Waarom mogen Tele2 en andere providers de gratis Wifi overrulen en vervolgens als "legale dieven" een gigantische rekening sturen vanwege dataverkeer?
Het verhaal is als volgt. Het ging een paar maanden goed met mijn mobiele abonnement (20 per maand is evengoed een aanzienlijk bedrag) totdat er ineens een rekening kwam van ruim 550 euro! Ik ben enorm geschrokken en begon met de sim uit het toestel te gooien zodat het niet meer kon gebeuren. Mijn vertrouwen in Tele2 was verschrompeld en zo zwart als gal en de uitspraak 'Tele2 Spraakmakend DUUR' is vanaf nu mijn slogan.
Wat is het geval? Ik was in de veronderstelling Wifi te gebruiken om het een en ander op te zoeken op internet. Blijkbaar springt het automatisch naar het abonnement van Tele2. Commerciële providers overrulen het Wifi kanaal en trekken je naar hun betaalde kanaal. Als het anders is dan mijn conclusie, kan iemand mij dat dan uitleggen.
Ik zit nu met de gebakken peren van een incasso bureau die "helemaal in het gelijk" staat volgens de huidige telecom regels. De kanaaldieven mogen dus rustig verder gaan. Mijn grote vraag is of de wet op de telecom verder aangescherpt kan worden. Het enige wat zij nu hoeven te doen sinds 1 januari 2013 is een sms-berichtje versturen met een waarschuwing. Ik vind dit bijzonder slechte bescherming van klanten. Op internet staan duizenden berichten van gedupeerden. Alstublieft, regelgevers, leg deze praktijken aan banden. Mevrouw Kroes, dit is een zaak waar echt iets aan gedaan moet worden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 08 mei 2015 13:30
Re: Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
Mee eens. Ik pleit al jaren voor een diploma "PC bekwaamheid" of "Smartphone bekwaamheid" , te behalen bij een gecertificeerde instantie. Geen diploma = geen pc/smartphone mogen kopen.Mevrouw Kroes, dit is een zaak waar echt iets aan gedaan moet worden.
Dan zijn we eindelijk van dit soort zaken verlost. Scheelt ook een hoop phishing, online bankier fraude etc.
Als je Data (via de provider) zo duur en gevaarlijk is dan installeer je toch een app waarin het verbruik (dagelijks) te zien is

Re: Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
Dief? Volgens mij ben je vooral dief van eigen portemonnee.
Waar je mogelijk wel houvast aan hebt: Bij overschrijden van datalimiet behoor je SMS te krijgen, zodat je weet dat er een rekening gaat komen.
Als je geen SMS gekregen hebt, kun je dat misschien gebruiken om onder 550 euro uit te komen.
Waar je mogelijk wel houvast aan hebt: Bij overschrijden van datalimiet behoor je SMS te krijgen, zodat je weet dat er een rekening gaat komen.
Als je geen SMS gekregen hebt, kun je dat misschien gebruiken om onder 550 euro uit te komen.
Re: Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
Eeuuh, jij bent zelf verantwoordelijk voor de instellingen van je telefoon. Op afstand kan Tele2 niet de boel even omzetten ofzo. Wat er vermoedelijk aan de hand is geweest, is dat het WiFi signaal is weggevallen, of doordat je buiten bereik ervan bent geraakt, of door een storing in de router, en dat de telefoon is teruggevallen op de 3g/4g dataverbinding. Dat is een instelling op het toestel, en die je aan kan passen. Nog los van het feit dat je een ander symbooltje ziet op het scherm, en je daaraan kan zien welke verbinding actief is.Familie J. schreef:Waarom mogen Tele2 en andere providers de gratis Wifi overrulen en vervolgens als "legale dieven" een gigantische rekening sturen vanwege dataverkeer?
Het verhaal is als volgt. Het ging een paar maanden goed met mijn mobiele abonnement (20 per maand is evengoed een aanzienlijk bedrag) totdat er ineens een rekening kwam van ruim 550 euro! Ik ben enorm geschrokken en begon met de sim uit het toestel te gooien zodat het niet meer kon gebeuren. Mijn vertrouwen in Tele2 was verschrompeld en zo zwart als gal en de uitspraak 'Tele2 Spraakmakend DUUR' is vanaf nu mijn slogan.
Wat is het geval? Ik was in de veronderstelling Wifi te gebruiken om het een en ander op te zoeken op internet. Blijkbaar springt het automatisch naar het abonnement van Tele2. Commerciële providers overrulen het Wifi kanaal en trekken je naar hun betaalde kanaal. Als het anders is dan mijn conclusie, kan iemand mij dat dan uitleggen.
Ik zit nu met de gebakken peren van een incasso bureau die "helemaal in het gelijk" staat volgens de huidige telecom regels. De kanaaldieven mogen dus rustig verder gaan. Mijn grote vraag is of de wet op de telecom verder aangescherpt kan worden. Het enige wat zij nu hoeven te doen sinds 1 januari 2013 is een sms-berichtje versturen met een waarschuwing. Ik vind dit bijzonder slechte bescherming van klanten. Op internet staan duizenden berichten van gedupeerden. Alstublieft, regelgevers, leg deze praktijken aan banden. Mevrouw Kroes, dit is een zaak waar echt iets aan gedaan moet worden.
Dit is zo te lezen echt eigen schuld, zeker als je het sms berichtje hebt gehad, en erna vrolijk bent doorgegaan.
Re: Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
Beste Familie J.
Tele2 heeft een maximumlimit voor particuliere abonnementen die voor februari 2014 zijn afgesloten van 250 euro. Zakelijke abonnementen hebben een maximumlimit van 500 euro.
Je kan het beste via www.tele2.nl/vergoeding een vergoeding van 250 euro aanvragen omdat de factuur nooit hoger dan 250 euro had mogen zijn.
Voor abonnementen afgesloten na februari 2014 worden er geen kosten meer in rekening gebracht als de datalimiet wordt overschreden. De internetsnelheid wordt verlaagd naar 64kb-s.
Succes ermee!
Farbod
Tele2 heeft een maximumlimit voor particuliere abonnementen die voor februari 2014 zijn afgesloten van 250 euro. Zakelijke abonnementen hebben een maximumlimit van 500 euro.
Je kan het beste via www.tele2.nl/vergoeding een vergoeding van 250 euro aanvragen omdat de factuur nooit hoger dan 250 euro had mogen zijn.
Voor abonnementen afgesloten na februari 2014 worden er geen kosten meer in rekening gebracht als de datalimiet wordt overschreden. De internetsnelheid wordt verlaagd naar 64kb-s.
Succes ermee!
Farbod
Re: Kanaaldief Tele2 overschrijft Wifi en rekent 550 euro
zoals anderen boven al schreven is het inderdaad onmogelijk voor Tele2 om uw wifi te overschrijven.
Ik verwacht eerder dat u per ongeluk uw wifi zelf heeft uitgezet (sommige telefoons hebben daar buttons voor om wifi en andere instellingen snel en makkelijk aan- en uit te zetten). Ik raad u aan om de handleiding van uw telefoon goed te lezen voordat u Tele2 een kanaaldief noemt.
Ik verwacht eerder dat u per ongeluk uw wifi zelf heeft uitgezet (sommige telefoons hebben daar buttons voor om wifi en andere instellingen snel en makkelijk aan- en uit te zetten). Ik raad u aan om de handleiding van uw telefoon goed te lezen voordat u Tele2 een kanaaldief noemt.