eigenlijk zou ik graag, na verkoop auto A, auto B op de verzekering van auto A zetten. Waar ik gezien mijn 20 jaar schadevrije jaren voor mijn gevoel recht op heb. Maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Nu is mijn vraag is er een manier hoe ik toch weer gebruik kan maken van verzekering van auto A, na verkoop van auto A?
Wat je bedoelt is een zogenaamde BM-switch. Hiermee wordt de BM van de ene auto (A) overgeheveld naar auto (B). Over het algemeen is het volgens mij niet zo'n probleem. In ieder geval bij Interpolis niet. Wat waren de argumenten die ze je hebben verteld waarom dit niet kon?

Gesloten